BYD
צילום: BYD

המכונית שנותנת "פייט" אמיתי לטסלה - אילון מאסק כבר לא צוחק על BYD

אחרי שפרץ בצחוק במהלך ראיון משנת 2011 כאשר הכתב הציע את BYD כיריב פוטנציאלי לטסלה בתחום ה-EV, אילון מאסק מבין שהיצרנית הסינית היא מוקש לא קטן בדרכה של טסלה; וגם - כמה BYD מוכרת בישראל?
דור עצמון | (19)

אילון מאסק לא מסתיר את הערצתו ליצרניות רכב חשמליות (EV) סיניות ולמוסר העבודה במדינת הענק, במיוחד לאחר שטסלה TESLA INC פתחה את מפעל הרכבת הרכבים הראשון שלה בחו"ל בשנגחאי בסוף 2019. בינואר השנה, כאשר התבקש למנות את המתחרה הקשה ביותר של החברה, השיב מנכ"ל טסלה מבלי לספק שם. "הם עובדים הכי קשה והכי חכם. אז אם הייתי מנחש, כנראה שיש חברה מסין עם הסבירות הגבוהה ביותר להיות שנייה לטסלה", אמר אז מאסק. בסין יש מותגים רבים, אבל מאסק התכוון כנראה לגדולה ביותר.  

מאסק התכוון ל-BYD BYD COMPANY LTD ADR , יצרנית ה-EV המובילה בסין, למרות שדעתו על החברה הסינית לא תמיד הייתה חיובית. בראיון לבלומברג משנת 2011, מאסק אף פרץ בצחוק כשהכתב הציע את BYD כיריבה פוטנציאלית לטסלה בתחום הרכב החשמלי. "ראית את המכונית שלהם?" השיב מאסק והוסיף שהוא לא רואה ב-BYD מתחרה בכלל.

ובכן, יותר מעשור לאחר מכן, אילון מאסק שינה את דעתו לגבי BYD. בתגובה לקטע מהראיון מ-2011 שפורסם בטוויטר, מאסק הבהיר שהרבה דברים השתנו מאז, והמכוניות של BYD מרשימות כעת. "זה היה לפני שנים רבות. המכוניות שלהם מאוד תחרותיות בימינו", כתב מאסק. למען ההגינות, גם טסלה גדלה מסטארט-אפ של EV ליצרנית ה-EV המובילה בעולם ויצרנית הרכב בעלת שווי השוק הגבוהה ביותר.

בינתיים, BYD התפתחה מייצור מכוניות חסרות השראה לגישתו של מאסק, להיות מובילת שוק ה-NEV (New Energy Vehicle) של סין וחברה שמתרחבת במהירות ברחבי העולם. היא למעשה מוכרת יותר מכוניות חשמליות מטסלה, אם כי יש לומר שסטטיסטיקת המכירות שלה כוללת היברידיות פלאג-אין (PHEV) ורכבי סוללה חשמליים (BEV). בשנת 2022, מכרה BYD יותר מ-1.85 מיליון מכוניות חשמליות פלאג-אין ברחבי העולם, 946,238 מהן היו BEVs. זה לא רחוק כל כך מטסלה, שסיפקה בשנה שעברה 1.3 מיליון רכבי BEVs ברחבי העולם.

גם בישראל שתי החברות נמצאות בתחרות לא קטנה, אם לרגע היה נדמה שטסלה היא החשמלית הנמכרת ביותר בישראל, נתונים חושפים כי BYD ממוקמת במקום ה-5 בארץ במספר המכוניות שמכרה ברבעון הראשון של 2023 עם 5,852 מסירות, מתוך רשימה הכוללת את כלל יצרניות הרכב בהן גם מותגים שאינם חשמליים.

BYD אמנם הושקה בישראל רק בחודש אוקטובר 2022 אבל באופן יחסי הספיקה לעקוף את טסלה שמכרה ב-2022 כולה כ-6,047 מכוניות בישראל. לשם השוואה, BYD מסרה ברבעון הרביעי של 2022, שהיה כאמור הרבעון הראשון שלה בישראל, לא פחות מ-3,710 מכוניות. קצב מכירות שנתי של למעלה מ-14 אלף מכוניות בשנה.

BYD הודיעה לאחרונה על הפחתות מחירים במודלים המרכזיים שלה. נזכיר כי טסלה כבר הפחיתה 6 פעמים בשנה האחרונה את המחירים ו-BYD בעצם מצטרפת למלחמת המחירים. מחירי הרכבים החשמליים עדיין גבוהים מרכבים על בנזין, אבל הפער מצטמצם וההערכות הן שהוא ייסגר לחלוטין. 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    הרכב הזה עם כל הכבוד רחוק שנות אור מטסלה ואף נימכר 01/09/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    הרכב הזה עם כל הכבוד רחוק שנות אור מטסלה ואף נימכר בישראל עי קרטל הרכב ולכן מחירו כאן לא שווה את רמתו. טסלה נימכרת ללא פערי תיווך של יבואנים עשירים חמדניים וכמובן מתקדמת שנות אור יותר מהסינית הבסיסית הזאת. או לקנות טסלה או לא לקנות חשמלי.
  • 11.
    אקנה רק טסלה. בגלל היכולות. בגלל שלא רוצה לפרנס את 13/06/2023 08:06
    הגב לתגובה זו
    אקנה רק טסלה. בגלל היכולות. בגלל שלא רוצה לפרנס את קרטל הרכב תאב הבצע שעשק אותנו שנים וממשיך לעשוק עם רכבים חשמליים
  • 10.
    דן 05/06/2023 07:41
    הגב לתגובה זו
    אין להם דרך לתאם מחירים , מסכנים ..
  • 9.
    ישר אל 04/06/2023 21:32
    הגב לתגובה זו
    רציתי לרדת. מזה הרעש הזה במהירות נמוכה. מה הסינים לא הבינו שאת הקול צריך להשמיע רק בחוץ לא לנוסעים של הרכב. מדובר ברעש כל כך מעצבן שזה לא יאומן. בטסלה לא שומעים כלום רק מי שבחוץ שומע.
  • 8.
    אטו 3 04/06/2023 12:04
    הגב לתגובה זו
    הכי נמכר נמכרו כבר 30 אלף רכבים...טסלה זה מאזדה 3 משופרת חח ??????
  • משגע אתכם חוסר תאום המחירים של טסלה ? (ל"ת)
    דן 05/06/2023 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סויחר 04/06/2023 10:45
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא סומך על BYD שתהיה קיימת בעוד חמש שנים, ובטח שהרכבים שלה לא אמורים לשרוד שנות דור כאלה. טסלה אנשים קונים לטווח זמן של שמונה שנים לפחות ותמחור יד שניה בהתאם. הסינים בונים על אנשים שבשבילם רכב זה סוג של מוצר עם תוקף של שלוש שנים וזהו
  • אין לך מוסג (ל"ת)
    י 04/06/2023 12:04
    הגב לתגובה זו
  • בעל BYD 04/06/2023 11:56
    הגב לתגובה זו
    נבואה נתונה לשוטים דרך אגב בינתיים מי שהוריד מחירים זה טסלה שהיפסידו ברגע 50K ובינתיים אני חוסך 4000 שקל דלק בחודש
  • 6.
    רפאל 04/06/2023 06:39
    הגב לתגובה זו
    מקטרים על מזגן חלש, על רעשים מההגה, בעיות בטיחות ועוד.. לא הייתי רץ לקנות BYD
  • בעל BYD 04/06/2023 12:00
    הגב לתגובה זו
    תסכלו גם בקבוצות אחרות אם היה גם קבוצה דומה לקונצרן פלוקסוואגן ,אודי , סקודה , יונדאי..... היית רואה גם בעיות תריץ חיפוש קטן על גיר DSG , מנוע TSI , מנועי קיה ..... ה
  • 5.
    להתרחק מרכב סיני. חבל על הכסף (ל"ת)
    נפל בפח 04/06/2023 06:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ירון 03/06/2023 21:29
    הגב לתגובה זו
    איך צוחקת טווח של בקושי 300 ?
  • 3.
    אסף 03/06/2023 17:25
    הגב לתגובה זו
    אוטו מצחיק
  • בעל BYD 04/06/2023 11:55
    הגב לתגובה זו
    בינתיים אני רואה כמוך צוחקים בתחנות הדלק חחחחחחחחחחח
  • יאיר מוטס 03/06/2023 22:50
    הגב לתגובה זו
    בתור אחד שנסע בה לא מעט וגם בטסלה, אני מעדיף את ה BYD.
  • 2.
    יניב 03/06/2023 16:31
    הגב לתגובה זו
    כל מה שמגיע לארץ מכור, אם היו מביאים כפול היה כפול מכירות.
  • 1.
    dudiks 03/06/2023 13:43
    הגב לתגובה זו
    100 מליון רכבים בשנה נמכרים אם טסלה תגיע ל 10% מהשוק זה יהיה מדהים מבחינה , פלוס כל מנועי צמיחה האחרים שלה
  • מפריח 05/06/2023 23:51
    הגב לתגובה זו
    פולסטר זה העתיד
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |

רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.