לאל על יש הזדמנות לשפר את התדמית שלה - אבל היא מעדיפה כסף
חברת התעופה אל על אל על 2.32% סובלת זה שנים רבות מתדמית לא טובה בלשון המעטה. החברה הפכה לשם לשירות לוקה בחסר, איחורים, מחירים גבוהים ומה לא. היא הייתה הפסדית לאורך שנים (הרבה לפני הקורונה), והקורונה כמובן לא עזרה לזה. אבל הקורונה הייתה גם חבל ההצלה שלה - לרה-ארגון והתייעלות חשובים. כך היא מפחיתה את התלות בשביתה של הוועד. גם הרכישה ע"י בעלים חדש, כך מקווים בחברה, תיקח אותה להמראה מחודשת.
ובכל זאת יאמר לזכותה של אל על שהיא הצליחה למלא את המטוסים ולקחה נתח שוק משמעותי של 22% מפעילות המטוסים בנתב"ג בשנת 2022. הדוחות הכספיים שפרסמה החברה בשבוע שעבר לא היו רעים עם הכנסות שהסתכמו בכ-2 מיליארד דולר בשנה האחרונה, רווח תפעולי של 113 מיליון דולר, ורווח נקי שהסתכם ב-109 מיליון דולר ב-2022 (בעיקר בזכות הכנסת מס חד פעמית של כ-112 מיליון דולר). החברה מראה מגמת שיפור בביצועיה הפיננסיים ועל כך יש לשבח אותה.
אבל צריך לזכור שלפני הביצועים הפיננסיים צריכה החברה לרכוש את אמון הלקוחות שלה, שבלעדיהם אין לה זכות קיום. אז נכון, כמו שאמרנו - המטוסים מלאים, וצריך לזכור שלא מעט בזכות העובדה שהחברה "רכשה" את הציבור החרדי כבר לפני שנים בכך שהיא לא טסה בשבת ולכן הם בוחרים לטוס איתה. ולמרות זאת, התדמית של אל על לא השתפרה והחברה זוכה לקיתונות כמעט בכל פלטפורמה אפשרית ובמיוחד ברשתות החברתיות. לא צריך להתאמץ יותר מדי כדי למצוא תגובות של גולשים שיגידו שהם מוכנים לטוס עם קונקשיין ולשלם יותר כסף בשביל להימנע מלטוס עם אל על גם אם יש לה טיסה ישירה ובחלונות זמנים נוחים יותר.
ההזדמנות שאל על בינתיים מפספסת. האם היא תתעורר?
בשבוע שעבר הייתה לאל על הזדמנות. הזדמנות של אולי פעם בחיים, כזו שהחברה לא יכולה להרשות לעצמה להחמיץ, בטח לא כשהיא חייבת לשפר בדחיפות את שביעות הרצון של הלקוחות. אבל כבר עבר שבוע ובינתיים אל על לא מראה סימנים שהיא מתכוונת להשתמש בכך ולרכוש בחזרה את אמון הציבור. הכל התחיל עם ההכרזה של עומאן שתאפשר לחברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי שלה (גם חברות תעופה זרות תוכלנה להשתמש במרחב האווירי העומאני בקווים מישראל ואליה).
- השמיים נפתחים: דלתא חוזרת לישראל יחד עם עוד גל של חברות זרות - כל הפרטים
- המלחמה נגסה ברווח של אל על כ-70 מיליון דולר; הדוחות סבירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינתה של אל על מדובר בראש ובראשונה בהשפעה מיידית על קווי הטיסה שלה לתאילנד (בנגקוק ופוקט) שעד למתן האישור העומאני הטיסה לשם ארכה כ-10.5 שעות. השימוש במרחב האווירי העומאני קיצר את זמן הטיסה לתאילנד ל-7 שעות ו-40 דקות בלבד - קיצור של כמעט 3 שעות! מדובר בחיסכון עצום של דלק עבור אל על שכן מרכיב הדלק מהווה כשליש ממחיר כרטיס הטיסה. אל על משלמת פחות על דלק, פחות לעובדים שיעבדו פחות שעות והמטוסים פנויים כעת ליותר שעות.
האם החברה תגלגל את הוזלת העלויות שלה לציבור הנוסעים?
במילים אחרות, בזכות האישור וקיצור זמני הטיסות, ההוצאות של אל על צפויות לרדת משמעותית בקווים הללו וניתן היה לצפות שהנוסעים יזכו גם להוזלת מחירים. אבל כנראה שבאל על לא חושבים ככה. חברת התעופה לא עשתה שום סימן שהיא מתכוונת להוזיל - ולו במעט - את מחירי הטיסות שלה לתאילנד. בנוסף הצהירה החברה על כוונתה להשיק קו טיסות למלבורן שבאוסטרליה ובאירוע בשבוע שעבר אף חשפה כי היא מתכננת לטוס למנילה בירת הפיליפינים - שני קווי תעופה שצפויים להשתמש במרחב האוויר העומאני. אבל כאמור, שום מילה על הוזלת מחירים.
לכאורה ההימנעות של אל על לדבר על הוזלת מחירים היא די ברורה, הרי לרוב הוזלת מחירים באה בעקבות תחרות (אין כזו כיום בקו לתאילנד) והשפעות של היצע וביקוש. כלומר, אף אחד לא לוחץ עליה להוריד מחירים, היא לא 'תתנדב' לכך מעצמה, בטח לא אחרי שנים קשות בענף. לא זאת אף זאת, ההסכם של אל על עם חברת התעופה הלאומית של תאילנד, "תאי אירווייז", נותן לחברת התעופה התאילנדית את הזכות למכור מספר מוגדר של מושבים בטיסותיה של אל על בתנאי שהחברה התאילנדית לא תטוס בעצמה לישראל ותתחרה באל על (הסכם מקובל בין החרבה חברות תעופה בעולם).
- אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את...
איך אל על יכולה לרכוש את אמון הלקוחות?
ובכל זאת, אל על עשויה להחמיץ הזדמנות של פעם בחיים לשיפור התדמית שלה ע"י הורדת המחירים לתאילנד - כי לפעמים יש דברים חשובים יותר מעוד שורה בדוחות הכספיים. כמו מבצעי 'עוף בשקל' שגורמים ללקוחות להגיע - אל על יכולה להרוויח משהו חשוב יותר מכסף: עוד לקוחות נאמנים.
טסים רבים רכשו את כרטיסי הטיסה שלהם טרם קבלת האישור העומאני ובזמן שהטיסה הייתה צפויה לארוך 10.5 שעות. אך כעת, למרות מתן האישור, אל על לא הציעה לאותם טסים שהזמינו את הטיסות, שתתבצענה בנתיב המקוצר, שום "צ'ופר" או מתן החזר כספי של חלק מהכסף. מספיק היה שבאל על היו מחלקים לאותם לקוחות 50 דולר בגין כל כרטיס טיסה שמבוצעת במסלול הקצר, ייתכן שהיא הייתה תורמת ולו במעט לשיפור התדמית שלה ורוכשת את האמון של עוד כמה לקוחות. זו ההזדמנות של אל על אבל נראה שהיא מתעקשת לפספס אותה. למה בעצם?
- 24.בת אל 09/03/2023 21:49הגב לתגובה זוחייבים לכפות את לימודי הליבה, אחרת אין קצבאות.
- א 12/03/2023 00:59הגב לתגובה זווכל הלומד ומקיים את תורתו מקיים אותך ואת העולם כולו. מציעה לך לעשר את כספך למען אברכים לומדי תורה, תראי רק ברכה.
- 23.עובד אלעל 09/03/2023 13:51הגב לתגובה זוקבלן רוכש קרקע במיליון ש"ח, מתחיל לבנות לאחר שלוש שנים, בזמן הזה מחיר הקרקע הכפיל את עצמו, האם הקבלן מוכר את הדירה במחיר נמוך יותר??? האם הלקוח מקבל צ'ופר??? ממש לא!!! לפני הקורונה אלעל מכרה כרטיסים לתאילנד ב500-600 דולר, מחיר הפסד, האם קם לקוח שהסכים לתת פיצוי??? חוקי הכלכלה עובדים לפי ביקוש והיצע, והיה נכון לו הכתב שפולט שטויות יבין שהוא כותב במגזין כלכלי. ללא קשר, נוסע שרוכש היום כרטיס לתאילנד שלא בתקופות החגים, ישלם מחיר מאוד נמוך,
- 22.תמים 08/03/2023 20:35הגב לתגובה זואל על מחכה שימחקו לה החוב העצום 3 מיליארד דולר.
- 21.אל על יה 08/03/2023 14:59הגב לתגובה זומה גם שאל על יה תומכת במהפכה המשפטית הדיקטטורית, ביבי שכר מטוס למסע עינוגים משפחתי באיטליה ב 22 אלף דולר במקום 80 אלף. מי משלם? מי מסבסד? אנחנו הנוסעים המטומטמים משלמים את המתנה המלוקקת לביבי.
- א 12/03/2023 01:04הגב לתגובה זואתם לא מסוגלים לסבות שחרדים עשירים ולא מסוגלים לסבול שחרדים עניים. לא רוצים אותם כאנשי עסקים מצליחים וגם לא רוצים אותם בכולל. שנאה עצמית לא תועיל לכם. העולם שונא יהודים, והיהודים שונאים חרדים, שה' ירחם עלינו ועליכם.
- 20.ראובן 08/03/2023 06:44הגב לתגובה זוישראלית פרצופה של המדינה החופש מתחיל כבר בטיסה! להתרחק מכל מה שישראלי.
- 19.יעגס 06/03/2023 17:12הגב לתגובה זואל על ידוע בעולם רודפת בצע שירות הכי גרוע ושקרנים
- 18.מי שמוכן לטוס ארוך ויקר בשביל לא לטוס אל על הוא טיפש (ל"ת)אנונימי 06/03/2023 11:03הגב לתגובה זו
- כותב הכתבה מטעה 07/03/2023 01:12הגב לתגובה זוולא בגלל שהם מקפידים לא לטוס אלעל.
- 17.יעקב אייזנברג 06/03/2023 08:50הגב לתגובה זוהגיע הזמן לטפל באל על לעומק, ניצןל אזרחים בתקופת הקורונה, טייסים עם פנסיות בשמיים, סרבנות לטוב במחאה, סירוב להטיס ראש ממשלה, גניבתץה ושוד לאור יום על כרטיסים לתאילנד) לא האמנתי למה שראיתי במחירי הכרטיסים(....נתנו לנם צאנס להוזיל..דה מרקר תהיו אמיתיים- הם העלו את המחירי טיסה לתאילנד בגלל היתרון שיש להן עכשיו, דיר חזירים! זו ההזדמנות לטפל בהם אחרי תיקון מערכת המשפט, חרם הגדול ביותר שידעו אי פעם פלוס פיטורים של סרבנים בוגדניים שיורקים מהבאר והמדינה שדאבו כל חייהם.. המדינה חייבת לכם? תתביישו.
- 16.לא טסה בשבת לא אטוס בחול. (ל"ת)צביצ52 06/03/2023 08:15הגב לתגובה זו
- 15.ישראל 06/03/2023 02:52הגב לתגובה זונכון עדיין לא שונו גם זמני הנסיעות אבל המחיר זה יהיה סוג של תעודה לגבי השקיפות והאמינות של החברה (גם ללכת חצי הדרך יכול להיות חיובי מאוד). אי ההתייחסות שם אותם באור מאוד שלילי… יחסי ציבור כל בקיצור יצאו מיד… כל השאר לא. על זה החוסר בקבלה והבנה.
- 14.שורט 06/03/2023 01:23הגב לתגובה זוהולכת לקרוס
- 13.רחל תמיר 06/03/2023 00:39הגב לתגובה זובאלעל הכל פוליטיקה כיצד ניתן להסביר סגירת תחנה- טורונטו- למשל , ופתיחת כמה אחרות ליעדים חדשים
- 12.טליה 06/03/2023 00:32הגב לתגובה זולפני זמן מה בעקבות יחס מחפיר לחרדים ,החרדים החליטו שלא יטוסו עם אל על והחברה חיזרה אחריהם הרבה זמן עד שחזרו לטוס באל על ,,,גועל נפש כל התגובות שמצטרפים לשמואל
- 11.יונית 05/03/2023 23:35הגב לתגובה זוחנניה לא עושה לי את זה וגם לא השירה והעליצות על המטוס. אולי תתנו שירות אמיתי, תמנעו את מנייני המתפללים במטוס, תהיו זמינים לנוסעים לא רק עם עגלת הדיוטיפר, תנקו את חדרי השירותים ולא תנעלו אותם כי מגעיל אתכם לנקות אחרי נוסעים מסויימים, ותנו תמורה למחירים היקרים לא רק בביטחון בטיסה אלא באמת בהרגשה של בית!
- א 12/03/2023 01:06הגב לתגובה זויהודיה שלא יכולה לראות מניין תפילה, לבכות
- 10.ג 05/03/2023 22:42הגב לתגובה זוחברה פח אשפה שודדים.
- 9.ראובן 05/03/2023 22:14הגב לתגובה זוחברה דוחה
- 8.רק1 05/03/2023 20:32הגב לתגובה זוהיה 6900 עכשיו 8500
- 7.דני 05/03/2023 19:33הגב לתגובה זוונתיבים חדשים. אנחנו כמשפחה נהנים לטוס אלעל טיסות ישירות בלי כל מיני עצירות ביניים בלי כל מיני אותיות קטנות. מי שלא טס היתה מפסיד. המטוסים מלאים.
- 6.אחד 05/03/2023 18:36הגב לתגובה זולאל על חובות מצטברים של 3 מיליארד דולר. אין סיכוי שאל על תחזיר החובות. החובות יגדלו בעתיד.
- 5.בן כזבית 05/03/2023 18:07הגב לתגובה זואחרי התרגיל המסריח שעשו עם הטיסה של ראש הממשלה לרומא אני מצפה מהימנים לא לקנות כרטיסים בחברת אל (ברלין) על . ולרסק אותה לרסיסים
- 4.אהרון 05/03/2023 17:38הגב לתגובה זוכאחד שטס לפחות פעמיים בחודש אני מרגיש הפוך מרוב מה שנכתב בכתבה. אמת נכון שהמחירים מותר להם לרדת אבל בכל השאר הם השתפרו ואף התחזקו . א. איחורים. מאז בעלי הבית החדשים בכל טיסותי יצאו בזמן ואף הקדימו הגעה . ב. שירות תמיד היה מסביר פנים והיום הרבה יותר . כל לגבי האוכל . צפיפות .זה יותר טוב מרוב החברות שטסות לארץ . ובסוף גם המחיר לפי מה שאני רואה בחברות אחרות ואילו לאוקוסט מנצלים את הלחץ על הכרטיסים וגם אין יחס . לפחות פה מקבלים תמורה .
- 3.בני 05/03/2023 16:48הגב לתגובה זוהייתי לקוח זהב של החברה. שנים הייתי פראייר. מחירים גבוהים,איחורים והחברה לא טסה בשבת. אני מסיים לעבוד באירופה בימי שישי, מה הם מצפים שאחכה עד ראשון? עברתי לחברות אירופאיות. זול יותר, יוצא בזמן ואני יכול לחזור ולטוס 7 ימים בשבוע. שחרדים ודתיים יטוסו איתם.
- אולטרלייט יותר אמין 05/03/2023 17:23הגב לתגובה זוזו אחת מהבעיות.תשאלו את שרות לקוחות שלהם (אווטר מגמגם) תשאלו את קישרי לקוחות נפגעי איחורים .זה בדם אצלם. מושכים גם את הפיצוי בשיטת מצליח. גם אני וחברי לא טסים יותר איתם.
- 2.מישהו אוסף סחורה. כתבה ממש מגמתית לברוח מאל על. (ל"ת)משה לדר 05/03/2023 16:42הגב לתגובה זו
- אם מישהו אוסף אז למה לברוח ? (ל"ת)האספן 06/03/2023 06:46הגב לתגובה זו
- 1.חח 05/03/2023 16:21הגב לתגובה זוכבר הוזלת מחיר סבלנות יא מצחיקיםהאישור התקבל לפני שבוע בדיוק מה קרה לא קניתם בזמן חח

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?
המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל
המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף
את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.
בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה,
כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.
מי הוביל את המכירות?
מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו.
מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21% , בנק הפועלים פועלים 0.66% , אל על אל על 2.32% , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54% והפניקס הפניקס 2.11% , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.
- הכסף ה'טיפש' מתגלה כחכם: המשקיעים הפרטיים גברו על וול סטריט במשבר האחרון
- פיימנט תעניק לקרן הפנסיה הותיקה עמיתים אופציות בפרמיה של 28%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.
עוד צרות: בי-קיור לייזר גילתה בטעות שאין אישור למוצר; הבעלים התפטר
חברת אריקה ביו קיור אריקה בי-קיור -9.33% גילתה שהיצרן הסיני אשר מייצר עבורה חלק מהמוצרים, אינו מחזיק באישור CE. לטענתה ההשפעה אינה מהותית, אך במקביל - יו"ר הדירקטוריון והבעלים מיקי שלוסר התפטר מכל תפקידיו. לטענת החברה, היצרן מספק מוצרים המהווים כ-12% ממכירות החברה מתחילת שנת 2021 ועד היום. לאור העובדה שהוא לא מחזיק באישור המאפשר לו לייצר עבורה את החומרים, החברה עצרה את המכירות.
הסיפור של החברה הוא עצוב. היא התרסקה ב-77% בשנה האחרונה ולא מצליחה להתרומם מההנפקה. בחודש אוקטובר דיווחנו כי הדח"צים של אריקה בי-קיור מתפטרים בשל "כשלים בחברה". גם סמנכ"ל הכספים החדש התפטר אחרי שהמניה ירדה ב-95% בתוך שנה. המניה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 19 מיליון שקל, אחרי שגייסה את הכסף בהנפקה לפי שווי של 512 מיליון שקל (הבעלים מיכאל שלוסר עוד רצה להנפיק אותה לפי שווי של מיליארד שקל), וכחלק מגל ההנפקות זינקה ביום הראשון ב-26%, לשווי של 646 מיליון שקל וזמן קצר אחרי ההפקה היא אפילו הגיעה לשווי של 800 מיליון שקל - צניחה מדאיגה.
בחזרה לסיפור שלנו. החברה טוענת כי ערכה בדיקות ביוזמתה, לאחר שלא התאפשרה כניסתו להונגריה של משלוח 12 מכשירי Cure-B Sport Laser, וזאת כי למכשירים אין אישור CE. "בהתאם לבדיקות שנערכו על ידי החברה בעקבות זאת, התברר לה כי קיים אישור CE כללי מיום 17 בספטמבר 2020 המתייחס ל Devices Laser intensity-Low בתוקף, ובנוסף, בידי החברה הצהרה חתומה של היצרן והנציג המקצועי של החברה לפיה לכלל מכשירי החברה הרלבנטיים יש אישור CE", כתבה בדיווח לבורסה.
עוד ציינה כי "להבנת החברה על היצרן לקבל אישור CE ספציפי עבור כל אחד מהמוצרים הנכללים. בהתאם למידע שנמסר לחברה על ידי היצרן, הוא פועל להשלמת המסמכים הנדרשים והסדרת האישורים עבור המוצרים שלעיל והחברה מעריכה כי אישורים כאמור יתקבלו בשבועות הקרובים".
מתברר כי במסגרת הבדיקות שנערכו על ידה, התגלה לחברה אתמול (שבת) כי בחודש פברואר התקבלה על ידי יו"ר הדירקטוריון הודעת מייל מנציג היצרן לפיה מבחינה טכנית רק דגמי ה- Classic Laser Cure-B וה-Pro Laser Cure-B אושרו באופן רשמי על ידי ה-CE וכי "באופן טכני הדגמים האחרים של החברה אינם יכולים לשאת את הלוגו של ה- CE". לטענתה, יו"ר הדירקטוריון לא טיפל בהודעה כאמור כראוי ולא עדכן על כך את הדירקטוריון. לכן, יו"ר הדירקטוריון הודיע כי הוא מבקש להתפטר מהדירקטוריון ומכל תפקידיו בחברה, לרבות תפקיד היו"ר.
להערכת החברה, השפעת עצירת המכירות של המוצרים האמורים לעיל על החברה אינה מהותית.