אל על הפכה ליחידה שמפעילה טיסות לארה"ב והיא מנצלת את המצב לעלייה של 50%-30% במחירי הטיסה - ככה זה בהישרדות
המלחמה תשפיע מאוד על אל על. חברת התעופה עם גירעון גדול בהון וקשיחות יחסית בהוצאות במיוחד על רקע הרה ארגון של השנתיים האחרונות. המלחמה תופסת אותה בדיוק בשיא ועם אופטימיות לגבי ההמשך. החברה מרוויחה יפה והוכיחה שאפשר להתייעל בחצי מההוצאות מבלי שתהיה קטסטרופה בהכנסות. אל על היתה חברה של ועדי עובדים שדאגה בעיקר לעובדים, ושינוי השליטה במקביל לקורונה וההכרח לצמצמם דרמטית את ההוצאות, הפכו אותה לחברה רזה. אלא שבעוד דוח רווח הפסד משדר אופטימיות, המאזן מתקשה בכך. גירעון ענק, הלוואות גדולות ובעצם פעילות רווחית שנובעת מתמיכה כספית מהמדינה בזמן הקורונה. אלמלא המדינה לא היתה אל על. כאילו שאל על עדיין חברה ממשלתית.
למה לתת מענקים אדירים לאל על בזמן הקורונה כשהיה אפשר לתת במקביל לרבבות עסקים קטנים ובינוניים חמצן לחיות? לא ברור (החלטה פשוטה - מה עדיף, לתמוך באל על או להציל אלפי עסקים?). בכל מקרה, אל על תצטרך עזרה נוספת והמדינה תיתן לה. חברת התעופה שנחשבת "חברת התעופה הלאומית" צריכה לקבל תמיכה, אבל לא יותר מאחרים, אחרי הכל יש לה בעלי בית - משפחת רוזנברג שאמורים להרוויח כשהיא מרוויחה ולהפסיד כשהיא מפסידה.
מעלה מחירים כדי לשרוד
אל על כבר מדברת עם משרד האוצר על קבלת תמיכה, ובינתיים היא עושה כל מה שאפשר כדי לצמצם את ההוצאות והתזרימים וכדי לשפר את ההכנסות. למזלה, חברות תעופה בינלאומיות רבות לא טסות לישראל בתקופה הזו והיא נשארת בודדה או עם תחרות נמוכה, ובמצב כזה היא מנצלת את המצב להעלאת מחירים. זו זכותה העסקית, היא צריכה לשרוד.
- השמיים נפתחים: דלתא חוזרת לישראל יחד עם עוד גל של חברות זרות - כל הפרטים
- המלחמה נגסה ברווח של אל על כ-70 מיליון דולר; הדוחות סבירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל על מנצלת את המצב - קוראים לזה הישרדות
המקום הבולט ביותר הוא הקו לארה"ב. דלתא ויונייטד איירליינס ביטלו את הטיסות לישראל. ביטול הטיסות לישראל יוריד כרבע מהרווחים שלהן. זה מלמד על הרווחיות הגבוהה של הקווים האלו ועכשיו, אחרי שאין תחרות על הקווים האלו ואל על נשארה לבדה, זה הזמן להרוויח יותר. אל על העלתה את מחירי הטיסות בקו ישראל ארה"ב ב-30%-50%. זה היה קו רווחי עוד לפני כן, והוא הפך למאוד רווחי כשמחירי הטיסות מגיעים גם ל-1,900 דולר.
הטענות כלפי העלאת מחירים מצד אל על נשמעו עם תחילת המלחמה. אל על דחתה אותן בתוקף וטענה שהיא הורידה את המחירים כדי שהמוני הישראלים יוכלו לחזור הביתה מיד אחרי המתקפה של ה-7 באוקטובר. אולי ההורדה היתה לחוזרים ולא בכל הטיסות. כך או אחרת, כעת כמעט חודש אחרי תחילת המלחמה, אל על חייבת לשרוד וניצול המצב הוא חלק מהעניין, גם אם זה נראה צורם.
- אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את...
נתפסת כחברת התעופה הלאומית
צריך לזכור שברגע אחד, נעלמו ממפת הטיסות של אל על מקומות כמו טורקיה ושהיקף הטיסות כעת ירד דרמטית. אין תיירות נכנסת ואין תיירות יוצאת. שוק התיירות והתעופה קיבל מכה אנושה שככל שתיארך המלחמה תהיה כואבת יותר. בינתיים אל על לא שלחה עובדים לחל"ת, למרות ההקלות על החל"ת. ההנהלה כנראה מפחדת מתגובת הוועד, אבל המשך המלחמה יחייב חל"ת המוני. מעבר לכך, איך החברה לא מתביישת לבקש עזרה מהמדינה כשהיא עצמה לא עוזרת לעצמה וחוסכת בעלויות?
למה אל על לא הוציאה עובדים לחל"ת? המבחן של דינה בן טל גננסיה
״מראשית המלחמה אל על נקטה במדיניות מסחרית הוגנת ומיטיבה עם קהל לקוחותיה", מגיבים באל על לשאלתנו לגבי העלאות המחירים, "קיימת להם אפשרות לשנות או לבטל כרטיסי טיסה ולקבל עבורם שובר, ללא דמי טיפול ושינוי, מחיר קבוע לטיסות לכיוון אחד לפי שעות טיסה וכן, הטסה בחינם של מאות לוחמים עם צו שמונה. נדגיש כי בעקבות המשכות המצב הביטחוני אל על מבצעת התאמות מסחריות, לאור הירידה בביקושים ושיעורי התפוסה וזאת על מנת לשמר ככל הניתן את תדירות הטיסות ורשת היעדים אליהם החברה טסה מתוך כוונה לשמר את הגשר האווירי אל וממדינת ישראל לעולם פתוח בימים חשובים אלו״.
במילים אחרות, אל על אומרת לנו שיש הפחתה של היקף הטיסות, אבל לא שוללת את העלאות המחירים. דירקטוריון אל על אמר לפני כשבוע למשקיעים - "החברה סבורה שתהיה פגיעה בהיקף הביקושים לטיסות החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023. כתוצאה מכך, החברה מעריכה כי צפויה השפעה שלילית על תוצאות החברה לרבעון הרביעי לשנת 2023. החברה מעריכה כי ככל והמצב הביטחוני המיוחד במדינה יימשך, צפויה השפעה שלילית על תוצאות החברה גם לאחר הרבעון הרביעי לשנת 2023.
"יובהר, כי בשלב זה, אין ביכולתה של החברה לאמוד את היקף ההשפעה האמורה, בין היתר לאור אי הוודאות ביחס להימשכות המצב הביטחוני המיוחד והשלכותיו הישירות והעקיפות על החברה". רק שבהינתן שאנחנו במלחמה ושיש פחות טיסות, ובהינתן שהמומחים בתחום אומרים שזה יהיה ארוך, מצופה מאל על שתפחית דרמטית את ההוצאות בתקופה הזו, לרבות הוצאת עובדים לחל"ת.
במי היא תבחר? בעובדים או במשקיעים; דינה בן טל גנסיה, מנכ"לית אל על, צילום רון בשור
למעשה, זו שעת המבחן של המנכ"לית דינה בן טל גננסיה. היא נכנסה לתפקיד לפני כשנה וחצי ומאז החיים באל על היו די נוחים - שוק התיירות פרח, חברת התעופה הגדילה רווחים. זו הפעם הראשונה שהיא מתמודדת עם משבר בתפקידה הנוכחי (לפני כן כיהנה בתפקידים בכירים בחברה) והיא זו שצריכה להחליט את טובתם של מי היא מעדיפה - טובת המשקיעים או טובת העובדים.
רווחים פנומנליים בקו של ישראל - ארה"ב
ענקית התעופה האמריקאית יונייטד ציינה בדו"ח שלה לרבעון השלישי, רק לפני שבועיים, שביטול הקווים מישראל ישפיע עליה מאוד - היקף הפעילות מול ישראל אומנם נמוך ביחס להיקף העסקים הכולל של הקבוצה, לכל היותר 1%-2%. אבל ההשפעה על הרווח ענקית - יונייטד ציינה שהיא מצפה לרווח למניה של 1.5 דולר אם הטיסות לישראל לא יחזרו כלל השנה, וזה בהשוואה לצפי בוול סטריט (לפעילות שגרתית) של 2.09 דולר למניה. כלומר, יונייטד תמחק 59 סנט ברבעון בגלל הפעילות בישראל - רבע מהרווחים.
מניית אל על - איך היא מחזיקה מעמד?
אל על פרסמה דוחות טובים לרבעון השני והצפי לרבעון השלישי הוא מצוין. הרבעון הרביעי התחיל במלחמה.
מספרים במיליוני דולרים - שיפור מתמשך
בשנת 2022 הרוויחה אל על מעל 100 מיליון דולר במחזור של קרוב ל-2 מיליארד דולר. הציפיות של אנליסטים היו לעלייה של לפחות 20% ברווחלעומת שנה שעברה. הגירעון בהון עומד על 304 מיליון דולר, אבל המשקיעים לרבות כלל ביטוח שהזרימה השקעה גדולה לפני מספר חודשים העריכו שהשמיים הם הגבול. מבחינתם, שנתיים-שלוש של רווחים והגירעון נעלם והכי חשוב - המבנה הרזה יותר לעומת העבר והיכולת להגדיל רווחים על אותה פלטפורמה.
וכך, אל על, נסחרת (עם מרכיב של אופציות) בשווי של כ-1 מיליארד שקל (250 מיליון דולר) והיא ירדה רק 22% מאז פרוץ המלחמה. בניתוח קר, רמת המחירים הזו מגלמת אפסייד למצב הרגיל, הרווחים כאמור השתפרו מאוד, אבל במצב מלחמה כשבמקביל יש גם עלייה חדה במחירי הדלק (עוד לפני המלחמה), צפים הסיכונים של חברות התעופה. זה לא סתם שחברות התעופה הגדולות בעולם נסחרות במכפיל רווח חד ספרתי.
מניית אל על - האם הירידה מוגבלת?
הרבעון הרביעי צפוי כמובן להיות קשה. ניתחנו את מבנה ההוצאות של החברה - הוצאות משתנות לעומת הוצאות קבועות, כדי לנסות להבין עד כמה החברה גמישה בהוצאות שלה. ומה הכוונה? החברה מוכרת ב-2 מיליארד דולר ויש לה הוצאות של 1.9 מיליארד דולר - רווח של 100 מיליון דולר (לפי שנה שעברה), השנה זה היה אמור לגדול. אבל מה יקרה ברבעון הרביעי, אם נניח ההוצאות יסתכמו ב-250 מיליון דולר בלבד, או 350 מיליון דולר בלבד, האם עדיין ההוצאות ישארו כמו ברבעונים קודמים (נניח כ-450-500 מיליון דולר ברבעון)? התשובה לא, כי יש הוצאות משתנות שכשיש ירידה בהכנסות ניתן לחסוך אותן. הבעיה שאל על מסבירה בדוחות שלה כי "החברה פועלת בענף התעופה שבו מבנה העלויות הקבועות הוא גבוה באופן יחסי ושולי הרווח נמוכים באופן יחסי. לפיכך, שינויים לא גדולים ברמת ההכנסות או ההוצאות עלולים להשפיע באופן ישיר על היקף הרווח או ההפסד". אז יהיה חיסכון בהוצאות אבל נמוך יחסית - במילים אחרות, אם רק לשם המחשה, אתם מעריכים כי ההכנסות יחתכו בחצי - 250 מיליון דולר, ההוצאות יחתכו ב-100 מיליון. זו הערכה מאוד גסה ועל רקע העלאות המחירים מאוד ייתכן שהתמונה טובה יותר. צריך גם לקחת בחשבון שהרבעון השלישי הוא עונתית מאוד חזק והוא באופן חלקי עשוי לחפות על ההפסד ברביעי.
כשמנסים לנתח את זה קר - רבעון אחד מזעזע, לא יפיל את חברת התעופה. השאלה מה יהיה עוד חודשיים וזו שאלה מורכבת - מה יהיה עם ענף התעופה עוד חודשיים, מה יקרה בתחום התיירות? מה יקרה לדס"ל ולנפט? למלחמה יש השפעות גדולות מאוד על אל על ועל התחום שלה, הרבה יותר מירידה של 22% במניה. השוק פשוט מאמין שאחרי המלחמה, המצב יחזור לקדמותו ומעריך שהמדינה תתמוך בחברת התעופה הגדולה. במשחק כזה - הדאונסייד לכאורה (רק לכאורה) מוגבל והאפסייד גבוה. אבל מר שוק לא לוקח בחשבון הסתברות שהפעם המדינה תתמוך באופן מוגבל ושהלחימה והתאוששות יקחו זמן ממושך. אם תרצו - אל על היא אופציה על המלחמה ואפילו יותר מכך - על התאוששות מהמלחמה.
- 29.אזרח 05/11/2023 08:48הגב לתגובה זומתפארים בזה שהטיסו אנשים עם צו 8 אבל מהיום הראשון הרימו מחירים לפחות ב50%! הם משתמשים באופן ציני באנשים מסורים שחזרו מחול כדי להתגייס בצו8 בשביל אל על זה היה בסך הכל הוצאה על פרסום. עשרות שנים שאני לא טס עם החברה המגעילה הזאת
- 28.תמיר 05/11/2023 01:05הגב לתגובה זווגם דאגו לנו לאוכל חופשי ושתיה בטיסה חינם בלי בכלל לשאול אותנו המטוס היה מלא בכאלה שקיבלו צו 8 וכולם טסו חינם על חשבון אל על אז מגיע להם תודה ענקית ותמיד אזכור זאת
- חרדי שקרן 08/11/2023 18:58הגב לתגובה זואל אל לא סיבסדה בשקל אחד.
- אדם 05/11/2023 08:50הגב לתגובה זוזה היה חינם לך אבל כל מי ששילם שילם יותר. זה היה ניצול ציני של המצב, הם לא הוציוא גרוש מהכיס, לא תרמו ולא נעליים
- 27.אדיר המלך 04/11/2023 18:33הגב לתגובה זוכול הכבוד צריך לשמור על הפרנסה של עם ישראל
- 26.נורית 04/11/2023 18:08הגב לתגובה זושינוי טיסה עוד 300 דולר על כרטיס שגם כך היה ב 1000 דולר גבוה מהרגיל זאת מנכל״ית בלי לב ובלי בושה !!
- 25.בן 04/11/2023 17:05הגב לתגובה זולא מופתע. אני כבר שנים לא טס עם החברה שקוראת לעצמה המוביל הלאומי, ודופקת את קהל הלקוחות הטמבלים שעוד טסים איתה. המוצר שחהם נחות מזה של כל חברה בינלאומית אחרת, וגם לא טסים בשבת. בקיצור. עזבו אותם. חפשו לכם חברה אחרת, כמו שאני עשיתי.
- 24.אנשים שוכחים שהיא הטיסה חיילים עם צו 8 בחינם! (ל"ת)מיכה 04/11/2023 15:02הגב לתגובה זו
- 23.אמיר 04/11/2023 13:27הגב לתגובה זואחת התקופות הקשות שאנו חווים, החברה מאפשרת גמישות אין סופית ללקוחות, מחירים מאוד הגיוניים לתקופה, קחו בחשבון שבטיסות רבות מטוס יוצא וחוזר בתפוסה של פחות מחמישים אחוז.
- 22.טייס 04/11/2023 08:12הגב לתגובה זותמיד! ובכל מצב! להחרים מיד.
- 21.ון 04/11/2023 07:21הגב לתגובה זולאל על. זו תמצית הישראליות. כסף כמה שאפשר ומתי שאפשר. הכסף חשוב מכל. תטדה אל עח, אתם דוגמה לכולנו גם בימים קשים.
- 20.רוני 04/11/2023 06:37הגב לתגובה זוניצול ציני של המצב מגעילים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 19.יורד גאה 04/11/2023 04:56הגב לתגובה זוגועל נפש 24 שעות ביממה לא טס עם הגנבים של אלעל בא לי להקיע עליהם . טינופת של חברה
- 18.שש 04/11/2023 02:08הגב לתגובה זומנצלים את המצב בצורה צינית. כשהכל מאחורינו, גם החברה ההזויה הזו תשאר מאחור.
- 17.עובד 04/11/2023 00:20הגב לתגובה זוהחברה לא מוציאה עובדים לחלת כי היא משלמת לעובדיה הזמניים לפי משמרות אז היא נותנת לעובדים לשבת בבית ומשלמת משכורת עלובה..על משרה חלקית- לא מעניין אותה משפחות\סטודנטים\עובדים.. לא אכפת לה מהעובדים כמו שלא אכפת לה מהלקוחות. וכמו שלאלעל לא אכפת להסתדרות עוד יותר לא אכפת.
- 16.לימור 03/11/2023 22:01הגב לתגובה זומחלצת ומביאה ישראלים מכל חור בעולם אוהבים אותכם ומעריכים מאוד כל הכבוד
- 15.חברה מעולה אל על אוהבים וטסים רק איתה (ל"ת)נורית 03/11/2023 22:00הגב לתגובה זו
- 14.סתם אחד 03/11/2023 21:05הגב לתגובה זוחברה מושחתת עם מנהלים ועובדים מושחתים.
- 13.מני 03/11/2023 19:24הגב לתגובה זושימו לב שאת עלויות הביטוח שעלו מממנת המדינה.
- 12.חבר בנוסע המתמיד 03/11/2023 17:58הגב לתגובה זואם אל על תנצל את המצב אפסיק לטוס איתה בעתיד...ואני טס הרבה
- 11.בא 03/11/2023 17:10הגב לתגובה זואיך הם יכולים להיות יותר מגעילים מזה,תענישו אותם בהיזדמנות הראשונה עי הליכה לחברות מתחרות.
- 10.נורמלי 03/11/2023 17:01הגב לתגובה זואל על - להרגיש בנכר. מצדיקים את הסטראוטיפים על יהודים גנבים, ממש כמו חמאס, משתמשים באזרחים כמגן אנושי. חסרי חינוך חסרי ערכים בושה
- יריב 04/11/2023 12:18הגב לתגובה זוחשבתי שכבר הפסקנו את ההסתה של ימי טרום המלחמה. "עוכרי ישראל"? תבקש מטורקיש שיטיסו את הישראלים עם צו 8 לארץ.
- 9.רק אזרח 03/11/2023 16:51הגב לתגובה זוהגיע הזמן להעיף לכל הרוחות את חברת הפח הזאת! שכמו כל בדיחה רעה הדביקה לעצמה את השם ההזוי "המוביל הלאומי" חחחחחחח. חברת פח ששירתה את עצמה ואת ועדיה בלבד! לידם ועד חברת חשמל מחוויר.
- יריב 04/11/2023 12:21הגב לתגובה זובקפריסין נתנו לחברת התעופה הלאומית ליפול לפני יותר מעשר שנים ועד היום אין מי שייקח שם את הכפפה. זה פגע בתיירות ובמדינה כמו ישראל זה יפגע במדינה ביטחונית כשלא יהיה מי שיטיס ישראלים בימי הקורונה או במלחמה לארץ. עם כל הכבוד, מחבות הנופשונים שמוכרות חבילות בלבד כמו ישראייר וארקיע לא יכולות למלא את החלל של אל על.
- 8.יותר 03/11/2023 15:27הגב לתגובה זוגם המנכלית מקבלת תוספת חצי נק זיכוי במס הכנסה כמו כל אישה בישראל.
- 7.יוסי 03/11/2023 15:23הגב לתגובה זומנסיוני בשנים האחרונות - אפשר להרויח בה הרבה מאד מי שחכם גדול ומשקיע חכם ֹ לקנות אופציה 2 שלה
- 6.מוטי 03/11/2023 15:15הגב לתגובה זועם כל הסיכונים ֹהחברה מתפקדת יפה וגם מצליחה. להערכתי היא תצא יפה מהמצב שאוטוטו נגמר ותפיק שיפורים נוספים. החכמים והמבינים יותר ֹ אופציה 2 של החברה היא ההשקעה הכי טובה שיש..........
- 5.יש להזכיר לחזיר מאלעל שאחרי המלחמה נהפוך המדינה כד 03/11/2023 15:03הגב לתגובה זויש להזכיר לחזיר מאלעל שאחרי המלחמה נהפוך המדינה כדי שיפסיקו לטוס באלעל ויפילו החברה בעזהש אבל מה הפלא דתיים זו המחלה לא אלעל
- 4.זה מה שקורה שבעל הבית חרדי. (ל"ת)ירושלים 03/11/2023 15:01הגב לתגובה זו
- 3.מזמן מחקתי את חברת אל על !!! חברה גרועה עם מחירים 03/11/2023 14:57הגב לתגובה זומזמן מחקתי את חברת אל על !!! חברה גרועה עם מחירים הכי יקרים גם לפני הקורונה וגם בזמן מלחמה פשוט חוצפה ואין להם גבולות !!!! מעדיף כל חברה על פני אל על .
- 2.אילן 03/11/2023 14:54הגב לתגובה זוברור שחלק מאנשי האבטחה לא יחזרו אחרי המלחמה.
- 1.אלעל 03/11/2023 14:46הגב לתגובה זואלעל מסטלת טיסות לפוקט ושולחת מטוסים לבנגקוק במקום, בלי סיבה ובלי פיצוי משמעותי לכל מי שהזמין כרטיסים ומלונות...הם שולחים sms ומתנתקים מאחריות...חברה כזאת שדופק ישראלים לא ראוי שתמשיך לקבל תמיכת ממשלה...זו חברה עבריינית!!!!
- זו הסיבה שאנחנו היהודים מזוהים עם כסף חמדנות ודתיי 03/11/2023 15:05הגב לתגובה זוזו הסיבה שאנחנו היהודים מזוהים עם כסף חמדנות ודתיי עלובים

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?
המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל
המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף
את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.
בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה,
כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.
מי הוביל את המכירות?
מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו.
מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21% , בנק הפועלים פועלים 0.66% , אל על אל על 2.32% , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54% והפניקס הפניקס 2.11% , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.
- הכסף ה'טיפש' מתגלה כחכם: המשקיעים הפרטיים גברו על וול סטריט במשבר האחרון
- פיימנט תעניק לקרן הפנסיה הותיקה עמיתים אופציות בפרמיה של 28%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל
קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות.
המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים.
פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית.
הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר.
- לא רק מימושים: פימי רוכשת שליטה משותפת בכרמקס ב-85 מיליון דולר
- פימי ממשיכה לממש בעשות: מכרה 240 מיליון שקל למוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).