הנחת צינור גז של נתגז
צילום: נתגז

בדרך לאישור: נתג"ז תוכל לחבר גם מפעלים קטנים ובינוניים לתשתית גז

המשמעות: תוכל לפעול גם ברשת חלוקת הגז הטבעי. ביטן: "זה צעד מתבקש אחרי 14 שנה שבהם חיבור המשק לגז טבעי לא מתקדם"; רישיון ההולכה של החברה הממשלתית יוארך ב-15 שנים נוספות
איציק יצחקי | (1)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הסעיף העוסק בהארכת תקופת רישיון ההולכה של חברת נתג"ז (נתיבי גז לישראל). התיקון נועד לאפשר לשר האנרגיה והתשתיות להאריך את רישיון ההולכה של נתג"ז ב-15 שנים נוספות, עד סוף יולי 2049. בנוסף, בהתאם לסיכום בישיבות הקודמות ולבקשת היו"ר ביטן, ההצעה כוללת תיקון שיאפשר לנתג"ז לפעול גם במקטע החלוקה, במקומות בהן יש בעיות בחיבור מפעלים לרשת הגז הטבעי.

לפני שבוע ערכה אותה וועדה דיון בנוגע להצעת ביטן לאפשר לחברה הממשלתית נתג"ז לחבר מפעלים קטנים ובינוניים לתשתית גז. הוא טען כי חברות החלוקה הפרטיות נכשלות בחיבור מזה 14 שנה. לכן, חברי הוועדה רצו לאפשר לה לפעול בתחום חיבור התשתיות לגז טבעי.

מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והתשתיות, משה גראזי, התייחס לכך בדיון ואמר כי הוכן נוסח, והרשות קיבלה את התייחסויות נתג"ז ותואמה מול משרד האוצר והייעוץ המשפטי לוועדה. עו"ד צחי בר ציון ממשרד האנרגיה הוסיף כי לפי ההצעה שרי האנרגיה והאוצר יוכלו לאפשר את המהלך אם השתכנעו שלצורך פיתוח משק הגז הטבעי זה לא נכון לתת לגורם פרטי לבצע את עבודת החלוקה.

גראזי ציין, כי בנוסף תהייה הגבלה של עד 3 אזורי חלוקה שיוכלו לעבור לנתג"ז בו זמנית (מתוך 6 הקיימים כיום). בעקבות זאת התקיים דיון בין נציגי הממשלה בעניין, והוועדה יצאה להפסקה. לאחר ההפסקה אמר רפרנט אנרגיה באגף התקציבים באוצר, עידו מור, אמר כי ההצעה המקובלת על הצדדים היא להגביל 3 אזורי חלוקה, או 50% ממספר אזורי החלוקה, לפי הגבוה מבניהם. כמו כן, אושר, כי שר האנרגיה יוכל לקבוע מספר או שיעור אחר בתקנות באישור ועדת הכלכלה. במקרה של הגדלת מספר האזורים או השיעור יתייעץ שר האנרגיה עם שר האוצר.

מנכ"ל נתג"ז, שמואל תורג'מן, אמר כי החברה לא מתוקצבת ויש לה חוב גדול של 3 מיליארד שקלים וחצי, ולכן הוא מבקש שיהיה ברור שנתג"ז לא תחויב לבצע פעילות הפסדית. היו"ר ביטן אמר כי כבר 14 שנה מנסים לחבר את הגז הטבעי וזה לא קורה כנדרש, ובירושלים זה בכלל לא מתקדם. על רקע זה הוא ביקש לאפשר לשרים להכניס גם חברה ממשלתית למקטע החלוקה, ואמר: "חברה ממשלתית היא חלק מהמדינה, גם אם רוצים שהיא תהייה רק כלכלית. זה אינטרס של המדינה, אחרת לא היו נותנים לכם רישיון ולא היו מאריכים אותו. האוצר מעוניין בתיקון, ויכול להיות שאם זה יעלה כסף אז תשלמו פחות דיבידנד למדינה, ואם יהיו הפסדים אני מאמין שהאוצר יפצה ולכן אני לא רואה בעיה עם החשש הזה".

מנכ"ל נגב גז טבעי, משה שפיצר, התייחס להצעה ואמר כי מדובר במדרון חלקלק. "נתג"ז מבקשת בצדק לדאוג שזה יהיה כלכלי, גם אנחנו רוצים שזה יהיה כלכלי. הפעילות לא תהייה בחברה בת, וזה אומר סבסוד צולב בין ההולכה לחלוקה ואפשר יהיה לעשות קניבליזציה של האזורים ואז יצא מצב שלא בא לפתור את הבעיה של המקרים הלא רבים של היעדר חיבורים. השאלה אם זה לא דרקוני מדי ביחס למשימה". בתגובה לכך אמר היו"ר ביטן: "אנחנו לא רוצים להיות בידיים של החברות הפרטיות, אין לנו עניין להעביר סתם אזורים. גם זה ש-14 שנה החיבור מתקדם בקושי זו גם בעיה שצריך לתת עליה את הדעת".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 26/06/2023 15:15
    הגב לתגובה זו
    אנשים מטורפים,הנזק שנעשה כבר בלתי הפיך.פשוט שדדו את המשקיעים ושינו את החוקים בדיעבד.לעולם לא נסלח ולא נשכח את עושק המשקיעים הקטנים בקידוחים,בלעדינו הייתם שורפים רק פחם .מדינה זבל פח אשפה.מקווה שלא יקדחו פה לעולם אף משקיע.אחרי מה שעשו לנו צריך להיות טיפש רציני להתעסק עם קידוחים.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.