דורין פלס: "מה שקורה ברשתות השיווק זה ממש רעידת אדמה" - וההשלכות ברורות

מכירת החיסול במגה. האנליסטית מ-IBI מתייחסת לשינוי במפת התחרות. "מאז קלאבמרקט לא ראינו דבר כזה"
לירן סהר | (7)

ביום ה' האחרון נחתמה עסקה למכירת 16 סניפי You (ועוד אחד של מגה בעיר) לרשת ויקטורי -0.47% ולרשת יוחננוף. לפי התנאים שסוכמו תרכוש רשת ויקטורי 7 סניפי You וסניף אחד של מגה בעיר בתמורה ל-35 מיליון שקל. רכישה זו מצטרפת לרכישה קודמת של ויקטורי בנוגע ל-5 סניפי מגה שנחתמה והסתיימה ב-23 בנובמבר 2015.

דורין פלס, אנליסטית הקמעונאות של IBI, ניתחה את המהלכים האחרונים ברשתות השיווק ואמרה: "הרכישה, ככל שתושלם, מהווה קפיצת מדרגה משמעותית עבור ויקטורי אשר מנתה 30 סניפים בשטח של 30 אלפי מ"ר נכון ל-30 בספטמבר 2015. למעשה, הרכישה תוביל לקפיצה של 40% במספר הסניפים ולצמיחה דו-ספרתית גבוהה בהכנסות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמדובר על סניפי you שסבלו בחלקם מירידה בהכנסות, פגיעה בתדמית, קיטון במספר מעברי הקופה ושחיקה ברווחיות, ולכן ייקח זמן עד שרשת ויקטורי תצליח לשקם את הסניפים ולראות החזר תשואה נאה".

לדבריה, אותו הסיפור תקף גם לגבי רשת רמי לוי שחתמה על הסכם לרכישת 4 סניפי You, "רק שבמקרה הזה היקף הסניפים שנרכשו יהיה קל יותר לעיכול ונראה פגיעה מתונה יותר בהכנסות".

מה צפוי בהמשך?

פלס מסבירה כי את שנת 2016 יתחילו רשתות השיווק הפרטיות עם קפיצה במספר הסניפים וירידה במכירות למ"ר וברווחיות. "ויקטורי ורמי לוי ישקיעו בשיפוץ הסניפים, ולא פחות חשוב מכך- ברכישת לקוחות והחזרתם לסניפים שעד לא מזמן היו You ואוטוטו יתנוסס מעליהם שלט של רשת שממותגת כזולה ומשתלמת. בטווח הקצר נראה שמי שתהנה מהמהלך תהיה דווקא שופרסל: כל עוד רמי לוי -0.14% ו-ויקטורי יהיו עסוקות בבליעה ועיכול של הסניפים החדשים על כל המשתמע מכך (בעיקר יבוא לידי ביטוי בעלייה בהוצאות התפעוליות ושחיקה ברווחיות), שופרסל תצליח להציג תוצאות טובות יותר בהיבט שיפור במכירות למ"ר ורווחיות תפעולית".

"בטווח הבינוני-ארוך נראה שתי מגמות עיקריות: מצד אחד- כל הענף יוכל ליהנות מיציאתה של You מהמשחק, וככל הנראה נהיה עדים למהלך של העלאות מחירים מתונות. רשתות השיווק, שנכון להיום מתמודדות עם רווחיות תפעולית של 2%-3% יוכלו לשפר את הרווחיות הגולמית באמצעות העלאות מחיר של אחוז עד אחוזים בודדים, מהלך שלא ביצעו כבר תקופה ארוכה".

מנגד, פלס טוענת כי נראה ששופרסל 0% תאלץ להתמודד עם תחרות מוגברת בעולם ה-Heavy Discount שכן את סניפי You החלשים שממוקמים סמוך לסניפיה יחליפו סניפים של רשתות אטרקטיביות יותר שממותגות כ-HD ואשר יצליחו למשוך את הלקוחות באזור לסניף החדש, לפעמים על חשבון תת הרשת שופרסל דיל.

"אגב, העובדה שמגה תתפנה סוף סוף לטפל בסניפי מגה בעיר בעלי הפריסה הרחבה ובעלי פוטנציאל הרווחיות הגבוה עשויה גם היא להוות זירת תחרות נוספת עבור שופרסל. נזכיר כי מגה בעיר מונה מעל 100 סניפים (!) בעוד ששופרסל שלי מונה כ-80 סניפים, ולכן סביר להניח שישנה חפיפה גבוהה בין הרשתות. ככל שמגה תשקיע יותר ברשת העירונית, כך שופרסל תאלץ להתמקד יותר בפורמט גם היא".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

לגבי רבוע כחול נדל"ן, לפי דיווח שהוציאה, 7 סניפים מתוך המנה הראשונה של מכירת סניפי You לויקטורי ויוחננוף הם בבעלותה. "השאלה הראשונה שמתעוררת היא מה יעלה בגורל דמי השכירות שישלמו הרוכשות לחברה. בהקשר זה נזכיר כי בחודש נובמבר הודיעה רבוע כחול נדל"ן על הסכם מול אלון רבוע כחול לפיו תוזיל את שכר הדירה ב-9% למשך שנתיים. להערכתנו, ההוזלה תתגלגל הלאה גם להסכמים החדשים, ובהחלט ניתן להניח שנראה בחלק מהמקרים הוזלה משמעותית יותר מ-9% על רקע תנאי השוק, הלחץ למכירה והעובדה שמדובר בשוכרים יציבים יותר ממגה".

 

 

בשורה התחתונה: פלס מעריכה כי מדובר ב"לא פחות מרעידת אדמה בענף רשתות השיווק. מאז קריסת קלאבמרקט לפני עשור לא ראינו שינוי כה מיידי של מפת התחרות. בטווח הקצר הרשתות הפרטיות יהיו עסוקות בעיכול ובליעת סניפי You ושופרסל תהנה מכך. בטווח הארוך שופרסל תאלץ להתמודד עם מתחרות חזקות יותר שמהוות איום גדול יותר מרשת You, ובמקביל זירת התחרות בפורמט העירוני מול "מגה בעיר" תדרוש תשומת לב רבה. יחד עם זאת, סביר להניח שנראה מהלך העלאות מחירים שיקל על ההתמודדות".  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לילי 08/12/2015 09:27
    הגב לתגובה זו
    לרמי לוי יש עתה חשיפה לתושבי בת ים ורשלצ אזורי אוכלוסיה גדולה שמחכה לתחרות תרגילי מכירות לא יעזרו פה - מחירים זולים כן
  • 6.
    שמטוב 08/12/2015 00:07
    הגב לתגובה זו
    במבצעים בודדים שעושים רעש ההוזלה מקסימום 10 אחוז. אפילו שוק הכרמל דופק מחירים שלא שונים בהרבה מהסופרים. הסופרים הזולים זו סתם אחיזת עיניים, הוזלה של 5 אחוז. רק בגבינות אפשר להשיג בשוק מחירים טובים. קונה גאודה ב- 30 שקל לקילו, ללא מותג אבל אין הבדל ממותגים (מותג זה בדרך כלל חרטא כדי להצדיק מחיר גבוה).
  • 5.
    גבי 07/12/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    סתם יקר. אין תמורה.
  • 4.
    אזרח 07/12/2015 14:30
    הגב לתגובה זו
    אותה תגובה שהיתה מול מגה ממש COPY PASTE
  • 3.
    טל 07/12/2015 14:12
    הגב לתגובה זו
    קונה רק במרכולים
  • 2.
    רמי לוי 07/12/2015 14:00
    הגב לתגובה זו
    תעלה 15% תוך חודש
  • 1.
    אלי תל אביב 07/12/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
    פה ושם מבצעים של יבוא מקביל אבל בגדול רשת יקרה מאוד!!! בפ"ת סניף יחסית שומם ויקר!!!!!!!!
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

יוני חנציס, מנכ״ל דוראל. קרדיט: שלומי יוסףיוני חנציס, מנכ״ל דוראל. קרדיט: שלומי יוסף

דוראל זינקה האם המניה יקרה? ״השוק רק מתחיל להבין את האירוע״

דוראל מגייסת עד 500 מיליון שקל אחרי זינוק של 145% במניה, ומנכ"ל החברה יוני חנציס מסביר בוועידה הכלכלית של ביזפורטל בבורסה מדוע הביקוש לחשמל ירוק והרווחיות בפרויקטים הסולאריים תומכים בשווי

ליאור דנקנר |

בוועידה הכלכלית השביעית של ביזפורטל, שנערכה אתמול בבורסה בתל אביב על רקע שנתיים של מלחמה וריצה חזקה בשוק המניות, עלתה גם השאלה מה קורה בשטח באנרגיה המתחדשת. למושב שעסק בחשמל ירוק הגיע מנכ"ל דוראל, יוני חנציס, שסיפר על הביקוש הגבוה לחשמל ירוק והטענה שלו שדוראל יודעת לפעול בשוק חופשי של אנרגיה בלי להישען על סובסידיות.

אחרי עלייה חדה בשווי בתקופה האחרונה, דוראל דוראל אנרגיה -4.4%   מגייסת עד 500 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים. את המהלך מוביל לידר חיתום, כשהכסף מיועד בעיקר לחיזוק ההון ולמימון פרויקטים בהקמה ובפיתוח, בראשם פעילות האנרגיה המתחדשת בארצות הברית.


גיוס מהיר על רקע ראלי במניה והריבית הגבוהה

מניית דוראל מטפסת מתחילת השנה בכ-145% לשווי שוק של כ-5.6 מיליארד שקל. מאז פרסום התוצאות לרבעון השלישי בשבוע שעבר נוספו לשווי החברה עוד כ-1.2 מיליארד שקל, מה שמייצר עבורה נקודת כניסה נוחה לגיוס הון מהיר.

ברבעון השלישי השנה רושמת החברה הכנסות של כ-165 מיליון שקל, עלייה של כ-55% לעומת כ-109 מיליון שקל ברבעון המקביל, אך בשורה התחתונה נרשם הפסד של כ-101 מיליון שקל לעומת רווח של כ-105 מיליון שקל באותה תקופה אשתקד. ההפסד נובע בעיקר מעלויות מימון גבוהות של כ-106 מיליון שקל ומהשפעת ירידת הדולר, לאחר שברבעון המקביל נהנתה החברה מהטבת מס חד פעמית של כ-214 מיליון שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה ההפסד המצטבר מגיע לכ-427 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-114 מיליון שקל בתקופה המקבילה, גם כשההכנסות ממכירת חשמל צומחות ביותר מ-50% בזכות חיבור והתקדמות של פרויקטים נוספים בישראל ובארה"ב.


יוני חנציס בוועידה הכלכלית של ביזפורטל: ביקוש לחשמל ירוק ושוק חופשי

שם אמר מנכ"ל דוראל, יוני חנציס, כי ההערכה של החברה ושל השוק היא שלא יידרשו סובסידיות כדי להמשיך ולהקים פרויקטים: "אנרגיה מתחדשת בכל העולם היא שוק חופשי ורק רוצים שיאפשרו לנו". לדבריו, השילוב בין הירידה בעלות הפרויקטים לעלייה במחירי החשמל מביא את תשואות הפרויקטים "למקום הכי טוב שהיו", למרות סביבת הריבית הגבוהה.