התחדשות עירונית
צילום: freepik

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את התוכנית להתחדשות מתחם שפרבר

התוכנית כוללת 992 יחידות דיור שיוקמו במבנים מעורבי שימושים, חלקם בגובה של עד 10 קומות וחלקם בגובה של עד 35 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-200 יוקמו עבור דירות קטנות. בנוסף מוצעות 200 יחידות דיור בהישג יד
אדיר בן עמי |

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה למתן תוקף את תוכנית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית בת ים להתחדשות מתחם שפרבר בסמוך לתחנת רכבת ישראל, הקו האדום ותחנת מטרו עתידית. התוכנית כוללת 992 יחידות דיור, מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה ושטחים פתוחים ונמצאת על שטח כולל של כ-45 דונם. מיקום התוכנית יהיה בין רחוב קרן היסוד מצפון, בית ספר חשמונאים ממזרח, רחוב הקוממיות מדרום ובית ספר רמות ממערב.

התוכנית כוללת 992 יחידות דיור שיוקמו במבנים מעורבי שימושים, חלקם בגובה של עד 10 קומות וחלקם בגובה של עד 35 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-200 יוקמו עבור דירות קטנות. בנוסף מוצעות 200 יחידות דיור בהישג יד. בנוסף ליחידות הדיור, בקומות התחתונות של המבנים ישולבו שטחי מסחר ומבני ציבור, ובמבנים שיוקמו לאורך רחוב הקוממיות ישלבו בנוסף שטחי תעסוקה. כמו כן, התוכנית מקצה שטח לטובת הקמת מבני ציבור, וכן כ-8 דונם של שטחים פתוחים. כיום מצויות במתחם 272 יחידות דיור ב-11 מבני מגורים בני 4 קומות וב-2 מבנים בני 8 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.

 

גורי נדלר, מנהל אגף בכיר תכנון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "התכנית שאושרה היום הופכת את השכונה מאזור מגורים בשולי העיר לאזור עירוני חי ופעיל, בנגישות תחבורתית גבוהה ושילוב מיטבי של מגורים, מסחר ותעסוקה לצד מרחבים ציבוריים איכותיים. התכנית כוללת מגוון גדול של פתרונות דיור ובינוי, כולל דיור מוגן, ותיתן מענה אמיתי לצרכים שונים של תושבי בת ים.   אני מודה לשותפינו בעירייה ובמינהלת העירונית, שפעלו לקידום התכנון הכולל, ליצירת אמון וליצירת ודאות שיבטיחו את מימוש הפרויקט החשוב הזה."

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, ארז בן אליעזר: "התוכנית הינה תוכנית להתחדשות עירונית הכוללת מבנים ישנים ומחליפה אותם בבינוי חדש תוך מתן מענה גם לרעידות אדמה וגם למיגונם. התחדשות זו הינה חלק ממכלול תוכניות המחדשות ומשנות את אופיו של רחוב הקוממיות עם בינוי גבוה ועירוב שימושים בשני צידיו. הרחוב מהווה ציר משמעותי ברמה המטרופולינית ומשמש כעורק תנועה ראשי בדרום העיר ומחבר את תחנת רכבת הקוממיות לים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.