דב קוטלר בנק הפועלים
צילום: גדי דגון
דעה

פרסום בנקים בזמן מלחמה – הפועלים מנצח בנוק אאוט

רונן קרסו | (9)

אין זה פשוט לבנות קמפיין פרסומי בזמן מלחמה, ובפרט של גופים מסחריים כמו הבנקים הגדולים, שאינם נתפשים באופן חיובי מדי בעיני הציבור. בתקופה בה האדמה רועדת, וחיילינו לוחמים בג'בלייה ובשג'עייה, הציבור מצפה לממלכתיות, תקווה, ובעיקר סיוע למדינה ותושביה. מגופים גדולים, עתירי ממון ומובילים כמו הבנקים הישראלים יש ציפייה שיירתמו למאמץ הלאומי, ויתנו את חלקם להקל על הלקוחות ולבוא לקראתם. 

הבנקים נדרשו לאמץ תדמית תומכת יותר

לכן, נדרשו הבנקים, ציבורית, מסחרית ותדמיתית, לצאת אל הציבור, ולהביא איתם משהו. לא היה זה בהכרח אילוץ רע, ומי שעשה זאת נכון – גם הרוויח מכך. הפרסום בזמן מלחמה אפקטיבי ביותר מכמה סיבות: ראשית, החשיפה עצומה, מכיוון שבתקופת מלחמה הרייטינג גבוה, צריכת החדשות מוגברת, וכל דקת פירסום נצפית על ידי הרבה יותר אנשים, שצמאים למידע. שנית, התחרות על תשומת לבו של הצרכן מצטמצמת. גופים רבים חדלו מלפרסם, כי הצריכה הפרטית ירדה באופן דרמטי בתחומים מסוימים, ולגופים אחרים אין את היכולת והמשאבים ליצור קמפיין מיוחד לתקופה כה חריגה. כתוצאה מכך, נרשמה ירידה כללית של מעל 50 אחוז בהיקפי הפרסום, מה שהגביר את הבולטות לגופים שהמשיכו לפרסם. 

באופן טבעי, הבנקים היו הראשונים שחזרו לזירה, כולם תוך גילויי אמפטיה וסיוע למגזרים מסוימים, לא רק בתחום עיסוקם הישיר. בנק דיסקונט  דיסקונט 0.94% שלח למסכים את רותם סלע, במונולוג קר ומרוחק, שלא נגע באופן ישיר בשום חלק מהאוכלוסייה; הבינלאומי  בינלאומי 0.33% שיגר את עידו רוזנבלום עם הטבות לתושבי העוטף (מה עם הצפון?) ועוד הטבות למשרתי קבע ומילואים, בפרסום מעייף ומרוחק. 

לאומי  לאומי -0.33% ומזרחי  מזרחי טפחות -0.23% לקחו את האתגר ביתר רצינות: מזרחי-טפחות הקים את 'כתום ישראל', עם מכירה של מוצרים מעסקים בעוטף בעשר ערים ברחבי ישראל, לאומי העניק מלגות קטיף לאלפי סטודנטים. 

הכוונות היו טובות, אבל הפעילויות הללו "נגעו" רק בחלק קטן מאזרחי ישראל, ובפועל היו פספוס שיווקי גדול, בעיקר בקמפיין של לאומי, שלא הבין נכון את הסיטואציה, והיה רלוונטי רק לכמה עשרות חקלאים, וכמה אלפי סטודנטים, שזכו למילגות על סיוע לחקלאים. 

הניצחון של פועלים

על רקע האכזבה מארבעת הבנקים, בלט באופן חריג בנק הפועלים פועלים 0.57% . בבנק השכילו להבין שהסיטואציה היא כזו ש"כל העם צבא", והם אימצו לחיקם באהבה ובתבונה את חיילי צה״ל בקבע ובמילואים, תוך שהם לא מתביישים לפרוט על נימי הרגש. 

בסרטון הראשון עמוס תמם הציג את הטבות הבנק לחיילים ולתושבי קו העימות, כשהוא עונד את דיסקית החטופים, דבר המשותף כיום, לפי ההערכות, לכ-800 אלף ישראלים (כולל רה"מ, כפי שזכינו לגלות). באופן טבעי זה ייצר חום והזדהות עם הבנק. 

אבל זה היה רק הפרומו לפרסומת הכי טובה והכי נכונה שנעשתה כאן במלחמה. יש מעל חצי מיליון חיילים בסדיר ובמילואים, אין משפחה שלא מכירה חייל, שלא רוצה לתמוך בו, ובעיקר שלא דואגת ומצפה שהלוחמים ישובו בשלום לביתם. 

הבנק אימץ את השיר של יגל אושרי (שעוסק בכלל במקור בהתמודדות עם דיכאון...) "עוד יבואו ימים טובים, גם בשעות החשוכות של הלילה, תמיד יהיה כוכב קטן שיאיר לך, את עצמך, את הדרך הביתה, תמיד זה הכי חשוך לפני הזריחה." ברקע השיר - חיילים במפגש מרגש עם המשפחות ופק"ל מילואים - הטבות בנקאיות לחיילי המילואים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

פרסום נבון, מרגש, ולא במקרה המדינה מזמזמת את השיר, ששוייך מיידית לבנק הפועלים. הפועלים היה גם הבנק היחיד. נזכרתי לרגע באותה תקופה לפני שני עשורים בה בנק הפועלים חילק בעיתון 'ידיעות אחרונות' את דגל ישראל, ומיליוני אזרחים תלו אותו על מרפסת ביתם. כאז כך היום, הפועלים השאיר אבק למתחרים, כשהוא מפצח באופן מדוייק את 'רוח האומה', ויודע להתחבר אליה במקומות הנכונים, באופן חכם, רגיש ואחראי, שגם הביא עימו תועלת שיווקית משמעותית לבנק.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    טל 21/12/2023 22:17
    הגב לתגובה זו
    גם חשתי ככה. שיחקו אותה הפועלים
  • 8.
    דביר 21/12/2023 19:29
    הגב לתגובה זו
    פעם דיסקונט היו הממזרים
  • 7.
    סיוון 21/12/2023 18:55
    הגב לתגובה זו
    אני אמא לשני חיילים קרביים. עם הבכור לא היה לי קשר מעל חודש. כל פעם שאני רואה את הפרסומת שלהם אני עם דמעות
  • 6.
    עומרי 21/12/2023 16:28
    הגב לתגובה זו
    איזה סרטון נהדר הם עשו. שיורידו ריבית ובכלל יהיה טוב
  • 5.
    איריס 21/12/2023 15:20
    הגב לתגובה זו
    רק שחיילנו ישובו בשלום. מרגש
  • 4.
    אלדד 21/12/2023 14:59
    הגב לתגובה זו
    קמפיין וואוו
  • 3.
    טלי 21/12/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
    איזה קמפיין נהדר. איזו חשיבה חכמה
  • 2.
    עודד 21/12/2023 13:18
    הגב לתגובה זו
    הדבר הכי מדויק שנעשה
  • 1.
    אבי 21/12/2023 13:12
    הגב לתגובה זו
    הרבה זמן לא התרגשתי מפרסום ככה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.