פוקס
צילום: נועה מכבי
דעה

מי רוצה בורקס פינוקים בפוקס?

אם לא הספיקו לכם מאות הסניפים שצצים בכל מקום, הראל ויזל מכניס את רשת הקפה Pret A Manger. עם המספרים של הרשת שלו, אל תתפלאו אם הוא ינסה לנגוס בכריך של ארומה והמתחרות האחרות. כל מה שלא ידעתם על העסקה שבדרך
איציק יצחקי | (6)

הכניסה של פוקס לתחום המזון בישראל היא ניסיון חדש ומסקרן, שעשוי לחולל שינוי משמעותי בקבוצה של הראל ויזל. זה לא יקרה מחר בבוקר, זה תהליך של כמה שנים, אבל זו אמירה - הראל ויזל לא נכנס לשוק המסעדנות-מזון בשביל טעמיה, הוא נכנס בשביל להיות שחקן מוביל.

פוקס ששווה בבורסה כ-4.6 מיליארד שקל, הכניסה לקבוצה שלה עד היום מגוון של חנויות, אבל התמקדה בשוק הלבוש וההנעלה עם קריצות לתחומים משלימים - שילב, ללין ועוד. כעת היא קופצת לתחום אחר לגמרי עם חוקי משחק שונים לחלוטין. בגלל זה היא הביאה שותף מנוסה בתפעול ויחד עם הכוח שלה - בעולם מול הרשתות והיכולת לקבל זכיינות טובה ובארץ מול הקניונים שלא יוכלו להגיד לה לא לכניסה של הרשת מזון החדשה, היא הולכת להיות משמעותית. 

כמה כוח יש לה? היא ממש לא רק פוקס. אם הלכתם בקניון, דילגתם על פוקס הום ונכנסתם למנגו, ללין, אמריקן איגל, בילבונג, יאנגה, טרמינל איקס, פוט לוקר, אריה, קוויקסילבר ועוד כמה חנויות - תרמתם עוד כמה שקלים לקופה.

האם היא מסוגלת לנגוס ביס בנתח השוק של ארומה? האם לנדוור, ארקפה וקפה קפה הולכות לספוג מכה? לא כל כך מהר, אבל הן צריכות כמובן לקחת את הכניסה של פוקס לתחום בחשבון. פוקס הצהירה על הצעד הראשון - זכיינות ופריסה של Pret A Manger. זו פריסה מדודה, בסה"כ 40 סניפים ב-10 שנים. לא ביג דיל. לא מאיים. אבל, זה רק צעד ראשון, הראל ויזל לא יסתפק ברשת אחת. 

Pret A Manger היא רשת בתי קפה בקונספט קצת אחר. הם לא יקראו לכם במיקרופון כשתזמינו קפה לאטה או יתנו לכם להמתין בתור הארוך לקופה עד שהקופאית תוציא את המאפים מהתנור. היא רוצה להנגיש לקהל הישראלי משהו שהם מאוד אוהבים לשנוא: חוסר סבלנות. הסניפים שלהם יאפשרו לכם לשבת, אבל תוכלו לקחת כריך טרי מהמקרר, לשלם וללכת, או לחמם מאפה. אה, וללכת.

השותפות הזאת בין פוקס לירזין סלע מעניינת. הראשונה תוביל את התחום הקמעונאי ותכניס אותה לקניונים, השניה ממוקצעת כבר בתחום המזון. פוקס תקבל שליטה של 75 אחוז בשותפות הזאת ובצדק. אצלה הכוח האמיתי.

ואם כבר דיברנו על רווחים - בואו נדבר על המספרים שלה, שמעניקים לה את הכוח שהיא מקבלת במרכזים המסחריים ובקניונים. הנה כך, השנה היא סיימה את הרבעון השני שלה עם הכנסות שיא - 1.2 מיליארד שקל (עליה של מעל 20% לעומת הרבעון המקביל), עם רווח נקי של 128 מיליון וירידה של 7.5% ברווח התפעולי, לכמעט 160 מיליון שקל. בשנת 2021 כולה, שחלקה לוותה בהגבלות קורונה, הרשת רשמה רווח נקי של 364 מיליון שקל.

אבל עזבו רגע מספרים מהדוחות, בואו נדבר על הסניפים. ויזל מגדיל גם כוח וממשיך לפתוח עוד ועוד כאלה. 368 סניפים, מהם 95 סניפים של פוקס יש לו כבר מארבעת המותגים הגדולים שלו בלבד - 24 יותר מאשר לפני שנה. מה עם עוד 133 סניפי ללין, 142 סניפי חנויות ספורט שמהם יותר מחצית מבית פוט לוקר? ומה עם 75 סניפי שילב ו-199 חנויות שאינן חלק מהדוח שלו? אם זה לא מספיק, ויזל חתם לאחרונה עם רשת משקפי שמש על כניסה לישראל. כדי לקנח, הוא גמר בקפה.

מבחינת ויזל ושות' - הפוטנציאל הוא גדול מאוד. הם לא יספרו לכם שהם מתכוונים להילחם על פיסת עוגה עם ארומה. אבל עושה רושם שהשותפות הזאת היא צעד באמת משמעותי בקבוצה. אחרת הם לא היו מתגאים בשותפות הזאת, בתרבות החדשה שפוקס מנסה להרגיל אתכם אליה - בורקס פינוקים בגרסת הטייק אווי. הם יהיו בכל מקום: הכח הכלכלי של ויזל בקניונים יוביל את הקפה לשם, אבל הם יהיו גם ברכבת, באוניברסיטאות וברחוב. ושאלה לא פחות חשובה: מה יקרה אם מחר ויזל יפנה למנהל הקניון ויבקש לסלק רשת מתחרה שעומדת לסיים חוזה? איך בכלל אפשר לומר לו לא? אין כיום כמעט אף מותג שיכול להתהדר בבקשה כזו ולהישאר בחיים.

והנה סוד קטן שהם לא סיפרו לכם בהודעה הזאת: רשת הקפה הזאת הולכת להיכנס כנראה גם לכרטיס האשראי של הקבוצה. בפעם הראשונה ברשת, תוכלו לקבל חולצה בעשרה אחוז הנחה ואז ללכת לקפה ממול ולצבור כריך עשירי במתנה.

אם תשאלו את סלע-ויזל, הם כבר סימנו מזמן מטרה. לפתוח 40 בתי קפה בעשור. אבל אם אתם שואלים אותנו, דריסת הרגל צריכה להיות מהירה. מהירה מאוד. הם חייבים להיכנס במלוא העוצמה בשנה הראשונה. לפתוח 10 סניפים לפחות (לפי החוזה בין הצדדים, כל סניף יהיה פתוח למשך 10 שנים לפחות), להרגיש את הדופק ולהמשיך בכל הכוח. אחרת, ההתעלמות של הישראלים תהיה מובנית מאליה. כאן אוהבים רשתות ענק, כאן הולכים אחרי העדר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משקיע פוקס 27/12/2022 19:10
    הגב לתגובה זו
    שירדה כבר 50% מהשיא שלה :/ ואגב שכחתם לציין גם את רשת ג'מבו
  • יורדת כי השוק יורד ושהוא יעלה היא תפציץ למעלה (ל"ת)
    עמית 28/12/2022 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מיה 27/12/2022 13:05
    הגב לתגובה זו
    כל כך הרבה חנויות במקום אחד כמו הפלאפל של האחים שנפתח אחד מול השני
  • 3.
    פוקס רק בתחילת הדרך,שיהיה בהצלחה (ל"ת)
    תמיר 27/12/2022 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הראל דיזל 27/12/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
    הייתי בפוקס השבוע אחרי 70 אחוז הנחה קניתי חולצה ב-80 שקל. למה מה קרה? כמה כבר עולה טי שירט?
  • 1.
    מדהים הוא פשוט שולח על שליש מדינה (ל"ת)
    הראל 27/12/2022 10:38
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.