בניגוד לאל על - ישראייר מצליחה לחזור לרווח גולמי וגם לרווח נקי
יש אל על 0.59% , ויש ישראייר. נכון, ישראייר הרבה יותר קטנה מאל על, אבל גם יעילה ורזה יותר, בדגש על כך שהוועד שלה לא יכול לפגוע בה - בוודאי לא באותה עוצמה של החגיגה באל על במשך שנים, שפגעה מאוד בחברה ומנעה ממנה להתרומם ולהצליח.
ישראייר שכפי שנחשף בביזפורטל - צפויה להתחיל להיסחר בעוד כשבועיים לפי שווי של 225-250 מיליון שקל - רושמת שיפור בהכנסות ל-56.5 מיליון דולר, לעומת 44.9 מילון דולר ברבעון הקודם ו-11.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, ההכנסות ממוצרים נלווים לטיסה, בהן הושבה, כבודה, ועוד, זינקו לכ-7% מסך ההכנסות של החברה בהשוואה לכ-3% בשנת 2019.
מה שיותר חשוב זה, שהיא מצליחה להרוויח גולמית על הכרטיסים שהיא מוכרת, (עלות הכרטיס נמוכה מההכנסה עליו). תגידו, ברור, כך כל חברה צריכה להתנהל. נכון, אבל אצל אל על זה עדיין לא קורה, ולא רק בגלל הקורונה -הדרישות ההזויות של העובדים פגעו בחברה הרבה לפני שמישהו שמע על נגיף כלשהו שהחל להתפשט בסין. אל על משתפרת בשנה האחרונה אבל היא תזדקק לכמה רבעונים, ואולי לכמה שנים, כדי להפוך לרווחית לאורך זמן. בניגוד אליה, ישראייר כן מצליחה לייצר רווח גולמי וברבעון הראשון של 2022 היא רשמה רווח גולמי של 4.7 מיליון דולר, לעומת הפסד גולמי של 0.18 מיליון דולר ברבעון הקודם ולעומת הפסד גולמי של 3.4 מיליון ברבעון המקביל.
ישראייר חוזרת לרווח נקי, קטן אמנם אבל עדיין רווח
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשורה התחתונה - ישראייר מצליחה לחזור ברבעון הנוכחי לרווח של 1.77 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 13.4 מיליון דולר ברבעון הקודם ולעומת הפסד נקי של 4.5 מיליון דולר ברבעון המקביל.
עוד בנתונים:
למרות שהחברה קיבלה הלוואות בערבות מדינה בהיקף של למעלה מ-170 מיליון שקל, הוצאות המימון של החברה הסתכמו בכמיליון דולר, וזאת בהשוואה ל-900 אלף דולר בשנת 2019.
על רקע הערכת שווי, אותה הזמינה החברה, רשמה ישראייר גידול של כ-5 מיליון דולר בשווי המטוסים.
בסוף הרבעון הראשון הועסקו בחברה 327 עובדים, בעלות שכר של כ-18 מיליון שקל, לעומת 490 עובדים ברבעון הראשון של 2019 בעלות שכר של 27 מיליון שקל. הקיטון בהוצאות השכר נבעה מהקטנה משמעותית של מצבת כוח האדם ולקיצוץ שכר אותו מיישמת ההנהלה והטייסים. השיפור בתוצאות הביא לשיפור החוב הפיננסי נטו, בסוף הרבעון הראשון, שעמד על 61 מיליון דולר לעומת 75 מיליון דולר בשיא משבר הקורונה. החברה גם פרעה חובות של כ-6 מיליון דולר, לספקי מנועים ומחכירי מטוסים.
- האם הירידות באיי.סי.אל מוצדקות או שמדובר בתגובת יתר?
- ה"תכנית אסטרטגית" של אוגווינד נחשפת: הנפקה בדיסקאונט למנהלים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
בתום הרבעון הראשון, עמד נתח השוק של החברה בטיסות הבינלאומיות בנתב"ג על 4% וזאת בהשוואה לכ-1.8% נתח השוק של החברה ברבעון המקביל בשנת 2019. בנתיב הפנים ארצי, עמד נתח השוק של החברה על 39% וזאת לעומת 27% ברבעון הראשון של שנת 2019.
בישראייר מעריכים שמגמת השיפור תימשך, וזאת מאחר שלמעשה כבר עברו חודשיים מתוך שלושת החודשים של הרבעון הקרוב והחברה כבר יודעת כיצד נראים שני שליש מתוך הרבעון הזה.
בהנהלת ישראייר אמרו על רקע הדוחות: "ביצעו לאורך הקורונה שינויים בתהליכי עבודה, הטמעת מערכות מידע חדישות והתייעלות חסרת תקדים".
- 11.מעניין שישראייר טסים בשבת בניגוד להבטחות. (ל"ת)רבי 29/05/2022 12:31הגב לתגובה זו
- 10.אנונימי 28/05/2022 16:11הגב לתגובה זוישראייר קונה שירותי תחזוקה ושירותי קרקע בשליש המחיר שעולה לאלעל. עובדי משמרת שבת של אלעל מקבלים 300 אחוז על אותה עבודה. בישראייר המנכל עובד ביחד עם הטייסים בניגוד לאלעל.
- 9.כש יפסיקו לטוס בשבת גם הם יפסידו (ל"ת)טס בסופ"ש 28/05/2022 09:43הגב לתגובה זו
- 8.טוקו 28/05/2022 07:59הגב לתגובה זוהמטוס היה עם לוגו של חברה. אחרת רואים שרמי לוי נותן שם עבודה.
- 7.משה 27/05/2022 21:46הגב לתגובה זושרות מעולה עמידה בזמנים ניהול טוב ויציב מזה שנים
- 6.משה 27/05/2022 12:25הגב לתגובה זובטח מרוויחה חוסר תנאים לעובדים שכר מצחיק בלי תנאים מנימלים חוסר בכוח אדם בכול תפקיד אפשרי איך לו ירוויחו
- 5.ממ 27/05/2022 09:41הגב לתגובה זוישראייר לא נותנים שירות ללקוח, מבטלים טיסות ומחזירים כסף אחרי חודשים רבים, מקבלים תדלוםמעל משלוח מזוודות ולא מעלים את כל המזוודות לטיסה, אין שירות לקוחות, אין עם מי לדבר בחברה. חוסר מענה אנושי בכל אמצעי התקשורת האפשריים. ביזיון!! אם כך הם משיגים רווח, המצב שלנו חמור מאוד!!
- 4.לרון 27/05/2022 09:21הגב לתגובה זובגודל חצי לונדון עם בעיית תשתיות כ"כ רצינית, נפלא מבינתי ,ובעצם לא "הכל פוליטי"
- 3.לרון 27/05/2022 09:17הגב לתגובה זואך אם כבר אזי עדיף להשקיע באג"ח של חברת הרכבת הגם בעייתית אך "קצת" פחות
- 2.לרון 27/05/2022 09:15הגב לתגובה זואין עתיד כל עוד בעיות הועד והטייסים לא ייפתרו אחת ולתמיד,ממש חבל אך זה ב DNA של אל על
- מנהל בהייטק 30/05/2022 00:51הגב לתגובה זוגם אין שם מנהלים טובים. שירות ברמה מאוד נמוכה. שלא נדבר על הטכנולוגיות ואתר החברה המיושן
- 1.חיים 26/05/2022 20:26הגב לתגובה זומדובר בחברה ריווחית, לעומת אל על שעדיין שקועה עמוק בבוץ
- למה רק 400? אני חושב 500 (ל"ת)רמי לוי 27/05/2022 08:39הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה
ג’י סיטי ג'י סיטי 1.47% , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.
בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO, "עם השפעה זניחה על המינוף” ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.
מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.
מה המספרים מספרים
מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.
- הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.
אלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדושהאם הירידות באיי.סי.אל מוצדקות או שמדובר בתגובת יתר?
המניה נפלה אחרי שהחברה סיכמה עם האוצר על העברת נכסי הזיכיון בים המלח למדינה בתמורה לכ-3 מיליארד דולר וביטלה את זכות הסירוב במכרז הבא, והמשקיעים שואלים האם זו תגובת יתר, או ירידה מוצדקת?
מניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.27% צנחה בשבוע שעבר בכ-15% ברקע הדיווח על מזכר ההבנות שנחתם בינה לבין משרד האוצר בנוגע לזיכיון ים המלח, אחד הנכסים המרכזיים וההיסטוריים של החברה. ההודעה, שנועדה להסדיר את סיום הזיכיון בשנת 2030, התקבלה בשוק כאילו מדובר במהלך של “מכירת ליבה” או ויתור על מנוע רווח מהותי, אך מאחורי הכותרת מסתתרת עסקה מורכבת יותר, שכוללת הסכמה רגולטורית שנועדה לייצר ודאות לשני הצדדים, ולמעשה לקבע את תנאי סיום הזיכיון ואת מתווה ההמשך לשנים הבאות.
התגובה החריפה במניה משקפת בעיקר בלבול של המשקיעים. לכאורה, אין כאן "מכירת פעילות ליבה" אלא סגירת חשבון היסטורית בין המדינה לבין חברת הכימיקלים לקראת תום הזיכיון בשנת 2030. מזכר ההבנות שפורסם קובע כי כלל נכסי הזיכיון יעברו למדינה עם סיומו, ואיי.סי.אל תקבל בתמורה 2.54 מיליארד דולר, ובתוספת החזר השקעות בפרויקט קציר המלח, הסכום הכולל צפוי להגיע לכ-3 מיליארד דולר. מדובר בסכום נמוך מהערכות המוקדמות, במה שהיה אחד המשקולות על המניה בשבוע שעבר, אך כזה שמעניק לשני הצדדים ודאות רגולטורית וכלכלית לשנים הקרובות.
על פי הדיווחים, באוצר ביקשו לשים סוף לחוסר הבהירות סביב הזיכיון ההיסטורי ולפתוח את הדרך למכרז חדש, אך נתקלו בזכות הסירוב שהייתה לאיי.סי.אל, סעיף שאפשר לה להשוות כל הצעה מתחרה ולזכות אוטומטית. הפתרון שנמצא היה שילוב של איום רגולטורי והידברות אינטנסיבית, כאשר האוצר אותת כי יפעל לבטל את הזכות הזו בחקיקה אם לא תושג הסכמה, בעוד שהחברה העדיפה להימנע מעימות משפטי מתמשך. התוצאה היא מזכר הבנות שמעניק לשני הצדדים מרחב תמרון, מצד אחד המדינה קיבלה ביטול רשמי של זכות הסירוב והסדרת הנכסים, ומצד שני החברה קיבעה שווי העברה ותמורה עתידית של כ־2.5 מיליארד דולר, בתוספת החזר על פרויקט קציר המלח.
החברה ויתרה בסופו של דבר על זכות הסירוב הראשונה שהייתה לה במכרז הבא, ותתמודד בו על פי תנאים זהים לשאר המתמודדים. במקביל, המדינה תבחן מנגנונים שיבטיחו את המשך פעילות תעשיות ההמשך של איי.סי.אל בישראל. המהלך הזה עשוי לגרום לחברה לשלם יותר בפועל ממה שהייתה יכולה לשלם במידה והייתה לה את האפשרות הזו. גם, על הנייר לחברות אחרות אין סיבה לגשת למרכז כזה שבו לחברה יש יתרון כה מהותי. כעת, המכרז צפוי להיעשות בתנאי שוק ולשקף את המחירים בשוק, אך עדיין יש כוכבית.
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- איי.סי.אל מזנקת - יצואנית האשלג העיקרית של קנדה סגרה את המכסה השנתית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפועל, איי.סי.אל שומרת על יתרון מבני: מערך הפקה ותפעול קיים, ידע הנדסי ומיומנויות מצטברות שיקשו על כל שחקן חדש לבנות פעילות חלופית. גם פרויקט קציר המלח, שבעבר הוגדר נטל כלכלי, מוסדר כך שהזכיין הבא ישא בעלויותיו, מה שמעלה את רף הכניסה במכרז הבא.
