חשבתם על להשקיע במוזיקה? כדאי שתשקלו זאת ברצינות
סיבוב ההופעות של טיילור סוויפט מנפץ שיאים ומניית ספוטיפיי SPOTIFY TECHNOLOGY נסקה ב-110% מתחילת השנה. כעת מתברר כי ישנן דרכים חדשות להשקיע במוזיקה, כמו הקרן הנסחרת בבורסה MUSQ Global Music Industry של דיוויד שולהוף, שהופיעה לראשונה ב-7 ביולי.
חברות מוזיקה כמו וורנר מיוזיק גרופ WARNER MUSIC GROUP CORP ויוניברסל מיוזיק גרופ ששלטו בתעשייה במשך עשרות שנים יצאו לציבור בשנים האחרונות; כך גם מפיקים של K-Pop שצומח במהירות. MUSQ, הקרן הותיקה בתעשיית המוזיקה, משקיעה במגוון חברות - סטרימרים כמו ספוטיפיי, יצרניות ציוד כמו סונוס SONOS INC וחברות אירועים כמו Live Nation Entertainment. כמחצית מהנכסים של MUSQ אינם נמצאים בארה"ב, כאשר 17% מדרום קוריאה.
שולהוף עבד עם EQM Indexes כדי לבנות את תעודת הסל, ולאחר מכן העניק לה רישיון ל-Exchange Traded Concepts כדי שהיא תיכנס לבורסה בניו יורק. הוא רואה במוזיקה אלטרנטיבה נזילה שאינה קשורה לכלכלה הגדולה יותר. "ההשקפה שלנו היא שמוזיקה היא חלק הכרחי מהחיים - כמו אוכל, כמו מים - והיא צריכה להיות חלק מרכזי בהקצאת המניות של תיק מסחר".
סיבוב ההופעות המתמשך של טיילור סוויפט עשוי להכניס לה מיליארדי דולרים - אילו עוד אמנים עושים מזה הון?
גולדמן זאקס חזה לאחרונה שתעשיית המוזיקה תצמח ב-7.3% בשנה עד שנת 2030, כאשר מחירי הסטרימינג יעלו וחברות יבינו כיצד לגרום ל"מעריצי-על" להוציא יותר. ה-ETF קורא לעצמה מוזיקה טהורה, אבל הוא כולל גם שלוש חברות שעושות את רוב ההכנסות שלה מחוץ למוזיקה - אפל, אמזון וגוגל. מכיוון ש-MUSQ משוקלל שווי שוק, המניות הללו מהוות יותר מ-20% מתעודת הסל. אבל הן לא יכולות לעלות הרבה יותר: שקלול כל מניה מוגבל ל-7% כשהגיע הזמן לאיזונים רבעוניים חדשים, מה שיפנה מקום לטיילור סוויפט, אם אי פעם תחליט לצאת להנפקה באמת.
וול סטריט, Photo by Keenanוול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?
שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום 2025 כשהוא בשיאים היסטוריים, והציפייה בקרב המשקיעים היא לנעילה חיובית של השנה. המדדים המובילים נסחרים סמוך לרמות שיא, לאחר שהתאוששו מתנודתיות מוקדמת יותר בדצמבר, שנבעה בעיקר מחולשה במניות הטכנולוגיה על רקע חששות מהיקף ההשקעות בבינה מלאכותית.
מדד S&P 500 רשם שיא חדש לפני חג המולד, והוא נמצא במרחק של כ־1% בלבד מרמת 7,000 נקודות, רף סמלי שמעולם לא נפרץ. אם המגמה הנוכחית תימשך, זה יהיה החודש השמיני ברציפות של עליות במדד, רצף העליות החודשי הארוך ביותר מאז השנים 2017–2018. גם מדד נאסד"ק, המוטה לטכנולוגיה, מסכם שנה חזקה עם עלייה דו־ספרתית.
מדיניות הפד במוקד
על רקע סיום השנה, תשומת הלב של השווקים מופנית בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב. הבנק המרכזי הוריד את הריבית המצטברת ב־75 נקודות בסיס בשלושת ישיבותיו האחרונות, לרמה של 3.50%–3.75%, אך ההחלטה האחרונה התקבלה ברוב דחוק, והתחזיות של חברי הוועדה לגבי המשך השנה הקרובה אינן אחידות. פרסום פרוטוקול הישיבה הקרובה עשוי לשפוך אור על חילוקי הדעות בתוך הבנק.
נושא נוסף שמרחף מעל השווקים הוא זהות יו"ר הפד הבא. כהונתו של ג'רום פאוול מסתיימת במאי, והמשקיעים ממתינים להודעת הנשיא דונלד טראמפ על מועמדותו להחלפה. כל רמז להחלטה צפוי להשפיע על המסחר בטווח הקצר, במיוחד בתקופה של נזילות נמוכה.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות במדדים, הרכב העליות בשוק השתנה בחודשים האחרונים. מניות הטכנולוגיה, שהיו המנוע המרכזי של העליות בשנים האחרונות, רשמו ביצועי חסר מאז נובמבר, בעוד שסקטורים אחרים תפסו את מקומן כמובילי השוק. מניות פיננסים, תחבורה, בריאות וחברות קטנות הציגו תשואות עודפות, תופעה שבוול-סטריט מגדירים כרוטציה של משקיעים לעבר תחומים שבהם רמות התמחור נמוכות יחסית והחשיפה לסיכונים בענף הטכנולוגיה מוגבלת יותר.
בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?
אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד
בריז'יט בארדו, שחקנית, זמרת ופעילה למען בעלי חיים, נפטרה בגיל 91 בביתה בטולון שבצרפת, לאחר אשפוז ממושך בשל מחלה קשה. הון אישי מוערך בכ-65 מיליון דולר בסמוך למותה, בעיקר מקריירת קולנוע, מוזיקה, ספרים והשקעות נדל"ן כמו וילה לה מדראג בסן-טרופז ולה קסטלה בקאן שנמכרה ב-2020 תמורת 6 מיליון אירו. מוסד בריז'יט בארדו אישר את פטירתה, וציין כי היא נותרה פעילה עד ימיה האחרונים בקידום הגנת בעלי חיים, כולל קמפיין נגד ציד צבאים באירופה.
בארדו נולדה ב-28 בספטמבר 1934 בפריז למשפחה בורגנית קתולית שמרנית, עם אב שהיה מהנדס ובעל מפעל. ילדותה עברה בדירה מרווחת בת שבעה חדרים באזור ה-16, אך כללה קשיים כמו אמבליופיה בעין שמאל שפגעה בראייתה. היא למדה ריקוד בלט בקונסרבטוריון של פריז משנת 1949 תחת בוריס קניאזב, והחלה לדגמן בגיל 15 במגזינים כמו "אל" ו"ג'רדן דה מוד", מה שהוביל לכריכה ראשונה ב-1950.
קריירת המשחק שלה התחילה ב-1952 בתפקידים קטנים בסרטים כמו "משוגע על אהבה" ו"מנינה, הנערה בביקיני", אך הפריצה הגיעה ב-1956 עם "והאל ברא את האישה" בבימויו של בעלה הראשון רוג'ר ודים. הסרט, שהציג דמות נשית עצמאית ומשוחררת מינית בעיירה שמרנית, הרוויח 4 מיליון דולר בארצות הברית בלבד – הסכום הגבוה ביותר לסרט זר עד אז – ו-8.5 מיליון דולר בעולם כולו. בארדו קיבלה עבורו שכר של כ-75 אלף דולר, סכום נכבד לתקופה בה שחקניות מובילות הרוויחו פחות מ-100 אלף דולר לסרט. הסרט נאסר בכמה מדינות ונגנה על ידי ועדה קתולית, אך הפך אותה לכוכבת בינלאומית והוביל להצלחות נוספות. ב-1957 כיכבה ב"לה פריזיאן" שהכניס 2 מיליון דולר, וב-1958 ב"לילה שמיים נפלו" וב"במקרה של צרה" שהגיעו יחד ל-13 מיליון צופים בצרפת.
בשיאה, בשנות ה-50 וה-60, בארדו השתתפה ב-47 סרטים, בהם "בבט הולכת למלחמה" מ-1959 שהיה הרביעי הנצפה ביותר בצרפת עם 4 מיליון כרטיסים, ו"האמת" מ-1960 שהגיע למועמדות לאוסקר לסרט זר והכניס 3 מיליון דולר. עבור "רקדו איתי" ב-1959 קיבלה 200 אלף דולר, שיא אישי באותה תקופה. סרטים כמו "ויווה מריה!" מ-1965, בבימויו של לואי מאל, זכו להצלחה מסחרית עם 5 מיליון צופים בצרפת והכנסות של 6 מיליון דולר, והובילו למועמדות לפרס באפט"א. בסך הכל, קריירת הקולנוע שלה הניבה לה הכנסות מצטברות של כ-10 מיליון דולר עד פרישתה ב-1973 בגיל 38, כולל חוזים עם אולפנים כמו MGM וקולומביה. היא הופיעה גם בסרטים אמריקאים כמו "שאלאקו" מ-1968 לצד שון קונרי, שהכניס 2.5 מיליון דולר, אך סירבה להצעות מהוליווד כדי להישאר בצרפת.
- ״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות
- האם הסרט החדש על בובת ברבי המיתולוגית יכול להכניס לכם כסף?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

במקביל למשחק, בארדו פיתחה קריירת שירה שהוסיפה להכנסותיה. היא הוציאה מעל 60 שירים, כולל אלבומים כמו "בריז'יט בארדו שרה" מ-1963 שמכר 200 אלף עותקים בצרפת, ו"בוני וקלייד" מ-1968 עם סרז' גינסבורג שהגיע למקום ראשון במצעדים והכניס כמיליון דולר ממכירות. סינגלים כמו "לה סוליי" מ-1966 ו"נואה או סוליי" מ-1970 מכרו מאות אלפים, והיא המשיכה להקליט עד 1986, כולל גרסה מחודשת ל"ז'ה ט'יים... מואה נון פלו" שמכרה 500 אלף עותקים ב-2006. הכנסותיה ממוזיקה הסתכמו בכ-5 מיליון דולר, בעיקר משיתופי פעולה עם מלחינים צרפתים ואיטלקים.
