עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

טסלה תדווח על מספר מסירות הרכבים; כיצד הדבר ישפיע על המניה?

המסירות ברבעון צפויות לרדת ל-250 אלף מסירות לעומת 310 אלף מסירות ברבעון הקודם; מה הסיבות לכך, ומה יקבע את כיוון המניה? 
תומר אמן | (2)

כמה מכוניות מסרה  TESLA INC (סימול: TSLA) ברבעון האחרון? החברה צפויה לפרסם את תוצאות הרבעון השני בתחילת חודש יולי  וקשה לחזות הפעם מה יהיו הנתונים?

מניית טסלה איבדה קרוב ל-16% ברבעון האחרון, מרבית הנפילה קשורה לתנודתיות הייצור בעקבות סגרי הקורונה ששררו לאחרונה בסין. נתון חשוב שישפיע על ביצועי המניה הוא כמובן מספר הרכבים שמסרה החברה ברבעון, כאשר האנליסטים אינם בטוחים אם טסלה תמסור פחות רכבים או יותר רכבים ביחס לרבעון המקביל וביחס לציפיות מהתקופה הנוכחית. 

לקריאה נוספת:

>>  האם לטסלה יש אפסייד? בינתיים מורגן סטנלי מורידים את מחיר היעד

>>  אחרי מורגן סטנלי: גם בקרדיט סוויס מורידים את מחיר היעד של טסלה

>>  סין חוששת מריגול על ידי טסלה; תאסור נסיעה ברכבי החברה ליד המנהיגים

דבר זה הופך את תחזיות האנליסטים לפחות רלבנטיות מאשר היו בעבר. בנק ההשקעות  DEUTSCHE BANK AG (סימול: DB) סבור שהחברה תמסור כ-245 אלף מכוניות ברבעון הקרוב. בעבר חזו בבנק כי החברה תמסור 310 אלף רכבים. הורדת תחזית זו דומה לזו שנתנו בבנקי השקעות נוספים כמו  MORGAN STANLEY (סימול: MS),  CREDIT SUISSE GROUP (סימול: CS) ו- MIZUHO FINANCIAL GRP ADS (סימול: MFG) 

הורדת תחזיות אלו 'עקרונית' לא אמורה להפתיע אף אחד. טסלה, יחד עם יצרניות הרכבים הסיניות תיפקדו "חצי קלאץ" מאז סוף חודש מרץ, כאשר מרביתן סבלו מפגיעה בשרשראות האספקה בתקופה בה המשטר ניסה לצמצם את מספר חולי הקורונה במדינה והטיל סגרים ארוכים וכואבים.

ברבעון הראשון מסרה טסלה כ-310 אלף רכבים, מספר שיא עבורה והרבעון ה-8 ברציפות בו נשבר שיא המסירות. בתחילת הרבעון השני, אנליסטים רבים העריכו כי שיא נוסף בדרכו וכי החברה תמסור כ-350 אלף רכבים ברבעון זה. אלא שזה היה לפני סגרי הקורונה בסין. ממוצע התחזיות עומד כעת על 270 אלף רכבים, אם כי חלק מהתחזיות עדיין עומדות על מספרים גבוהים. תחזיות אלו אינן "טריות" והתחזיות מהימים האחרונים עומדות על טווח של בין 240 ל-250 אלף רכבים בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

נתונים אלו מורכבים מכ-130 אלף רכבים אותם תמסור החברה מהמפעל בקליפורניה, 90 אלף רכבים מהמפעל בשאנגחאי ובין 30 ל-40 אלף רכבים מהמפעל בטקסס והמפעל בגרמניה. המפעל בגרמניה נפתח לקראת סוף הרבעון האחרון, בעוד שהמפעל בטקסס נפתח לקראת תחילת חודש אפריל (במהלך הרבעון). רק לשם ההשוואה, המפעל הסיני מסר כ-182 אלף רכבים ברבעון הראשון. 

קשה לומר אם מסירה של 250 אלף רכבים ברבעון הקרוב (או כל מספר באיזור של נתון זה) ישפיע לטובה או לרעה על המניה. כידוע, לא מעט דברים קוראים סביב טסלה, ונתוני מסירת הרכבים הם רק אחד מהגורמים הרבים שמשפיעים על ההחלטות של המשקיעים במניה. זה נתון מאכזב ברמה האבסולוטית, אבל נתון סביר בהינתן המצב בסין והשאלה אם הנתון הזה כבר גלום במחירים.

נתוני האינפלציה והעלאת הריבית (זו שהייתה וזאת שתהיה) השפיעו בעבר על מחיר מניית החברה. כמו כן, המהלכים של אלון מאסק, שמעוניין לרכוש את השליטה ב- TWITTER INC (סימול: TWTR) תמורת 44 מיליארד דולר. טסלה איבדה קרוב ל-36% מאז הודיע מאסק כי הוא מעוניין לרכוש את הרשת החברתית, יותר ממדד ה- נאסד"ק -0.21%  שאיבד באותה תקופה 21%.  

כשמסתכלים לאחור, מקבלים שטסלה לרוב הכתה בנתונים גבוהים בדו"ח מסירת הרכב את תחזית האנליסטים. בתגובה המניה עקפה את ביצועי השוק במהלך 7 מתוך 10 הפעמים האחרונות בזמן שבין נתוני מסירת הרכבים למועד פרסום הדוחות. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנחם 29/06/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    המנייה הזאת לא שווה יותר מ230 דולר היזהרו על כספכם
  • 1.
    To the moon ???????? (ל"ת)
    טסלה תעלה 29/06/2022 09:58
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.