סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
דוחות

סייברוואן נסחרת מתחת למזומן לאחר ששרפה עוד 12 מיליון ש' במחצית הראשונה של 2022

חברת החלום מספקת עוד דוחות לא טובים. סייברוואן שרפה את כל הכסף שגייסה בישראל וכעת חיה על הכסף מההנפקה בארה"ב, נסחרת בשווי של 35 מיליון שקל, ויש לה 41 מיליון שקל במזומן - כלומר שווי פעילות אפס. המנכ"ל: "נשיק את פתרון דור 2.0 בשבועות הקרובים". מה נקודת האור בחברה?
נתנאל אריאל | (3)

חברת סייברוואן סייברוואן 0% של יעקב (יענקל'ה) טננבאום ובניהול של אור גלבוע שפועלת למניעת תאונות דרכים באמצעות הסחות דעת לנהגים בכביש, מספקת עוד דוחות לא טובים. החברה הפסידה במחצית השנה הראשונה של 2022 כ-11.9 מיליון שקל (3.4 מיליון דולר), שזה 'שיפור' לעומת הפסד של 13.3 מיליון שקל אשתקד. 

החברה אמנם רשמה 'זינוק' של 90% בהכנסות - אבל ככה זה כשיש מספרים קטנים: כל תנועה קטנה של כסף נראית באחוזים כאילו היא דרמטית. בסך הכל הכניסה החברה 382 אלף שקל, או בלשון החברה במחצית הראשונה של 2022 "ההכנסות צמחו ב-181 אלף שקל, או כ-90% ל-382 אלף שקל, בהשוואה ל-201 אלף שקל" במחצית הראשונה של שנת 2021.

בינתיים, הוצאות המחקר והפיתוח של החברה זינקו גם הם ב-15% ועמדו על 10.2 מיליון שקל, לעומת 8.85 מיליון שקל אשתקד. הנה, כשהמספרים גדולים יותר האחוזים כבר פחות מרשימים, אבל עליה של 1.33 מיליון שקל בהוצאות מחקר ופיתוח זה משמעותי יותר מאשר הכנסות ש'זינקו' ב-181 אלף שקל.

החברה אמנם הצליחה לצמצם הוצאות מכירה ושיווק ל-481 אלף שקל, לעומת 1.68 מיליון אשתקד, אך גם זאת - לא בזכות התייעלות אלא פשוט כי הסתיים ההסכם שחתמה לפרסום ב'קשת' תמורת מניות בשווי של 1.46 מיליון שקל.

הוצאות הנהלה וכלליות של החברה עמדו על 2.5 מיליון שקל, לעומת 2.7 מיליון אשתקד.

כמה זמן סייברוואן תוכל לשרוד? 

בהתאם לקצב שריפת המזומנים הנוכחי, של 12 מיליון שקל בחצי שנה (לעומת 10.6 אשתקד), סייברוואן תוכל לשרוד את השנה הקרובה, ואם היא תמשיך לשרוף בקצב הנוכחי כנראה שהמזומנים יספיקו גם עד סוף שנת 2023 (לפני גיוסים-דילולים נוספים). החברה כבר סיימה לשרוף את כל הכסף שגייסה בכמה סיבובים בישראל - כ-50 מיליון שקל - וכעת היא ממשיכה להתקיים  בזכות 13 מיליון דולר שגייסה בארה"ב (כ-40-45 מיליון שקל). בפועל יש לה כעת בקופה כ-41 מיליון שקל (11.7 מיליון דולר). 

מאז ההנפקה איבדה סייברוואן 80% מערכה

המניה נסחרת כעת לפי שווי של 35 מיליון שקל, ומי זוכר שהיא כבר הייתה בשווי של 250 מיליון שקל? המשקיעים בישראל איבדו את הכסף ואז החברה הלכה לנסות את מזלה מעבר לים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

החברה דיברה על גיוס לפי 100 ו-120 מיליון דולר. לא דובים ולא יער. הצגנו כאן (ולפני כן כאן) את הכישלון המתמשך של סייברוואן ואת חוסר היכולת שלה לגייס לפי שווים גבוהים.

סייברוואן נכנסה לוול סטריט במכירת חיסול: גייסה 13 מיליון דולר לפי שווי של כ-6 מיליון דולר - ובעצם אמרה לוול סטריט - "קחו את החברה, את הפוטנציאל , את החלום, תנו כסף למימוש הפוטנציאל. הצליח - אתם המרוויחים". סייברוואן חזרה למעשה לנקודת ההתחלה. היא כמו סטארט אפ בשלב מאוד מקדמי שפונה לקרנות ההון סיכון. 

מה קורה בסייברוואן?

סייברוואן התקינה עד כה את המערכת שלה ב-1,000 כלי רכב. לא הרבה כמובן. השאלה אם היא תצליח להרחיב את הפוטנציאל משמעותית. נכון לסוף חודש אוגוסט, יש לה עוד 600 הזמנות להתקנת המערכת. היא חתמה על מספר הסכמים - מול טמפו, נובולוג, FLEX, בזק וסלקום - בכל אחד מהם מדובר על פיילוט קטן.

בנוסף, היא מטמיעה את המערכות בשלוש מועצרות אזוריות בישראל: חרמון, מטה אשר ומטה יואב. על פי החברה, יש כאן פוטנציאל התקנה ב-54 מועצות אזוריות, בעיקר בהסעות של תלמידים לבתי ספר. לכל מועצה יש עשרות אוטובוסים בודדים לכל היותר. החברה גם חתמה על הסכם עם רדימיקס, חברת מערבלי הבטון, שם הותקנו המערכות ב-10 משאיות עד כה, וכן חתה על הסכם עם UTI, יבואנית Isuzu בישראל כדי לספק מערכות ל-100 משאיות. 

האם המשקיעים בוול סטריט יאכלו אותה? ייתכן שלא, היא כבר נסחרת בשווי אפסי

השאלה - האם המשקיעים בארה"ב 'יאכלו אותה' כמו המשקיעים הישראלים? דווקא ממש לא בטוח. האמריקאים רכשו סטארט אפ משווע למזומנים במחיר רצפה שכעת, יש לו כסף כדי לשרוד שנה וחצי. ברגע שאין עול של גיוס, אפשר להתרכז בביזנס. אז ההנהלה נכשלה בעבר וזה בהחלט יכול לחזור. אבל האמריקאים בטוח עשו עסקה טובה מהישראלים: הם גם בעלי הבית, גם לחברה יש כסף לתקופה הקרובה וגם היא בכל זאת נמצאת במקום אחר מבחינת פיתוח בהשוואה למצב בהנפקה לישראלים.

   

ומה אומרת הנהלת החברה?

אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן: "החודשים האחרונים היו פעילים במיוחד. אנחנו מייצרים משיכה משמעותית בהתקנות שלנו ורואים עניין חזק מאוד בחדשנות שלנו. בחודש שעבר, באוגוסט, חווינו את הרמות הגבוהות ביותר אי פעם של הזמנות והתקנות, ולכן אנו מצפים למחצית השנייה חזקה עוד יותר של השנה. לאחרונה התחלנו לחדור לענף הציבורי החדש והמבטיח תחבורה וכעת מגנים על הסעות בתי ספר בשלוש מועצות אזוריות בישראל. אנו מאמינים שזו רק ההתחלה ורק אינדיקציה מוקדמת שלנו פוטנציאל ויכולות משמעותיים לטווח ארוך. מעולם לא היינו במצב טוב יותר.

"האסטרטגיה שלנו היא בדרך כלל להתחיל עם ניסויים בקנה מידה קטן עם הלקוח, במטרה לחדור עוד יותר לתוך המקומי שלהם ציי רכב במטרה לטווח ארוך יותר להרחיב בסופו של דבר את העסקים שלנו לצי של חברת האם שלהם ברחבי העולם. ההתקנות שלנו עד כה היו בעיקר עם אותם שחקנים מקומיים ואנו מאמינים שזהו קצה הקרחון של השוק הניתן להתייחסות שלנו. זה מייצג פוטנציאל משמעותי מאוד לצמוח ולהגדיל את בסיס הלקוחות שלנו, ככל שאנו מתקרבים להשקת פתרון הדור 2.0 שלנו, הצפוי בשבועות הקרובים, שישווקו ברחבי העולם".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יענקלה לך הביתה , די נמאסת 11/09/2022 20:30
    הגב לתגובה זו
    יענקלה לך הביתה , די נמאסת
  • 2.
    התקבלתי לגוגל 11/09/2022 17:59
    הגב לתגובה זו
    באיזה יהירות גייסה מהנדסי תוכנה. מזל שדחו אותי.
  • 1.
    משקיע 11/09/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    עוד חלק מחברות הבלוף שצצו בבורסב שמיים, גוטו, קוויק, סייבוואן ועוד רבות וטובות שפשוט ביצעו הונאת משקיעים בחסות הבורסה ורשות ניירות ערך. חברות עם פעילות הפסדית ומבכיכה שנדחפה לציבור בעטיפת ממתק.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):