אינטל שבבים
צילום: אינטל

האם מניות השבבים בדרך למטה?

האם התאמות מלאי של הלקוחות יובילו לירידה בביקושים לשבבים וכמה זמן זה עשוי לקחת? לא הכל וורוד בממלכת השבבים
נושאים בכתבה אינטל שבבים

ביקושים גדולים לשבבים לצד מחסור עולמי ובעיות אספקה, הרימו את מחירי השבבים. ככה זה שיש ביקוש שעולה על ההיצע. אפילו אם ידוע שזה נקודתי, לזמן קצר, המחירים עולים. במצב כזה, יש ריצת אמוק של הלקוחות לרכוש שבבים, למלא את המלאי, כי מי יודע מה יקרה מחר בשוק הזה וכשזה קורה, יצרניות השבבים בתקופה נהדרת – מחירים עולים מתורגמים לרווחים עצומים. עם זאת, גם היצרנים האחרים והמתחרות בריצת אמוק – ריצה לספק את הביקושים, לייצר עוד, להקים מפעלים. ואז מגיעים בהמשך למצב הפוך – עודף היצע.

אנחנו עוד לא שם, אבל ויליאם שטיין, אנליסט מ-Truist מזהיר שיש סימנים שהחגיגה עומדת להסתיים -  "בימים האחרונים נודע לנו על שינוי שלילי פתאומי באותות הביקוש ממגוון רחב של יצרני ציוד מקורי של מחשבים, צרכנים ותקשורת" כותב שטיין ומתאר "הקיצוצים בביקושים קשורים בעיקר לייצור ברבעון השני, אך הביקושים לאורך המחצית השנייה של השנה נותרו חזקים".

זה לא אמור להיות מפתיע. היתה הערכה שמתישהו הביקושים יירדו נקודתית גם בגלל עודפי מלאי. השאלה אם מדובר בהתאמה של מלאים או במשהו חמור יותר – התאמה של ביקושי צרכנים, ובמילים אחרות – פחות רכישות של צרכנים.

כך או אחרת, על רקע הערכתו, מפחית שטיין את מחירי היעד על מניות השבבים – מחיר היעד ל-AMD ADVANCED MICRO DEVICES ירד מ-144 ל-111 דולר. מחיר היעד של אינטל  INTEL CORPORATION ירד מ-53 דולר ל-49 דולר. שתי המניות האלו בהמלצה פושרת של "החזק".

מניית אינבידיה NVIDIA COR מקבלת המלצת קנייה עם מחיר יעד של 298 דולר בעוד בעבר המחיר היה 347 דולר.

מניות השבבים איבדו בשבוע האחרון יותר מאשר המדדים המובילים - אינטל, AMD, אינבידיה, איבדו בהתאמה, 5%, 6% ו-10%. ההמלצות של שטיין מבטאות פרמיה נמוכה של כ-4% על מניית אינטל, כ-85 על מניית AMD וכ-25% פרמיה על מניית אינבידיה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ציון 09/04/2022 13:19
    הגב לתגובה זו
    עם PEG על 0.94 והיא צומחת בקצב טוב. בעתיד הקרוב ורחוב הביקוש לשבבי זיכרון רק הולך וגדול. משנה לשנה יש שוק חדש שדורש ביקוש לשבבי זיכרון. השוק החדש זה הרכבים החשמליים האוטונומים.
  • 7.
    דודו 09/04/2022 00:15
    הגב לתגובה זו
    נעזוב עכשיו נפסיד . נישאר נפסיד. מה עושים?
  • 6.
    פז 08/04/2022 23:58
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן לקנות.חברות השבבים עברו תיקונים חדים
  • דוד 10/04/2022 01:54
    הגב לתגובה זו
    לא פעם ולא פעמיים הניתוח הנקודתי רחוק ממה שקורה בפועל.
  • 5.
    חרטא (ל"ת)
    חרטא 08/04/2022 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    האם זה נכון גם למניית טאואר? (ל"ת)
    גדעון 08/04/2022 18:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יורד כבר חצי שנה גוטה (ל"ת)
    יוס 08/04/2022 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחרי שהיא נמכרה ותימחק מהבורסה מחפשים תחליף אחר (ל"ת)
    טאואר 08/04/2022 18:41
    הגב לתגובה זו
  • אבי 09/04/2022 13:48
    הגב לתגובה זו
    רק אינטל היא העתיד.
  • 1.
    אנונימי 08/04/2022 18:03
    הגב לתגובה זו
    30% רווח AMD כדאי למכור??
  • אקי 27/04/2022 08:15
    הגב לתגובה זו
    מה עם רווח 30%,בטח עכשיו זה 3% כואב הלב ??
  • חחחה 09/04/2022 19:23
    הגב לתגובה זו
    בעע
  • לא מוכרים סוס מנצח ! (ל"ת)
    משקיע 09/04/2022 13:49
    הגב לתגובה זו
  • rgb 09/04/2022 09:46
    הגב לתגובה זו
    עוד לא
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.