דורין פלס: "מה שקורה ברשתות השיווק זה ממש רעידת אדמה" - וההשלכות ברורות

מכירת החיסול במגה. האנליסטית מ-IBI מתייחסת לשינוי במפת התחרות. "מאז קלאבמרקט לא ראינו דבר כזה"
לירן סהר | (7)

ביום ה' האחרון נחתמה עסקה למכירת 16 סניפי You (ועוד אחד של מגה בעיר) לרשת ויקטורי -0.61% ולרשת יוחננוף. לפי התנאים שסוכמו תרכוש רשת ויקטורי 7 סניפי You וסניף אחד של מגה בעיר בתמורה ל-35 מיליון שקל. רכישה זו מצטרפת לרכישה קודמת של ויקטורי בנוגע ל-5 סניפי מגה שנחתמה והסתיימה ב-23 בנובמבר 2015.

דורין פלס, אנליסטית הקמעונאות של IBI, ניתחה את המהלכים האחרונים ברשתות השיווק ואמרה: "הרכישה, ככל שתושלם, מהווה קפיצת מדרגה משמעותית עבור ויקטורי אשר מנתה 30 סניפים בשטח של 30 אלפי מ"ר נכון ל-30 בספטמבר 2015. למעשה, הרכישה תוביל לקפיצה של 40% במספר הסניפים ולצמיחה דו-ספרתית גבוהה בהכנסות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמדובר על סניפי you שסבלו בחלקם מירידה בהכנסות, פגיעה בתדמית, קיטון במספר מעברי הקופה ושחיקה ברווחיות, ולכן ייקח זמן עד שרשת ויקטורי תצליח לשקם את הסניפים ולראות החזר תשואה נאה".

לדבריה, אותו הסיפור תקף גם לגבי רשת רמי לוי שחתמה על הסכם לרכישת 4 סניפי You, "רק שבמקרה הזה היקף הסניפים שנרכשו יהיה קל יותר לעיכול ונראה פגיעה מתונה יותר בהכנסות".

מה צפוי בהמשך?

פלס מסבירה כי את שנת 2016 יתחילו רשתות השיווק הפרטיות עם קפיצה במספר הסניפים וירידה במכירות למ"ר וברווחיות. "ויקטורי ורמי לוי ישקיעו בשיפוץ הסניפים, ולא פחות חשוב מכך- ברכישת לקוחות והחזרתם לסניפים שעד לא מזמן היו You ואוטוטו יתנוסס מעליהם שלט של רשת שממותגת כזולה ומשתלמת. בטווח הקצר נראה שמי שתהנה מהמהלך תהיה דווקא שופרסל: כל עוד רמי לוי -1.06% ו-ויקטורי יהיו עסוקות בבליעה ועיכול של הסניפים החדשים על כל המשתמע מכך (בעיקר יבוא לידי ביטוי בעלייה בהוצאות התפעוליות ושחיקה ברווחיות), שופרסל תצליח להציג תוצאות טובות יותר בהיבט שיפור במכירות למ"ר ורווחיות תפעולית".

"בטווח הבינוני-ארוך נראה שתי מגמות עיקריות: מצד אחד- כל הענף יוכל ליהנות מיציאתה של You מהמשחק, וככל הנראה נהיה עדים למהלך של העלאות מחירים מתונות. רשתות השיווק, שנכון להיום מתמודדות עם רווחיות תפעולית של 2%-3% יוכלו לשפר את הרווחיות הגולמית באמצעות העלאות מחיר של אחוז עד אחוזים בודדים, מהלך שלא ביצעו כבר תקופה ארוכה".

מנגד, פלס טוענת כי נראה ששופרסל 0.94% תאלץ להתמודד עם תחרות מוגברת בעולם ה-Heavy Discount שכן את סניפי You החלשים שממוקמים סמוך לסניפיה יחליפו סניפים של רשתות אטרקטיביות יותר שממותגות כ-HD ואשר יצליחו למשוך את הלקוחות באזור לסניף החדש, לפעמים על חשבון תת הרשת שופרסל דיל.

"אגב, העובדה שמגה תתפנה סוף סוף לטפל בסניפי מגה בעיר בעלי הפריסה הרחבה ובעלי פוטנציאל הרווחיות הגבוה עשויה גם היא להוות זירת תחרות נוספת עבור שופרסל. נזכיר כי מגה בעיר מונה מעל 100 סניפים (!) בעוד ששופרסל שלי מונה כ-80 סניפים, ולכן סביר להניח שישנה חפיפה גבוהה בין הרשתות. ככל שמגה תשקיע יותר ברשת העירונית, כך שופרסל תאלץ להתמקד יותר בפורמט גם היא".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

לגבי רבוע כחול נדל"ן, לפי דיווח שהוציאה, 7 סניפים מתוך המנה הראשונה של מכירת סניפי You לויקטורי ויוחננוף הם בבעלותה. "השאלה הראשונה שמתעוררת היא מה יעלה בגורל דמי השכירות שישלמו הרוכשות לחברה. בהקשר זה נזכיר כי בחודש נובמבר הודיעה רבוע כחול נדל"ן על הסכם מול אלון רבוע כחול לפיו תוזיל את שכר הדירה ב-9% למשך שנתיים. להערכתנו, ההוזלה תתגלגל הלאה גם להסכמים החדשים, ובהחלט ניתן להניח שנראה בחלק מהמקרים הוזלה משמעותית יותר מ-9% על רקע תנאי השוק, הלחץ למכירה והעובדה שמדובר בשוכרים יציבים יותר ממגה".

 

 

בשורה התחתונה: פלס מעריכה כי מדובר ב"לא פחות מרעידת אדמה בענף רשתות השיווק. מאז קריסת קלאבמרקט לפני עשור לא ראינו שינוי כה מיידי של מפת התחרות. בטווח הקצר הרשתות הפרטיות יהיו עסוקות בעיכול ובליעת סניפי You ושופרסל תהנה מכך. בטווח הארוך שופרסל תאלץ להתמודד עם מתחרות חזקות יותר שמהוות איום גדול יותר מרשת You, ובמקביל זירת התחרות בפורמט העירוני מול "מגה בעיר" תדרוש תשומת לב רבה. יחד עם זאת, סביר להניח שנראה מהלך העלאות מחירים שיקל על ההתמודדות".  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לילי 08/12/2015 09:27
    הגב לתגובה זו
    לרמי לוי יש עתה חשיפה לתושבי בת ים ורשלצ אזורי אוכלוסיה גדולה שמחכה לתחרות תרגילי מכירות לא יעזרו פה - מחירים זולים כן
  • 6.
    שמטוב 08/12/2015 00:07
    הגב לתגובה זו
    במבצעים בודדים שעושים רעש ההוזלה מקסימום 10 אחוז. אפילו שוק הכרמל דופק מחירים שלא שונים בהרבה מהסופרים. הסופרים הזולים זו סתם אחיזת עיניים, הוזלה של 5 אחוז. רק בגבינות אפשר להשיג בשוק מחירים טובים. קונה גאודה ב- 30 שקל לקילו, ללא מותג אבל אין הבדל ממותגים (מותג זה בדרך כלל חרטא כדי להצדיק מחיר גבוה).
  • 5.
    גבי 07/12/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    סתם יקר. אין תמורה.
  • 4.
    אזרח 07/12/2015 14:30
    הגב לתגובה זו
    אותה תגובה שהיתה מול מגה ממש COPY PASTE
  • 3.
    טל 07/12/2015 14:12
    הגב לתגובה זו
    קונה רק במרכולים
  • 2.
    רמי לוי 07/12/2015 14:00
    הגב לתגובה זו
    תעלה 15% תוך חודש
  • 1.
    אלי תל אביב 07/12/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
    פה ושם מבצעים של יבוא מקביל אבל בגדול רשת יקרה מאוד!!! בפ"ת סניף יחסית שומם ויקר!!!!!!!!
ניר כהן מנכל הראל
צילום: טל שחר
דוחות

הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%

הראל רושמת רבעון חזק, הודות לרווחי שוק ההון; סך הנכסים המנוהלים חצה 500 מיליארד שקל עבור מבוטחים ועמיתים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה הראל ביטוח

חברת הביטוח הראל הראל השקעות -3.77%  היא הראשונה מחברות הביטוח הגדולות לדווח, ומציגה תשואה גבוהה מאוד על ההון וזינוק ברווח הנקי.

הרבעון השלישי של 2025 היה חזק עבור קבוצת הראל השקעות, עם עלייה של 33% ברווח הכולל ל-840 מיליון שקל ותשואה להון של 30%, לעומת 26% ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה מסתכם הרווח הכולל ב-2.17 מיליארד שקל, גידול של 65% לעומת התקופה המקבילה, וברמה שכבר חוצה את יעד הרווח שקבעה החברה לשנת 2026. על רקע השיפור המתמשך בתוצאות מודיעה הראל כי בכוונתה לעדכן את היעדים בחודשים הקרובים.

הגידול ברווח משקף שיפור רחב ברוב מנועי הפעילות: הרווח מעסקי הביטוח ברבעון צמח ב-40% והגיע ל-1.12 מיליארד שקל, ובתקופת הדוח כולה עלה ל-2.8 מיליארד שקל, עלייה של 73% לעומת תשעת החודשים הראשונים של 2024. הגידול נובע הן משיפור חיתומי בכל תחומי הביטוח, הן מתרומה חיובית של רווחי השקעה ומימון והן מעלייה ברווחי תחומי ניהול הנכסים והאשראי. במקביל, התשואה להון בתשעת החודשים עלתה ל-27%, לעומת כ-19% בלבד בתקופה המקבילה.

ברמת המגזרים, התמונה מעורבת אך חיובית בסך הכול. בביטוח חיים הרווח הכולל לפני מס ברבעון ירד ל-244 מיליון שקל לעומת 320 מיליון שקל ברבעון המקביל, אך בתשעת החודשים הרווח זינק ל-792 מיליון שקל לעומת 299 מיליון בלבד אשתקד, בעיקר בזכות המשך הגידול במוצרי סיכונים. בביטוח בריאות נרשם רבעון חזק במיוחד: הרווח הכולל לפני מס עלה ל-605 מיליון שקל לעומת 321 מיליון שקל ברבעון המקביל, ובתקופה כולה ל-1.16 מיליארד שקל. הרווח החיתומי בבריאות הגיע ל-324 מיליון שקל ברבעון ו-807 מיליון שקל בתשעת החודשים, והחברה מדווחת על המשך שיפור במגמה זו. בביטוח כללי הרווח לפני מס עלה ל-278 מיליון שקל ברבעון ולעומת 176 מיליון שקל ברבעון המקביל, ול-858 מיליון שקל בתקופה כולה, שיפור משמעותי שנובע בעיקר מענפי רכב רכוש ורכוש וחבויות.

תחום ניהול הנכסים (פנסיה, גמל, חוזי השקעה ופיננסים) מציג גם הוא שיפור. הרווח הכולל לפני מס מניהול נכסים ברבעון הגיע ל-102 מיליון שקל, לעומת הפסד של 68 מיליון שקל ברבעון המקביל, ובתשעת החודשים ל-240 מיליון שקל לעומת 191 מיליון שקל. נכסי ניהול הנכסים לבדם עלו ל-435 מיליארד שקל, בעוד שהיקף הנכסים המנוהלים הכולל של הקבוצה, כולל פנסיה, גמל, קרנות נאמנות, תיקים ונוסטרו, טיפס ל-570.7 מיליארד שקל, לעומת 492.3 מיליארד שקל בסוף הרבעון השלישי אשתקד.

אתי אלישקוב, מנכ"לית ליברה; קרדיט: אבי מועלםאתי אלישקוב, מנכ"לית ליברה; קרדיט: אבי מועלם
דוחות

ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות

החברה ממשיכה לצמוח בהכנסות וברווחים ממגזרי הרכב, וכן מגדילה את נפח ביטוח החיים; פרמיות הברוטו זינקו לכ-241.7 מיליון שקל ויש שיפור חד ברווחיות החיתומית; בנוסף, החברה מציגה שיעור גבוה של רווחי השקעות

רן קידר |
נושאים בכתבה ליברה

ליברה ליברה 9.65% , חברת האינושרטק הדיגיטלית, פירסמה את דוח הרבעון השלישי של 2025, והראתה המשך צמיחה מהירה, התרחבות הפעילות העסקית ושיפור חד ברווחיות החיתומית. מנועי הצמיחה המרכזיים של החברה, ביטוחי הרכב, מוצר Chik וענף ביטוח החיים, מציגים כולם תוצאות שיא. במקביל, רווחי ההשקעות הגבוהים ותיק הנוסטרו ההולך וגדל תומכים משמעותית בשורת הרווח ומביאים את החברה לרבעון הטוב ביותר שלה מאז שנוסדה.

הרווח הכולל לאחר מס ברבעון השלישי הסתכם בכ־24 מיליון שקל, עלייה חדה של כ-85% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. גם הרווח הכולל לפני מס עלה בצורה משמעותית והגיע לכ-37 מיליון שקל, וכמעט הוכפל לעומת כ-19.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. הדוח מציין כי תשואת ההון ברבעון השלישי, במונחים שנתיים, עמדה על נתון גבוה בהשוואה לענף, כ-58%. על פי נתוני החברה, מקור הצמיחה ברווח הוא שילוב של גידול משמעותי בהיקפי הפעילות, ירידה בפגעי גניבה, חיתום איכותי ויעילות תפעולית גבוהה.

פרמיות הברוטו ברבעון השלישי הגיעו לשיא של כ-241.7 מיליון שקל, עלייה של כ-19.2% לעומת כ־202.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה מציינת כי הגידול בהיקף הפרמיות נובע מהמשך הצטרפות מבוטחים חדשים בקצב גבוה, מהתרחבות סל המוצרים ומהעמקת החדירה לענפי הפעילות שאינם רכב, כמו ביטוח דירה, בתי עסק, חיות מחמד ונסיעות לחו"ל. בנוסף, החברה נהנית משיעור גבוה של נאמנות לקוחות ושיעורי חידוש חיוביים במיוחד, על רקע המודל הדיגיטלי שמאפשר שירות נוח ומהיר יותר מהמקובל בענף.

מגזרים 

תחום רכב רכוש בלט ברבעון השלישי כאחד ממנועי הרווח המרכזיים של ליברה, עם שיפור חד ברווחיות החיתומית. ההכנסות משירותי ביטוח ברכב רכוש עלו לכ-145.6 מיליון שקל, גידול של כ-15% לעומת הרבעון המקביל, בעוד הרווח משירותי ביטוח זינק בכ-70% והגיע ל־27.2 מיליון שקל. מגמת השיפור ניכרת במיוחד במדד הרווחיות המרכזי בענף, היחס המשולב (Combined Loss Ratio) אשר ירד לרמה נמוכה של כ־76% ברוטו, לעומת כ־87% ברבעון המקביל. הנתון מעיד על ירידה בעלויות התביעות, פרופיל סיכוני נהגים איכותי יותר ועלייה באפקטיביות החיתום. מבחינת הנטו, ה-Combined Ratio ירד ל-73% לעומת 82% אשתקד, נתון נוסף המעיד על שיפור אמיתי בביצועים.

גם תחום רכב חובה ממשיך לצמוח בעקביות. הפרמיות ברוטו הגיעו לכ-73.9 מיליון שקל, עלייה של כ-21.5% בהשוואה לרבעון המקביל. ההכנסות משירותי ביטוח עלו לכ-66.8 מיליון שקל והרווח החיתומי גדל ל-5.1 מיליון שקל לעומת 3.5 מיליון אשתקד. הרווח לפני מס ברבעון בתחום זה הסתכם בכ-7.5 מיליון שקל, כמעט פי שלושה לעומת כ-2.8 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד. ליברה מציינת כי השיפור נובע מהמשך גידול בהיקפי הפעילות וממדיניות חיתום מוקפדת, לצד התייעלות בניהול תביעות.