ירידות
צילום: iStock

לא אופציה: "בשיא היו 3 עסקאות סקנדרי ביום, עכשיו יש אחת בחודש"

שוק הסקנדרי בסטארט-אפים לא מצליח להתאושש, כשמצד אחד אמנם יש התייצבות בשוק, אבל בעלי חברות מנסים להימנע מכך, בשל העובדה כי נחשפו לגורמים שרכשו אופציות ואינם מעוניינים שיהיו בחברה
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה הייטק סקנדרי

עד לקריסת הנאסד"ק ויתר המדדים בוול סטריט בנובמבר 2021, שוק האופציות של חברות ההייטק הישראליות והעולמיות היה בהיסטריה. כולם רצו אופציות, כולם. העובדים רצו לקבל אותם, המעסיקים, שראו בזה דרך קלה וזולה לגייס עובדים, חילקו את האופציות כלחמניות חמות. אי אז, התחלה לעבודה בסטארט-אפ או חברה בשלה יותר הייתה כמו לבחור כרטיס זוכה בלוטו. לא מעט ישראלים הרוויחו מההנפקות שפקדו את וול סטריט אחרי תחילת המגפה והרוויחו בין אלפי דולרים למיליונים - בהתאם לוותק והיכולת לממש.

והחגיגה לא הייתה רק בארץ, לפי בנק ההשקעות ג'פריס, היקף השוק הגלובלי המשני של האופציות הפרטיות הגיע ב-2021 לשיא פסיכי של 132 מיליארד דולר, קפיצה של יותר מ-50% בשנתיים, כשב-2019 הוערך ששווי השוק היה 88 מיליארד דולר.

 

כל זה נגמר כאמור לפני כמעט שנתיים, ולמרות הראלי המטורף שחזינו בו מתחילת השנה, השוק אמנם מתייצב, אבל לא רק שלא התאושש, הצפי הוא שייקח זמן רב עד ששוק זה יתניע מחדש. 

בפעם האחרונה ששוחחנו, גידי שלום בנדור, מייסד חברת S-Cube מבית IBI העוסקת בשערוכים של חברות הייטק פרטיות, אמר ששוק הסקנדרי קרס בלפחות 90%. "הייתי אופטימי אז, הקריסה הרבה יותר משמעותית מ-90%", אומר שלום בנדור בשיחה מיוון עם ביזפורטל.

 

"זה אמנם לא ליבת העסקים שלנו, אבל בשיא ב-2021, היו לנו 3 עסקאות סקנדרי ביום, עכשיו יש לנו אחת בחודש במקרה הטוב", הוסיף והדגיש כי המצב בשוק וגיוסי ההון עם שוויים מצומקים של חברות ההייטק הישראליות משפיע על המצב. "הייתה תקופה של ביקושי יתר מטורפים, עכשיו כל העסקאות ירדו בהיקף ובשווי – ושוק הסקנדרי ירד בהתאם."

 

כשבאה הקריסה ורבים מהעובדים הבינו שכרטיס הלוטו בידם לא שווה כרגע כלום, רבים מהם ניסו ועדיין מנסים להיפטר מהאופציות, גם בדיסקאונט של עשרות אחוזים. "זו אחת הסיבות לירידה במספר העסקאות, המכירה של האופציות הורידה את התיאבון של החברות, בגלל שהיא חשפה אותן לכניסה של גורמים שלא בהכרח היו מעוניינים שיהיו שם", אומר שלום בנדור.  

 

הראלי בוול סטריט לא מסייע למצב?

"זו תמונה לא נכונה, המדדים עולים בגלל כמה חברות בודדות שמושכות אותן מעלה. אני מסתכל על הפרטיות בארה"ב ושם אין התאוששות עדיין. אני מעריך שזה נובע מקשיי המימון, כי יש מספר והיקף עסקאות קטן מבעבר וייקח זמן עד שנתחיל לראות שינוי במגמה הזו."

קיראו עוד ב"BizTech"

"הדיסקאונט יורד, יש התייצבות בשוק" 

לשוק הסקנדרי הישראלי יש כברת דרך לפניו, במיוחד לאור הגיוסים על שוויים מכווצים וירידה בהשקעות שבחלקה נובעת ממצב הריבית בארה"ב וחלקה נובעת בשל חוסר היציבות הפנימית שישראל חווה בשנים האחרונות ומשתקף היטב בבורסה המקומית.

אבל אחרי הקריסה, יש כאלה שרואים התייצבות בשוק בשנה האחרונה. "ניתן מחד לראות את הירידה לשיעורי דיסקאונט משמעותיים, אף יותר מבתקופות שבטרם הבועה של 2021, אך מאידך את ההתייצבות ב-2023", כתב פה אתמול צח קסוטו מחברת אליפנט המתמחה בשוק האופציות.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".

ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".