הרכבת הקלה
צילום: נת"ע
פרשת השבוע

פרויקט לאומי יכול להסתיים בזמן קצר - ההבדל בין המשכן לרכבת הקלה

בעזרת תכנון מדוקדק של המימון, הבניה והניהול של הפרויקט הלאומי של בניית המשכן הסתיימה המשימה החשובה תוך ששה חודשים בלבד - מה חיוני להבין בתכנוון פרויקטים גדולים?
גיא טל | (1)

ב-9 באוגוסט 1173, החלה בעיר פיזה שבאיטליה בניית מגדל פיזה המפורסם. מניחי אבן הפינה לא שיערו בנפשם שגם הנכדים של נכדיהם יעברו לעולם שכולו טוב עוד לפני שהפרויקט יסתיים, כיוון שבניית המגדל הושלמה כ-200 שנה אחר כך בשנת 1372. הסיבות לעיכובים היו רבות, בין השאר מלחמות, קשיים טכניים שגרמו לשיפוע המפורסם, ואולי, הפרויקט היה פשוט יומרני מדי?  פרויקטים מפורסמים אחרים בהיסטוריה לא נמשכו כל כך הרבה זמן, אבל לא מעט מהם ארכו עשרות שנים. הטאג' מאהל לדוגמה נבנה במשך 22 שנה. ולא רק בעולם העתיק, המקדש הלבן בתאילנד שהחל להיבנות בסוף המאה ה-20 צפוי להסתיים רק בשנת 2070. כמובן, שלא רק פרויקטים דתיים לוקחים הרבה זמן. פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, לדוגמה, נידון בערך מתקופת קום המדינה. המכרז לקו האדום לרכבת הקלה התפרסם עוד בשנת 2001, הפרויקט עצמו התחיל רק בשנת 2015, לאחר אין סוף תכנונים קודמים שבוטלו או נדחו. כעת, בשנת 2023, טרם יצא מהתחנה הראשונה אף קרון עמוס בנוסעים.    מה גורם לפרויקטים ציבוריים (או פרטיים) גדולים להימשך זמן רב מדי, להתמסמס ולהפוך לעיתים לפילים לבנים או לגרום לטרדה לתושבים המקומיים או למעמסה תקציבית במשך שנים רבות? לעיתים מדובר בתכנון לקוי, בעיות תקציביות שצצות, עיכובים לא צפויים וכדו'. כל אלו ועוד יכולים לעמוד למכשול בפני פרויקטים כאלה, אולם לעיתים נראה שהבעיה היא שמראש היומרה והשאיפה לא ריאליות. לפי הפתגם האויב של הטוב הוא המצוין. אם המתכננים מתיימרים ליצור את המקדש היפה בעולם שראוי יהיה לגדולתו של הבורא הכל יכול, או ליצור את מערכת הרכבות המושלמת שתגיע במהירות וביעילות לכל נקודה בעיר, הם ככל הנראה יתקלו בקשיים שמעבר ליכולת ההתמודדות שלהם. לפעמים ההבדל בין טוב למושלם הוא עשרות שנים של כאוס ותקציבים שיוצאים משליטה. בפרשת השבוע אנו מתחילים לקרוא על פרויקט לאומי שבנייתו ארכה כ-6 חודשים והוא תוכנן ובוצע בצורה מושלמת.   בחלק האחרון של ספר שמות, אותו נתחיל לקרוא בשבת הקרובה, מתוארים במשך ארבע וחצי פרשות תכנון ובניית המשכן וכליו. שתי הפרשות הראשונות – תרומה תצווה, וחלק מפרשת כי תשא מוקדש לצווי, כלומר להוראות שמשה מקבל ביחס לפרויקט שניצב לפניו, ושתי הפרשות האחרות בספר, ויקהל ופקודי מוקדשות לתיאור הביצוע בפועל. זהו אחד הנושאים בתורה שתופסים הכי הרבה נפח מבחינת מספר הפסוקים והפרשות העסוקות באותו נושא, מה שמדגיש את חשיבות המשכן (ומאוחר יותר המקדש) ביהדות.   בתיאור, וגם בביצוע, בולטים מאד הסדר והתכנון מראש. השלב הראשון מוקדש למימון שהתבצע באמצעות תרומות, החלק השני מתאר את תכנון הפרויקט לפרטי פרטים, החל מהכלים השונים, דרך המבנה עצמו ועד בגדי הכהנים והכנת החומרים השונים שישמשו בעבודת המשכן. בחלק השלישי שמופיע כבר בפרשת כי תשא מודש למינוי מנהלי הפרויקט – בצלאל בן אורי ואהליאב בן אחיסמך שניהלו את הפעילות וגייסו את "כל חכם לב" שיצטרף למלאכה. רק לאחר כל התכנון המדוקדק והמפורט - מימון, תכנון ומינוי מנהלים - מתחיל הביצוע בפרשות האחרונות שבספר. אין הכוונה שהסדר חייב להיות דווקא באופן הזה של מימון, תכנון ומינוי מנהלים, אלא ששלושת החלקים נצרכים, ושיש לבצע תכנון מפורט ומסודר לפני שניגשים לביצוע המלאכה - כל פרויקט לפי עניינו וצרכיו. הנקודה אולי החשובה ביותר להדגיש היא, שהפרויקט היה בגבולות היכולת. למרות שהפרויקט נשמע במבט ראשון כמו משימה בלתי אפשרית – לבנות משכן לבורא האינסופי, מתברר שהדרישה בפועל הותאמה ליכולות. על הפער הזה, בין מה שהיינו מצפים שיהיה ראוי לבורא, לבין מה שנצטווה משה בפועל, מצביע מדרש מעניין שמדבר על החששות של משה רבינו לפני תחילת הפרויקט:    רבי יהודה בר סימון אמר: שלשה דברים שמע משה מפי הגבורה, ונבהל ונרתע לאחוריו. בשעה שאמר לו "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". אמר: "רבונו של עולם, הנה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך?" אמר לו: "משה, לא כשם שאתה סבור, אלא עשרים קרש בצפון, ועשרים בדרום, ושמונה במערב, ושמונה במזרח, ואצמצם שכינה שלי ואשכון ביניהם". וכתיב, ונועדתי לך שם ודיברתי". המדרש מתאר את הדאגה של משה רבינו מגודל הפרויקט שנועד כביכול לשמש בית לקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו. המדרש משתמש לתיאור החשש בפסוק שמופיע מאוחר יותר בספר מלכים בתפילת שלמה המלך כאשר הלה סיים לבנות את בית המקדש. אז אמר שלמה: "כי האמנם ישב אלוקים על הארץ? הנה השמיים ושמי השמיים לא יכלכלוך, אף כי הבית הזה אשר בניתי". כלומר, אין מטרת המקדש באמת לשמש כבית לאלוקים, משימה בלתי אפשרית במושגים אנושיים, לכן גם אין שאיפה לעשות משהו גרנדיוזי שידרוש עשרות שנים של בניה ויחנוק כלכלית את העם. באותו אופן, אלוקים עונה למשה על חששותיו: "לא כשאם שאתה סבור", כלומר אל תנסה לחשוב מה מתאים וראוי לאלוקים, מהו ה"מושלם", אני מסתפק במטרה ריאלית בהרבה. הפרויקט תותאם למידותיו של הבונה – עשרים קרש בצפון, עשרים בדרום וכו' (המידות של המשכן).   באופן דומה ממשיך המדרש: וכשאמר לו צו את בני ישראל את קרבני לחמי , אמר משה: "רבונו של עולם, אם מכניס אני כל החיות שבעולם וכל הבהמות אין בהם העלאה אחת, ובכל העצים שבעולם אין בהם הבערה אחת"... כלומר, איך אפשר "להאכיל את הבורא ולהעניק לו את לחמו? אותו חשש ממשימה הגדולה על מידותיו של בן אנוש. ממשיך המדרש: אמר לו: "משה, לא כמו שאת סבור, אלא את הכבש אחד תעשה בבוקר, ולא שנים בבת אחת, לפי שאין לפני אכילה ושתיה".    לאחר דוגמה נוספת לחשש מסוג דומה, המדרש מסיים במילים: "אין הקדוש ברוך הוא בא בטרחות עם ישראל. כששמע משה כך, אמר: "אשרי העם שככה לו". גם עם ישראל התגייס בחדווה לבניית המשכן ותרם מכל הבא ליד והתגייס למלאכה שהסתיימה במהירות שיא. עם ישראל צווה על המשכן למחרת יום הכיפורים, וחנוכת המשכן נחגגה בא' ניסן. על פי המדרש הבנייה בפועל הסתיימה עוד קודם לכן בכ"ה כסליו, וחנוכת המשכן נדחתה בכמה חודשים.  את אותו עיקרון יש ליישם גם גם ברמה האישית אינדיבדואלית: פרויקטים שדורשים טוטליות שסוחטת מהאדם את כל כוחותיו באופן מוחלט נוטים להיכשל. אפילו אם המטרה היא נעלה או חיונית, יש להיזהר משאיפה לפרפקציוניזם שמרחיק את האדם ממטרותיו הריאלית  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תודה - מאוד מעניין (ל"ת)
    א 26/02/2023 01:40
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.