ריבוי אפליקציות תשלומים - מה היתרונות והחסרונות של כל אחת?
אפליקציות התשלומים הן כבר חלק כמעט בלתי נפרד מכל בעלי הסמארטפון ומאפשרות למעשה להעביר כסף בין אנשים ובתי עסק באופן מהיר ודיגיטלי. במובן מסוים הן נוצרו על מנת לייתר את השימוש במזומנים ולאורך השנים התפתחו והשתכללו.
השוואה חדשה שיצר יועץ התקשורת אביתר כהן סוקרת את אפליקציות התשלומים השונות בישראל וכוללת גם כאלה פחות מוכרות. מה הן היתרונות והחסרונות של כל אפליקציה?
אפליקציית התשלומים שעשויה להיחשב כפופולארית ביותר בישראל היא ביט (Bit) הנמצאת בבעלות של בנק הפועלים. ביט הייתה הראשונה להציע מעבר של כסף בין אנשים שונים שלא באמצעות חשבון הבנק אלא כרטיס האשראי ובאמצעות זיהוי על פי מספר טלפון. לאחרונה התחיל השירות להציע גם תשלום בבתי עסק אך עדיין עיקר הפעילות היא מעבר של כסף בין אנשים שונים באופן מיידי.
יתרונות: מעבר כסף מיידי באמצעות סליקת אשראי של המשלם.
חסרונות: הגבלות על סכומי התשלומים ותפיסת מסגרת האשראי.
עלויות: עלות ההעברה עצמה היא חינמית אך מקבל התשלום יחויב "בעמלת שורה" בחשבון הבנק שלו, על כל העברה שתתקבל, בכפוף לתוכנית העמלות של הבנק.
אפליקציה נוספת ומוכרת היא פייפאל בעיקר בזכות הקניות באונליין. פייפאל מציעה ללקוחות לשלם באתרים באמצעותה ללא שימוש בפרטי האשראי שלהם באותם אתרים. בנוסף, הפלטפורמה מאפשרת גם המרה נוחה (אך יקרה) בין מטבע התשלום לבין מטבע הבנק.
- השימוש בארנקים דיגיטליים צובר תאוצה; למי זה מתאים?
- אפל נכנסת לנו עמוק יותר לכיס - מרחיבה את השירותים הפיננסיים שהיא מציעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרונות: תשלום מאובטח ומוגן בכל אתר המאפשר תשלום באמצעות השירות.
חסרונות: לא ניתן להעביר בקלות כסף בין משתמשים שונים והזיהוי מבוסס מייל.
עלויות: מודל העמלות של פייפאל מתחלק לשני חלקים, עמלה מבעל העסק ועמלת המרה מהמשלמים. עמלות הסליקה של בעלי העסקים נעות בין 3.5% ל-5% ועמלות ההמרה של הרוכשים גם כן.
בדומה לביט, גם פייבוקס מציעה להעביר כסף בין המשתמשים בצורה קלה ומהירה באמצעות סליקת אשראי. אך בשונה מביט, פייבוקס מאפשרת למשתמשים גם לנהל את היתרה בחשבון והיא אינה מועברת באופן אוטומטי לחשבון הבנק (בשונה מביט). לאחרונה אף התחילה החברה להציע ללקוחות ריבית על היתרה הקיימת בחשבון.
יתרונות: ריבית על היתרה, לא מחייבת למשוך כסף בכל פעם שמתקבל תשלום ובכך חוסכת עמלות שורה בחשבון הבנק.
חסרונות: בדומה לביט גם התשלום בפייבוקס נשען על כרטיס האשראי ולכן היקף התשלומים מוגבל וכפוף למסגרת האשראי.
עלויות: בדומה לביט גם בפייבוקס אין עמלה שמעביר התשלום משלם, אך בשונה מביט בה כל תשלום שמתקבל משתקף בחשבון הבנק ומחייב את מקבל התשלום "בעמלת שורה", בפייבוקס ניתן להשאיר את התשלומים בתוך האפליקציה ולהשתמש בו לצורך תשלומים או משיכה יחד של כמה תשלומים שהתקבלו, לחשבון הבנק תחת שורה אחת.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
וי-צ'ק: אפליקציית תשלומים ישראלית שעיקר פעילותה בהעברת תשלומים בין משתמשים (פרטיים ועסקיים) בעלי תכונות של צ'ק מנייר, והיא מחליפה גם תשלום באמצעות העברה בנקאית והוראות קבע, מה שלמעשה מאפשר העברת סכומים גדולים, בתשלום בודד או בפריסה לתשלומים, תשלום דחוי ועוד.
יתרונות: המערכת לא מבוססת כרטיס אשראי כך שהתשלומים לא תופסים מסגרת. אפשרות לשלוח תשלומים בסכומים גבוהים יותר בהשוואה לפלטפורמות מבוססות כרטיסי אשראי. ניתן לשלוח פריסה של תשלומים ותשלום דחוי.
חסרונות: התשלום לא מועבר באופן מיידי לחשבון הבנק של המוטב אלא בחלוף 3 ימים עסקים ממועד הפירעון (בדומה לצ'ק מנייר).
עלויות: העלות בוי-צ'ק היא רק ממקבל התשלום והיא נעה בין 2-4 שקלים לעסקה ממשתמש מזדמן. למשתמשים המשלמים דמי מנוי חודשי העלויות נמוכות יותר.
אפליקציית התשלומים הצעירה נימה מציעה דרך חדשה להעביר תשלומים לחו"ל ובכך לחסוך את עמלות הבנקים הגבוהות.
יתרונות: מאפשרת בקלות רבה להעביר תשלומים לחו"ל (לבנקים וארנקים דיגיטליים) בעלות נמוכה מהבנקים ובמהירות גבוהה יותר.
חסרונות: לא נוחה להעברות תשלומים בין משתמשים בישראל.
עלויות: נימה גובה עמלה של שליחה ממבצע הפעולה. 3 דולר לאסיה ו-5 דולר לארה"ב ואירופה.
אפליקציות התשלומים אפל פיי וגוגל פיי נועדו בעיקר לצורך ביצוע תשלומים בכרטיס האשראי באמצעות הסמארטפון.
יתרונות: אין צורך יותר להשתמש בארנק, כל כרטיסי האשראי נמצאים בטלפון.
חסרונות: לא מאפשרות כלל להעביר תשלומים בין משתמשים.
עלויות: העלויות של הארנקים הדיגיטלים אינן משתקפות ללקוחות אלא נגבות דרך הקופה מבעל העסק. העמלות נעות בין 2% ל-3%.
- 2.אסף 20/04/2024 07:03הגב לתגובה זופייבוקס החלה לפעול כמה שנים לפני ביט ובכל מקרה הכתבה לא חידשה כלום. כל חיפוש שאני עושה בגוגל הוא יותר מעמיק
- 1.משתמש 20/04/2024 01:11הגב לתגובה זוהתשלום בטאצ' ממומש ע"י האפליקציה ולא ע"י אינטגרציה עם גודל, זה טוב לכל מי שלא רוצה לתת לגוגל את פרטי הכרטיס שלו (אגב, אפשר לתת לגוגל פרטים מןמצאים).

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
