שמעון אקהויז
צילום: ביזפורטל
יזם השנה

"סיכוי טוב מאד שננפיק את סופווייב ואפיטומי בוול סטריט"

שמעון אקהויז הוא יזם השנה של ביזפורטל. בן ה-76 שרשם מעל 200 פטנטים מספר על שינוי בגישת השוק למכשור רפואי וההזדמנות בשתי החברות, שעלו 70% מההנפקה השנה ("אנשים יחיו לצד אפיטומי"). הוא מרוצה מהביקושים אך אומר "נערות בארה"ב מזריקות בוטוקס - זה לא הכי הגיוני"
איתי פת-יה | (4)

היזם הסדרתי שמעון אקהויז, יוצא רפאל שעשה קריירה בתחום הרפואה האסתטית,  וחתום על ההצלחות של סינרון ולומניס בוול סטריט, הנפיק השנה פה אצלנו בתל אביב את סופווייב 1.79% שפועלת בתחום הצערת העור ואת אפיטומי מדיקל 3.05% שפיתחה גלולה להרזיה. שתיהן הפכו ללהיט בבורסה המקומית, למרות שרוב ההנפקות (מתוך 100 שהיו השנה) הפסדיות. משווי בהנפקה של 600 מיליון שקל לסופווייב ו-800 מיליון לאפיטומי אחרי הכסף, שתיהן נסחרות עתה לפי כמיליארד שקל. אקהויז הוא יזם השנה של ביזפורטל, ובמסגרת פרויקט אנשי השנה ל-2021 מדבר בראיון נרחב על פעילות שתי החברות.

>> לכל נבחרי השנה של מערכת ביזפורטל ל-2021

>> אתם הצבעתם: אלה נבחרי גולשי האתר

סופווייב תרצה להתרחב למיצוק העור בעוד ועוד אזורים בגוף, ובאפיטומי אקהויז צופה שהסובלים מהשמנה ("מחלה כרונית להגדרת ה-FDA") יתרגלו ליטול אותה כל הזמן ו"חד משמעית יחיו לצד התרופה". הוא מסביר על השינוי שחל באופן בו שוק ההון מסתכל על הסקטור ואומר כי "יש סיכוי טוב מאד שננפיק את שתי החברות בוול סטריט".

עד כמה אקהויז מהווה "אנג'ל" בלבד, שמזרים כסף ומביע אמון ברעיון של יזמים אחרים תחתיו, ועד כמה הוא באמת מעורב? "לא נעים להגיד, אני נהנה לעבוד בעצמי על המצגות של סופווייב", הוא מגלה, על אף שאינו "יושב ממש בתוך המעבדה".

הוא מספר על אופטימיות גדולה לגבי שוק האסתטיקה הרפואית, גם לדבריו עקב שבירת קשר השתיקה סביב הדבר ואף מטופלים שכיום מתגאים בטיפולים שעברו וממליצים על כך ברשתות החברתיות לחבריהם. לצד הביקושים הגוברים לדבריו, גם הטכנולוגיה משתפרת באופן כזה שהמטופלים פחות מושבתים בביתם לאחר ההליך. "כן יש תופעה של נערות בקליפורניה שמזריקות בוטוקס - לא בטוח שזה הדבר הכי הגיוני בעולם", הוא אומר בדאגה, אך גם מגלה "אשתי אימצה מכשירים למיצוק העור וזה בסדר גמור". כמה בכלל הוא עדיין עובד, וממה הוא נהנה בשעות הפנאי? צפו בראיון:

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מה הוא חושב שהאמריקאים פרייארים (ל"ת)
    שמואל 01/01/2022 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    היה לי הכבוד לעבוד איתו לפני 25 שנה (ל"ת)
    מירב 30/12/2021 17:51
    הגב לתגובה זו
  • כבוד מפוקפק (ל"ת)
    ==================== 31/12/2021 07:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע 30/12/2021 16:08
    הגב לתגובה זו
    לעניות דעתי מדובר בשווי גבוה ביותר לחברות כאלו במחיר כזה אפשר לרכוש חברות סופר מבוססות ורווחיות.
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.