כביש איילון מהיר ראשון לציון נהיגה תנועה רכב
צילום: משה בנימין

בית המשפט פסק: מצלמות המהירות בכבישים אמינות; לא יבוטלו דוחות תנועה

השופטים, אלון גביזון, נועה חקלאי ואלון אופיר הכריעו בסוגיה החשובה בהמשך לבדיקות שנעשו בשטח ומצאו שהמצלמות תקינות ואמינות
דור עצמון | (6)

השופט אלון גביזון, נשיא בתי משפט השלום במחוז הדרום לצד שני שופטים נוספים - השופטת נועה חקלאי, סגנית הנשיא והשופט אלון אופיר, שופט בכיר, הכריעו לאחרונה בנושא חשוב במיוחד לציבור גדול - האם מצלמות התנועה-מצלמות המהירות אמינות? החשיבות הגדולה נובעת מכך שיש ויכוח בשנים האחרונות האם המערכות האלו אמינות והאם ניתן להתבסס עליהן במתן דוחות תנועה? 

השופטים הכריעו כי מצלמות א3 אמינות ואפשר להתבסס עליהן. במסגרת תיק של המדינה נגד הנאשם נאססרה חסן נגדו הוגשו 3 כתבי אישום בעבירות של נהיגה במהירות העולה על המותר, עלתה סוגיית האמינות של מערכות א3.

הנאשם כפר במיוחס לו. כפירתו התמקדה בעיקר בשאלת אמינות מערכת מצלמות א3. בשל חשיבותה הרבה של הסוגיה הוקם לצורך הדיון הרכב מיוחד. לצורך הוכחת אמינות המערכת הצטיידה המדינה (המשטרה) בחוות דעת של מומחים רבים מהארץ ומחו"ל, לרבות חוות דעת של נציג היצרן, אשר מתגורר בהולנד, חוות דעת של ראש המעבדה להנדסת רכב בטכניון, חוות דעת של ראש ענף תאימות ואלקטרו-מגנטיקה  במכון התקנים וחוות דעת נוספות של מהנדסים ואנשי מחשוב. נציג יצרן המערכת הגיע מהולנד בשיאה של מגפת הקורונה, כדי למסור עדות בישראל.

התנהלו 19 דיוני הוכחות, בית המשפט שמע מעל 60 שעות של עדויות. בנוסף ביקר בית המשפט באתר בו מותקנת מערכת א3  וכן במרכז השליטה והבקרה של יחידת א3 של משטרת ישראל,  לשם מתנקזים נתוני המערכת לצורך הפקת דוחות התנועה. הוגשו לעיון בית המשפט קלסרים רבים, עבי כרס, הכוללים אלפי דפי מוצגים, חלקם בשפת המקור שחייבה תרגום מקצועי.

שאלת אמינות מערכת א3 לא הוכרעה על סמך הסבריו של נציג היצרן באשר לאופן פעולת המכשיר, אף לא  על סמך המוניטין  שנצבר כתוצאה מהיקף השימוש במערכת א3 ברחבי העולם, ואף לא על סמך הבדיקות הרבות שנערכו למערכת א3 במעבדות מוכרות ובעלות שם בעולם(בדיקות אלה לא הוכחו בפנינו). 

שאלת אמינות מערכת א3 הוכרעה לאחר שנבחנו בניסוי עצמאי איכות המערכת, אופן הפעולה שלה ודיוק המדידות שהיא מבצעת. מערכת א3 פועלת בהתאם לעיקרון בו רכב חולף על פני קטע דרך שאורכו ידוע ומדוד מראש, כאשר בכניסתו לקטע דרך זה מתחילה מדידת זמן, וביציאתו של הרכב מקטע הדרך הנתון, נעצרת מדידת הזמן. מערכת א3 מחשבת את מהירות הרכב על ידי חלוקת אורך הדרך בזמן שנמדד. הפעלת ה"סטופר" מבוססת על ידי שימוש בשני גלאים המזהים הפרעות שמייצר הרכב בשדה האלקטרומגנטי המיוצר על ידי לולאות הטמונות בכביש. השעון שמודד את הזמן ("סטופר") מבוסס על גביש קוורץ קריסטלי, ומנותר כל העת על ידי שעון נוסף הפועל בתדר שונה וזאת להבטחת דיוק מרבי במדידת הזמן. 

דיוק המדידות שמבצעת המערכת, הוכח מעבר לכל ספק סביר באמצעות חוות דעת שהגיש מומחה מהמעבדה להנדסת רכב בטכניון. המומחה ערך "מבחני שטח" במסגרתם נמדדה מהירות כלי הרכב בו זמנית, הן באמצעות מערכת א3 והן באמצעות מכשירים אחרים: מכשירי ויבוקס ווידיאו-בוקס אשר פועלים בשיטת מדידה  שונה לחלוטין, מכשירים אשר קובעים את הזמן ואת הדרך על בסיס לפחות 7 לוויינים ורמת הדיוק שלהם גבוהה מאוד. 

תוצאות מבחני השטח שהציג מומחה הטכניון על פני למעלה מ- 700 מדידות מהירות היו חד משמעיות: המהירות שנמדדה באמצעות מכשירי הויבוקס והוידאו-בוקס זהה כמעט לחלוטין למהירות שהציגה מערכת א3.

לאחר שתוצאות הניסוי נבחנו בצורה מעמיקה על ידי בית המשפט, הגיע בית המשפט למסקנה  כי מערכת א3 מספקת תוצאות מדידת מהירות אמינות של כלי רכב, ברמת דיוק גבוהה מאד, תוך עמידה בדרישות שנקבעו בתקן הישראלי הרלוונטי. 

הכרעת הדין אומנם כוללת רשימה של הערות לשיפור והמלצות של בית המשפט למשטרת ישראל ביחס לשלב הקמת המערכת, הפעלתה ותחזוקתה, אבל אין בהערות ובהמלצות אלה כדי להטיל ספק באשר לאמינות המערכת כפי שהוכחה בפני בית המשפט.

בית המשפט להחלטה, פה אחד, לפיה המדינה הוכיחה מעבר לכל ספק סביר כי מערכת א3, מספקת מדידות מהירות מדויקות, שניתן להסתמך עליהן לצורך הרשעה בהליך פלילי. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הוא לא מכון התקנים!! 04/12/2022 09:02
    הגב לתגובה זו
    זמן שיפוט של 3 שופטים זה דבר מאוד יקר!! המשטרה הייתה צריכה לבדוק את תקינות המערכת לפני שרכשה אותה..
  • 4.
    מפתיע שבית המשפט לא ריחם על הנאשם (ל"ת)
    גדעון 03/12/2022 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מצלמות אמינות 03/12/2022 12:40
    הגב לתגובה זו
    לשופטים האלה אין מסוגלות לקבוע אמינות של מצלמות. אם ניקח כל החלטה שלהם כהכשר לאמינות לא נגיע רחוק. גם שעון מקולקל מראה את השעה הנכונה פעמיים ביום.
  • 2.
    סנשו פנשה . 03/12/2022 12:30
    הגב לתגובה זו
    אלה בדיוק התחומים ,שבית המשפט צריך לעסוק בהם ולא בחוקי הכנסת .
  • צוחק 04/12/2022 09:29
    הגב לתגובה זו
    בשלב הבא תשלח לעבודות שרות למען החרדים והמתנחלים וממי בדיוק תבקש הגנב על כך שאתה מחוייב ב 50 שעות עבודה ללא תמורה ילדיך נשלחים לצבא לבגן עליך העיקר שמצלמות המהירות עובדות
  • 1.
    אנונימי 03/12/2022 12:02
    הגב לתגובה זו
    בכבישים האלה
טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?

הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית

ליאור דנקנר |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל. 

הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.

כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום

טסלה Tesla -0.03%   נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות. 

הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה. 


MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.