הסדר חוב מוקשים פשיטת רגל
צילום: Getty images Israel

זהירות הסדר חוב לפניך? נובל אסטס בונה על ניסים

נובל אסטס גייסה בישראל 110 מיליון דולר ב-2017, אך מעולם לא הגיעה ל-NOI שצפתה; בינתיים החברה צריכה מימון לעומת התזרים החלש שלה מהכנסים, ודירוג החוב שלה הידרדר. לאן הולכים מכאן?

יאיר דרורי | (8)

חברות לא פושטות רגל ביום אחד, אבל לרוב ניתן למצוא סימנים מקדימים. כך היה אצל חברת אול ייר שלוותה כספים בריביות גבוהות בדקה ה-90, וכך היה אצל אידיבי שניסתה לבצע מהלכים תמוהים שלא לטובת החברה.

 

חברת נובל אסטס נובל אגח א הייתה מהחברות האמריקאיות האחרונות שבאו לגייס חוב בישראל בסוף 2017, ולא תמיד הדברים הטובים נשמרים לסוף. החברה גייסה 110 מיליון דולרים, ורכשה בכספי ההנפקה החזקות של שותפים, ויזם פרויקטים חדשים.

 

בשוק ההון אנחנו רגילים להבטחות, אך אנו גם מורגלים לאכזבות. כשנובל באה לגייס היא ציפתה לשפר את ה-NOI מרמה של 8.1 בשנת 2017, ל-18.2 מיליון דולר בשנת 2019 רק מנכסים קיימים ונכסים בפיתוח. בפועל היא מעולם לא הגיעה למספרים הללו, ורק השנה היא צפויה לגרד את ה-18 מיליון דולר NOI (כולל זכויות מיעוט).

 

(מתוך מצגת החברה בזמן ההנפקה)

 

את פירעונות האג"ח החברה פיזרה בצורה שקולה ומדודה על פני 7 שנים החל מאוקטובר 2020, אולם התזרים הפנוי של החברה לאחר תשלום ריביות למלווים הבכירים, לא מספיק כדי להחזיר את האג"ח:

 

 

החברה מעריכה באופטימיות שהיא תוכל לעמוד בשני תשלומי הקרן הקרובים בסך 28 מיליון דולר בצירוף 8.5 מיליון דולר ריביות, ע"י תזרים של 17.8 מיליון דולר מהנכסים, ע"י מכירת נכסים שתניב 9 מיליון דולר, ומימון מחדש שיניב 8.4 מיליון דולר. כל המהלכים הללו כמובן לא מספיקים, ולכן החברה לקחה הלוואת מזנין של 25 מיליון דולר בריבית של 12%, שהיא למעשה ריבית אפקטיבית של מעל ל-13.6%. בניגוד להלוואות מזנין שחברות אמריקאיות דיווח עליהן בעבר, נובל בחרה שלא לגלות על אילו נכסים הלוואת המזנין רובצת, ומכיוון שאין פירוט, יש לקוות כי הלוואת המזנין אינה על כל נכסי החברה, מה שלמעשה קודם דה פקטו לאג"ח.

 

גם אם נאמין שהחברה מסוגלת לייצר FFO חיובי בניגוד למצבה בשנה וחצי האחרונות בו היא הציגה FFO שלילי של 1.4 מיליון דולר, הלוואת המזנין היקרה צפויה להיות מוחזרת תוך 3 שנים, כאשר החברה מקווה למצוא מקורות עד אז. בינתיים התזרים החלש ייאלץ לתת מענה לעוד 3 מיליון דולר הוצאות מימון, אולם למלווה יש ערבות אישית של בעלי החברה בניגוד לבעלי האג"ח.

 

אם כן החברה נמצאת במצב מאתגר של צרכי מימון גבוהים, לעומת תזרים חלש מהנכסים, זאת בשעה שיחס החוב נטו שלה ל-CAP עומד על 70.5% מה שגרם לחברת הדירוג לשנות את אופק הדירוג של החברה העומד על BBB לשלילי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

אם כן ראינו שיש לחברה בעיה תזרימית, אולם האם יש לחברה מאזן חזק שיכול לסייע לה באתגרים? בחינה של שיעוריי ההיוון של נכסי החברה תביא למסקנה כי הם אינם שמרניים ועומדים על 4.5%-3.5% בשעה שבשוק העסקאות בנכסים של A421 הן בשיעורי היוון גבוהים מ-5%, כך שמכירת נכסים לא צפויה ליצור תזרים עודף משמעותי, ולמעשה אם נהוון את נכסי החברה בשיעור היוון של 5%, אזי ההון העצמי של החברה ייהפך להיות שלילי.

 

אם כן למה החברה לווה ביוקר בשעה שהנכסים שלה מניבים תשואות נמוכות? התשובה היא כמובן שאין לה ברירה והיא מעדיפה לדחות את הקץ בתקווה שתתרחש עליית מחירים משמעותית בברוקלין בשנתיים הקרובות, אם הנס לא יקרה היא תאלץ להכריז על עצירת תשלומים כפי שג'ואל גולדמן עשה.

 

הכותב הוא סמנכ"ל השקעות באלטרנטיב בית השקעות, ומנהל ההשקעות בקרן אלטרנטיב לונג שורט אג"ח.

 

אין באמור להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. החברה מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מוסדי 05/09/2021 16:40
    הגב לתגובה זו
    הפוזיציה של הכותב זועקת מהכתבה היה עליו לציין מה הסטטוס שלו בניירהקורא התמים חייב להבין האם יש כאן עניין של ניגוד עיניינים או שהוא מוביל מהלך של פאניקה בכדי לגרוף רווחים מהמשקיעחם התמים והמבוהלים
  • יוסי 05/09/2021 19:45
    הגב לתגובה זו
    אבל תן טיעון נגד איפה הוא טועה, ולא סתם שהוא מדבר מפוזיציה
  • יוסי 05/09/2021 18:52
    הגב לתגובה זו
    תן טיעון נגד איפה הוא טועה שיהיה עניין
  • 4.
    יניב 05/09/2021 14:16
    הגב לתגובה זו
    בושה של כתבה
  • 3.
    החברה לפי הניתוח בעצם פושטת רגל (ל"ת)
    רון 05/09/2021 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    והאגח בכל זאת נסחר לפי 97. למה? (ל"ת)
    משה 05/09/2021 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    dork 05/09/2021 13:47
    הגב לתגובה זו
    אין הרבה כתבות כאלה שמדליקות נורות אזהרה בזמן אמת. יפה מאוד!
  • dw 07/09/2021 04:55
    הגב לתגובה זו
    בד"כ רושמים על בעיות רק אחרי שהן כבר קרו, כך שתודה על האזהרה בזמן. לפעם הבאה הייתי שמח לפיסקה נוספת המתארת את הנכסים ומה קרה איתם בשנים האחרונות, מה שיוכל לעזור למי שיסכים לקנות את האגח בתשואה גבוהה (כלומר אחרי שהאגח ירד) להרהר אם כדאי לו להכנס להשקעה או לא.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.