שרשראות האספקה חזרו לפעול - האם זה הזמן לקנות מכוניות יד-שנייה?
לאחר קצת יותר משנתיים של מגפת הקורונה שגררה בעקבותיה סגרים מסביב לעולם ובמיוחד במדינות שמוכרות כיצרניות רכב גדולות - בעיקר במזרח - נראה כי שרשראות האספקה חוזרות לפעילות בקצב איטי אמנם אבל בטוח. קטיעת שרשראות האספקה הביאה לעליית מחירי הרכב יד-שנייה מאחר שכמות המכוניות החדשות אצל היבואנים פחתה משמעותית, ואילצה צרכנים רכבים "להתפשר" על רכב משומש.
כעת, ומשחוזרת אספקת הרכבים לקצב ונמצאת בדרך להדביק את קצב הגידול בביקוש למכוניות חדשות, הביקוש למכוניות יד-שנייה פוחת, מה שיוצר קושי אצל המוכרים הפרטיים ומגרשי הרכב השונים בארץ. מנגד - הרוכשים שמעוניינים ברכב יד-שנייה עשויים להרוויח מהמשוואה החדשה על ידי ירידה במחירים שצוברת תאוצה בחודשים האחרונים.
חזרת שרשראות האספקה של הרכבים החדשים הופכת את ההליך לקל יותר לעומת השנים האחרונות שכן לא נדרשת המתנה ארוכה כפי שהיה עד כה, ולכן רוכשים רבים מעדיפים מכונית חדשה ולא משומשת. כתוצאה מכך, מחירי המשומשות יורדים וזמני המכירה שלהן הולכים ומתארכים. נתונים מצביעים על זמן מכירה ממוצע של כחודשיים וחצי למכוניות משומשות, לאחר שבזמן הקורונה הן "נחטפו" בתוך חודש אחד ולעתים אף פחות מכך.
הירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.
- אזורים בסין מקלים את הגבלות הקורונה, האם נראה פרסה מלאה של הממשל?
- משבר המים בסין עלול לחלחל למדינות נוספות בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכן זה לא מפתיע שבעיקר אנשים אמידים כלכלית מרשים לעצמם את השחיקה המהירה וחסרת הפרופורציות בערכו של רכב חדש. זה אולי מסביר את ה-300 אלף רכבים פלוס שעולים כל שנה לכביש. יש כאן 1 מיליון רכבים בני עד 3 שנים. כלכלית כנראה לא כדאי לקנות רכב חדש. אבל מבחינת ביטחון, הנאה ונוחות, רכב חדש שווה לרבים את התוספת לעומת רכב ישן - ועובדה שהם קונים חדש.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
