אלטשולר שחם "רצח" את פסגות ועכשיו הוא רוצה "לרשת" את הלקוחות
אלטשולר שחם דיווח כי הוא בוחן אפשרות לרכוש את בית ההשקעות פסגות; אלטשולר לא קונה את התשואות של פסגות הן עלובות, הוא קונה לקוחות. אבל למה לקנות - אם כך או אחרת הם מגיעים אליו?
אלטשולר שחם רוצה לרכוש את בית ההשקעות פסגות. המו"מ בין אלטשולר ובין קרן אייפקס בעלת הבית בפסגות נמצא בשלב התחלתי, אבל זה המו"מ הכי מתקדם כרגע בשיחות של זהבית כהן מנהלת אייפקס מול גופים מתעניינים. על פי ההערכות מדובר על מו"מ לפי שווי של כ-1-1.4 מיליארד שקל לפסגות כולה.
על פי הודעת חברת הגמל של אלטשולר כחלק מפעילותה לאיתור ובחינת הזדמנויות עסקיות, בוחנת החברה מעת לעת את האפשרות לרכוש חברות בתחום. בגדר זאת, בוחנת החברה מול בעלת השליטה בפסגות, את אפשרות רכישת פסגות. אבל זה לא יקרה - אלטשולר שחם אולי תקנה חלקים מפסגות, אבל בטח לא את כל קופות הגמל שלה. במקרה כזה היא תהיה גדולה מדי והסיכוי שעסקה כזו תאושר הוא קלוש. אלטשולר שחם מרוויחה עוד יח"צ ותדמית, אבל את קופות הגמל של פסגות היא ככל הנראה לא תקנה.
את קרנות הנאמנות אולי כן, אם כי, פסגות מובילה את הפדיונות גם בתחום הקרנות וגם בתחום קופות הגמל. עם נשירה כזו, למה לקנות אותה? גם כך, אלטשולר הוא המרוויח הגדול - מי שעזב את פסגות הגיע ברוב המקרים לאלטשולר שחם.
התרחיש של עסקה הוא קצת אירוני. הוא נוגד מלכתחילה את הכוונה של וועדת בכר - לייצר תחרות בשוק. וועדת בכר היא זו שגרמה לבנקים למכור את תחום ניהול הכספים שלהם וככה נמכרה פסגות מלאומי לקרן אייפקס. במקביל התחזקו הברוקרים הפרטיים לרבות אלטשולר שחם (במיוחד אלטשולר שחם). עכשיו אם תהיה עסקה בין השניים זה מכת מוות לתחרות ולוועדת בכר. הרעיון היה שיהיו יותר שחקנים, יותר תחרות, פחות דמי ניהול ללקוחות. רכישת פסגות על ידי אלטשולר שחם היא ההיפך מכך.
- רבעון שלישי בקרנות מעורבות: הפערים הגדולים, המנצחת המפתיעה והמפסידה הלא צפויה
- גולדווסר-מינצר ואלטשולר שחם רכשו מגרש בלב תל אביב בכ-46 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל האירוניה הגדולה נמצאת בעובדה שאלטשולר שחם חיסל את פסגות ועכשיו רוכש את הלקוחות. אלטשולר שחם צמח להיות מפלצת על חשבון בית ההשקעות פסגות שלא ידע לספק תשואות - הראשון בטבלה רוכש את האחרון בטבלה (מבחינת תשואות).
העשור של אלטשולר שחם וילין לפידות
בעשור האחרון נוצרו שתי ענקיות בתחום ניהול הכספים – אלטשולר שחם וילין לפידות. שתיהן הגיעו לשווי של מיליארדים - אלטשולר שחם קופות גמל נסחרת ב-3.3 מיליארד שקל וכל החברה שווה כנראה מעל 4 מיליארד שקל. ילין לפידות שווה בהערכה גסה מעל 2 מיליארד שקל. מנהלי ההשקעות הטובים של הגופים האלו (הבעלים) לצד שיווק ומוטיבציה הצליחו לייצר תשואות לציבור ולגדול בתעשייה הצפופה של ניהול הכספים.
הם גדלו כי הם היו טובים, והם ייצרו ערך מאוד משמעותי לבעלים שלהם על חשבון מנהלי ההשקעות הרדומים/חלשים במקומות אחרים. מול הנסיקה המדהימה שלהם, בית ההשקעות פסגות שהיה המוביל לפני עשור, מאבד נתח שוק וסובל מפדיונות בגלל תשואות מאכזבות. בפועל - עליית הערך של אלטשולר שחם וילין לפידות היא תמונת הראי של איבוד הערך של פסגות.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מול היקף הנכסים של כ-140 מיליארד שקל בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם וכ-70 מיליארד שקל בילין לפידות – גידול של יותר מפי 10 בעשור, פסגות לא גדלה. למרות ההפקדות השוטפות, למרות תשואה חיובית שנובעת משווקים פיננסיים תוססים, למרות שהיא היתה מובילת שוק.
- 19.לירן 13/01/2021 08:19הגב לתגובה זוכתבה מעוותת בנתוניה כל הנושא של וועדת בכר בהקשר של הקנייה הוא לא נכון נושא התשואות הראשון קונה את האחרון הוא לא נכון. בקיצור, נגמר הסוס לביזפורטל בנושא אמינות עיתונאית. אתר רכילות שאמת היא בגדר המלצה ולא מעבר.
- 18.דוד 12/01/2021 13:07הגב לתגובה זומובילים במספר לא מבוטל של קטגוריות
- 17.העיפו את רועי ורמוס על כלום ועכשיו אוכלים את הח-א. (ל"ת)הצפוני 12/01/2021 12:27הגב לתגובה זו
- 16.ירושלמי 12/01/2021 11:09הגב לתגובה זולא הצליחו לשחזר את הרוח שהוא הפיח במקום ואת ההצלחה שלו, שנבעה מגישה יחודית
- 15.משה 12/01/2021 10:44הגב לתגובה זולא שכחו לזהבית את זה כזכור העלת מחיר גביע ל 8 שח
- 14.גם רצחתם את השפה העברית בתת הכותרת (ל"ת)הגהה 12/01/2021 10:15הגב לתגובה זו
- כותרת מעולה (ל"ת)דוד 19/01/2021 10:45הגב לתגובה זו
- 13.שפסגות יתאחדו עם בית השקעות קטן-בינוני כמו "מור" (ל"ת)זוועה 12/01/2021 08:25הגב לתגובה זו
- 12.אלטשולר וילין לפידות 12/01/2021 08:16הגב לתגובה זווילין לפידות, לעומת זה, נחלשת מאד. בחודשים האחרונים ילין "מככבת" בתחתית טבלת התשואות, ויש הרבה משקיעים שעוזבים אותה. אולי בגלל עזיבתו של הכוכב אורי קרן למור. במידה מסוימת מור מחליפה את ילין לפידות, וטובה ממנה. מור ואלטשולר הן הטובות ביותר כיום. למשקיע חדש בקופות או בקרנות הנאמנות, הייתי מציע להשקיע קודם במור, ואח"כ מיד באלטשולר. לא להשקיע בילין לפידות. היא גם סובלת מיציאת משקיעים רבים בקרנות הנאמנות.
- 11.משב רוח 12/01/2021 01:10הגב לתגובה זוהתשואות הכי עלובות בשוק.
- 10.זהבית לא משקיעה בחברה ולכן היא לא מצליחה. שנים על המדף (ל"ת)אחת שיודעת 11/01/2021 22:02הגב לתגובה זו
- 9.אדיר 11/01/2021 20:50הגב לתגובה זולא מבין מה הבכינות בכתבה? הם פשוט יותר טובים והתוצאות בעדם וזה הכל! המנצח לוקח וכל וצריך לדעת להפסיד בכבוד...
- 8.רק מזומן 11/01/2021 20:25הגב לתגובה זועם מציאות של בטלנים מאצלנו.
- 7.משה רבנו 11/01/2021 20:12הגב לתגובה זומשמעות ההחלטה : 1. פיטורים נרחבים בפסגות והורדת שכר אצל כל המתחרים ( היצע פוחת ) 2. העלאת דמי הניהול ( פחות תחרות ) רווח לבעלים ונזק לכל השאר
- 6.ניתוח מצויין של המצב (ל"ת)דניאל 11/01/2021 19:51הגב לתגובה זו
- 5.דניאל 11/01/2021 19:21הגב לתגובה זוהיא השקעה לטווח ארוך
- 4.משקיע 11/01/2021 18:59הגב לתגובה זוחד וחלק.
- blond101209 12/01/2021 00:40הגב לתגובה זושקל אני אצטרך לחפש בית השקעות אחר. כי לאורך 8 שנים האחרונות ככל שהוא גדל הביצועים ירדו.
- 3.שוקי 11/01/2021 18:43הגב לתגובה זוכדי שתפרסמו עליהם כתבות חיוביות?
- 2."רצח" ? לא הגזמתם? (ל"ת)אמנון 11/01/2021 18:37הגב לתגובה זו
- אכן הגזימו 12/01/2021 08:19הגב לתגובה זואני לא רואה הרבה תועלת לאלטשולר מקניית פסגות. שיחשבו שוב.
- צמד לשכל, כתוב פוסטים (ל"ת)דוד 12/01/2021 13:09
- 1.כולם שחצנים 11/01/2021 18:12הגב לתגובה זושדואגים לעשירים

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
