בירושלים ברוקראז' חותכים את מחיר היעד לפריגו: "הנהלה חדשה, צרות ישנות"

נדב לוי |

ענקית התרופות האמריקאית (סימול בנאסד"ק: PRGO) פרסמה רק לפני ימים ספורים את תוצאותייה הכספיות לרבעון הראשון של השנה, וזאת שבוע בלבד לאחר שדיווחה על הפסד עצום של כ-4 מיליארד דולר במהלך השנה החולפת. פריגו אמנם הציגה רווח נאה של 72 מיליון דולר בסיכום הרבעון, מה שעדיין לא הצליח לנער מהמניה את הסנטימנט השלילי שמאפיין אותה מזה זמן רב.

בתוך כך, מניית החברה נפלה מאז תחילת השנה הנוכחית בכ-20% וזאת ברקע לרצף אירועים מהותיים בחברה כשעיקרם הכנסת נציגי קרן 'Starboard' לדריקטוריון, הפשיטה על משרדי החברה בנוגע לפרשיית תיאום המחירים, הנמכת התחזיות להמשך השנה, השחיקה בתחום הגנריקה (שמהווה כ-25% מהרווח התפעולי של החברה) וכמו כן הדיווח האחרון שהצביע על הפסד עצום של כ-4 מיליארד דולר בסיכום השנה החולפת.

אם לא די בצרות של פריגו, בירושלים ברוקראז' מוציאים הבוקר (ב') עדכון למניה תחת הכותרת "הנהלה חדשה, צרות ישנות" כאשר מפחיתים את מחיר היעד בצורה דרסטית מ-88 דולר לכדי 77 דולר בלבד. עם זאת, יש לציין כי מחיר היעד המופחת עדיין משקף אפסייד צנוע של כ-5% על מחיר המניה בוול סטריט. כך כותב יונתן קרייזמן, אנליסט הפארמה בירושלים ברוקראז':

"לאחר שערכה מחדש את דו"חותיה וחזרה לתקשר עם השוק, פריגו מנסה להתמקד בעתיד, אלא שהכנסת נציגי קרן Starboard לדירקטוריון ממשיכה לגרור אי-ודאות ככל שתהליך קבלת החלטות בנוגע לעתיד הפעילות הגנרית מתארך. מזווית אחרת, ההנהלה החדשה של פריגו (מנכ"ל שהתמנה באפריל 2016) כבר לא ממש חדשה. כשמוסיפים לכך את העובדה שהמנכ"ל בעל ותק קודם של 23 שנה בפריגו, אנו מניחים שללא התערבותה של סטארבורד, החברה כבר הייתה מסיימת את תהליך הבחינה האסטרטגי ומתמקדת בצעדים מעשיים של התוכנית".

"קשה לתמחר את פריגו ללא הגנריקה. קשה לתמחר את פריגו ביום שלאחר מכירה אפשרית של תחום הגנריקה. להערכתנו, מכירה שתצטרך להיות מלווה במהלך אסטרטגי משלים (חיזוק הנוכחות ב-OTC, מציאת פעילות אלטרנטיבית), שכן ללא הגנריקה, פריגו תצטרך להיסחר במכפיל רווח של 23X (לעומת 15X היום) על מנת להצדיק את מחירה הנוכחי. נזכיר שככל שהחברה צברה נתח שוק לאורך השנים בשוק ה-OTC, כך היא התקשתה למצוא דרכים נוספות להגדיל את בסיס הפעילות בעסקי התרופות ללא מרשם. קושי שהוביל לרכישת אלן (שעיקר מטרתה בסיס מס נמוך לרכישות מחוץ לארה"ב), ולאחר מכן רכישת אומגה שכידוע התבררה ככישלון".

"דוחות רבעון הרבעון הראשון מצביעים על לא יותר מהתייצבות. התוצאות היו דומות לציפיות השוק בהכנסות וגבוהות ברווח – הכנסות של 1.2 מיליארד דולר ורווח למניה של 1.05 לעומת ציפיות השוק ל-1.2 מיליארד/0.99. החברה הותירה את תחזית השנתית לרווח למניה על 4.15-4.50"

"הנקודות המעודדות: 1. הירידה בחוב (כיום 2.7 מיליארד נטו) אמורה לאפשר גמישות רבה יותר בהשקעות עתידיות – מתקבל הרושם שבמקביל לבחינת עתיד הפעילות, פריגו מבינה שעליה להשקיע על מנת להבריא את הגנריקה, גם אם לבסוף הפעילות תימכר. 2. פריגו מתכוונת להשיק כ-100 מוצרים עד סוף השנה (5 בגנריקה, מתוכם 3 ב-2Q17). כעת נראה שטבע אינה מאיימת להשיק בבלעדיות. 3. השקת ה-ProAir אומנם מתעכבת אך פריגו מצפה לבלעדיות עד הרבעון הראשון של 2019".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"הנקודות המדאיגות: 1. מרבית הפעילויות הציגו ירידה אורגנית – CHCA (ירידה של 1%) חולשה בתחומי הפסקת העישון ותחליפי חלב וקוזזה באופן חלקי מעונת שפעת חזקה יותר לעומת אשתקד והמשך השקת ה-flonase (מינוס 2%) כתוצאה מהכנסות נמוכות יותר בגרמניה ובגליה. היציאה מפעילויות הפצה העלתה את שיעור הרווח הגולמי (50%) והתפעולי (14%), גנריקה (12%-) שכללה שחיקה משמעותית של 25 מיליון דולר בתרופת ה-Entocort – בלעדיה המכירות היו יורדות רק ב-2%. 2. תחום ה-OTC נראה סטגנטי. החברה אומנם ניסתה להפיח רוח חדשה בפוטנציאל מעבר תרופות מרשם ל-OTC אך להערכתנו לא צפוי מעבר של קטגוריות משמעותיות נוספות (סטטינים/אסטמה/שלפוחית רגיזה)".

בירושלים ברוקראז' מסכמים בכך ש"מפחיתים תחזיות ומעדכנים מחיר יעד. מעדכנים את התחזיות לשנים 2017-2019 על מנת לשקף את תוצאות הרבעון ותיקון הדוחות לאחר מכירת ה'טיסברי'. אנו צופים הכנסות של 4.7 מיליארד, 4.9 מיליארד, 5 מיליארד בהתאמה ורווח למניה של 4.30, 4.91 ו-5.41 בהתאמה. מחיר יעד של 77 דולר משקף מכפיל 15.6 על תחזית הרווח שלנו ל-2018. אנו משתמשים בשיטת סכום החלקים על הרווח הנקי של כל פעילות: CHCA 20x, CHCI 18x וגנריקה 9x. חברות צריכה נסחרות במכפיל ממוצע 22x על ציפיות הרווח ל-2018".

"עם השלמת הדיווחים ופרסום תוצאות הרבעון, אנחנו מעדכנים תחזיות ומפחיתים את מחיר היעד ל-77 דולר למניה. גם לאחר מה שנראית כמו מגמת התייצבות, אנו נותרים 'ניטראליים' על פריגו לאור היעדר סימני התאוששות בפעילות האורגנית ורמת אי-הודאות הגבוהה בעתיד עסקי הגנריקה".

תנועת מניית פריגו ב-12 החודשים האחרונים:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.