אנבידיה קופצת ב-2% לקראת הדוחות: האנליסטים צופים אפסייד של 70% - הם כבר טעו בעבר, ובגדול
אנבידיה היתה הכוכבת הגדולה של הרבעון הראשון. הדוחות שלה עקפו את תחזיות האנליסטים בעשרות אחוזים והמניה זינקה בעשרות אחוזים לשווי העולה על טריליון דולר. במקביל כל שוק השבבים וכל חברה שהיה סיכוי שהיא איכשהו קרובה לתחום ה-AI קיבלה מומנטום חיובי. אנבידה היא השחקנית הגדולה ביותר בתחום שבבי ה-AI והיא בינתיים משאירה הרחק מאחור את המתחרות, אינטל ו-AMD. השוק בהמתנה לדוח הרבעון השני. תוצאות טובות מהתחזית כנראה לא יפתיעו, השאלה בכמה הם יהיו טובים מהתחזית. אם החברה תכה בעשרות אחוזים את הצפי, זה יהיה דרמטי לשוק, זו תהיה הוכחה שאכן יש הצדקה לזינוקים הקודמים במניה.
הזינוקים האלו, נזכיר, החזירו את הנאסד"ק לקדמת הבמה כשהאנליסטים מעריכים שהבינה המלאכותית תייצר פעילות וגידול בהכנסות אצל שורה ארוכה של חברות. אז האם זה יימשך?
בום ה-AI עדיין כאן, לפחות בעיניי האנליסטים ב-HSBC, אשר סבורים כי זינוק של 210% במניית אנבידיה NVIDIA COR מתחילת השנה הוא ממש לא סוף הראלי במניה. מעבר לכך שהמניה זינקה כל כך הרבה, היא גם חיזקה את המחזור במניות של חברות העוסקות ב- AI וגרמה לתקווה חזקה בתחום.
הביקוש האגרסיבי שחווה אנבידיה לשבבי הבינה המלאכותית שלה הוא משהו שלא רואים כל יום. זה סימן שמראה על התפתחות הבינה המלאכותית ועל התקדמות חברות הטכנולוגיה. הדוחות של אנבידיה חשובים ביותר מכיוון שהם יראו את מצב ההתקדמות הריאלית של החברה ושל מגזר הטכנולוגיה שמוביל את השוק בחודשים האחרונים; השוק מצפה מאינבדיה לפרסם דוחות טובים ואם היא תפשל, כנראה שנראה את השוק מגיב לא טוב.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט פרנק לי מהבנק הבריטי העלה את מחיר היעד למניית החברה אל 780 דולר - אפסייד של 73% לעומת המחיר הנוכחי, לאחר שמחיר היעד הקודם עמד על 600 דולר למניה. לי מעריך כי יש עוד פוטנציאל שלא התגלם עוד במחיר המניה למחצית השניה של השנה ולהמשך השנה הבאה. האנליסט ציין גם כן את הביקוש הרבה לשבבי ה-AI של החברה, אשר צפוי להמשיך ולעלות.
לי הוא לא היחיד, האנליסט ג'ון וין מ-KeyBanc צופה כי החברה תעקוף את התחזיות הנוכחיות בדוחותיה הקרובים שיפורסמו ביום רביעי לאחר המסחר. וין מעריך כי החברה גם תעלה את התחזיות שלה: "הצמיחה של אנבידיה במחצית השניה של השנה כנראה תהיה אפילו גדולה יותר מהרמות הנוכחיות". וין העלה את מחיר היעד מ-550 דולר למניה אל 620 דולר תוך כדי שמירה על דירוג "משקל עודף".
על פי הערכות האנליסטים, שווי החברה ב-12 החודשים הקרובים צפוי לעמוד על בין 1.5 טריליון דולר ל-1.92 טריליון דולר, מעל השווי הנוכחי של טסלה TESLA INC ומטא META PLATFORMS יחדיו. הצפי המדובר אופטימי במיוחד, בעיקר לאור מכפיל רווח נוכחי של 55. על פי מחיר היעד של HSBC ולפי תחזית הרווח למניה לשנה הבאה (11.62 דולר), אנחנו כבר מסתכלים על מכפיל רווח של 67, וללא צמיחה משמעותית בהכנסות יהיה קשה להצדיק שווי של קרוב ל-2 טריליון דולר, כאשר רק שלוש חברות נמצאות כרגע מעל שווי זה (אפל, מיקרוסופט וגוגל).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
למרות המכפילים הגבוהים, האם כדאי לשקול את תחזיות האנליסטים?
חברות בגודל של אנבידיה מסוקרות באופן שוטף על ידי עשרות אנליסטים שונים, חלקם מוערכים יותר, חלקם פחות. העניין עם אותן הערכות הוא שלרוב הן מגיעות בדיליי - קל מאוד לכתוב שמניה מתפקדת טוב כשהיא במגמת עלייה, אך הרבה יותר קשה לתת תחזית מדויקת עבור מתי המגמה תשתנה. המגמה בשוק כרגע ברורה, אך יכול להיות שאותם האנליסטים מקצינים אותה בניסיון למשוך כמה שיותר פרסום והתלהבות אל עבר התחזיות שלהם. בסופו של דבר, קל לתת תחזית מופרכת שתוביל לכמה כתבות מעניינות וכל זאת מבלי לקחת אחראיות ממשית על מה יקרה בסוף עם המניה.
ב-15 בדצמבר, סוף שנה שעברה, האנליסטים ב-HSBC עדכנו את מחיר היעד של מניית אנבידיה, הרבה מתחת ל-780 דולר כפי שפורסם היום - האנליסטים ציפו אז כי מניית החברה תגיע למחיר של 136 דולר ב-12 החודשים שלאחר מכן. מחיר המניה באותו היום עמד על 168 דולר והוא אכן התקרב בשבועיים שלאחר מכן לאותו מחיר היעד (138 דולר), אך בדיוק אז התחיל הזינוק במחיר המניה, אשר עומדת כיום על שווי של 450 דולר.
HSBC לא היו היחידים והדעות בנוגע למניה באותה התקופה היו חלוקות - מצד אחד היה נדמה כי עודף הייצור בשבבים לאחר הקורונה יפגע במניה, מצד שני היו כבר מי שראו את פוטנציאל הבינה המלאכותית, מה שבטוח הוא שאף אחד לא ציפה לראות את הביצועים שראינו השנה במניית החברה. יש לזכור שלאנליסטים אין באמת אחראיות בנוגע לאותן הערכות (כדי לדעת מי מבין כולם צודק כנראה שנצטרך להיות אנליסטים בעצמנו).
הצפי בוול סטריט לדוחות הלילה לאחר המסחר
כאמור, אנבידיה תפרסם את דוחותיה לרבעון שנגמר בחודש יולי הלילה לאחר נעילת המסחר בוול סטריט והצפי הוא שהחברה תרשום רווח מתואם של 2.08 דולר למניה על הכנסות של 11.18 מיליארד דולר. הערכות ההכנסות הנוכחיות גבוהות בכ-40% מהתחזיות שלפני פרסום הדוחות האחרונים, אשר הובילו את המניה לזינוק של 25% ביום אחד. ברבעון האחרון אנבידיה רשמה רווח מתואם למניה של 1.09 דולר על הכנסות של 7.19 מיליארד דולר בעוד הצפי בשוק היה לרווח של 0.92 דולר למניה על הכנסות של 6.53 מיליארד דולר.
החברה הכתה אז את כל התחזיות כאשר שיעור הרווח השולי המתואם של החברה עמד על 66.8% לעומת הצפי ל-66.6%. ההכנסות ממרכזי הדאטה עמדו על 4.28 מיליארד דולר לעומת הצפי ל-3.91 מיליארד דולר. ההכנסות מסקטור הגיימינג עמדו על 2.24 מיליארד דולר, התחזית הייתה ל-1.98 מיליארד דולר.
אמנם התוצאות של הרבעון הקודם אכן היו מדהימות, אך שוב, בכדי שהחברה תצדיק שווי של כ-2 טריליון דולר וזינוק של יותר מפי-5 מאז תחילת 2023 המשקיעים ירצו לראות דוחות יוצאי דופן, אפילו בהשוואה לרבעון שעבר.
- 5.נראה לכם שחברה כמו אינטל לא תיכנס לבינה המלאכותית, 22/08/2023 09:02הגב לתגובה זונראה לכם שחברה כמו אינטל לא תיכנס לבינה המלאכותית, ענין של זמן , סבלנות
- 4.הכותב למעשה יתר את המקצוע הנקרא אנליסט (ל"ת)אנונימי 22/08/2023 07:52הגב לתגובה זו
- 3.טוני 22/08/2023 01:03הגב לתגובה זוהשבב h100 שיפור של a100 סך הכל שילוב של כמה מעבדים כמו הa100 אין כל חידוש גם אם שדרגו את החומרה
- 2.אין הגיון לפעמים (ל"ת)ארקד 21/08/2023 23:07הגב לתגובה זו
- 1.בורסה = קזינו. אנבידיה וטסלה = רולטה. (ל"ת)כלכלן 21/08/2023 20:47הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
