טור פרשת שבוע אחרון, שבועות: מערכת רווחה עם תמריצים ליציאה ממעגל העוני
רוב מוחלט של האנשים מעוניינים לעבוד ולפרנס את עצמם ואת משפחתם בכבוד מיגיע כפם ומזיעת אפם ולא להיתמך על ידי אחרים - זוהי אמת בלתי ניתנת לערעור. עוד אמת – חלקם לא מצליחים ונזקקים בכל זאת לעזרה. העזרה יכולה להגיע מאנשים פרטיים, חברים, בני משפחה או ארגוני צדקה, וגם מארגונים ממשלתיים – קצבת נכות, דמי אבטלה השלמת הכנסה וכדו' - כל מערך הקצבאות והתמיכה נועד לספק רשת בטחון חברתית כלכלית ולמנוע מהחלשים ביותר ליפול לדיוטה התחתונה. קיומה של מערכת כזאת, פרטית או ממוסדת היא עדות לכך שהחברה המפעילה אותה היא אנושית, מוסרית, חומלת ובעלת ערכים. הבעיה היא שלפעמים הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות.
"מלכודת הרווחה" היא מצב בו מערכות תמיכה (ממשלתיות על פי רוב) יוצרות תמריץ שלילי ליציאה לעבודה, ומעודדת, שלא בכוונה הסתמכות גוברת על קצבאות ותמיכה. מדובר במצב בו יציאה לעבודה תרע את המצב הכולל של אותו אדם שכרגע נהנה מהתמיכה הזו. היציאה לעבודה במקרה זה אולי תיטיב מבחינה מסוימת את מצבו של הנתמך אך העבודה שתדרש ממנו תהיה ללא שום יחס לשיפור המזערי במצבו. לדוגמה (לאו דווקא עם מספרים ריאליים), אם במצב הנוכחי הנתמך מקבל 5000 שקל כדמי אבטלה, והוא יוכל לצאת לעבודה במשרה מלאה תמורת 6000 שקל לאחר מס, ייתכן שעדיף לו להישאר מובטל מאשר לעבוד במשרה מלאה תמורת אלף שקל נוספים בלבד. בנוסף, לעיתים עלייה מסוימת בשכר מעבירה את העובד מעל רף מסוים וגורמת לכך שהעובד מאבד זכאות להטבות אחרות שנועדו לעזור לחלשים, ובפועל מורידות מהכדאיות של יציאה לעבודה.
מבחינה מסוימת, המצב חמור יותר כאשר מדובר בתמיכה ממשלתית מאשר בעזרה פרטית. רוב האנשים, כאמור, לא יחושו בנוח להסתמך על אחרים, ויעדיפו לעבוד קשה מאד אפילו אם השיפור במצבם יהיה נמוך, אבל כשמדובר בתמיכה ממשלתית יש תחושה של "מגיע" ורגש הבושה חלש יותר (אם כי עדיין קיים), לכן במקרה של תוכניות ממשלתיות יש להיזהר כפליים מאותה "מלכודת רווחה".
הנה דוגמה מהעולם האמיתי. ה"מחלה ההולנדית" מתארת את ההשפעה השלילית של גילוי מחצבי טבע בהיקף גדול על הכלכלה המקומית, עקב ירידה בתמריצים להשקיע בענפים אחרים. היא מכונה המחלה ההולנדית כיון שהיא תוארה לראשונה בהקשר של גילוי מחצבי הגז הטבעי בהולנד. חוקרים זיהו כי אחת מתופעות הלוואי של המחלה ההולנדית הייתה הסתמכות הולכת וגדלה של אנשים בגילאי העבודה על קצבאות הנכות הנדיבות של המדינה. רפורמה שבוצעה בשנת 2002 בהולנד דרשה ממקבלי הקצבה להשקיע בפעילות שיקום והשמה של מקבלי הקצבה בעבודות מותאמות, מה שהוביל לירידה חדה במספר מקבלי הקצבאות.
- עוני יחסי ועוני מוחלט - "לא יחדל אביון" או "לא יהיה בך אביון?
- בית הדין הרבני: החל מגיל 6, גם האם מחויבת לשאת בתשלום מזונות הילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העיקרון של קבלת הסיוע הממשלתי בתנאים מסוימים הוכח כיעיל לא רק בהולנד אלא במדינות נוספות החברות ב-OECD, ביניהן נורבגיה ובריטניה. בארצות הברית, נערך מחקר כדי לבדוק השפעה של רפורמה אפשרית דומה במערכת הרווחה האמריקאית. כך כתבו החוקרים בהקדמה למאמר: "צמיחה לא בת קיימא (כלומר, שלא ניתן יהיה להמשיך בה לאורך זמן) בעלויות תוכניות התמיכה ובמספר הנתמכים, יחד עם ההכרה הגדלה בכך שגם אנשים בעלי נכויות קשות יכולים לעבוד הובילה לרפורמות יסודיות במדיניות התמיכה בנכים בהולנד, שבדיה ובריטניה. הרפרומות היסודיות האלו הורידו את מקבלי קצבאות הנכות באותן אומות והחזירו את תוכניות התמיכה שלהן למסלול בר קיימא. באופן כללי, התוכניות התמקדו בהאטת מסלול הכניסה לתמיכה כספית ארוכת טווח והשארת מקבלי התמיכה החדשים במעגל העבודה (בורקהאוסר ואחרים, 2014). החוקרים מציינים רפורמות דומות בהיקפים שונים באוסטרליה ונורווגיה, וממליצים לארצות הברית לצעוד במסלול דומה. העיקרון הזה נכון לא רק ביחס לקצבת נכים אלא לכל סיוע שלא מותנה במאמץ מצד המקבל ושניתן להשיגו בקלות יחסית, או כל תמריץ כלכלי להימנע מיציאה לעבודה.
המתח בין סיוע למי שצריך בצורה מכובדת וראויה לבין אי נפילה למלכודת הרווחה קיים מקדמת דנא, וגם במסורת היהודית יש התייחסות אליו. אחד המקורות המפורסמים לכך הוא הרמב"ם בהלכות צדקה, המחלק את איכות העזרה לנזקקים לשמונה דרגות שונות. המדרגה העליונה ביותר היא לספק לנזקק אפשרות לצאת ממעגל הנצרכים, או כמו הביטוי העממי – ללמד אותו לדוג במקום לתת לו דגים:
השבוע אנו חוגגים את חג השבועות. בקהילות רבות נהגו לקרוא בחג זה את מגילת רות. סיבות רבות ניתנו לכך, ביניהן שהמגילה עוסקת ברות שהתגיירה, וביום מתן תורה כל עם ישראל "התגייר" והפך ליהודי, יש כאלה שקישרו את המגילה ליום הולדתו ופטירתו של דוד המלך, שהוא מצאצאיה של רות המואביה ושלפי המסורת חל בשבועות, ואחרים לקציר החיטים המתואר במגילה שמתרחש סביבות חג השבועות.
- כ-73 מיליון שקל יועברו למשפחות חללי ונפגעי טרור, לאחר הליך עיקול וגבייה מהרשות הפלסטינית
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
אחד ההסברים מחבר בין הביטוי "תורת חסד" לבין המוטיב הבולט ביותר במגילה – החסד. כך נאמר במדרש:
אכן, לא מעט מעשי חסד מתוארים בסיפור היפהפה על רות המואביה שחזרה עם חמותה נעמי לישראל לאחר מותם של בעלה, גיסה וחמיה, ובסופו של דבר התחתנה עם בועז, מנהיג האומה העשיר והמכובד. מעשי החסד מיוחסים בעיקר לרות שדבקה בחמותה שאיבדה הכל ומלווה אותה בחזרה לארצה לחיי עוני, שם היא יוצאת לעבוד ולפרנס אותה ואת חמותה בעבודה קשה בשדה. מלבד חסדיה של רות המואביה מתואר גם היחס הרחום שמקבלת אותה נוכריה מסכנה מבועז ומנעריו.
אולם מלבד החסד הוולנטרי מתוארת במגילה בדרך אגב גם מערכת הסיוע "הרשמית" לעניים שהייתה נהוגה בישראל באותה תקופה על פי העקרונות המתוארים בתורה. היא הולכת "ללקט בשבלים" אחרי הקוצרים – "ותאמר, אלקטה נא ואספתי בעמרים אחרי הקוצרים". בהמשך מצווה בועז "גם בין העומרים תלקט ולא תכלימוה, וגם של תשלו לה מן הצבתים ועזבתם ולקטה ולא תגערו בה". הפסוקים פה רומזים למצוות הכונות "מתנות עניים", על פיהן בעל השדה נדרש לעזוב לעניים את ה"לקט השכחה והפאה" – את פינת השדה, את השיבולים שנופלות בין העומרים או נשכחות בשדה.
מצוות אלו המתוארות בכמה מקומות בתורה, ביניהן גם בפרשת אמור שקראנו רק לפני מספר שבועות - "ובקצרכם את קציר ארצכם, לא תכלה פאת שדך בקצרך ולקט קצירך לא תלקט, לעני ולגר תעזוב אתם, אני ה' אלוקיכם" - מכונות "מתנות עניים". הן, בתוספת מעשר עני שניתן פעמיים בשבע שנים הם המצוות העיקריות המתוארות בתורה בהקשר של עזרה לעניים, זאת מלבד המצווה להלוות ללא ריבית ומצוות צדקה. הבולט במצוות אלו הוא הצורך של העני לצאת ולהתאמץ על מנת לקבל את אותן מתנות. מדובר על עבודה במשרה מלאה לחודשי האביב והקיץ – לצאת לשדה וללקט אחר הקוצרים מעט פה ומעט שם, כפי שמתארים הפועלים של בועז: "ותבוא ותעמוד מאז הבוקר ועד עתה, זה שבתה הבית מעט". הנזקק נדרש למצות את יכולתיו ולהשיג את העזרה בעצמו, וגם אז הוא לא יוכל לצבור עושר ממשי אלא רק להתקיים, בכבוד עד כמה שניתן.
התועלת הנובעת מהגישה הזו היא כפולה. מחד, הכבוד העצמי של העני נשמר ברמה מסוימת שכן הוא עובד ומתאמץ למען הצדקה (ומבחינה מסוימת אף מסייע לבעל השדה לנקות את השדה מהשאריות). מצד שני לא נוצר תמריץ להישאר במעגל חוסר העבודה, שכן העני יעדיף עבודה אלטרנטיבית במידת וימצא אחת כזו, שכן היא לרוב תשקף יתרונות גדולים יותר עבורו. לא נוצר שום אינטרס לעני להמשיך להסתמך על מערכת הרווחה המוגבלת הזו.
מובן מאליו, שכאשר העני לא מסוגל אפילו לזאת יש למצוא דרכים לעזור לו להתקיים בכבוד אף מבלי שיצטרך להתאמץ לצאת לשדה, אך כפי שמציינים החוקרים במחקר שציטטנו לעיל, בשוק העבודה המודרני נפתחות יותר ויותר אפשרויות עבודה גם לאנשים שבעבר נמנעה מהם הזכות הזאת. כמעט לכל מצב יש פתרון, ועל קובעי המדיניות להקפיד על יצירת מערכת תמריצים נכונה.
זה טור פרידה
הטור הזה מסיים מסע שהחלנו בו לפני כשנה בפרשת נשוא. הרעיון שהועלה בפני אבישי עובדיה, העורך הראשי של אתר ביזפורטל, היה לכתוב טור שבועי על פרשת השבוע בהקשרים כלכליים. בשנה האחרונה הקפנו את כל פרשות השבוע ומצאנו רעיונות ותובנות כלכליות חשובות ומעניינות העולות מאוצרות הרוח של עם ישראל. נגענו בנושאים כמו עושר ועוני, השקעות, מאקרו כלכלה, כלכלה ומוסר, תפקיד הבנק המרכזי ומהות הדמוקרטיה ועוד. בכל שבוע מחדש מצאנו אורות שהיו גנוזים בתורה ומאירים את חיינו בתובנות עכשוויות ועמוקות.
מדובר בנקודת מבט שונה, גם לאלו הרגילים לעסוק בענייני פרשת השבוע וגם לאלו הרגילים לעסוק בענייני כלכלה. החיבור לא תמיד נראה טריוויאלי ופשוט, וגם לא תמיד היה קל למצוא קישור כזה. אבל כפי שאמרו חז"ל "יגעת ומצאת תאמין". העיון באוצרות הרוח הנצחיים של עם ישראל לדורותיו מגלה ומעלה פנינים חדשות מדי יום ומדי שנה, והם רלוונטים לכל מצב, לכל נושא ולכל זמן. לימוד התורה והעמקה ברעיונות העולים ממנה ובכתבים של גדולי הדורות של עמנו הם נכס רוחני ומעשי עצום שזכינו לו והוא מאיר את חיי האומה במשך דורות נצח וימשיך להאיר גם בדורות הבאים. בחג השבועות אנו חוגגים ומודים לקדוש ברוך הוא על מתנת הנצח הזו.
- 9.מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)הקורא 28/01/2024 03:11הגב לתגובה זו
- 8.אסף לוי 15/06/2023 17:31הגב לתגובה זוחבל שאתה לא ממשיך לכתוב
- 7.אולגה 01/06/2023 15:03הגב לתגובה זוקודם כל, מי שמקבל קצבה זכאי לרף די מפלצתי. אם איכשהו הוא עמד ברף הזה אז ביושר מגיע לו כל שקל והרבה יותר מזה. בנוסף, התנייה של קצבאות קיום בשיקום לא מתאימה לנכים שלא מסוגלים לעבור שיקום - משהו שמערכות סוציאליות שהושתלו בקפיטליזם סרטני מכילות והרבה, עקב אותו הקפיטליזם. דבר נוסף, מי שבריא מוזמן ורצוי שיצא לעבוד. חרדים למשל, או הורים. קצבאות ילדים למשל זה סבסוד של ההחלטות של אחרים שלא מבעיות בריאותיות כדוגמת אנשים בעלי נכויות. המסקנה המתבקשת היא ששוב הנה עוד סיבה לפרק את המפלצת המושחתת המתקראת קפיטליזם, שלא סתם נשמעת כמו סרטן, היא אכן כזו.
- 6.שכוייח גדול 28/05/2023 10:43הגב לתגובה זומאמר מחכים ומעניין. תודה לך הרב גיא!
- 5.יורי 26/05/2023 21:04הגב לתגובה זוביזפורטל, תמשיכו לכתוב טורי פרשת שבוע! פשוט תענוג!
- 4.יישר כח המשיכו בטור זה ובעשייה זו (ל"ת)מני 1 26/05/2023 10:11הגב לתגובה זו
- 3.מנואל 26/05/2023 09:39הגב לתגובה זוהם אינם מעוניינים לעבוד ולכן הכספים האלה הם כספים אבודים שהולכים וגדלים ושמממנים את אורחות חייהם.
- יצחק 28/05/2023 07:30הגב לתגובה זוהמטרה של הכותב היא להראות את היופי של התורה בחמלה על העני ואת מראה עד כמה איכפת לך מעניים וזה עצוב תחשוב על העניים שאין להם עבודה והם נאלצים לקבל דמי אבטלה והם לא חרדים אבל אם הם חרדים אז לא מגיע להם וכי הם לא משלמים מיסים הרי 50 אחוז ממס הכנסה הוא מדלק וכולם מללא יוצא מן הכלל משלמים על דלק אז למה לא מגיע להם שילמו יקבלו
- 2.לילי 26/05/2023 07:44הגב לתגובה זוחג מתן תורה הוא חג שבועות . למה? כי אין לתורה ללא קמח . הרמב"ם פסק עבודה קודמת לתורה . בארץ המדינה היחידה בעולם הממשלה תומכת בבטלה , וממנת לימוד כל החיים וגם משלמת שכר . אין מערבת כזו באף מקום בתורה . יחידי הסגולה שנשארו בישיבה ונתמכו ע"י הקהילה היה נתן לספור על אצבעות הידיים . 48% מהגברים החרדים לא עובדים .
- 1.תודה רבה, נהניתי מכל טור (ל"ת)עירד 26/05/2023 03:55הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

כ-73 מיליון שקל יועברו למשפחות חללי ונפגעי טרור, לאחר הליך עיקול וגבייה מהרשות הפלסטינית
לשכת ההוצאה לפועל בירושלים גבתה סכום שיא של 73 מיליון שקל, שהועברו לבאי כוח משפחות נפגעי טרור ופעולות איבה, בעקבות עיקולים על כספי הרשות הפלסטינית במשרד האוצר; מדובר במימוש שורת פסקי דין שניתנו נגד הרשות הפלסטינית וארגון אש"ף, בגין פיגועים קשים שבוצעו
בישראל משנות ה-90 ועד ימינו
לשכת ההוצאה לפועל בירושלים גבתה 73 מיליון שקל עבור משפחות חללי ונפגעי טרור ופעולות איבה, בעקבות עיקולים שהוטלו על כספי הרשות הפלסטינית המוחזקים במשרד האוצר. הכספים הועברו לבאי כוח המשפחות הזוכות בתיקי ההוצאה לפועל שנפתחו מכוח פסקי דין של בתי המשפט.
מערכת ההוצאה לפועל, הפועלת ברשות האכיפה והגבייה, גובה בין היתר חיובים שנפסקו בפסקי דין אזרחיים ועונשיים נגד מחבלים וארגוני טרור, לרבות פיצויים שנקבעו לטובת משפחות נפגעי טרור. מאחר שהמחבלים עצמם מרצים עונשי מאסר ממושכים, הליכי הגבייה נעשים באמצעות עיקולים על כספים שמעבירה הרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם.
וכך, בעקבות העיקולים שהוטלו בתיקי ההוצאה לפועל על כספי הרשות הפלסטינית, הועברו בתקופה האחרונה 73 מיליון שקל ממשרד האוצר אל לשכת ההוצאה לפועל בירושלים. כספים אלה חולקו מידית לבאי כוח המשפחות שנפגעו בפיגועים השונים. הכספים שנגבו הועברו ל־11 תיקי הוצאה לפועל, שנפתחו על בסיס פסקי דין של בתי משפט ישראליים בגין אירועי טרור.
בין המקרים הבולטים שבהם הועברו כספים: פיגוע ברחוב בן יהודה בירושלים ב-2001, שבו נרצחו 11 בני אדם. בשנת 2024 ניתן פסק דין נגד הרשות הפלסטינית וארגון השחרור הפלסטיני, ובו נפסק פיצוי לעיזבון הנרצחים בסך 10 מיליון שקל לפי חוק פיצוי נפגעי פעולות איבה. פיגוע נוסף שהועברו הכספים בעקבותיו, היה רצח של שלושה בני משפחה אחת בכביש 443, בפיגוע שבו חוליית מחבלים פתחה באש לעבר רכב שבו נסעו הורים, שתי בנותיהם ואחיה של האם. בפסק הדין נפסקו פיצויים ליורשי אחי האם בסך 4 מיליון שקל.
- מסלול הכסף של חיזבאללה - האם איראן תמשיך לתמוך בארגון הטרור?
- יהודי, ניצול שואה, מממן הפגנות אנטישמיות - המיליארדר ג'ורג' סורוס והקשר שלו להפגנות באוניברסיטאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, ישנו תיק המאחד 17 אירועי טרור שונים, בראשם הלינץ' ברמאללה מ-2000, שבו נרצחו שני חיילי מילואים ישראלים שנכנסו בטעות לעיר. סך של 24 מיליון שקל נגבו במסגרת תיק זה ותיקים נוספים שצורפו אליו. פיגוע הדקירה בסניף רמי לוי בשער בנימין מ-2016, שבו נפצע אזרח באורח קשה ונקבעה לו נכות לצמיתות. לתיק זה הועברו 7 מיליון שקל.
