ישראל יום העצמאות
צילום: Photo by Levi Meir Clancy

9.6 מיליון איש חיים בישראל - 15 מיליון עוד 25 שנים; איפה הם יגורו?

לקראת ראש השנה: ישראל במספרים; כוח העבודה - 2.04 מיליון גברים ו-1.92 מיליון נשים;  177 אלף תינוקות נולדו בשנה החולפת
תומר אמן | (1)
נושאים בכתבה ישראל ראש השנה

בערב ראש השנה תשפ"ג אוכלוסיית ישראל נאמדת בכ-9.593 מיליון איש. האוכלוסייה תגיע לכ-10 מיליון תושבים בסוף שנת 2024, ולכ-15 מיליון תושבים בסוף שנת 2048 כאשר תחגוג מדינת ישראל 100 שנות קיום, ולכ-20 מיליון תושבים בסוף שנת 2065. איפה האנשים האלו יגורו? ובכן, ישראל לא נערכת לגידול הצפוי בשנים הבאות. הפוליטיקאים שלנו מתרכזים בעכשיו ולא בעתיד. אבל - "ירושלים, יש לנו בעיה". 

אנחנו צריכים עוד 5-6 ערים גדולות ועוד 10-15 ערים קטנות כדי לאכלס את הגידול באוכלוסיה ו-או להגדיל את הערים הקיימות. אבל איפה אפשר לבנות בערים הקיימות?  בתל אביש יש מקום? ברמת גן? ובכן, יש פתרון חלקי, יש התחדשות עירונית. במקום בניין של 2-3 קומות, יקום בנין של 7 ואלי 10 ואולי 20 קומות, יש עשרות בניינים כאלו במרכז, אולי מאות. הצפיפות תגדל אבל זה יהיה בכל מצב רק פתרון חלקי. זה לא פתרון למיליונים. חץ מהתחדשות עירונית יקומו ערים חדשות - מה שהיה לפני 20 שנה במודיעין ולפני מספר שנים בחריש, יהיה דרמטי יותר בעשורים הבאים - יקומו ערים חדשות. 

כך או אחרת, במדינה כ-7.069 מיליון תושבים יהודים, כ-2.026 מיליון תושבים ערבים, וכ-500 אלף תושבים אחרים (74%, 21% ו-5% בהתאמה). בשנה החולפת גדלה אוכלוסיית מדינת ישראל בכ-187 אלף נפש, שיעור גידול האוכלוסייה היה כ-2%. בשנה החולפת נולדו כ-177 אלף תינוקות, בעוד שכ-53 אלף איש נפטרו. 4,400 נפטרו מקורונה ב-12.5 החודשים שחלפו מראש השנה אשתקד. נוספו לאוכלוסייה כ-63 אלף איש, מהם כ-59 אלף עולים חדשים, רובם מאוקראינה.

בחלוקה לתפוקות, מספר המשתתפים בכוח העבודה (בני 15 ומעלה) עמד על 2.042 מיליון גברים וכ-1.915 מיליון נשים. מספר משקי בית עמד על 2.727 מיליון. מתוך כוח העבודה, כ-5% אינם מועסקים כאשר מבין המועסקים 58.7% מאזרחי המדינה (לעומת 59.1% בשנת 2020).

בענף החינוך מועסקים המספר הגדול ביותר של עובדים כאשר מספר זה עומד על כ-499 אלף. הענף השני המועסק ביותר הוא שירותי הבריאות, הרווחה והסעד שם מועסקים כ-457 אלף. לפי משלח יד לעומת זאת, מספר המועסקים במשלח יד אקדמאי עומד על כ-1.192 מיליון מועסקים, בעוד שענף עובדי המכירות והשירותים מועסקים כ-710 אלף עובדים.

השכר הממוצע במדינת ישראל עומד על כ-11,795 שקל, עלייה של כ-2.5% לעומת 2020. השכר הממוצע עבור עובדים זרים עומד על כ-5,890 שקלים, עליה של 2.2%.

בשנת 2020 ירד מדד המחירים לצרכן הישראלי (CPI) ב-0.7%, בעוד שבשנת 2021 עלה המדד ב-2.8%. מדד תשומות הבניה למגורים עלה ב-5.6%, בעוד שהמדד ללא שכר עבודה עלה ב-9.4%.

המדד מצביע גם על מספר של כ-349.5 אלף משרות בענף ההייטק (כ-9.6% מכלל המשרות), עליה של כ-8% לעומת 2020. השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר בתחום עומדת כעת על 26,428 שקל, עלייה של 6.3% לעומת 2020.

קיראו עוד ב"בארץ"

בשנת 2021 השקיעה מדינת ישראל 192.5 מיליארד שקלים, כאשר הסכומים התפזרו על פני מגורים (53.3%), בנייה שאינה למגורים (27.2%) ובעבודת הנדסה אזרחית (19.4%). מדד מחירי הדירות עלה בשנת 2021 ב-13.1%, זאת כאשר מדד מחירי הדירות החדשות עלה ב-13.6%. המחיר הממוצע של דירה עמד בסוף שנת 2021 על כ-1.728 מיליון שקל. מדד שכר הדירה עלה ב-1.1% ועומד כעת על סך של 4,092 שקלים בחודש.

מדינת ישראל השקיעה בשנת 2020 כ-16.1 מיליארד שקלים במגזר הציבורי לטובת שמירה על איכות הסביבה, וסכום נוסף של כ-2.5 מיליארד שקל בענפי התעשייה והחשמל עבור אותם צרכים.

בישראל צרכו כ-66.3% חשמל דרך גז טבעי, 28.3% דרך פחם, 4.7% דרך אנרגיה מתחדשת, וכ-0.7% דרך דלקי מאובנים אחרים. סה"כ צרכה מדינת ישראל חשמל בהיקף של 61.6 קוט"ש (5.3 מיליון טונות של נפט – שעט"ן) בכל השנה, עלייה של 0.2%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יגורו ביהודה ושומרון (ל"ת)
    נועם 20/09/2022 13:42
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.