ישראייר
צילום: עידו וכטל
דוחות

בניגוד לאל על - ישראייר מצליחה לחזור לרווח גולמי וגם לרווח נקי

החברה רשמה הכנסות של 56.5 מיליון דולר ברבעון, ישראייר גם רושמת רווח גולמי של 4.7 מיליון דולר ובשורה התחתונה החברה רושמת רווח נקי של 1.77 מיליון דולר - לעומת הפסדים ברבעון הקודם והמקביל; ישראייר צופה המשך שיפור ברבעון הקרוב לאור העליה בפעילות בחודשים אפריל-מאי
נתנאל אריאל | (13)

יש אל על 2.32% , ויש ישראייר. נכון, ישראייר הרבה יותר קטנה מאל על, אבל גם יעילה ורזה יותר, בדגש על כך שהוועד שלה לא יכול לפגוע בה - בוודאי לא באותה עוצמה של החגיגה באל על במשך שנים, שפגעה מאוד בחברה ומנעה ממנה להתרומם ולהצליח.

ישראייר שכפי שנחשף בביזפורטל - צפויה להתחיל להיסחר בעוד כשבועיים לפי שווי של 225-250 מיליון שקל - רושמת שיפור בהכנסות ל-56.5 מיליון דולר, לעומת 44.9 מילון דולר ברבעון הקודם ו-11.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, ההכנסות ממוצרים נלווים לטיסה, בהן הושבה, כבודה, ועוד, זינקו לכ-7% מסך ההכנסות של החברה בהשוואה לכ-3% בשנת 2019.

מה שיותר חשוב זה, שהיא מצליחה להרוויח גולמית על הכרטיסים שהיא מוכרת, (עלות הכרטיס נמוכה מההכנסה עליו). תגידו, ברור, כך כל חברה צריכה להתנהל. נכון, אבל אצל אל על זה עדיין לא קורה, ולא רק בגלל הקורונה -הדרישות ההזויות של העובדים פגעו בחברה הרבה לפני שמישהו שמע על נגיף כלשהו שהחל להתפשט בסין. אל על משתפרת בשנה האחרונה אבל היא תזדקק לכמה רבעונים, ואולי לכמה שנים, כדי להפוך לרווחית לאורך זמן. בניגוד אליה, ישראייר כן מצליחה לייצר רווח גולמי וברבעון הראשון של 2022 היא רשמה רווח גולמי של 4.7 מיליון דולר, לעומת הפסד גולמי של 0.18 מיליון דולר ברבעון הקודם ולעומת הפסד גולמי של 3.4 מיליון ברבעון המקביל.

ישראייר חוזרת לרווח נקי, קטן אמנם אבל עדיין רווח

החברה רשמה EBITDA חיובי של 2 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי של 2.2 מיליון דולר בשנה שעברה ו-0.9 מיליון דולר בשנת 2019. בשורה התפעולית (אחרי הכרה בהכנסה אחרת של השבת מטוסים לפעילות - כלומר שיערוך מטוסים) ישראייר רושמת רווח תפעולי של 3.6 מיליון דולר, ומדובר בשיפור לעומת הפסד תפעולי של 9.4 מיליון דולר ברבעון הקודם ולעומת הפסד תפעולי של 5.9 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה - ישראייר מצליחה לחזור ברבעון הנוכחי לרווח של 1.77 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 13.4 מיליון דולר ברבעון הקודם ולעומת הפסד נקי של 4.5 מיליון דולר ברבעון המקביל.

עוד בנתונים:

למרות שהחברה קיבלה הלוואות בערבות מדינה בהיקף של למעלה מ-170 מיליון שקל, הוצאות המימון של החברה הסתכמו בכמיליון דולר, וזאת בהשוואה ל-900 אלף דולר בשנת 2019.

על רקע הערכת שווי, אותה הזמינה החברה, רשמה ישראייר גידול של כ-5 מיליון דולר בשווי המטוסים.

בסוף הרבעון הראשון הועסקו בחברה 327 עובדים, בעלות שכר של כ-18 מיליון שקל, לעומת 490 עובדים ברבעון הראשון של 2019 בעלות שכר של 27 מיליון שקל. הקיטון בהוצאות השכר נבעה מהקטנה משמעותית של מצבת כוח האדם ולקיצוץ שכר אותו מיישמת ההנהלה והטייסים. השיפור בתוצאות הביא לשיפור החוב הפיננסי נטו, בסוף הרבעון הראשון, שעמד על 61 מיליון דולר לעומת 75 מיליון דולר בשיא משבר הקורונה. החברה גם פרעה חובות של כ-6 מיליון דולר, לספקי מנועים ומחכירי מטוסים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

בתום הרבעון הראשון, עמד נתח השוק של החברה בטיסות הבינלאומיות בנתב"ג על 4% וזאת בהשוואה לכ-1.8% נתח השוק של החברה ברבעון המקביל בשנת 2019. בנתיב הפנים ארצי, עמד נתח השוק של החברה על 39% וזאת לעומת 27% ברבעון הראשון של שנת 2019.

בישראייר מעריכים שמגמת השיפור תימשך, וזאת מאחר שלמעשה כבר עברו חודשיים מתוך שלושת החודשים של הרבעון הקרוב והחברה כבר יודעת כיצד נראים שני שליש מתוך הרבעון הזה.

 

בהנהלת ישראייר אמרו על רקע הדוחות: "ביצעו לאורך הקורונה שינויים בתהליכי עבודה, הטמעת מערכות מידע חדישות והתייעלות חסרת תקדים".

 

השליטה בישראייר (75%) עברה בשנה שעברה לקבוצת BGI (נתח של 51%) של רמי לוי וחיים שלום, כשלוי מחזיק באופן פרטי 24%. השניים רכשו את השליטה בחברה בתמורה ל-162 מיליון שקל במסגרת כינוס הנכסים של קבוצת אי.די.בי.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מעניין שישראייר טסים בשבת בניגוד להבטחות. (ל"ת)
    רבי 29/05/2022 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 28/05/2022 16:11
    הגב לתגובה זו
    ישראייר קונה שירותי תחזוקה ושירותי קרקע בשליש המחיר שעולה לאלעל. עובדי משמרת שבת של אלעל מקבלים 300 אחוז על אותה עבודה. בישראייר המנכל עובד ביחד עם הטייסים בניגוד לאלעל.
  • 9.
    כש יפסיקו לטוס בשבת גם הם יפסידו (ל"ת)
    טס בסופ"ש 28/05/2022 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    טוקו 28/05/2022 07:59
    הגב לתגובה זו
    המטוס היה עם לוגו של חברה. אחרת רואים שרמי לוי נותן שם עבודה.
  • 7.
    משה 27/05/2022 21:46
    הגב לתגובה זו
    שרות מעולה עמידה בזמנים ניהול טוב ויציב מזה שנים
  • 6.
    משה 27/05/2022 12:25
    הגב לתגובה זו
    בטח מרוויחה חוסר תנאים לעובדים שכר מצחיק בלי תנאים מנימלים חוסר בכוח אדם בכול תפקיד אפשרי איך לו ירוויחו
  • 5.
    ממ 27/05/2022 09:41
    הגב לתגובה זו
    ישראייר לא נותנים שירות ללקוח, מבטלים טיסות ומחזירים כסף אחרי חודשים רבים, מקבלים תדלוםמעל משלוח מזוודות ולא מעלים את כל המזוודות לטיסה, אין שירות לקוחות, אין עם מי לדבר בחברה. חוסר מענה אנושי בכל אמצעי התקשורת האפשריים. ביזיון!! אם כך הם משיגים רווח, המצב שלנו חמור מאוד!!
  • 4.
    לרון 27/05/2022 09:21
    הגב לתגובה זו
    בגודל חצי לונדון עם בעיית תשתיות כ"כ רצינית, נפלא מבינתי ,ובעצם לא "הכל פוליטי"
  • 3.
    לרון 27/05/2022 09:17
    הגב לתגובה זו
    אך אם כבר אזי עדיף להשקיע באג"ח של חברת הרכבת הגם בעייתית אך "קצת" פחות
  • 2.
    לרון 27/05/2022 09:15
    הגב לתגובה זו
    אין עתיד כל עוד בעיות הועד והטייסים לא ייפתרו אחת ולתמיד,ממש חבל אך זה ב DNA של אל על
  • מנהל בהייטק 30/05/2022 00:51
    הגב לתגובה זו
    גם אין שם מנהלים טובים. שירות ברמה מאוד נמוכה. שלא נדבר על הטכנולוגיות ואתר החברה המיושן
  • 1.
    חיים 26/05/2022 20:26
    הגב לתגובה זו
    מדובר בחברה ריווחית, לעומת אל על שעדיין שקועה עמוק בבוץ
  • למה רק 400? אני חושב 500 (ל"ת)
    רמי לוי 27/05/2022 08:39
    הגב לתגובה זו
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מיכאל שלוסר
צילום: מצגת החברה

עוד צרות: בי-קיור לייזר גילתה בטעות שאין אישור למוצר; הבעלים התפטר

הצרות בחברה נמשכות: גילתה שהיצרן הסיני אשר מייצר עבורה חלק מהמוצרים, אינו מחזיק באישור CE. היא טוענת כי אין לכך השפעה מהותית על המכירות, אבל יו"ר הדירטוריון החליט להתפטר. רק לפני מספר חודשים הדח"צים התפטרו אחרי נפילה במניה
איציק יצחקי |
נושאים בכתבה בי קיור לייזר

חברת אריקה ביו קיור אריקה בי-קיור -9.33% גילתה שהיצרן הסיני אשר מייצר עבורה חלק מהמוצרים, אינו מחזיק באישור CE. לטענתה ההשפעה אינה מהותית, אך במקביל - יו"ר הדירקטוריון והבעלים מיקי שלוסר התפטר מכל תפקידיו. לטענת החברה, היצרן מספק מוצרים המהווים כ-12% ממכירות החברה מתחילת שנת 2021 ועד היום. לאור העובדה שהוא לא מחזיק באישור המאפשר לו לייצר עבורה את החומרים, החברה עצרה את המכירות. הסיפור של החברה הוא עצוב. היא התרסקה ב-77% בשנה האחרונה ולא מצליחה להתרומם מההנפקה. בחודש אוקטובר דיווחנו כי הדח"צים של אריקה בי-קיור מתפטרים בשל "כשלים בחברה". גם סמנכ"ל הכספים החדש התפטר אחרי שהמניה ירדה ב-95% בתוך שנה. המניה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 19 מיליון שקל, אחרי שגייסה את הכסף בהנפקה לפי שווי של 512 מיליון שקל (הבעלים מיכאל שלוסר עוד רצה להנפיק אותה לפי שווי של מיליארד שקל), וכחלק מגל ההנפקות זינקה ביום הראשון ב-26%, לשווי של 646 מיליון שקל וזמן קצר אחרי ההפקה היא אפילו הגיעה לשווי של 800 מיליון שקל - צניחה מדאיגה. בחזרה לסיפור שלנו. החברה טוענת כי ערכה בדיקות ביוזמתה, לאחר שלא התאפשרה כניסתו להונגריה של משלוח 12 מכשירי Cure-B Sport Laser, וזאת כי למכשירים אין אישור CE. "בהתאם לבדיקות שנערכו על ידי החברה בעקבות זאת, התברר לה כי קיים אישור CE כללי מיום 17 בספטמבר 2020 המתייחס ל Devices Laser intensity-Low בתוקף, ובנוסף, בידי החברה הצהרה חתומה של היצרן והנציג המקצועי של החברה לפיה לכלל מכשירי החברה הרלבנטיים יש אישור CE", כתבה בדיווח לבורסה. עוד ציינה כי "להבנת החברה על היצרן לקבל אישור CE ספציפי עבור כל אחד מהמוצרים הנכללים. בהתאם למידע שנמסר לחברה על ידי היצרן, הוא פועל להשלמת המסמכים הנדרשים והסדרת האישורים עבור המוצרים שלעיל והחברה מעריכה כי אישורים כאמור יתקבלו בשבועות הקרובים". מתברר כי במסגרת הבדיקות שנערכו על ידה, התגלה לחברה אתמול (שבת) כי בחודש פברואר התקבלה על ידי יו"ר הדירקטוריון הודעת מייל מנציג היצרן לפיה מבחינה טכנית רק דגמי ה- Classic Laser Cure-B וה-Pro Laser Cure-B אושרו באופן רשמי על ידי ה-CE וכי "באופן טכני הדגמים האחרים של החברה אינם יכולים לשאת את הלוגו של ה- CE". לטענתה, יו"ר הדירקטוריון לא טיפל בהודעה כאמור כראוי ולא עדכן על כך את הדירקטוריון. לכן, יו"ר הדירקטוריון הודיע כי הוא מבקש להתפטר מהדירקטוריון ומכל תפקידיו בחברה, לרבות תפקיד היו"ר. להערכת החברה, השפעת עצירת המכירות של המוצרים האמורים לעיל על החברה אינה מהותית.