הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את התוכנית להתחדשות מתחם שפרבר
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה למתן תוקף את תוכנית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית בת ים להתחדשות מתחם שפרבר בסמוך לתחנת רכבת ישראל, הקו האדום ותחנת מטרו עתידית. התוכנית כוללת 992 יחידות דיור, מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה ושטחים פתוחים ונמצאת על שטח כולל של כ-45 דונם. מיקום התוכנית יהיה בין רחוב קרן היסוד מצפון, בית ספר חשמונאים ממזרח, רחוב הקוממיות מדרום ובית ספר רמות ממערב.
התוכנית כוללת 992 יחידות דיור שיוקמו במבנים מעורבי שימושים, חלקם בגובה של עד 10 קומות וחלקם בגובה של עד 35 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-200 יוקמו עבור דירות קטנות. בנוסף מוצעות 200 יחידות דיור בהישג יד. בנוסף ליחידות הדיור, בקומות התחתונות של המבנים ישולבו שטחי מסחר ומבני ציבור, ובמבנים שיוקמו לאורך רחוב הקוממיות ישלבו בנוסף שטחי תעסוקה. כמו כן, התוכנית מקצה שטח לטובת הקמת מבני ציבור, וכן כ-8 דונם של שטחים פתוחים. כיום מצויות במתחם 272 יחידות דיור ב-11 מבני מגורים בני 4 קומות וב-2 מבנים בני 8 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.
גורי נדלר, מנהל אגף בכיר תכנון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "התכנית שאושרה היום הופכת את השכונה מאזור מגורים בשולי העיר לאזור עירוני חי ופעיל, בנגישות תחבורתית גבוהה ושילוב מיטבי של מגורים, מסחר ותעסוקה לצד מרחבים ציבוריים איכותיים. התכנית כוללת מגוון גדול של פתרונות דיור ובינוי, כולל דיור מוגן, ותיתן מענה אמיתי לצרכים שונים של תושבי בת ים. אני מודה לשותפינו בעירייה ובמינהלת העירונית, שפעלו לקידום התכנון הכולל, ליצירת אמון וליצירת ודאות שיבטיחו את מימוש הפרויקט החשוב הזה."
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, ארז בן אליעזר: "התוכנית הינה תוכנית להתחדשות עירונית הכוללת מבנים ישנים ומחליפה אותם בבינוי חדש תוך מתן מענה גם לרעידות אדמה וגם למיגונם. התחדשות זו הינה חלק ממכלול תוכניות המחדשות ומשנות את אופיו של רחוב הקוממיות עם בינוי גבוה ועירוב שימושים בשני צידיו. הרחוב מהווה ציר משמעותי ברמה המטרופולינית ומשמש כעורק תנועה ראשי בדרום העיר ומחבר את תחנת רכבת הקוממיות לים".
- האם הפלסטינים יחזרו לאתרי הבנייה? הקבלנים חלוקים, הממשלה הבאה תכריע
- זמן ההחלטה בוועדות הערר צנח בממוצע מ-77 ל-10 ימים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
