
פרשת ויחי: האם ניתן לפדות שירות צבאי בכסף או בלימוד תורה?
הטיעונים לטובת צבא מקצועי עולים לאחרונה יותר ויותר לדיון ציבורי. מדובר לעניות דעתי הלא מקצועית בסיכון גדול מדי למדינתנו שמעולם לא חדלה להיות תחת איום קיומי. לאחרונה קראנו שבטיוואן מתחרטים על ביטול גיוס החובה לנוכח האיומים מסין, נדמה שמדינת ישראל נמצאת תחת איום גדול ומתמשך כמו במדינה האסיאתית, אולי אף יותר. החשש הוא שלא ימצאו מספיק אנשים שיסכימו, גם תמורת תשלום מתאים, להקדיש את חייהם לשירות צבאי. גם הטענה ״אז נשלם יותר״ לא מספיקה, שכן אולי לא יימצאו מספיק אנשים שיסכימו, גם תמורת תשלום גבוה, לשרת מספיק זמן בצבא באופן שיענה על צורכי הביטחון של המדינה. כפי שהוכח בטיוואן, וגם במלחמה האחרונה באוקראינה, להיקף כוח האדם ישנה משמעות קריטית במצבי חירום. לכל הפחות ניתן לומר שזה סיכון גבוה מדי שקשה לקחת בלב שקט במדינה שנלחמת על קיומה מול אויבים צמאי דם. >>> לכל פרשות השבוע אולם הרקע להצעה הזו היא תחושת חוסר הצדק הנובעת מכך שחלק נרחב מאזרחי מדינת ישראל לא נושא בעול ולא משתתף בנטל השירות הצבאי שהוא כעין מס נוסף שמוטל על כתפי חלק מהציבור, מס שגוזל שנים יקרות מחייהם של המשרתים. לשנים אלו יש (גם) ערך כספי מלבד סיכון החיים שנוטלים על עצמם המתגייסים, שכן יציאה מאוחרת יותר לשוק העבודה משמעותה הרבה מאד כסף. לכן, אומרים אלו התומכים בצבא מקצועי, אם לא כולם מתגייסים לא ראוי להפלות בין המחויבים לפטורים, אלא יש לאפשר למגוייסים, שיבחרו בכך, לקבל תשלום ראוי תמורת שירותם, ואת השאר לפטור משירות צבאי. באופן כללי ניתן לחלק את אלו שאינם מתגייסים לצבא לשלוש קבוצות מרכזיות: נשים דתיות הנשמעות למרבית הפוסקים המרכזיים האוסרים על שרות צבאי לנשים, חרדים או בחורי ישיבות שמקדישים את השנים הללו ללימוד תורה וערבים שלא מתגייסים מטעמים לאומיים. רוב מוחלט של הנשים הדתיות מתנדבות להחליף את השרות הצבאי בשרות לאומי שהוא משמעותי ותורם לא פחות ובמקרים רבים אף יותר משרות צבאי. פטור משירות לטובת שירות צבאי נמצא בלב הוויכוח הציבורי, והיה הטריגר לאי היציבות הפוליטית בשנים האחרונות (עקב החלטת בג״ץ לפסול את חוק הגיוס). בעוד החרדים טוענים שלימוד התורה שלהם חשוב כמו שירות צבאי ואף יותר, חלקים גדולים מהציבור רואה בכך אפליה פסולה. הציבור השלישי שנמנע מגיוס לצבא הוא הציבור הערבי, כיון שלחימה בצבא כנגד אנשים ממוצא ערבי ממדינות אחרות עלול ליצור עבור הציבור הזה קונפליקט קיומי בלתי פתיר. יחד עם זאת תמוה ביותר, שבניגוד לבנות הדתיות או לחרדים פה אין שום חלופה שנעשית במקום הצבא, וצעיר ערבי על פי רוב ״מרוויח״ 2 או 3 שנים מבלי לתת שום דבר בתמורה כפי שעושים אזרחים אחרים. תמוה אף יותר, שבעוד הוויכוח על הפטור החרדי קורע את הציבוריות הישראלית שנים ארוכות, במקרה של גיוס ערבים כמעט שלא נשמעת בכלי התקשורת ובקרב הפובליציסטים השונים דרישה לתרומה שוות ערך כלשהי לשירות שעושים שאר אזרחי המדינה. זו הסיטואציה הנוכחית במדינת ישראל, אולם הדבר מעלה שאלה עקרונית. האם ניתן ״לפדות״ שירות צבאי באמצעים אחרים? החרדים טוענים שהם ״פודים״ את השרות הצבאי בלימוד תורה, והבנות הדתיות ״פודות״ שרות צבאי בשרות אחר. הטענה של צבא מקצועי דומה לבקשה ״לפדות״ שרות צבאי בעזרת כסף. נשלם יותר למי שמוכן להתגייס ובתמורה נשלם להם ממיטב כספינו ובכך נפתור את עצמנו מאותו שירות. הטיעון שהעלנו מקודם כנגד צבא מקצועי מתייחס רק לחשש הטכני שלא יהיו מספיק חיילים, אך לא מתייחס לשאלה המוסרית - האם ניתן להעריך בכסף את המוכנות לסכן חיים? ניתן לקחת את השאלה הזו לכיוון נוסף - לא מנגנון כללי שפוטר את כולם ומשלם למתנדבים תשלום ראוי, אלא הפוך, שכולם יתגייסו חוץ ממה שיהיה מוכן לשלם כסף כדי להיפטר מהשירות הצבאי. האם נכון לאפשר לאדם שמוכן לכך לשלם כסף כדי להיפטר מהשירות הצבאי? כלומר, מלבד האפשרות לפטור על רקע דת, לאום מצב נפשי וכדו׳, תנתן אפשרות גם לפדות את השרות הצבאי תמורת כסף? השבוע נקרא את הפרשה האחרונה בספר בראשית, פרשת ויחי, בה מסופר בין השאר על ימיו האחרונים של יעקב. בשיחתו האחרונה עם בניו הוא מברך כל אחד מהם בברכה מיוחדת המתאימה לו - ״איש אשר כברכתו ברך אותם״. חלק מהברכות בעצם אינן ברכות אלא תוכחה, מעין מסר אחרון מאב לבנו, שלא דווקא נעים לאוזן השומע, אך חשוב שישמע. כך מוכיח יעקב את ראובן על מעשה בלהה ואת שמעון ולוי על מעשה שכם. אולם מרבית הבנים, ובראשם יוסף ויהודה, זוכים לברכה חיובית. יששכר זוכה בברכה לא שגרתית. ״חמור גרם״ מכנה אותו אביו. אולם בניגוד לשימוש הנוכחי בתואר חמור לא מדובר דווקא באמירה שלילית. להלן ברכת יששכר:
- 8.ללא שם 14/01/2023 08:06הגב לתגובה זואפילו לאזרחי טורקיה, אי אפשר לומר עליה שאינה דוגמה למדינה שכנה ודמוקרטית, לאזרחי המדינה ניתן כל ההשכלה מפעוטון עד תארים אקדמאים כמו גם כל שירותי הבריאות חינם אין כסף ואין אצלם דבר כזה כמו גיוס חובה שנתיים וחצי שלוש שנים
- 7.ggg 07/01/2023 05:16הגב לתגובה זובתקופת יששכר כך שלא היה לו מה ללמוד
- 6.חמודי 06/01/2023 17:57הגב לתגובה זויש הרבה אנשים חילוניים, שהמושגים: יהוה, אלוקים ואדושם וכל השטויות של הדתיים נראים להם מגוחכים והם לועגים להם. גם אותם צריך לכבד.
- 5.חשבון קשה 06/01/2023 12:54הגב לתגובה זורק שזה לא יעשה ללא סופה לצערנו..
- 4.שחר 06/01/2023 10:58הגב לתגובה זוזה אינו בהכרח דבר רע, שבתי מטורקיה לפני בערך שלושה חודשים, האזרחים שם פטורים משירות צבאי, כל ההשכלה והבריאות מהגנון ועד לתארים באוניברסיטה, חינם על חשבון המדינה (אז אין אצלנו פלוסים על שירות צבאי וזה לרוב של אלה עם רובאי 02 ו/או פטורים, סעיף מכשיל בראיונות לעבודה ללא מקצוע נלמד).
- 3.ארז מואירו 06/01/2023 10:38הגב לתגובה זותורה מה תהא עליה??!
- 2.סרגיי 06/01/2023 10:16הגב לתגובה זוולא ב 2008 והייתי רוכש דירה ב 2010 ולא ב 2020 בזכות מחיר למשתכן. אז לפחות קיבלתי שכל להיפטר ממילואים בגיל 35.
- 1.שי 06/01/2023 07:11הגב לתגובה זומעולם לא היה חבל ארץ שלא עבד ורק למד תורה. הקיום בעבר היה קשה וכול מי שהיה מסוגל לעבוד - עבד. יש תקופות בשנה שחקלאים פחות עובדים ואז היו אנשים שלמדו.