מטוס אל על
צילום: דוברות אל על

אל על לקראת חתימה על הסכם לרכישת 30 מטוסי בואינג

העסקה תכלול כ-30 מטוסים צרי גוף מדגם בואינג 737MAX בהיקף מוערך של כ-2.5-2 מיליארד דולר שיסופקו החל משנת 2027 ועל פני מספר שנים

אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה אל על בואינג

חברת אל על אל על 2.65% מדווחת היום (שני) כי בהתאם לתוכנית האסטרטגית של החברה לפיה תפעל להצעיר ולהרחיב את צי מטוסים צרי הגוף שלה, דירקטוריון החברה אישר לנהל משא ומתן בלעדי עם יצרנית המטוסים בואינג ועם חברות להחכרת מטוסים להתקשרות בעסקאות לרכישה וחכירה של כ-30 מטוסים מדגם בואינג MAX737. זאת בנוסף להסכם שנחתם לאחרונה עם בואינג לרכישה של עד תשעה מטוסי דרימליינר (787) נוספים, תוך יישום של התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח. 

המטוסים יחליפו בהדרגה את צי המטוסים הקיימים מדגם בואינג 737-800 ו-737-900, המופעלים על ידי החברה, ויגדילו את צי המטוסים הקיים, מה שיוסיף עוד קיבולת והיצע מושבים ויאפשר התרחבות בלוח הטיסות וביעדי החברה. בנוסף, הצערת צי המטוסים של החברה תאפשר לה לספק חווית טיסה טובה יותר באמצעות מטוסים חדישים שעומדים בסטנדרט השירות הגבוה של אל על .   

 

עלות הרכישה והחכירה הכוללת המוערכת של המטוסים, נכון למועדי המסירה העתידיים שלהם, לרבות מנועים חליפיים וכן מלאי חלקי חילוף, צפויה להיות בטווח שבין כ-2 מיליארד דולר ארה"ב לבין כ-2.5 מיליארד דולר כתלות בכמות המטוסים שיירכשו, כמות המטוסים שייחכרו, אופציות רכישה שימומשו, התאמות מחיר שיחולו במועדי המסירה העתידיים של המטוסים, זיכויים שיוענקו לחברה ועוד.

 

עם ביצוע העסקה, אל על תצטרף לעשרות חברות תעופה בין-לאומיות מהמובילות בעולם, בהן דלתא, יונייטד אירליינס, לופטהנזה, אייר קנדה ואחרות שהזמינו מטוסים מדגם זה.

 

יודגש, כי במהלך המו"מ שמה החברה דגש מיוחד על נושא הבטיחות של המטוסים ורק לאחר שווידאה כי בשתי ההצעות מדובר במטוסים העומדים בתקנים המחמירים ביותר בעולם התעופה על פי כללי הבטיחות של הרשויות הבין-לאומיות, קיבלה את ההחלטה להתקדם במו"מ בלעדי מול בואינג.

 

דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על: "אנו מתרגשים לדווח היום על אבן דרך משמעותית בסיפור של אל על, בדרך לעסקת ענק שתפתח באופן חסר תקדים את הצי של החברה ותגדיל דרמטית את פוטנציאל ההתרחבות שלה. גם בתוך המציאות המורכבת שאנו חווים, אנחנו ממשיכים להסתכל על עתיד החברה ולפעול למימוש התוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח שלנו. אנחנו מאמינים שהבאנו לשולחן עסקה מצוינת שתמשיך לשפר את חוויית הלקוחות שלנו.

 

ההתקדמות למו"מ בלעדי עם חברת בואינג מתאפשרת לאחר תהליך בחינה ארוך של שתי ההצעות מול יצרניות המטוסים, ולאחר דין ודברים מולן. כחלק מהתהליך שבוצע, בחנו את הדגמים המוצעים גם בהיבטים תחזוקתיים ומבצעיים על מנת לוודא שהם עומדים בסטנדרט הבטיחות הקפדני והמחמיר של אל על ושל רשויות הבטיחות הבין-לאומיות. אנו מברכים על ההתקדמות בתהליך עסקת המטוסים ששמה את אל על בקו אחד עם חברות התעופה המובילות בעולם שחתמו על הסכמים לרכישת מטוסים מדגם זה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחלה של אל על חברה שהבטיחות שם מספר 1 (ל"ת)
    אלי 11/06/2024 03:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אל על עברה שינוי מצטיין כל הכבוד (ל"ת)
    תמר 11/06/2024 03:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חברת הבית שלנו תמיד טסים אל על (ל"ת)
    ליאור 11/06/2024 03:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אפק 10/06/2024 22:40
    הגב לתגובה זו
    דפקטית ומסכן את הנוסעים. מי חותם על מטוס כזה שמתפרק בכל חברת תעופה ומסוכן¿??
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):