הפגנה נגד גירוש מבקשי המקלט, ירושלים
צילום: יחצ

מקאן ודחב"ש נרתמו ליוזמת "אנשי העסקים" בעניין הפליטים

מקאן תחת הנהגתו של משיח הוא חריג בנוף הפרסום המקומי כשהוא מקדם אג'נדה שבבסיסה תפיסה פוליטית-חברתית בסוגיה נפיצה ומורכבת
משה בנימין | (1)

"מכתב אנשי העסקים" שנשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו ועליו חתומים 64 אנשי עסקים מהבכירים במשק הישראלי, מקבל את תמיכת משרד הפרסום מקאן תל אביב ומשרד יחסי הציבור זמיר דחב"ש (המטפל במשרד הפרסום). 

התמיכה של מקאן בקמפיין שנועד לעזור לאוכלוסיית הפליטים בדרום תל אביב באמצעות מתווה כלכלי סדור היא לא רק מאחורי הקלעים אלא גם מקבלת פנים בדמות החתימות של שניים מבכירי המשרד, אילן שילוח, המייסד והיו"ר (שכבר אינו מחזיק במניות או מנהל באופן פעיל) וסגניתו ויד ימינו חנה רדו. דווקא מנכ"ל המשרד עמית משיח שמעולם לא הסתיר את עמדותיו הפוליטיות הנטועות בשמאל הפוליטי אינו חתום על המסמך.

הרוח החיה מאחורי מה שמוגדר מכתב אנשי העסקים הם ירום אריאב, יו"ר לביא קפיטל ומנכ"ל משרד האוצר לשעבר ויוסי קוצ'יק יו"ר צור שמיר ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר. השניים פנו למנכ"ל מקאן עמית משיח כדי ללוות את היוזמה ולהפכה לקמפיין תקשורתי שיזכה לחשיפה בציבור ומשיח מצדו גייס לטובת העניין את זמיר דחב"ש ומשרדו.

במכתבם לראש הממשלה כותבים אנשי העסקים חתומים: "אנחנו, קבוצה של מנהלים ואנשי עסקים, קוראים ליישום פתרון כלכלי-חברתי לסוגיית הפליטים שמבוסס על המתווה שהציג ראש הממשלה. התוכנית הכלכלית-חברתית נבנתה בשילוב כוחות עם אנשי אקדמיה ובהתייעצות עם תושבי דרום תל-אביב".

הצעתם מבוססת על 3 עקרונות: ביזור - יישובים חזקים יקלטו פליטים מדרום ת"א, מספר הנקלטים לא יעלה על 1% מאוכלוסיית היישוב; תעסוקה - עידוד העסקת פליטים בענפים הסובלים ממחסור מובנה בכוח אדם; מגורים - הסרת החסמים בפני פליטים המבקשים לשכור דירות בישובים ברחבי הארץ.

תמיכה בעמותות ועזרה ליוזמות חברתיות אינן זרות למשרדי פרסום ונכללות בפעילות הפרו-בונו הענפה שלהם. עם זאת, משרדי פרסום בד"כ נרתעים ונמנעים מלערב את שמם בסוגיות שנויות במחלוקת ו/או כאלו שנחשבות לבעלות נפיצות ורגישות פוליטית. במקרה הזה מקאן, אולי תחת הנהגתו של משיח, הוא חריג בנוף כשהוא מקדם אג'נדה שבבסיסה תפיסה פוליטית-חברתית. המשרד מלווה מזה תקופה ארוכה את עמותת אליפלט שעוזרת לילדי פליטים הנולדים לתנאי מחיה קשים ב"מחסנים". 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משיח ממכתב הסרבנים? (ל"ת)
    יואב 23/05/2018 14:54
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.