מטוס אל על
צילום: אל על
דוחות

בשעה טובה: אל על הצליחה לעבור לרווח של 67 מיליון דולר, ומוחקת את הערת עסק חי

בשורות טובות לאל על, הפעם מדובר ברווח אמיתי של 29 מיליון דולר (בניגוד לרבעון הקודם בו היא רשמה רווח רק בגלל מכירת מועדון הנוסע המתמיד). אל על חוזרת לקצב ההכנסות של 2019 והכניסה 626 מיליון דולר ברבעון, כשהיקף הפעילות עדיין רק 72%
נתנאל אריאל | (5)

חדשות טובות לחברת אל על אל על 2.32%  שמצליחה לרשום רווח אמיתי ברבעון השלישי של השנה והסרת הערת עסק חי (כלומר רואי החשבון כבר מאמינים שאל על מסוגלת לשרוד את השנה הקרובה). אל על מבטיחה כבר שנה שהסרת ההערה תגיע. זה לקח לה הרבה יותר זמן ממה שחשבה - והנה זה קורה. ברבעון השלישי אל על רושמת רווח של 66.8 מיליון דולר, כולל רווח חד פעמי של כ-38 מיליון דולר (מהכרה בהכנסה מהסכם האג"ח מול המדינה בשנת 2021, כאשר השנה אל על חתמה על הסכם חדש ופרעה חלק - ובעצם צמצמה את היקף החובות), זאת לעומת הפסד בפועל של 15 מיליון דולר ברבעון הקודם (שיפור לעומת הפסד של 81 מיליון דולר ברבעון הראשון ובאופן כללי - מגמת שיפור משמעותית בשנה האחרונה). ברבעון השני אל על רשמה אמנם רווח נקי של 103 מיליון דולר אבל זה רק בגלל הכרה בהכנסות ממכירת מועדון הנוסע המתמיד. ברבעון השלישי המקביל בשנה שעברה אל על עוד הפסידה 136 מיליון דולר. בפועל, אל על רושמת רווח של 29 מיליון דולר היא דומה לרווח של 27 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנת 2019 (ומול אפס ברבעון השני של 2019).   גם ההכנסות של אל על נמצאות במגמת שיפור - כתוצאה מהעלאת מחירי הטיסות. החברה מדווחת אמנם רק על היקף פעילות של 72% מהיכולת שלה (לעומת הרבעון השלישי של 2019) אבל עדיין ההכנסות שלה חוזרות לשם והגיעו ל-626 מיליון דולר, בהשוואה ל-647 מיליון דולר (כלומר 97% מההכנסות של הרבעון המקביל ב-2019). מנכ"לית אל על דינה בן טל אומרת: "מחיקת הערת עסק חי זה אמנם סימבולי אבל זה משמעותי מאוד ומראה מה קורה בחברה. מודים למדינה שמאוד עזרה לנו ובלעדיה זה לא היה קורה. מודים גם לבעלים החדש. שנתיים המטוסים שלנו היו על הקרקע, כח האדם היה בחל"ת, היינו צריכים להכשיר מחדש אנשי תחזוקה ודיילים ואנחנו ממשיכים לעשות את זה ויש לנו עוד דרך ארוכה. התחלנו את הרבעון הראשון עם 32 מטוסים, עלינו ל-35 מטוסים ברבעון השני, 37 ברבעון השלישי ו-38 ברבעון הרביעי. נמשיך לעבוד כדי להפעיל את שאר המטוסים" (עד 45 מטוסים). ומה קורה ברבעון הרביעי? ההזמנות (הזמנות שכורטסו ויוכרו כהכנסה לאחר ההטסה) עלו ל-204 מיליון דולר, 110% מול נתוני 2019, והתחזית לשנה כולה היא 119% מההזמנות של 2019 עם 228 מיליון דולר. ובחזרה לדוחות, חברת התעופה מצליחה גם לשמור על רווח גולמי - ובשנים האחרונות זה לא טריוויאלי אצלה. הרווח הגולמי הסתכם ב-137.4 מיליון דולר, כ-22% מההכנסות. החברה רשמה EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי) חיובי של 167 מיליון דולר, "הנובע מהגידול בהיקפי הפעילות ותהליכי ההתייעלות" (פיטורי העובדים) וכאן מדובר בזינוק של 150% לעומת בהשוואה לרבעון הקודם, הרווח התפעולי חיובי (EBIT) הגיע ל-100 מיליון דולר, פי 10 ביחס לבעון הקודם.   החברה רושמת תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 57 מיליון דולר הרבעון ויתרת המזומנים של החברה (אחרי ההנשמה- הזרמת הכספים מהמדינה) בהיקף של 316 מיליון דולר. מנגד צריך לציין, הן האינפלציה והן מחירי הדלק הסילוני פוגעים בחברה. האינפלציה כמו בכל המשק ומחירי הדלק הסילוני יורדים בחודשים האחרונים אבל עדיין גבוהים מאוד ביחס לעבר:   דינה בן-טל, מנכ״לית אל על: "אנו מדווחים על רבעון נוסף של שיפור משמעותי בכל הפרמטרים העסקיים והפיננסיים שלנו, זאת הודות ליישום נחוש ושיטתי של תוכנית ה- האתחול מחדש (ריסטארט); אנו ממשיכים להקפיד על הנושאים הפיננסים והתפעוליים השוטפים שלנו בראיית המגמות הגלובאליות. במקביל, אנו ממשיכים עם הפנים לעתיד ומקווים להשלים בקרוב את גיבושה של  האסטרטגיה החדשה של אל-על לשנים הבאות".    איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים: "המעבר לרווח נקי משמעותי, מעיד יותר מכל על הצלחת מהלכי החברה במיקסום המומנטום בענף וניהול יעיל והדוק של צד ההוצאות". מניית אל על זינקה השנה ב-96% ולמעשה מכפילה את שוויה. היא נסחרת במחיר של 409 אגורות ושווי שוק של 700 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 23/11/2022 21:04
    הגב לתגובה זו
    ואיך אחרי כתבה כזאת היא בכל זאת ירדה בעצבנות???
  • 4.
    אנונימי 23/11/2022 21:04
    הגב לתגובה זו
    ואיך אחרי כתבה כזאת היא בכל זאת ירדה בעצבנות???
  • 3.
    תומר 23/11/2022 17:45
    הגב לתגובה זו
    חבורה של חזירים להקיא עליהם
  • 2.
    אלעד 23/11/2022 12:57
    הגב לתגובה זו
    טסתי לניו יורק פעמיים השנה, טסתי במחלקת פרימיום, מחיר מעולה, אוכל, נוחות ועמידה בזמנים פשוט מצוין
  • 1.
    קובי 23/11/2022 10:49
    הגב לתגובה זו
    אין על אל על
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).