דורין פלס: "מה שקורה ברשתות השיווק זה ממש רעידת אדמה" - וההשלכות ברורות

מכירת החיסול במגה. האנליסטית מ-IBI מתייחסת לשינוי במפת התחרות. "מאז קלאבמרקט לא ראינו דבר כזה"
לירן סהר | (7)

ביום ה' האחרון נחתמה עסקה למכירת 16 סניפי You (ועוד אחד של מגה בעיר) לרשת ויקטורי 1.14% ולרשת יוחננוף. לפי התנאים שסוכמו תרכוש רשת ויקטורי 7 סניפי You וסניף אחד של מגה בעיר בתמורה ל-35 מיליון שקל. רכישה זו מצטרפת לרכישה קודמת של ויקטורי בנוגע ל-5 סניפי מגה שנחתמה והסתיימה ב-23 בנובמבר 2015.

דורין פלס, אנליסטית הקמעונאות של IBI, ניתחה את המהלכים האחרונים ברשתות השיווק ואמרה: "הרכישה, ככל שתושלם, מהווה קפיצת מדרגה משמעותית עבור ויקטורי אשר מנתה 30 סניפים בשטח של 30 אלפי מ"ר נכון ל-30 בספטמבר 2015. למעשה, הרכישה תוביל לקפיצה של 40% במספר הסניפים ולצמיחה דו-ספרתית גבוהה בהכנסות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמדובר על סניפי you שסבלו בחלקם מירידה בהכנסות, פגיעה בתדמית, קיטון במספר מעברי הקופה ושחיקה ברווחיות, ולכן ייקח זמן עד שרשת ויקטורי תצליח לשקם את הסניפים ולראות החזר תשואה נאה".

לדבריה, אותו הסיפור תקף גם לגבי רשת רמי לוי שחתמה על הסכם לרכישת 4 סניפי You, "רק שבמקרה הזה היקף הסניפים שנרכשו יהיה קל יותר לעיכול ונראה פגיעה מתונה יותר בהכנסות".

מה צפוי בהמשך?

פלס מסבירה כי את שנת 2016 יתחילו רשתות השיווק הפרטיות עם קפיצה במספר הסניפים וירידה במכירות למ"ר וברווחיות. "ויקטורי ורמי לוי ישקיעו בשיפוץ הסניפים, ולא פחות חשוב מכך- ברכישת לקוחות והחזרתם לסניפים שעד לא מזמן היו You ואוטוטו יתנוסס מעליהם שלט של רשת שממותגת כזולה ומשתלמת. בטווח הקצר נראה שמי שתהנה מהמהלך תהיה דווקא שופרסל: כל עוד רמי לוי 0.68% ו-ויקטורי יהיו עסוקות בבליעה ועיכול של הסניפים החדשים על כל המשתמע מכך (בעיקר יבוא לידי ביטוי בעלייה בהוצאות התפעוליות ושחיקה ברווחיות), שופרסל תצליח להציג תוצאות טובות יותר בהיבט שיפור במכירות למ"ר ורווחיות תפעולית".

"בטווח הבינוני-ארוך נראה שתי מגמות עיקריות: מצד אחד- כל הענף יוכל ליהנות מיציאתה של You מהמשחק, וככל הנראה נהיה עדים למהלך של העלאות מחירים מתונות. רשתות השיווק, שנכון להיום מתמודדות עם רווחיות תפעולית של 2%-3% יוכלו לשפר את הרווחיות הגולמית באמצעות העלאות מחיר של אחוז עד אחוזים בודדים, מהלך שלא ביצעו כבר תקופה ארוכה".

מנגד, פלס טוענת כי נראה ששופרסל -2.23% תאלץ להתמודד עם תחרות מוגברת בעולם ה-Heavy Discount שכן את סניפי You החלשים שממוקמים סמוך לסניפיה יחליפו סניפים של רשתות אטרקטיביות יותר שממותגות כ-HD ואשר יצליחו למשוך את הלקוחות באזור לסניף החדש, לפעמים על חשבון תת הרשת שופרסל דיל.

"אגב, העובדה שמגה תתפנה סוף סוף לטפל בסניפי מגה בעיר בעלי הפריסה הרחבה ובעלי פוטנציאל הרווחיות הגבוה עשויה גם היא להוות זירת תחרות נוספת עבור שופרסל. נזכיר כי מגה בעיר מונה מעל 100 סניפים (!) בעוד ששופרסל שלי מונה כ-80 סניפים, ולכן סביר להניח שישנה חפיפה גבוהה בין הרשתות. ככל שמגה תשקיע יותר ברשת העירונית, כך שופרסל תאלץ להתמקד יותר בפורמט גם היא".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

לגבי רבוע כחול נדל"ן, לפי דיווח שהוציאה, 7 סניפים מתוך המנה הראשונה של מכירת סניפי You לויקטורי ויוחננוף הם בבעלותה. "השאלה הראשונה שמתעוררת היא מה יעלה בגורל דמי השכירות שישלמו הרוכשות לחברה. בהקשר זה נזכיר כי בחודש נובמבר הודיעה רבוע כחול נדל"ן על הסכם מול אלון רבוע כחול לפיו תוזיל את שכר הדירה ב-9% למשך שנתיים. להערכתנו, ההוזלה תתגלגל הלאה גם להסכמים החדשים, ובהחלט ניתן להניח שנראה בחלק מהמקרים הוזלה משמעותית יותר מ-9% על רקע תנאי השוק, הלחץ למכירה והעובדה שמדובר בשוכרים יציבים יותר ממגה".

 

 

בשורה התחתונה: פלס מעריכה כי מדובר ב"לא פחות מרעידת אדמה בענף רשתות השיווק. מאז קריסת קלאבמרקט לפני עשור לא ראינו שינוי כה מיידי של מפת התחרות. בטווח הקצר הרשתות הפרטיות יהיו עסוקות בעיכול ובליעת סניפי You ושופרסל תהנה מכך. בטווח הארוך שופרסל תאלץ להתמודד עם מתחרות חזקות יותר שמהוות איום גדול יותר מרשת You, ובמקביל זירת התחרות בפורמט העירוני מול "מגה בעיר" תדרוש תשומת לב רבה. יחד עם זאת, סביר להניח שנראה מהלך העלאות מחירים שיקל על ההתמודדות".  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לילי 08/12/2015 09:27
    הגב לתגובה זו
    לרמי לוי יש עתה חשיפה לתושבי בת ים ורשלצ אזורי אוכלוסיה גדולה שמחכה לתחרות תרגילי מכירות לא יעזרו פה - מחירים זולים כן
  • 6.
    שמטוב 08/12/2015 00:07
    הגב לתגובה זו
    במבצעים בודדים שעושים רעש ההוזלה מקסימום 10 אחוז. אפילו שוק הכרמל דופק מחירים שלא שונים בהרבה מהסופרים. הסופרים הזולים זו סתם אחיזת עיניים, הוזלה של 5 אחוז. רק בגבינות אפשר להשיג בשוק מחירים טובים. קונה גאודה ב- 30 שקל לקילו, ללא מותג אבל אין הבדל ממותגים (מותג זה בדרך כלל חרטא כדי להצדיק מחיר גבוה).
  • 5.
    גבי 07/12/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    סתם יקר. אין תמורה.
  • 4.
    אזרח 07/12/2015 14:30
    הגב לתגובה זו
    אותה תגובה שהיתה מול מגה ממש COPY PASTE
  • 3.
    טל 07/12/2015 14:12
    הגב לתגובה זו
    קונה רק במרכולים
  • 2.
    רמי לוי 07/12/2015 14:00
    הגב לתגובה זו
    תעלה 15% תוך חודש
  • 1.
    אלי תל אביב 07/12/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
    פה ושם מבצעים של יבוא מקביל אבל בגדול רשת יקרה מאוד!!! בפ"ת סניף יחסית שומם ויקר!!!!!!!!
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -1.58%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.