מניית AMD מקבלת שדרוג המלצה - התחרות מול אנבידיה גוברת
בעוד AMD ADVANCED MICRO DEVICES ידועה בעיקר כיצרנית מעבדים למחשבים ושרתים הנמצאת בתחרות צמודה מול אינטל INTEL CORPORATION , מה שמניע כיום את המניה הם מאמצי החברה להתחרות באנבידיה NVIDIA COR על הנתח בשוק המעבדים הגרפיים ליישומי בינה מלאכותית. על סמך זה, ב-HSBC משדרגים את מניית החברה ל"קנייה" מ"החזק" ומעלים את מחיר היעד ל-225 דולר מ-180 דולר.
מניית AMD קפצה עד כה השנה ב-10% וזינקה ב-77% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, בחודש האחרון היא איבדה 15%, ירידה שלפי הערכות הגיעה מציפיות מתונות יותר עבור התחזית לשבב ה-MI300 של החברה שהושק לאחרונה וכן עבור מכשולים בשוק הסיני. ב-HSBC סבורים כי תחזיות המכירות לשבב החדש קוצצו לטווח של בין 4 מיליון ל-5 מיליון דולר מ-6-8 מיליארד דולר קודם לכן. בנוסף, גם התחזיות ל-2025 ירדו לטווח של 9-10 מיליארד דולר, מ-10-12 מיליארד קודם לכן.
התחזית של AMD עצמה לגבי ה-MI300 לשנת 2024 היא למכירות של לפחות 3.5 מיליארד דולר. עם זאת, ב-HSBC צופים כי החברה עשויה להגביר את התחזית שלה למעל 5 מיליארד דולר. האנליסטים סבורים כי השבב החדש של החברה מהווה מתחרה רציני יותר ל-שבבי H100 ו-H200 של אנבידיה, מאשר למעבד הדור הבא שהוכרז לאחרונה ונראה Blackwell B200.
לפי HSBC, השבבים הבאים של AMD עבור יישומי בינה מלאכותית - MI350, MI375 ו-MI400 - שיושקו במחצית השנייה של 2024, אמורים להוות תחרות רצינית יותר ל-Blackwell. האנליסטים בחברת החזקות פיננסית צופים כי בתרחיש הבסיסי, AMD תחזיק בנתח שוק של 10% משוק מעבדי הבינה המלאכותית ב-2025, מה שאומר שהכנסות ה-AI של החברה צפויות להגיע ל-12.3 מיליארד דולר. הקונצנזוס כעת בוול-סטריט עומד על 9.1 מיליארד דולר. בתרחיש השורי יותר, AMD תחזיק ב-15% משוק ה-AI ותכניס ממעבדי בינה מלאכותית סכום של 18.5 מיליארד דולר.
- AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
- החסידה של ה-AI חושבת שהוא בדרך לתקן - ומממשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיות בשוק הסיני
בכירים בסין הנחו לאחרונה את חברות הטלקום הגדולות במדינה להוציא בהדרגה שבבים של חברות זרות מהמערכות שלהם עד 2027, ביניהן AMD ואינטל. עד כמה סין תצליח להחליף את החומרה של אינטל ו-AMD בחלופות מקומיות עדיין לא ברור, אך איכות השבבים המקומיים השתפרה והביצועים שלהם הפכו ליציבים יותר. נראה כי המהלך הוא חלק מהמאמץ סיני ארוך טווח לקדם את תעשיית השבבים המקומית של המדינה.
כבר בחודש שעבר דווח בארה"ב כי שבבי אינטל ו-AMD יוסרו בהדרגה מהמחשבים והשרתים של ממשלת סין לטובת חלופות מקומיות.
במהלך 12 החודשים האחרונים, אינטל ייצרה כ-27% מהכנסותיה מהשוק הסיני, יותר מכל שוק בודד אחר, בעוד עבור AMD סין היוותה את השוק השלישי בגודלו עם כ-15% מההכנסות. נתוני ההכנסות הללו מייצגים את המשלוחים לסין לצורך מכירה ללקוחות במדינה והרכבה למחשבים הנמכרים במקומות אחרים, כלומר ייתכן שהם לא מייצגים לגמרי את הצריכה הסינית.
השאלה הקריטית שנשאלת היא האם החלטות הממשל יתרחבו גם למגזר הפרטי בסין? חברות רבות בשוק הסיני נמצאות בבעלות או תחת השפעה ממשלתית כזו או אחרת, כך שתרחיש כזה הוא בכלל לא מופרך, במיוחד לאור מה שקרה עם אפל APPLE למשל - הממשל הסיני הטיל איסור על שימוש באייפון על ידי עובדי ממשלה, איסור שהתרחב גם לעובדים של חברות נוספות בסין שנמצאות תחת בעלות ממשלתית ברמה כזו או אחרת.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.שחף 16/04/2024 18:54הגב לתגובה זואין חיה כזו שוק חד צדדי והסינים צריכים להרגיש את זה בכיס.
- 1.הסינים קונים, מייצריים מחשבים ומוכרים בעולם ..לנובו (ל"ת)כתב דפקט!! 16/04/2024 18:47הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
