דורין פלס: "מה שקורה ברשתות השיווק זה ממש רעידת אדמה" - וההשלכות ברורות

מכירת החיסול במגה. האנליסטית מ-IBI מתייחסת לשינוי במפת התחרות. "מאז קלאבמרקט לא ראינו דבר כזה"
לירן סהר | (7)

ביום ה' האחרון נחתמה עסקה למכירת 16 סניפי You (ועוד אחד של מגה בעיר) לרשת ויקטורי 0% ולרשת יוחננוף. לפי התנאים שסוכמו תרכוש רשת ויקטורי 7 סניפי You וסניף אחד של מגה בעיר בתמורה ל-35 מיליון שקל. רכישה זו מצטרפת לרכישה קודמת של ויקטורי בנוגע ל-5 סניפי מגה שנחתמה והסתיימה ב-23 בנובמבר 2015.

דורין פלס, אנליסטית הקמעונאות של IBI, ניתחה את המהלכים האחרונים ברשתות השיווק ואמרה: "הרכישה, ככל שתושלם, מהווה קפיצת מדרגה משמעותית עבור ויקטורי אשר מנתה 30 סניפים בשטח של 30 אלפי מ"ר נכון ל-30 בספטמבר 2015. למעשה, הרכישה תוביל לקפיצה של 40% במספר הסניפים ולצמיחה דו-ספרתית גבוהה בהכנסות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמדובר על סניפי you שסבלו בחלקם מירידה בהכנסות, פגיעה בתדמית, קיטון במספר מעברי הקופה ושחיקה ברווחיות, ולכן ייקח זמן עד שרשת ויקטורי תצליח לשקם את הסניפים ולראות החזר תשואה נאה".

לדבריה, אותו הסיפור תקף גם לגבי רשת רמי לוי שחתמה על הסכם לרכישת 4 סניפי You, "רק שבמקרה הזה היקף הסניפים שנרכשו יהיה קל יותר לעיכול ונראה פגיעה מתונה יותר בהכנסות".

מה צפוי בהמשך?

פלס מסבירה כי את שנת 2016 יתחילו רשתות השיווק הפרטיות עם קפיצה במספר הסניפים וירידה במכירות למ"ר וברווחיות. "ויקטורי ורמי לוי ישקיעו בשיפוץ הסניפים, ולא פחות חשוב מכך- ברכישת לקוחות והחזרתם לסניפים שעד לא מזמן היו You ואוטוטו יתנוסס מעליהם שלט של רשת שממותגת כזולה ומשתלמת. בטווח הקצר נראה שמי שתהנה מהמהלך תהיה דווקא שופרסל: כל עוד רמי לוי -0.54% ו-ויקטורי יהיו עסוקות בבליעה ועיכול של הסניפים החדשים על כל המשתמע מכך (בעיקר יבוא לידי ביטוי בעלייה בהוצאות התפעוליות ושחיקה ברווחיות), שופרסל תצליח להציג תוצאות טובות יותר בהיבט שיפור במכירות למ"ר ורווחיות תפעולית".

"בטווח הבינוני-ארוך נראה שתי מגמות עיקריות: מצד אחד- כל הענף יוכל ליהנות מיציאתה של You מהמשחק, וככל הנראה נהיה עדים למהלך של העלאות מחירים מתונות. רשתות השיווק, שנכון להיום מתמודדות עם רווחיות תפעולית של 2%-3% יוכלו לשפר את הרווחיות הגולמית באמצעות העלאות מחיר של אחוז עד אחוזים בודדים, מהלך שלא ביצעו כבר תקופה ארוכה".

מנגד, פלס טוענת כי נראה ששופרסל 0.09% תאלץ להתמודד עם תחרות מוגברת בעולם ה-Heavy Discount שכן את סניפי You החלשים שממוקמים סמוך לסניפיה יחליפו סניפים של רשתות אטרקטיביות יותר שממותגות כ-HD ואשר יצליחו למשוך את הלקוחות באזור לסניף החדש, לפעמים על חשבון תת הרשת שופרסל דיל.

"אגב, העובדה שמגה תתפנה סוף סוף לטפל בסניפי מגה בעיר בעלי הפריסה הרחבה ובעלי פוטנציאל הרווחיות הגבוה עשויה גם היא להוות זירת תחרות נוספת עבור שופרסל. נזכיר כי מגה בעיר מונה מעל 100 סניפים (!) בעוד ששופרסל שלי מונה כ-80 סניפים, ולכן סביר להניח שישנה חפיפה גבוהה בין הרשתות. ככל שמגה תשקיע יותר ברשת העירונית, כך שופרסל תאלץ להתמקד יותר בפורמט גם היא".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

לגבי רבוע כחול נדל"ן, לפי דיווח שהוציאה, 7 סניפים מתוך המנה הראשונה של מכירת סניפי You לויקטורי ויוחננוף הם בבעלותה. "השאלה הראשונה שמתעוררת היא מה יעלה בגורל דמי השכירות שישלמו הרוכשות לחברה. בהקשר זה נזכיר כי בחודש נובמבר הודיעה רבוע כחול נדל"ן על הסכם מול אלון רבוע כחול לפיו תוזיל את שכר הדירה ב-9% למשך שנתיים. להערכתנו, ההוזלה תתגלגל הלאה גם להסכמים החדשים, ובהחלט ניתן להניח שנראה בחלק מהמקרים הוזלה משמעותית יותר מ-9% על רקע תנאי השוק, הלחץ למכירה והעובדה שמדובר בשוכרים יציבים יותר ממגה".

 

 

בשורה התחתונה: פלס מעריכה כי מדובר ב"לא פחות מרעידת אדמה בענף רשתות השיווק. מאז קריסת קלאבמרקט לפני עשור לא ראינו שינוי כה מיידי של מפת התחרות. בטווח הקצר הרשתות הפרטיות יהיו עסוקות בעיכול ובליעת סניפי You ושופרסל תהנה מכך. בטווח הארוך שופרסל תאלץ להתמודד עם מתחרות חזקות יותר שמהוות איום גדול יותר מרשת You, ובמקביל זירת התחרות בפורמט העירוני מול "מגה בעיר" תדרוש תשומת לב רבה. יחד עם זאת, סביר להניח שנראה מהלך העלאות מחירים שיקל על ההתמודדות".  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לילי 08/12/2015 09:27
    הגב לתגובה זו
    לרמי לוי יש עתה חשיפה לתושבי בת ים ורשלצ אזורי אוכלוסיה גדולה שמחכה לתחרות תרגילי מכירות לא יעזרו פה - מחירים זולים כן
  • 6.
    שמטוב 08/12/2015 00:07
    הגב לתגובה זו
    במבצעים בודדים שעושים רעש ההוזלה מקסימום 10 אחוז. אפילו שוק הכרמל דופק מחירים שלא שונים בהרבה מהסופרים. הסופרים הזולים זו סתם אחיזת עיניים, הוזלה של 5 אחוז. רק בגבינות אפשר להשיג בשוק מחירים טובים. קונה גאודה ב- 30 שקל לקילו, ללא מותג אבל אין הבדל ממותגים (מותג זה בדרך כלל חרטא כדי להצדיק מחיר גבוה).
  • 5.
    גבי 07/12/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    סתם יקר. אין תמורה.
  • 4.
    אזרח 07/12/2015 14:30
    הגב לתגובה זו
    אותה תגובה שהיתה מול מגה ממש COPY PASTE
  • 3.
    טל 07/12/2015 14:12
    הגב לתגובה זו
    קונה רק במרכולים
  • 2.
    רמי לוי 07/12/2015 14:00
    הגב לתגובה זו
    תעלה 15% תוך חודש
  • 1.
    אלי תל אביב 07/12/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
    פה ושם מבצעים של יבוא מקביל אבל בגדול רשת יקרה מאוד!!! בפ"ת סניף יחסית שומם ויקר!!!!!!!!
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן 0.83%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

אורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יובאורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יוב
ראיון

מימון ישיר: ‘"האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"

אחרי הדוח החזק לרבעון השלישי, ישבנו עם סמנכ"ל הכספים אורן שקדי לשיחה על מה שבאמת עומד מאחורי האיגוחים במשכנתאות, על השחיקה ברכב שלא נעלמה למרות ההתייעלות, ועל השאלה עד כמה ירידת הריבית יכולה באמת לשנות את התמונה?
נושאים בכתבה מימון ישיר

מימון ישיר מימון ישיר -2.2%  פרסמה את דוח הרבעון השלישי וזינקה לאור התוצאות. לאחר שפתחה את 2025 עם רבעון ראשון שבו הרווח הנקי עמד על 20.1 מיליון שקל, רבעון שני שגם בו נראתה ירידה ברווח הנקי ל-17.5 מיליון שקל, החברה הציגה רבעון שלישי עם זינוק משמעותי בשורת הרווח, 77% לעומת הרבעון המקביל, ועמדה על 66.8 מיליון שקל , ובהתאם, המנייה זינקה. 

רוב הרווחים הגיעו ממגזר המשכנתאות, בעוד מגזר הרכב המשיך להראות שחיקה, והחברה בעיצומו של תהליך התייעלות שיבוא לידי ביטוי ב-2026. ישבנו לשיחה עם אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, כדי להבין את השינוי יותר לעומק. 

ספר לנו על מהלכי האיגוח שבמגזר המשכנתאות

אנחנו נוקטים כבר מזה הרבה הרבה שנים במודל שנקרא מודל היברידי. מודל היברידי זה משהו שמאוד נפוץ גם בחול. שבמסגרתו חברות אשראי, מחזיקות בחלק מתיק האשראי במאזן שלהם, ואת חלקו היא מוכרת לצדדים שלישיים כדי לשפר את התשואה להון. הדבר גם מאפשר פינוי אשראי להעמדה של הלוואות חדשות. בסקטור הרכב, זו פרקטיקה מקובלת שלנו כבר הרבה מאד שנים, ויש הרבה מאד שחקנים שאנחנו פועלים מולם, כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופים מוסדיים ועוד. גם במשכנתאות אנחנו מבקשים ליישם את אותה אסטרטגיה, ולאגיח חלק מהתיק. 

במשכנתאות זה נמצא יחסית בשלב ראשוני. עשינו שני איגוחים, עסקה אחת בסוף 2024, ברבעון הרביעי, והשניה ביולי השנה, במהלך הרבעון השלישי. בשני המקרים עשינו עסקאות מול הגופים המוסדיים. זו רק אחת השיטות שאפשר לבצע מכירת תיקים. מבחינת הלוואות על רכב, למשל, אנחנו מבצעים עכשיו עסקאות פרטיות. כך שאפשר לבצע את זה במגוון שיטות ועם מגוון של שחקנים. 

המשכנתא הראשונה שהחברה העמידה היתה בסוף יוני 2022, כך שמבחינתנו הצלחנו לבצע כבר את האיגוחים, אבל גם כאן יש עוד כר נרחב להמשך פעילות, כלומר היום זה איגוחים ברצף מוסדי, ומחר כבר נרחיב את זה למעגלים נוספים, לשותפים חדשים ולגורמים נוספים בשיטות אחרות, אולי עסקאות פרטיות, לא מדורגות כמו שאנחנו עושים ברכב.