בצלאל סמוטריץ
צילום: משרד האוצר

יותר 700 מיליון שקל יושקעו בהחזרתם לארץ של טובי החוקרים בעולם

אדיר בן עמי | (12)

במטרה לחזק את המצוינות האקדמית ולשמר את מעמדה של ישראל בחזית החדשנות העולמית, ועל רקע האנטישמיות הגואה בקמפוסים של אוניברסיטאות המובילות בעולם, משרד האוצר, משרד החינוך, משרד העלייה והקליטה ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, מובילים תכנית חדשה ועתירת תקציב להשבת טובי המוחות המחקריים לישראל. 

התכנית שתתפרס על פני כ-7 שנים ומתוקצבת ביותר מ-700 מיליון תעניק לחוקרים בכירים ופוסט דוקטורנטים השבים ארצה במסגרתה, מענקי מחקר במיליוני שקלים וזאת בנוסף לתקציבים ייעודיים לפתיחת מעבדות מחקר מתקדמות. 

שיתוף הפעולה הבין משרדי, הפועל לעידוד קליטתם מחדש של מדענים וחוקרים פורצי דרך בישראל, נועד על מנת להיאבק בהתפרצות האנטישמיות בקמפוסים ומרכיב משמעותי בהבטחת היתרון המחקרי והטכנולוגי של ישראל בעולם.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    כל הכבוד על היוזמה, תתעלם מרעשי הרקע. אצלם העיקר ב 27/05/2024 09:38
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד על היוזמה, תתעלם מרעשי הרקע. אצלם העיקר בבבבבבבבבלא משנה מה
  • 10.
    בא 27/05/2024 08:52
    הגב לתגובה זו
    שיחרר 1200 מחבלים תמורת חייל אחד,אישה מטורפת שנותנת עיצות ,פסיכופתית ....רוצו לחזור
  • 9.
    מי יחזור לכאן בדיוק...הנהגה מטורפת (ל"ת)
    בא 27/05/2024 08:50
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    פרופסור תושב חוזר 27/05/2024 08:44
    הגב לתגובה זו
    הם לא יקבלו קביעות באקדמיה למרות שיבטיחו להם. לא יעזרו לילדים בשפה העברית . אין בכלל אולפנים מחכים זמן רב להתקבל לאיזה אולפן עלוב שלא מלמד כלום . אין פה אף סיכוי להתקדם . והכי מסכנים הילדים צריכים לעשות בגרות בתנך ספרות ואזרחות ולשון הסיכוי לקבל ציון גבוה אפסי ולכן גורל הילדים נחרץ בלי שפה אין להם סיכוי פה . הם בסוף יחזרו לארהב או למקומות שמהם באו.
  • אוהבי מדינה לא כמוך 27/05/2024 09:51
    הגב לתגובה זו
    אוהבי מדינה לא כמוך
  • 7.
    חיים 27/05/2024 08:35
    הגב לתגובה זו
    אתה לא רוצה שהחרדים ילמדו לימודי ליבה במקום תורה?
  • 6.
    כן חייבים להביא מי שישלם מיסים עבור הבטלנים (ל"ת)
    יוסי מעין 27/05/2024 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ירושלמית 27/05/2024 05:51
    הגב לתגובה זו
    מילים לחוד ומעשה לחוד. תוכנית כזו הוצעה בימי ממשלתו השנייה של נתניהו. לא הניבה תוצאות . עבדו על האנשים. עמו הרבה דברים בישראל הם עטופים בנייר צלופן מרשרש עם סרט צבעוני אך מסתירים ריבוע אחד של שוקולד זול.
  • 4.
    יוסי 26/05/2024 23:07
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה לשר בצלאל סמוטריץ
  • 3.
    סתם אחד 26/05/2024 22:56
    הגב לתגובה זו
    תוכנית חשובה של הממשלה הכושלת ושר האוצר הגרוע מעולם. אם זה אמיתי - שאפו. בינתיים, תנו כספים למכון וולקני, שהחוקרים שם לא יעזבו.
  • 2.
    מזרח תיכון חדש ישן 26/05/2024 21:30
    הגב לתגובה זו
    השמאל הרס את האקדמיה, רק אם שייך לחונטה שלהם יש "אקדמיה"..
  • 1.
    לדברי מירי רגב גמד טיפש ונפוליאון,ואלה צודקת (ל"ת)
    אבולפיה7 26/05/2024 21:15
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.