אביגדור ליברמן
צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

רגע לפני פיזורה: הכנסת אישרה את המענק לעסקים קטנים בעקבות האומיקרון, של 3,000 עד 600 אלף שקל

מדובר על מענק לעסקים עם היקף של עד 80 מיליון שקל
נתנאל אריאל | (3)

המענק לעצמאיים ועסקים קטנים ובינוניים עם מחזור של עד 80 מיליון שקל, בעקבות זן האומיקרון, שכולל הוצאות קבועות כמו ארנונה, אושר במליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית, רגע לפני פיזור הכנסת. על פי החוק שאושר ונכנס לספר החוקים, המענק יעמוד על 3,000 ועד ל-600 אלף שקל לכל עסק. המענק, יינתן לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון באופן שהוביל לירידה במחזור בהיקף של מעל ל-25% בחודשים ינואר-פברואר 2022 לעומת ינואר-פברואר 2019. בעקבות כך שבמענקים הקודמים חלק מהאנשים ניצלו את המענק וקיבלו כספים שלא הגיעו להם, למרות שלא נפגעו - ורשות המסים דיווחה כי מדובר ב-2 מיליארד שקל, הפעם, המענק ימוקד בעסקים אשר חוו את הפגיעה, ולא יהיו זכאים לו עסקים שחילקו דיבידנדים על רווחים במהלך הקורונה. שר האוצר, אביגדור ליברמן: "כפי שאמרתי לאורך כל הדרך - כל עסק שייפגע, יזכה לסיוע מהמדינה. המענק יעזור לעסקים קטנים ובינוניים לצמוח ולהתפתח". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו): "הבטחנו שנסייע לעצמאים, והיום אנחנו זוכים להעביר את החוק. מיקדנו את המאמץ במתן מענקים לעסקים קטנים שבאמת זקוקים לכך. הגדלנו את מגבלת המחזור לזכאות מ-60 מיליון שקל ל-80 מיליון שקל. במהלך הדיונים הצלחנו להגדיל את העסקים הזכאים, על ידי כך שהורדנו את סף הפגיעה ל25% במקום 35%. הגדלנו באופן משמעותי - 45%, את המענקים לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. והעברנו עוד שינויים רבים שמיטיבים עם העצמאים הזכאים"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מוש 02/07/2022 00:44
    הגב לתגובה זו
    אצל ליברמן הנוכל הייתם מקבלים זרג. זה כבר לא יעזור למסכנים שהפכו להומלסים אצל ליברמן וישראל ביתנו
  • 2.
    קוקו 02/07/2022 00:03
    הגב לתגובה זו
    ינואר פברואר משתקף אצל העסקים בפברואר מרץ. וזה אומר שיש חשבוניות שרלוונטיות לינואר אבל נתנות חודש אחרי כך שבעסקים מסוימים הירידה במחזור מבחינת חשבוניות הייתה בפברואר מרץ או אפריל. בקיצור אני לא יודע איך יוכלו לחשב זאת
  • 1.
    מתוסכלת 01/07/2022 07:51
    הגב לתגובה זו
    הרבה עסקים נסגרו ובקרוב יסגרו עוד. שלא יספרו סיפורים. הייתה להם מטרה להחליש את הקטנים מלכתחילה. המצב בארץ ממש ממש לא טוב. לצערי, המפולת רק מתחילה. השכירויות ההוצאות עולות העובדים בינוניים והרווח נשחק.בהצלחה לאמיצים שפותחים עסקים בתקופה כזו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.