רונן קרסו רונן
צילום: רונן קרסו ביזפורטל

למרות המלחמה: חברות התיירות הפיקו לקחים מהקורונה וצלחו את השנה

תחום התיירות ספג מכה קשה כתוצאה מהמלחמה, אך החברות הבולטות בארץ התבגרו והפיקו לקחים מהקורונה, ועד כה ממשיכות להציג רווחים; איך הן עשו את זה?
רונן קרסו | (2)

מלחמת חרבות ברזל השפיעה באופן ישיר על הפעילות העסקית של חברות התעופה, התיירות והמלונאות. תחום הנופש והטיסות היה חייב להסתגל לסיטואציה החדשה שכללה בעיקר קיטון דרמטי בתיירות הנכנסת ובהיצע הטיסות עקב הפסקת פעילותן של חברות תעופה זרות וירידה משמעותית ביציאת ישראלים לחו"ל (מתחילת השנה נרשם קיטון משמעותי של 43% ביציאת ישראלים לחו"ל).

כל חברות התעופה התיירות והמלונאות שנסחרו בבורסה עשו התאמות מהירות, מי פחות ומי יותר על מנת להתאים את עצמן לסיטואציה החדשה. לא דבר מובן מאליו שכל החברות הציבוריות הרוויחו השנה לעומת שנת הקורונה בה נרשמו למרבית החברות הפסדי עתק. זו אינה שנה מייצגת, היתה זו שנה עם היצע טיסות מוגבל מאד, ביקושים נמוכים מהרגיל, תיירות נכנסת בשפל ובתי מלון שחלקם עדיין מארחים מפונים.

אל-על 

דומה שכבר נכתבו אין ספור כתבות על השנה החלומית של אל על. הפסקת הטיסות של מרבית חברות התעופה הזרות הכפילה את נתח השוק של אל על מ-21% ל-44%. זהו אירוע חריג והתוצאות בהתאם. ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכמיליארד דולר והרווח הנקי עמד על כ-187 מיליון דולר. בדומה לרבעונים הקודמים אחוזי התפוסה הגיעו לשיא של 94% לעומת 88% אשתקד. זהו אחוז תפוסה פנומנלי בחברות תעופה סדירות.

ללא ספק המלחמה היא אירוע מכונן בתולדות אל על שממצב אותה כחברה חזקה ויציבה לעתיד. אל על  ניצלה את התקופה הטובה לעסקת ענק עם בואינג של רכישת עשרות מטוסים שיחליפו את צי צרי הגוף של החברה. המטוסים החדשים יאפשרו לאל על לבצע שדרוג משמעותי במסגרת הקמת צי צעיר, טכנולוגי ומתקדם, שיציע בעתיד חווית שירות חדשנית וחסכונית יותר בנושא הדלק.

מתחילת השנה מניית אל על עלתה ב-80% לשווי של 3 מיליארד שקל. בשבוע האחרון ירדה מניית החברה ב-18% עקב הסכם הפסקת אש וחזרה צפויה של חברות תעופה זרות לארץ. אלא שעושה רושם שהחזרה תהיה איטית ומדורגת, בעיקר של החברות האמריקאיות, בעוד הטיסות לארה"ב מהוות את בסיס הרווח הגבוה ביותר של החברה.

ישרוטל

ישרוטל הצליחה להסתגל באופן מהיר למצב אליו נקלע תחום המלונאות בישראל. ירידה חדה בתיירות הנכנסת לארץ, לצד אירוח מפונים וביקושים לא רעים לנופש בארץ של ישראלים בעיקר בים המלח ואילת. מניית החברה עלתה השנה ב-19% ושווי השוק הגיע ל-5 מיליארד שקל.

ישרוטל עלתה בהכנסות הרבעון השלישי ב-5% ל-600 מיליון שקל, לעומת 571 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח מפעולות זינק בכ-25%, והסתכם ב-172 מיליון שקל, לעומת 138 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הכולל הסתכם ב-130 מיליון שקל, עלייה דומה של 27% לעומת 103 מיליון שקל ברבעון המקביל.

ישרוטל צולחת שנה לא פשוטה בתוצאות טובות מאד בהתחשב בסיטואציה הלא שיגרתית. בשורה חשובה להמשך היא שישרוטל החלה בהפעלת רשת בתי מלון בחו"ל, עם דגש על יוון ואיטליה. החל ממרץ 2024 החברה מפעילה ומחזיקה ב-50% ממלון באתונה, ומאוגוסט 2024 ב-50% ממלון באתונה. 

פתאל

ברבעון החולף הכנסותיה של פתאל עלו בכ-9% לכ-2.2 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-2 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנת 2023. העלייה בהכנסות נובעת בין היתר מפתיחת בתי מלון חדשים, עלייה באחוזי התפוסה, עלייה במחיר הממוצע לחדר ועלייה בשערי החליפין. הרווח לפני שכירות, פחת והוצאות אחרות זינק בכ-11% לכ-883 מיליון שקל, בהשוואה לכ-795 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

פתאל פיזרה נכון את עסקיה והיא קוצרת את הפירות. היא ממשיכה להציג צמיחה בפעילות הגלובלית, המונה נכון למועד פרסום הדוח 300 בתי מלון ב-21 מדינות באירופה ובאגן הים התיכון, פעילות החברה בחו"ל מהווה כ-80% מכלל הפעילות של רשת פתאל. בישראל, ברבעון השלישי אחוז התפוס עלה מ-71% ל- 75%. זה נבע בין השאר מהעובדה שעדיין 1300 מפונים התארחו במלונות הרשת ברבעון.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית החברה עלתה השנה ב-29% לשווי שוק של 8.9 מיליארד שקל.

ישראייר

על רקע הימשכות הלחימה שהביאה לביטולים ממושכים של טיסות על ידי החברות הזרות, הגדילה ישראייר את נתח השוק שלה בנתב"ג שקפץ ביותר מפי שניים מ-4.4% ל-9.6% מכלל היוצאים מישראל. הגדלת נתח השוק של החברה מתבטאת במספרים כמו גם בהיקף הנוסעים שצפוי להסתכם השנה ב-1.4 מיליון נוסעים, גידול של 40% לעומת 2023.

 

הרווח של ישראייר ברבעון השלישי עמד על 20 מיליון דולר, רווח השיא בתולדותיה. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-166 מיליון דולר, לעומת 143 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. יצוין שישראייר לא שקטה על השמרים, הביאה מטוסים בהחכרה רטובה שחלקם נאלצו לשהות בקפריסין, מה שהגדיל את העלויות, ולאחרונה אף פתחה קו ללונדון במטרה לתת מענה לנוסעים ולחוסר התחרות בקו. ישראייר ולצידה ארקיע (שאינה חברה ציבורית) הגדילו בצורה משמעותית את היקף הטיסות וכמובן את נתח השוק שלהן.

מניית החברה עלתה ב 33% לשווי שוק של 512 מיליון שקל.

איסתא

איסתא רשמה ברבעון השלישי רווח כולל של כ-42.5 מיליון שקל. ההכנסות הסתכמו לכ-162 מיליון שקל לעומת כ-157.6 מיליון שקל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם לסך של כ-19.8 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של כ-5.61 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד. מגזר התיירות רשם רווח תפעולי של כ-31 מיליון שקל לעומת כ-18 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

השבוע הודיעה איסתא על עסקת ענק במסגרתה היא תתחייב לרכוש מישראייר בחמש השנים הבאות, כ-10% מהיקף המושבים אותם מייצרת ישראייר במסגרת הפעילות הבינלאומית, והמשווקים לקהל הרחב. איסתא תשווק את המושבים הנרכשים במסגרת פעילותה הסיטונאית. במקביל, תמשיך איסתא להפיץ את מוצרי קבוצת ישראייר תחת פעילותה הקמעונאית על פי תנאי ההסכם, ישראייר צופה כי בחמש השנים הבאות, תרכוש איסתא ממנה במסגרת הפעילות מושבים בכ-200 מיליון דולר. עסקה זו תיתן רוח גבית חזקה לאיסתא בשנים הקרובות.

זרוע אחרת של איסתא, פעילות הנדל"ן, מושפעת לרעה מתנאי השוק והריביות הגבוהות, אבל פיזור העסקים נכון והוא בעל פוטנציאל רב לעתיד. לפני חודשיים נכנסה חברת ההשקעות לאומי פרטנרס בניהולו של רון בן חיי להשקעה בחברת הנדל"ן של החברה איסתא נכסים  תוך כוונה להנפיק אותה תוך שלוש שנים. זרוע ההשקעות של בנק לאומי, סיכמה על עסקה שבה תזרים 65 מיליון שקל לקופת איסתא נכסים לפי שווי של כ-1.2 מיליארד שקל בתמורה ל-5% מהמניות. זו הבעת אמון מאחת מחברות ההשקעה של הבנקים  הגדולה בישראל.

דומה שאיסתא ניצלה את השנים האחרונות לפיזור מקסימלי של עסקיה והיא בנקודת פריצה טובה בהנחה שהריביות בשוק יירדו ופעילות הנדל"ן תשוב לשגרה. מנית איסתא עלתה מתחילת השנה ב-32% לשווי שוק של 1.6 מיליארד שקל.

קשרי תעופה

כל פעילות החברה מבוססת על תיירות. לצד היותה סיטונאית תיירות מובילה, קשרי תעופה מחזיקה בבעלות חלקית על פגסוס ונציגות רויאל קריביאן בישראל. מסיבה זו פעילות קשרי תעופה נפגעה. ההכנסות ברבעון השלישי של השנה הגיעו ל-62 מיליון דולר בלבד אבל נרשם רווח של 3.1 מיליון דולר. יתרה מכך, ההפלגות שתכננה רויאל קריביאן מישראל בוטלו. לצד זה גם פעילות הטיולים של פגסוס ופעילות הנופשונים נפגעו באורח קשה.

.

לאחרונה הודיעה קשרי תעופה שהיא מרחיבה את פעילותה ונכנסת לתחום הנדל"ן עם השקת פרויקט וילות באי פארוס. הפרויקט קיבל את כל האישורים הנדרשים לתכנון ופיתוח; עבודות הביצוע יחלו בקרוב והן צפויות להימשך כ-18 חודשים. זה צעד עם פוטנציאל לא רע בעיקר בהתחשב בעובדה שתוך כמה שנים אמור להיפתח בפארוס שדה תעופה בינלאומי.

מניית החברה עלתה השנה ב 46% לשווי שוק של 116 מיליון שקל

מלונות דן

רשת מלונות דן היא זו שנפגעה באירוח הכי משמעותי מהמלחמה. הרשת מתבססת באופן מסורתי על תיירות נכנסת שספגה את הפגיעה הקשה ביותר. בתחילת המלחמה היא אירחה מפונים מיישובי הצפון והדרום - וקיבלה עבור האירוח תשלום ממשרד התיירות. אלא  שמרבית המפונים עזבו את בתי המלון של הרשת ובמקומם לא הגיעו תיירים ישראלים בעיקר באזור המרכז.

בניגוד לישרוטל ולפתאל שמחזיקות מלונות רבים באילת ובים המלח (לפתאל 10 מלונות באילת ו-4 בים המלח ולישרוטל 8 מלונות באילת ו-1 בים המלח), יעדי נופש חלופיים עבור הישראלים שנמנעו מלטוס לחו"ל, לדן יש שלושה מלונות בלבד באילת, לא מספיק כדי לפצות על היעדר התיירות במלונות האחרים. מרבית בתי המלון של דן עירוניים: 4 מהם בירושלים, 3 בחיפה, 3 בתל אביב, ונוספים בהרצליה, קיסריה, צפת ונצרת (שניים שנסגרו במלחמה). הסתמכות הרשת על תיירות נכנסת הייתה גבוהה יחסית - 47%, והיעדרה הביא לפגיעה משמעותית ברשת.

הכנסותיה של דן משירות בתי המלון – מגזר הפעילות העיקרי שלה – היו ברבעון 429 מיליון שח לעומת 446 מיליון ברבעון השלישי אשתקד. הרווח הנקי ירד מ-7 מיליון שקל ל-31 מיליון שקל ברבעון השלישי השנה. רשת דן מדווחת שבשל אי הוודאות באשר למשכו של המצב הביטחוני והשלכותיו הישירות והעקיפות על עסקי החברה, בהתבסס על הנתונים הקיימים בידי החברה במועד הדוח, החברה מעריכה כי ההכנסות של הקבוצה ברבעון הרביעי יהיו נמוכות בכ-10% מהרבעון הרביעי אשתקד והרווח התפעולי לפני פחת ומימון של הקבוצה ברבעון הרביעי יהיה נמוך בכ-70% מהרבעון הרביעי אשתקד. בנוסף יש לציין, כי למלחמה קיימת השפעה מהותית לרעה על כניסת תיירים לישראל בשנת 2024 ויתכן כי זו תימשך גם בשנת 2025 ועד לסיומה של המלחמה וחזרתן של חברות התעופה הזרות לישראל.

מתחילת השנה המניה עלתה בשיעור של 12% לשווי שוק של 2.9 מיליון שקל

סיכום

אילו היינו נדרשים לפני שנה וחצי לייצר תסריט כזה לתחום, סביר שהיינו מתקשים בהערכות אופטימיות. הפסקת הפעילות של חברות התעופה הזרות השפיעה לטובה ומשמעותית על אל על וישראייר, שיכון מפונים סייע לישרוטל, והפיזור הנהדר של העסקים של פתאל ואיסתא הביא אותם לצלוח את השנה באופן חיובי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עמית הראל 06/12/2024 09:46
    הגב לתגובה זו
    תשמעו או שמדובר בחבורת מנהלים מהטובות בעולם, או שיש פה פלא כלכלי, או שיש פה הזרמת כסף ממשלתית מטורפת, או שלא ברור מה. חברות תיירות במדינה שנמצאת במלחמה והכי גרועה מביניהם רושמת עלייה של 19% בשנה, זה יותר מחברות טכנולוגיה. זה לא נורמלי
  • 1.
    שי.ע 05/12/2024 10:22
    הגב לתגובה זו
    מה יקרה שיהיה תירות?
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):