מטוס בשדה תעופה בסין
צילום: טוויטר

המועצה לצרכנות: חברות תעופה מנצלות את המצב ומעלות מחירים

פנתה למשרד התחבורה בעניין: "לאור חשש לניצול המצב הביטחוני לצורך עשיית רווחים על גבי ציבור הצרכנים מצד חברות תעבורה בין יבשתיות, יש לעצור את התופעה"
איציק יצחקי | (4)

אחרי שהתברר כי חלק מהרשתות הקמעונאיות העלו מחירים בימים האחרונים, מיד לאחר ההמלצה של פיקוד העורף להצטייד במוצרים מסוימים, במועצה לצרכנות מזהים מגמה. מוקד החירום של המועצה לצרכנות קיבל בימים האחרונים תלונות רבות של צרכנים המבקשים לבטל טיסה או לדחותה, ונתקלים בסירוב או בדרישה לדמי ביטול מלאים. לדברי המועצה, מתקבלות תלונות קרובי משפחה של צרכנים שמבקשים לחזור לארץ ונדרשים למחירים גבוהים במיוחד. "המועצה מביעה דאגה העמוקה בנוגע להסלמה במחירי הטיסות ו/או השייט בצל המצב הביטחוני. מחירי הטיסות ו/או השייט לכיוון אחד הביתה, האמירו למחירי כרטיסי 'הלוך חזור'. לעמדתנו עלייה משמעותית במחירי הכרטיסים מחייבת התייחסות מיידית", לשון ההודעה. "המועצה מבינה כי ביטול טיסה/שייט ברגע האחרון לא עומד בתנאי החוק, וכי כוחות השוק ממלאים תפקיד בקביעת מחירי הכרטיסים, אולם, במצב של שגרה לצרכן יש את יכולת הבחירה", המשיכו. "בתקופות משבר כמו השבר העמוק בו המדינה מצויה, במקרה בו חברות תעופה רבות ביטלו את טיסותיהן לישראל, וצרכנים מבקשים לקצר את הטיול ולחזור מיידית לישראל להתגייס או להתאחד עם משפחתם, מצופה מחברות התעבורה הבין יבשתיות (טיסות ושיט), במיוחד אלו הישראליות - שלא לנצל את מעמדם בפני ציבור צרכנים הנקראים לשרת את מדינתם ורוצים לחזק את משפחתם, ולגבות מחיר רגיל בטנה שלא מדובר בחילוץ". במועצה לצרכנות מניחים כי בתום המלחמה יוקצו פיצויים לחברות הישראליות שנפגעו בשל המצב הביטחוני. "פיצויים אלה יסייעו לחברות ולפיכך אין כל הצדקה לניצול המצוקה וגביית הסכומים הגבוהים מציבור הצרכנים", סיכמו. בפניה למשרד התחבורה כתבה המועצה: "אנו עדים למספר רב של מעשי צדקה ויוזמות פרטיות, המועצה אינה דורשת כי חברות אלה יזמו או יממנו בעצמן נסיעות חינם עבור ציבור הצרכנים, אלא שהמחיר הנדרש יהיה הוגן, ויכלול תום לב מצד חברות אלה". המועצה דורשת כעת כי משרד התחבורה "יאותת" לחברות התעבורה הבין יבשתיות שלא לעלות את מחירי הכרטיסים למי שמבקש לשוב לביתו הן לשירות מילואים, הן לניחום אבלים, והן להיות עם העם בימים קשים אלה.

בעקבות הכתבה, בחברת אל על ציינו כי החליטו לאחרונה שלאור המצב הביטחוני, תהיה מדיניות מקלה המאפשרת גמישות בשינוי ובביטול, וכן מחירון מיוחד ובו מחירים קבועים: ביעדים עד לשעתיים טיסה - עד 299 דולר לכיוון; ביעדים מעל שעתיים טיסה ועד לשש שעות טיסה - עד 499 דולר לכיוון; ביעדים מעל שש שעות טיסה - עד 899 דולר לכיוון.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחד! וגם אחד! 13/10/2023 11:27
    הגב לתגובה זו
    בושה!
  • 3.
    אנונימוס 12/10/2023 12:44
    הגב לתגובה זו
    איפה המועצה לצרכנות לגבי העלאות המחירים ברשתות המזון
  • 2.
    שוקי מהשוק 12/10/2023 11:56
    הגב לתגובה זו
    הרי למועצה יש את כל המחירים באתר המערכת היתה אמורה להתריע על העלאת המחירים בזמן אמת ולא לחכות שהאזרחים יתלוננו על זה ואז הם יתנו את האישור . בשביל זה לא צריך אתכם . תתחילו להיות מובילים ולא מובלים . אין מחירים בשווקים . בסופר חצי יש וחצי אין . האתר לא מעודכן העיקר קיבלו תקציבים ואת העיקר לא עושים למען הציבור חבל שכך .
  • 1.
    ניקו 12/10/2023 10:37
    הגב לתגובה זו
    בושה שחברות ישראליות מנצלות את המצב. פח אשפה של התמהלות ואפס ערבות הדדית. ל
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.