התעשיות הביטחוניות

סולרום משפרת את טכנולוגיית הלייזר הצבאי - עלייה של 30% בהספק

החברה מציינת פריצת דרך בפיתוח הלייזר QCL; עשויה להגדיל את התחרותיות של החברה בשוק הביטחוני ולהרחיב את תחומי השימוש

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה סולרום מתן רבין

סולרום סולרום החז 1.37%   הודיעה על השגת שיפור משמעותי בטכנולוגיית הלייזרים מסוג Quantum Cascade Laser (QCL), הנמצאת בשימוש גובר בתחום הביטחוני. במסגרת תהליך המחקר והפיתוח, הצליחה החברה להגדיל את הספק הלייזרים ב-30% לעומת הרמות שהושגו עד כה. ניסויים שערכה סולרום הצביעו על עמידות ואמינות גבוהה של הלייזרים, עם ביצועים משופרים שנשמרו לאחר הפעלה ממושכת. ההתקדמות הטכנולוגית הזו עשויה לחזק את מעמד החברה בתחום ולפתוח בפניה הזדמנויות חדשות בשוק הצבאי והביטחוני.


לייזרי QCL נחשבים לכלי מרכזי במגוון רחב של יישומים ביטחוניים, לרבות זיהוי מטרות, חישה מרחוק, שיבוש מערכות (DIRCM), סנסורים ומערכות תצפית מתקדמות. התחום נמצא בצמיחה משמעותית בשנים האחרונות, הודות לעלייה בתקציבי הביטחון הגלובליים וליתרונות שמציעים לייזרי QCL על פני טכנולוגיות מסורתיות. בעקבות המיזוג עם סולרום אלקטרוניקה בספטמבר 2024, החברה מציינת כי היא מתמקדת בפיתוח ושיפור לייזרים מסוג זה עבור יישומים צבאיים. השיפור בהספק הלייזר ממצב את סולרום כשחקנית תחרותית יותר בשוק, עם טכנולוגיה משופרת המספקת מענה לדרישות המורכבות של גופי ביטחון ברחבי העולם.


בראיון שערכנו לפני כחודש עם מתן רבין, מנכ"ל סולרום הוא ציין כי החברה צופה שהלייזר יהיה בעתיד מנוע צמיחה משמעותי עבורם: "הלייזר שלנו יודע לסמן מטרות ולשבש אותן - זה גיים צ'יינג'ר אמיתי". לדברי רבין, הלייזר שלהם שונה מהלייזר של אלביט ורפאל - "הלייזר של אלביט יודע ליירט מטרות, כמו כיפת ברזל, שלנו יודע לסמן את המטרות, ויודע לשבש אותן. זה יותר לכיוון של לוחמה אלקטרונית .אלה סוגים שונים של התמחויות, יש חברות כמונו בעולם ומעטות מאוד ולא מצליחות להגיע להספקים שלנו".


במסגרת תהליך הפיתוח, החברה בחנה עשרה לייזרים שעברו בהצלחה מבחנים של למעלה מ-110 שעות פעולה בעוצמה מרבית. השיפור בהספק עשוי לאפשר לסולרום לחדור לשווקים נוספים ולהרחיב את קהל הלקוחות שלה. יתרה מכך, השדרוג הטכנולוגי עשוי לאפשר שימוש בלייזרים אלו בתחומים חדשים, בהם נדרש הספק גבוה במיוחד.


"החברה קיימת מסוף שנות השמונים, הייתה בעבר בתעשייה האזרחית, ובהמשך עם מיזוגים ורכישות נכנסה לתעשיה הביטחונית והצבאית. מתעסקים בפיתוח וייצור של מערכות חשמל ותקשורת, כבילה (כבלים אלקטרוניים) לכלל התעשייה הביטחונית, ומערכות לייזר מהמיזוג האחרון עם 3DM שהסבנו בזכות המוניטין והידע שלנו - לתחום של התעשייה הביטחונית. חברת 3DM פעלה בלייזר בתחום המדפסות והתלת מימד, ואנחנו בעצם הצלחנו להביא להזמנה ראשונה בתעשייה הביטחונית ואנחנו ממשיכים מו"מ עם כלל הלקוחות בתעשייה הביטחונית".


סולרום שייכת לסקטור הביטחוני, הסקטור צמח בשנה וחצי-שנתיים האחרונות בעשרות ומאות אחוזים בעקבות מלחמת רוסיה אוקראינה ומלחמת חרבות ברזל, עם ההמשך החימוש הגלובאלי ועלייה בתקציבי הביטחון, נראה כי הסקטור מקבל רוח גבית וימשיך לצמוח גם בעתיד, רבין התייחס לכך בראיון ואמר: "אני חושב שהסקטור הולך לגדול משמעותית, סקטור החברות הביטחוניות מאוד חם והתקציבים יתחילו להשתחרר בקרוב. האתגרים של כלל החברות הוא עמידה בביקושים הגדולים שהולכים להגיע, והכי חשוב זה לשמור על התעשייה הביטחונית החזקה שלנו. המציאות מוכיחה לנו כמה זה חשוב תעשייה ביטחונית מקומית ונצטרך לדעת לתת את הפתרונות מבחינת הזמן והאיכות ולהשאיר את העבודה פה בארץ. התרומה שלנו לא רק טכנולוגית אלא גם ערכית וזה היתרון. אנחנו מייצגים את החוסן של ישראל יחד עם כל החברות בסקטור, גם כשקשה אנחנו פועלים יחד עם כולם, גם במלחמה פעלנו 24/7 וזה קריטי בסוף יש לנו אחריות ואנחנו שמחים עליה".


שווי השוק של סולרום עומד על 274 מיליון שקל. מניית החברה עלתה מתחילת השנה בכ-83%. 



מניית החברה בשנה האחרונה

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי

רמי לוי מעלה את המחיר בהצעת הרכש לקופיקס

הצעת הרכש המקורית שעמדה על 4.45 שקלים למניה עולה ל-5.45 שקלים למניה, כ-13% מהון המניות התחייבו להיענות להצעת הרכש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רמי לוי קופיקס

רשת רמי לוי רמי לוי -0.64%  מעלה את המחיר בהצעת הרכש למניות הציבור ברשת קופיקס קופיקס גרופ 11.03%   ל5.45 שקלים, לאחר שההצעה הקודמת היתה 4.45 שקלים. למפרט הצעת הרכש נוסף נתון שבו התקבלו התחייבויות מצד בעלי מניות המחזיקים ב-4.1 מיליון מניות - אשר ייענו להצעת הרכש (כ-13% מהון המניות של החברה). יחד עם ההחזקה הקיימת של רמי לוי בחברה (76.3%) - רמי לוי זקוק ל-5.5% נוספים מהציבור כדי שההצעה תעבור. במידה וההצעה תעבור תשלם רמי לוי עבור מניות הציבור בקופיקס כ-40 מיליון שקל (במקום 33 מיליון שקל בהצעה המקורית). המהלך נועד למחוק את החברה מהמסחר בבורסה בתל אביב, ורמי לוי, בעל השליטה, מנסה בעצם להוציא את קופיקס מהבורסה בלי לתת על כך פרמיה.

רמי לוי, יחד עם בתו יפית אטיאס-לוי, השתלט דרך רשת רמי לוי על קופיקס בשנת 2018. מאז נרשמו מספר ניסיונות למחוק את החברה מהמסחר. בסוף 2023 הוגשה הצעה במחיר של 2.88 שקלים למניה, שהעניקה פרמיה של כ‏‏-5.5% בלבד. ההיענות אז הייתה נמוכה מאוד, פחות מ-3% מבעלי המניות נענו להצעה. ההצעה הזו היתה בהמשך להנפקת זכויות שגרמה לדילול של כ‏‏-20% לבעלי המניות ועלייה בהחזקה של רמי לוי. .

ההון העצמי של קופיקס עומד על כ‏‏-18 מיליון שקל, בעוד שווי השוק שלה נע סביב 167 מיליון שקל. זה מעלה שאלות לגבי הפער בין הערכת השוק לבין מצב החברה בפועל. ברבעון השלישי של 2023 רשמה קופיקס הפסד תפעולי של 1.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 642 אלף שקל בתקופה המקבילה בשנה שלפני כן. עם זאת, מניית קופיקס עלתה בכ‏‏-23% במהלך 2025 וכ-43% בשנה האחרונה, בעיקר בשל שיפור בביקושים והתרחבות פעילות הזכיינות. כמו כן, השוק נתן מלכתחילה פרמיה לקופיקס מכיוון שהיה די ברור שרמי לוי רוצה למחוק אותה מהמסחר. בשביל רמי לוי זה יתרון גדול כי הוא יכול כמעט במידי למזג אותה בתו הקבוצה ולחסוך מיליונים בסינרגיה. 

קופיקס הוקמה בשנת 2013 במטרה להציע קפה ומוצרים נלווים במחירים מוזלים וקבועים. בתחילת דרכה בלט המחיר של 5 שקלים לכוס קפה, שהפך לסמל. כיום פועלים בישראל 38 סניפים של קופיקס, 30 מהם בזכיינות ו-8 בבעלות הרשת. במקביל, החברה מפעילה גם את "סופר קופיקס", את רשת "רמי לוי בשכונה" ואת "שוויצריה הקטנה". הסניפים ברוסיה מתופעלים בעיקר על ידי זכיינים מקומיים.

רמי לוי עצמה מוכרת בקצב של מעל 1.85 מיליארד ברבעון ונסחרת בכ-4.45 מיליארד שקל. קופיקס מוכרת בכ-70 מיליון שקל ברבעון, והשווי לפי מכפיל דומה הוא 167 מיליון שקל. בעלי המניות מקבלים 140 בערך - לא רחוק וכאמור התרגום של מכפיל המכירות מחברה גדולה לקטנה "עושה חסד" לקטנות, כי בסוף מה שחשוב זה רווח וככל שהפלטפורמה מייצרת יותר מכירות היא מרוויחה יותר ושווה יותר. לכן עסק שמוכר פי 10, לא שווה פי 10 אלא אולי פי 20 כי הוא מרוויח הרבה יותר - הסיבה היא יתרון לגודל.

מחלבות גד
צילום: מחלבות גד

מחלבות גד בדרך לבורסה, האם המחיר אטרקטיבי?

חברת מחלבות גד מתכננת לגייס 210 מיליון שקל בהנפקה ראשונית לפי שווי של 725 מיליון שקל "לפני הכסף", במקביל למכירת מניות בעלי השליטה; החברה מציגה תוצאות שיא ב-2024 ותחזיות צמיחה מתונות לשנים הבאות, מה זה אומר על התמחור של החברה?

תמיר חכמוף |

מחלבות גד, מהשחקניות הבולטות בשוק חלב הפרימיום בישראל, הגישה תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בתל אביב. החברה מתכננת לגייס 210 מיליון שקל בהנפקת 21.75 מיליון מניות חדשות לפי שווי של 725 מיליון שקל "לפני הכסף". במקביל ימכרו בעלי המניות הקיימים, עזרא כהן וקרן גרין לנטרן, עוד כ-7.25 מיליון מניות. בסך הכול, לאחר ההנפקה, יעמוד שווי החברה על כ־936 מיליון שקל "אחרי הכסף".

הבעלות כיום מתחלקת שווה בשווה בין כהן לגרין לנטרן. לאחר ההנפקה יישאר כהן עם כ-39% מהחברה, גרין לנטרן עם כ-31%, והציבור יחזיק כ-30%. עבור גרין לנטרן מדובר באקזיט רווחי במיוחד, כאשר הקרן נכנסה לפני כעשור לפי שווי של כ-200 מיליון שקל בלבד, ומאז צירפה כמשקיעים את דיסקונט קפיטל וחברת הביטוח מגדל.

הביצועים בשנים האחרונות

שנת 2024 הייתה שנת שיא לגד. ההכנסות צמחו ל-676 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-10% לעומת שנת 2023, שם גם נרשמה עלייה לעומת שנת 2022, אם כי מנתונה יותר של כ-6%. הרווח הגולמי עמד על 196 מיליון, צמיחה של 15% לעומת שנת 2023, כאשר המרווח הגולמי השתפר לכ-29.3% לעומת 28.1%. הרווח התפעולי הגיע ל-63.7 מיליון שקל, צמיחה של 33% עם מרווח של 9.4% לעומת 8.1% בשנת 2023, והרווח הנקי זינק ב-57% ל-38.5 מיליון שקל, אם כי נרשמה הוצאה חריגה בשנת 2023. גם 2025 נפתחה ברגל ימין, ברבעון הראשון רשמה החברה הכנסות של 166 מיליון שקל, עלייה של 7.8% לעומת הרבעון המקביל, רווח תפעולי של 14.3 מיליון שקל (עלייה של 30%) ורווח נקי של 10.2 מיליון לעומת 5.75 מיליון ברבעון המקביל.

מה תעשה החברה עם הכסף?

מרבית כספי ההנפקה מיועדים להקמת מחלבה ומרכז לוגיסטי חדשים באזור התעשייה תימורים. המתחם יתפרש על 22 דונם, יכפיל את כושר הייצור מ-25 אלף ל-50 אלף טון בשנה, וצפוי על פי התשקיף לתרום תוספת EBITDA של 25-40 מיליון שקל בשנה, לצד התייעלות נוספת בהיקף 13-17 מיליון שקל. ההשקעה מוערכת בין 180-200 מיליון שקל ותמומן ברובה מההנפקה.

תחזיות קדימה

גד מציבה יעדי מכירות לשנים הבאות. החברה צופה הכנסות של 850-950 מיליון שקל עד 2029 עם EBITDA של 110-125 מיליון, ובהמשך צופה מכירות של בין 1-1.25 מיליארד שקל עד 2035 ו-EBITDA של 150-180 מיליון שקל. חלק מהאסטרטגיה כולל כניסה לעולמות החלבון הצמחי, כאשר החברה רכשב את השליטה (51%) במשק ויילר המתמחה בטופו, מבצעת שיתוף פעולה עם רימילק להשקת סדרת מוצרים ב-2026, והשקת מותג חדש.