אחרי עלייה של 30% - מחירי ביטוחי הרכב ימשיכו לעלות ב-10%-5% בשנה הקרובה
ביטוחי הרכב מזנקים וזה עדיין לא הסוף. בשנה וחצי האחרונות הם קפצו במעל 30%, כיש גם מודלים שהעלייה בהם גדולה פי כמה - הרכבים הנגנבים עלו יותר, ביטוח הרכב על מאזדה 3 עלה במעל 50%. העלייה נובעת בעיקר ממחירי חלפים גבוהים וגניבות רכבים - אנחנו במספרי שיא של גניבות רכב. המשמעות היא שעל כל רכב משלמים תוספת ביטוח רכב של כ-3 אלף שקל בשנה. תוספת של 250 שקל בחודש. אבל במשפחה ממוצעת יש יותר מרכב אחד, אתם בקלות מגיעים לתוספת שנתית של 6 אלף שקל - 500 שקל בחודש. הנה הסבר נוסף לעלייה ביוקר המחייה.
פקקים, תמר מצפי
העלייה בביטוח נובעת גם מהיקף התאונות שעלה בשנים האחרונות כנראה בשל עלייה בפקקים. הפקקים הם כבר שיגרה בשל סיבות שונות - עבודות בכביש, תשתיות, עומס גדול של רכבים (כמות הרכבים על הכביש מזנקת מדי שנה) ומסתבר שבנסיעה בפקק יש סיכוי גדול יותר לבצע תאונה (קלה). תאונות גורמות למימוש הביטוח ובעצם גורמות לכך שהמבטחים רואים תשלומים גדולים יותר ולכן גם דורשים יותר מהמבוטחים.
העלייה הזו במחייר הביטוח לא תיעצר מסיבה פשוטה - חברות הביטוח עדיין מפסידות. מבדיקת ביזפורטל עולה כי חברות הביטוח מפסידות סדר גודל של 5%-7% מהפרמיה בביטוח רכב, והמשמעות היא שלמרות עליית המחירים של הפוליסות, הן ימשיכו להעלות את התעריפים עד שיגיעו לרווחיות. כל זה בהינתן שהיקף הגניבות יימשך ולא יהיה שינוי במחירי החלפים, אבל, צפוי שמתישהו היכולת של המשטרה וגורמי העקיבה לעלות על גניבות הרכבים תשתפר ובהתאמה היקף הגניבות יצטמצם. לגבי החלפים - גם שם צפויה ירידה בהמשך וכשזה יקרה, גם המוטיבציה לגנוב עשויה לפחות (הגנבים במקרים רבים מפרקים את הרכב ומוכרים חלפים)
- מנכל"ית בססח: "כמעט כל חברה במשק מתפקדת כבנק קטן בעל כורחה"
- נפגעה מאוטובוס, קיבלה הצעה מעליבה - וזכתה לבסוף לפיצוי של כמעט 200 אלף שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדי שחברות הביטוח יעברו לרווחיות הן צריכות להעלות את המחירים בכ-5%-7% וזה מתחבר עם ההערכות בשוק של עליות בסדר גודל של 5%-10% גם בשנה הקרובה. השאלה - אם כמו שזה עלה כך זה יכול לרדת? החשש הגדול של הציבור הוא שאחרי שהתעריפים יעלו, חברות הביטוח ישאירו אותם גבוהים גם אם יהיה איזון בשוק והעלויות ירדו (מחירי חלפים, היקף הגניבות) וזאת כדי לפצות על ההפסדים הגבוהים בשנה האחרונה.
בפועל, מדובר בשוק מאוד תחרותי והסיכוי שזה יקרה הוא קטן. אפילו אפסי. אם תהיה חברה שתשאיר את התעריפים של הפרמיות גבוהות, יהיו אחרות שיורידו מחירים והיא לא תוכל להישאר אדישה לכך. התחרות תגרום לכך שלא תהיה רווחיות גדולה מדי. על פני זמן הרווחיות הממוצעת בתחום ביטוח הרווח היא אחוזים בודדים - 3%-5% בשנה וזה צפוי להיות גם בהמשך.
במקביל לגידול בהיקף הגניבות, יש גם צורך למיגונים טובים יותר. חברות הביטוח מקשיחות את הדרישות והתנאים למיגון לרבות מערכות איתור מתקדמות וזאת עלות נוספת שמתגלגלת על הצרכן.
- 16.שמתי שני מנעולים פיזיים ברכב. לי לא יגנבו. (ל"ת)מתן 23/11/2023 11:05הגב לתגובה זו
- 15.קפדן בקטנות 08/11/2023 13:37הגב לתגובה זוכבר חודש וחתי אין גנבות רכב ותנועה יחסית דלילה. והעלוקות - ממשיכים לפמפם על עליות מחירים.וזו רק ההתחלה בהשבתת פעולת גנבי הרכב. לעצור דחוף את פרזיטי הביטוח.(זה לא מופנה לאימפוטנט על הביטוח).
- 14.לא צריך מיגונים..צריך להעניש גנבים (ל"ת)Paz 08/11/2023 10:53הגב לתגובה זו
- 13.שר המשטרה בטיקטוק , לא להפריע לו (ל"ת)גנב מכוניות 07/11/2023 14:33הגב לתגובה זו
- 12.אבל כבר שילמנו מס למשטרה, למה צריך גם מס גנבות? (ל"ת)אניי 06/11/2023 22:32הגב לתגובה זו
- 11.זליג 06/10/2023 12:46הגב לתגובה זוקבלתי אגרת רישוי לרכב והנה תוספת של 5.1% מה קרה? מדוע לתרום לעליית המחירים? יד ימין באוצר ויד שמאל במשרדי הממשלה אינן מכירות זו את זו!
- 10.שמואל ברגר 05/10/2023 23:13הגב לתגובה זואמרתם שהפרמיות עלו בגלל גניבות. לא כל הביטוחים מכסים גניבות. רק הביטוחים המקיפים. האם הצד ג' גם עלו?
- 9.אופטימי 05/10/2023 22:09הגב לתגובה זוחבל רק שהפושעים לא הבינו נכון את המסר, והם מתפרעים ומתחמשים ומתחזקים
- 8.קנו מניות חברות הביטוח.. (ל"ת)אסף 05/10/2023 21:17הגב לתגובה זו
- 7.הבני דודים גונבים וגונבים- ובתי המשפט משחררים (ל"ת)עידן 05/10/2023 17:53הגב לתגובה זו
- 6.האמת מטורף. המחירים לא הגיוניים. מדובר (בעוד) מחדל. (ל"ת)קובי 05/10/2023 17:51הגב לתגובה זו
- 5.רוני 05/10/2023 15:52הגב לתגובה זוזה מחיר חולני ביטוח במחיר של 20% מהרכב
- אניי 06/11/2023 22:33הגב לתגובה זווויתרתי
- 4.יודעים למה 05/10/2023 15:04הגב לתגובה זועובדים על זה חזק. אין שום סיבה להתייקרות של שום דבר חוץ מהטיפשות של אנשים
- 3.אין על משילות על מלא מלא מלא אוויר (ל"ת)1 05/10/2023 14:49הגב לתגובה זו
- 2.אין מלבדו 05/10/2023 14:05הגב לתגובה זותענוג
- 1.איך ישפיע על ליברה ? (ל"ת)מבטח 05/10/2023 13:14הגב לתגובה זו
- גיא 05/10/2023 13:42הגב לתגובה זולי הביטוח עלה ביותר מ1400 שקל אצלם. להבא אשקול איפה כי אם מדובר בפער נמוך בעלות כשו עדיף חברה גדולה יותר או לא לעשות ביטוח מקיף וזהו כי זה יקר מאוד
- חידשתי דרך וובי. ליברה לא ידעו לתת פייט. עזבתי אותם (ל"ת)אנונימי 05/10/2023 13:58
בינה מלאכותית גנרי AI generic הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״
מומחי ביטוח מגלים מדוע ישראל הפכה ליעד השקעה חם לענקיות הביטוח הבינלאומיות, איך הצבא יוצר את דור היזמים הטכנולוגיים, ומדוע בלי תעשיית הביטוח – כל החדשנות הטכנולוגית שאנחנו מכירים פשוט לא הייתה קיימת
בעולם שבו חדשנות טכנולוגית נעה בקצב מהיר מאי-פעם, יש תעשייה אחת שנמצאת כמעט תמיד מאחורי הקלעים, אבל בלעדיה רוב הפיתוחים הגדולים פשוט לא היו יוצאים לפועל. "בעולמות הביטוח של היום חדשנות היא המפתח", מסביר עו"ד פרד קרלינסקי שותף ויו״ר הקבוצה הגלובלית של רגולציית ביטוח ועסקאות ביטוח של גרינברג טראוריג.: "אנחנו רואים המון תנועה, במיוחד ב-AI. גם הרגולטורים וגם חברות הביטוח מנסים להבין איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך את הביטוח ליעיל יותר - הן מנקודת המבט של הלקוח והן בחקירות הונאה. העתיד בתחום הזה מצוין״.
הקשר בין ביטוח לבין טכנולוגיה אינו אינטואיטיבי כמו באזורים כמו סטארט אפ או בינה מלאכותית, אבל מתברר שהוא עמוק מאוד. קרלינסקי מחדד: "אם חושבים על זה באמת - שום דבר לא קורה בעולם הזה בלי ביטוח. רכב, בריאות, כל דבר שזז. הביטוח הוא זה שמאפשר לדברים לקרות״. לדבריו, החדשנות שמגיעה כיום מתוך התעשייה הזו ״מדהימה״, ומאפשרת לשחקנים חדשים להיווצר: ״בלי ביטוח ייעודי, Airbnb לא הייתה קיימת. גם Uber לא הייתה יכולה לפעול. אלה רק דוגמאות, אבל הן מבהירות איך החדשנות בביטוח הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר".
עו״ד ג׳ואי שבות. קרדיט: גרינברג טראוריג
ישראל מול העולם: יתרון בריאותי, פנסיוני וטכנולוגי
שבות מציג זווית נוספת שמדגישה את ייחודה של ישראל על פני שווקים מפותחים: ״יש תחומי ביטוח שבהם ישראל קדמה לעולם. למשל, ביטוח בריאות - בישראל הוא ברמה גבוהה יותר מאשר בארה"ב. בארה"ב לא לכל אחד יש ביטוח בריאות, וזה יוצר קשיים. בישראל הביטוח הוא חובה, וזה הופך את המערכת ליעילה ומתפקדת״. המשמעות רחבה יותר: ישראל לא רק מובילה בחדשנות טכנולוגית, אלא גם נהנית מתשתית ביטוחית-חברתית יציבה שמאפשרת לשוק לצמוח, ״גם בתחום הפנסיה - ישראל בנויה טוב יותר. הפרשות החובה יוצרות יציבות. בארה"ב המצב די שונה״
- מהפכת ה-AI בהייטק הישראלי: 15 אלף מפתחים כבר בשטח
- OECD מזהיר מפני התפוצצות בועת AI והסלמת מלחמת הסחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור חברות ביטוח בינלאומיות, התמהיל הזה מהווה יתרון מסוים. מצד אחד כישרון טכנולוגי מהשורה הראשונה, מצד שני מערכת ביטוחית וחברתית מסודרת שמייצרת נתוני עומק, רגולציה ברורה וסביבה נוחה לחדשנות. לשאלה למה חברות בינלאומיות מגיעות לישראל? קרלינסקי מתמצת זאת כך: ״כשחברות בינלאומיות מגיעות לישראל, הן מחפשות הזדמנויות לשיתופי פעולה. הן רוצות לעבוד עם חברות ישראליות שיכולות לספק להן יתרון טכנולוגי. ישראל מעניקה להן את הערך של חדשנות - וזה מה שמביא אותן לכאן״. הן מחפשות שותפות אסטרטגית עם חברות מקומיות שמבינות AI, סייבר, דאטה ומודלים מתקדמים של חיתום. חלקן מביטות גם על מערכות הביטוח הישראליות כמודל ליעילות - במיוחד בתחומי הבריאות והפנסיה. המשמעות היא שבלי ביטוח – אין חדשנות״.
