דוחות

טופ גאם: ההכנסות עלו ב-30%, הרווח התפעולי הוכפל

החברה רשמה הכנסות של כ-48.8 מיליון שקל ורווח מייצג של 3.6 מיליון שקל - בונה על שימוש בכסף שגויס בהנפקה לצורך האצת הצמיחה באמצעות חדירה לשוק האמריקאי
גלעד מנדל |
נושאים בכתבה טופ גאם

חברת הממתקים ותוספי התזונה טופ גאם -3.59%  רשמה הכנסות של כ-48.8 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, גידול של כ-50% בהשוואה להכנסות של 37.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

החברה הציגה במחצית רווח תפעולי של כ-5 מיליון שקל, גידול של 140% בהשוואה לרווח תפעולי של 2.1 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד.

בשורה תחתונה - החברה הציגה רווח מייצג של כ-3.6 מיליון שקל, גידול של 157% בהשוואה לרווח מייצג של כ-1.4 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד.

החברה הונפקה מוקדם יותר החודש לפי שווי לפנים הכסף של כ-360 מיליון ובהנפקה גייסה כ-100 מיליון שקל. הכסף שגויס אמור לסייע לחברה בהתרחבות בענף תוספי התזונה והגדלת הקיבולת לצורך חדירה לשוק האמריקאי.

חברת טופ גאם עוסקת בייצור של סוכריות גומי והחל מהשנתיים האחרונות גם בייצור מסחרי של תוספי תזונה, בעיקר לשוק האמריקאי.

תוספי התזונה של החברה 

מיום המסחר הראשון עלתה מניית החברה בכ-3.6% והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-490 מיליון שקל. בנרמול שנתי של תוצאות המחצית החברה נסחרת לפי מכפיל רווח מייצג של כ-68 כאשר החברה בונה על האצת הצמיחה באמצעות הכסף שגייסה בהנפקה.

הנהלת החברה מסרה עם פרסום הדוחות כי החברה ממשיכה את המהלך האסטרטגי במיקוד בתחום תוספי תזונה ובמיוחד בלקוחות אסטרטגיים בעלי מותגים בינלאומיים, לפיתוח מוצרים מבודלים על בסיס טכנולוגיית Gummiceuticals של החברה.

השיפור בפעילות מתבטא גם ב-EBITDA. במחצית הראשונה של השנה עלה ה-EBITDA בכ-72% לכ-7.8 מיליון, בהשוואה לכ-4.6 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת עלה במחצית הראשונה של השנה בכ-27% לכ-7.3 מיליון שקל, בהשוואה ל-5.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי חגי שטדלר, יו"ר החברה, "במחצית הראשונה של השנה מציגה טופ-גאם המשך גידול בפרמטרים העסקיים, לצד שיפור הרווחיות. החברה ממשיכה את המהלך האסטרטגי למיקוד בתחום תוספי התזונה ובלקוחות בעלי מותגים בינלאומיים מובלים בתחומי הפארמה, תוספי מזון, ומזון. מספר תהליכים לחתימה על הסכמי אספקה רב-שנתיים אותם מנהלת החברה מול מספר חברות אסטרטגיות, הבשילו עד כה לחתימה על 2 הסכמים עם חברות בינלאומיות מובילות, ומספר תהליכים  נוספים צפויים להבשיל עד סוף שנת 2021. בכוונת החברה להמשיך ביישום האסטרטגיה העסקית הכוללת, בין היתר, השקעה בבניית מפעל חדש בשדרות שיתן מענה לביקושים הצפויים בשנים הקרובות, חיזוק מערך השיווק והמכירות להגדלת מספר הלקוחות הבינלאומיים בתחום תוספי התזונה והרחבת הפריסה הגאוגרפית, האצת פרויקטי המו"פ והשלמת הפתוח של מוצרים חדשניים, לצד המשך ההשקעה בהעמקת התשתית הניהולית של החברה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

החברה, שמפעל הייצור הקיים שלה ממוקם בעיר שדרות, נמצאת בבעלות משותפת של המייסד ונשיא החברה חי חיון, רועי לוסטרניק ביחד עם קרן AP Partners שהשקיעה בחברה בשנת 2020 ב co-invest בחברה יחד עם דיסקונט קפיטל וארקין השקעות. קרן AP Partners היא קרן פרייבט אקוויטי אקטיבית שהוקמה בשנת 2018 והממוקדת בחברות קטנות ובינוניות בעלות פוטנציאל צמיחה גבוה בשווקים הבינלאומיים. מנכ"ל טופ-גאם הוא עמיחי בר-ניר, והיו"ר הפעיל של החברה הוא חגי שטדלר, שותף מייסד בקרן AP Partners. החברה מעסיקה כ-100 עובדים, 6 מהם הם מומחי מחקר ופיתוח מהשורה הראשונה של תעשיית הפוד-טק הישראלית.

עד לאחרונה התרכזה החברה בייצור סוכריות וממתקי גומי. בשנת 2016 החליטה טופ-גאם לממש את הידע המקיף, המומחיות והניסיון הרב שצברה בייצור סוכריות גומי, והחלה לפתח קו מוצרים לשוק תוספי התזונה. לצורך כך השקיעה החברה בשדרוג התשתיות וקווי הייצור והאריזה במפעל בשדרות כדי שיתאימו לסטנדרטים העולמיים המחמירים של תעשיית תוספי התזונה. ניסיון החברה בייצור ממתקים אפשר לה לייצר תוספי תזונה בצורת סוכריות גומי, מבלי לפגוע בחוויה המהנה והטעימה שבצריכת הסוכריות (למרות התוספת של הרכיבים הפעילים), ובמקביל להבטיח מענה לדרישות האיכות והיציבות של הרכיבים התזונתיים הפעילים שבסוכריה.

בד בבד, טופ-גאם השלימה פיתוח, תוך שימוש ביכולות פוד-טק מתקדמות: סוכריות גומי ללא תוספת סוכר המשמשות כתוספי תזונה, המבוססות על פורמולציה ייחודית של חומרים טבעיים וסיבים תזונתיים, ללא ממתיקים מלאכותיים, ללא צבעי מאכל וחומרי טעם מלאכותיים וללא תוצרי אלכוהול מבוססי סוכר. למרות שמדובר בתוסף תזונה ללא תוספת סוכר, הוא מאפשר חוויית אכילה מהנה, שהיא לא פחותה מחוויה של סוכריה על בסיס סוכר. קו המוצרים הייחודי החל להימכר בעולם בשנת 2020 למותגים בינלאומיים מובילים של חברות תוספי תזונה ופארמה, בעלות מותגי פרמיום, בין היתר תחת המותג Gummiceutical, ונחשב כמוצר בעל יתרונות מובהקים בשוק שברובו המוחלט עדין מבוסס סוכר, זאת לאור יתרונותיו הבריאותיים והפרו-ביוטיים, והסנטימנט השלילי כלפי מוצרים עם רמת סוכר גבוהה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳