יוני אסיא מנכל איטורו
צילום: יחצ איטורו

לקראת גל הנפקות של ישראליות בוול סטריט? eToro מנסה שוב

החברה הישראלית שרצתה להנפיק לפני שלוש שנים לפי שווי של 10 מיליארד דולר - מנסה שוב לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר - זה גם לא טריוויאלי, אבל זה הזמן של הישראליות להיערך לגיוסים בוול סטריט

איתן גרסטנפלד | (5)

בשלוש השנים האחרונות מנהלת חברת איטורו (eToro) הישראלית, המפעילה פלטפורמת מסחר במניות ובקריפטו, יחסים מורכבים עם שווקי ההון מעבר לים. לאחר שלפני כשנתיים וחצי  כשלה להנפיק בוול סטריט לפי שווי של 10 (מי יקנה את eToro ב-10 מיליארד דולר?) היא ניסתה להוריד את המחיר וכשלה וניסתה שוב וכשלה.

אבל לזכותם של מיסידה חייבים להגיד - הם נחושים והם מריחים את ההתאוששות ב-IPOs בוול סטריט וחוזרים לנסות. אחרי גאות בנאסד"ק בשנה שעברה עם זינוק של 44%, אחרי שבחודשים הראשונים של השנה הנאסד"ק המשיך להמריא ואחרי שהחלומות חוזרים שוב לשווקים (AI ועוד), מתקרב גל הנפקות. זה טבעו של עולם, ולמרות שזה לאט סגור עד שזה קורה - נראה שקצב ההנפקות עולה מדרגה. זה הזמן של הישראלים להתכונן, ובמשרדי עורכי הדין ורואי החשבון כבר עובדים על זה.

אז למרות שאומרים לכם שההייטק בבעיה, זה רחוק מלהיות מדויק. ההייטק אחרי שנה קשה יחסית, אבל לפני כן היו שנים מצוינות וכשבוחנים את המגמה ארוכת הטווח, מבינים שאשתקד היתה חריגה. גם בגלל הכאוס בארץ, גם בגלל המלחמה, אבל יש כאן טכנולוגיה טובה, יש כאן יזמות וזה אומר שסיכוי טוב שנראה הנפקות ישראליות משמעותיות בוול סטריט בשנה הקרובה.

גם ב-2020 הערכנו שמי שיתכונן ויגייס ירוויח, ובפועל גייסו מעל 40 חברות ישראליות.  חצי מהן לא היו מצליחות לעבור את השנתיים הקשות בלי הכסף בקופה, וזה מחזיר אותנו למשפט החשוב - "מגייסים כשאפשר לא כשצריך". אם גם אפשר וגם צריך זה כמובן אידיאלי.    

eToro מנסה שוב את מזלה בוול סטריט. החברה מפזרת בשבועות האחרונים רמזים רבים על כוונתה לבצע ניסיון חוזר להיכנס לשווקים, במה שעשוי לבשר על ההתעוררות המחודשת של שוק ההנפקות שנכנס לתרדמת במהלך השנה החולפת. בראיון שהעניק היום מנכ"ל החברה יוני אסיא לפיננשל טיימס הוא חשף כי החברה  שוקלת הנפקה ראשונית (IPO) בניו יורק או בלונדון, לפי שווי גבוה מזה שנרשם בגיוס האחרון של החברה - 3.5 מיליארד דולר. לדברי אסיא החברה בוחנת את כלל האפשרויות אך נוטה לכיוון רישום בארה"ב אשר "יעניק לחברה גישה למגוון רחב יותר של משקיעים מאשר השוק הבריטי".

דברים דומים לאלו השמיע אסיה בראיון לפני שבועיים לרשת CNBC בה דווח שהחברה רשמה במהלך שנת 2023 הכנסות של 630 מיליון דולר, נתון דומה להכנסות של 631 מיליון דולר עליהן דיווחה החברה ב-2022. עם זאת, בכל הקשור לכמות הלקוחות רשמה החברה צמיחה, כאשר היא מסיימת את שנת 2023 עם 35.5 מיליון משתמשים רשומים, ולמעלה מ-3 מיליון חשבונות בתשלום, ביחס לנתון של 2.8 מיליון משתמשים במהלך 2022.

הפעם ההנפקה תצא לפועל?

הרומן המתמשך של פלטפורמת המסחר הישראלית עם השווקים הציבוריים החל אי שם במהלך משבר הקורנה והגאות שסחפה את השווקים, אז ביקשה החברה להתמזג עם חברת רכישה למטרות מיוחדות (SPAC) לפי שווי של מעל 10 מיליארד דולר. אלא שעד שהחברה השלימה את המהלך שוק ההנפקות הספיק להתקרר וקרן של חברות ה-SPAC ירד משמעותית דבר שהביא לכישלון המהלך. העובדה שההנפקה לא יצאה לא הפועל לא הייתה אמורה להפתיע אף אחד, הכתובת הייתה על הקיר מזמן (למשל, כאן כאן וכאן).

קיראו עוד ב"BizTech"

מאז ידעה החברה לא מעט מהמורות בדרך, כאשר לפני כשנתיים השלימה החברה גיוס של 250 מיליון דולר, לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר, נמוך ב-65% מהשווי אותו היא רצתה לקבל באמצעות מיזוג עם ספאק בוול סטריט. שנה לאחר מכן,  הודיעה החברה על ביטול סופי של ההנפקה, וכן על פיטורי כ-6% ממצבת העובדים שלה. ואם לא די בכך הרי שבחלוף כמה חודשים אישרה החברה לעובדיה ולמשקיעה למכור מניות בשוק המשני בהיקף של 120 מיליון דולר, ולפי שווי של פחות מ-3 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בהחלט יש בעיה 10/03/2024 18:21
    הגב לתגובה זו
    אם מדברים על אולי !!!! הנפקה בשליש מחיר במקרה הטוב אז אין בעיה ? הגיון ביביסטי ...
  • 3.
    zolo 10/03/2024 17:18
    הגב לתגובה זו
    ניתוק מוחלט מהמציאות
  • 2.
    בוזו 10/03/2024 15:18
    הגב לתגובה זו
    עתיר רגולציה ושולי רווח נמוכים. קשה לראות שם אפסייד אפילו בחצי מהשווי שהם מבקשים
  • 1.
    אפס מגיבים 10/03/2024 14:44
    הגב לתגובה זו
    אולי שוים 800מיליון בקושי
  • אופיר מוסקוביץ 10/03/2024 15:38
    הגב לתגובה זו
    ד
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד