תחנת דלק של Shell
צילום: Pixbay

חברות הנפט יופיעו בשימוע על הפקעת מחירים; האם הטענות מוצדקות?

פוליטקאים וצרכנים זועמים על עליות מחירי הדלק בארצות הברית ומפנים את זעמם לחברות הנפט הגדולות ולתחנות הדלק, ועל רקע זה יתקיים שימוע למנהלי החברות הגדולות; כמה צדק יש בטענות?
גיא טל | (1)

השבוע יערך שימוע בפני הקונגרס למנהלי חברות הנפט הגדולות, כשצרכנים מתלוננים על הפקעת מחירים. עליות המחירים הן על רקע מחירי הנפט הגבוהים בתקופה האחרונה. לדעת מומחים בתחום האנרגיה יתכן שבכמה מקומות אכן מחירי הדלק גבוהים מדי, אך באופן כללי העליות הן הגיוניות לנוכח הנסיבות. 

"הגורם המרכזי לעליית מחירי הנפט כעת, שבסופו של דבר מתגלגל למחיר הדלק לצרכן הוא הפלישה הרוסית לאוקראינה" אומר ברייאן מילן, מנהל בחברת ניהול הנכסים DTN, "הביקוש לנפט התאושש במהירות מהסגרים, כשהוא מתגבר על העליה בהיצע. עם הפלישה לאוקראינה והסנקציות על רוסיה, מתגבר החשש מפני הפרעות בהיצע ומחסור באנרגיה". 

ביום רביעי השבוע ועדת האנרגיה ווועדת המסחר בקונגרס תנהל שימוע למנהלי חברות הנפט הגדולות, כולל  CHEVRON CORP ,  DEVON ENERGY CORP ,  PIONEER NATURAL RESCS CO  אקסון מוביל EXXON MOBIL , של SHELL PLC ו BP PLC .  כותרת הדיון: "הפקעת מחירים בתחנות הדלק: חברות הנפט הגדולות והכאב האמריקאי במשאבת הדלק". השימוע בא על רקע תלונות של פוליטקאים וצרכנים על כך שהחברות מציגות רווחים שמנים למרות שהעליה במחירי הנפט אמורה להשפיע גם עליהם. בריטיש פטרוליום הציגה בשנה שעברה את הרווחים הגבוהים ביותר מאז 2012, ואקסון מובייל דיווחה כי היא צופה לעלייה של 2 מיליארד דולר בדוחות הקרובים.

בהודעה תוקפנית ופופליסטית של ראשי הוועדות נכתב כי "חברות הדלק לא עושות מספיק להקל על הקושי של מחירי הדלק, ובמקום ממלאים את כיסם. הגיע הזמן שנרד לשורש השאלה למה חברות הנפט שמחות לראות את האמריקאים סובלים כדי שבעלי המניות שלהם והמנהלים יוכלו להריץ רווחי עתק". 

יחד עם זאת זה לא סיפור פשוט של אנשים תאווי בצע שמנצלים הזדמנות, וודאי שאף אחד לא שמח לראות אף אחד סובל. נזכיר שבשנת 2020 הציגו חברות הנפט הפסדי עתק, ובסופו של דבר הסיכון שמיצג העסק איננו נמוך. חברות הנפט לא מציגות ביצועים יוצאי דופן ביחס לחברות אחרות במדדים המרכזיים בשוק המניות האמריקאי. אגודת הנפט האמריקאית מסרה בתגובה לשימוע: "ישנם גורמים רבים מאחורי העליה במחירי האנרגיה, החל מתנודתיות גאופוליטית וצווארי בקבוק בשרשראות האספקה ועד חוסר ודאות רגולטורית ומסרים מעורבים מוושינגטון". 

"אנשים מסתכלים על רווחי חברות הנפט וחושבים שהן מעלות את מחירי הדלק באופן שרירותי, יחד עם זאת הם ככל הנראה לא מסתכלים על ההפסדים הגדולים של החברות הללו בשנת 2020" אומר פטריק דה האן, אנליסט בחברת GasBuddy. הטענה של "הפקעת מחירים בדלק" היא לא תיאור הוגן של השוק לדבריו. ברור שחברות נפט מרוויחות יותר כשמחיר הנפט עולה, אבל הטענות על הפקעת מחירים הן לא יותר מקולות של תסכול אל מול הכאב בכיס של הצרכן לדבריו. 

כמו כן, מחירי הדלק בתחנה מערבים גורם נוסף - בעלי תחנות הדלק, שאף הם לעיתים מאושמים בתאוות בצע שגורמת להפקעת מחירים. לדברי האנליסט מחיר הדלק באופן כללי מתעכב יומיים עד ארבעה ימים לפני שהוא מתחיל לנוע עקב של שינויים משמעותיים של מחירי הנפט. אך הם בדרך כלל עולים למעלה מהר, ויורדים בקצב יותר איטי, כיון שבעלי תחנות הדלק לא רוצים להוריד מחירים ב-10- 15 סנט לגאלון רק כדי לגלות למחרת שמחיר הדלק שהם קונים עלה ב-20 סנט לגאלון.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

על פי מחקר שנערך לאחרונה, מחיר הנפט הגולמי היווה כ-54% ממחיר הדלק במשאבה בארצות הברית, כך שעליה של כ-60% במחירי הנפט נכון לראשון באפריל לעומת שנה שעברה הובילה לעלייה במחיר הדלק בכ-46% למחיר של 4.175 דולר לגאלון - יחס הגיוני שנובע ברובו המוחלט מהעליה במחיר הנפט ולא מעלייה במרווחי הרווח. העליות הללו לא מיתרגמות לרווחים מהותיים לחברות הנפט.

בנוסף, על פי המחקר, רק 39% מתחנות הדלק נושאות שמות מותג של אחת מחמשת חברות הנפט הגדולות, ורק 0.1% מהתחנות באמת נמצאות בבעלות החברות הללו. עוד עולה מהמחקר שהרווח מכל גאלון של דלק הוא בערך 30 סנט, ולאחר הוצאות כמו חיוב כרטיסי אשראי הבעלים מקבל רווח נקי של 10 סנט לגאלון. שולי הרווח המצומצמים משאירים גם מעט מאד מקום לטעויות, כך שהורדה לא אחראית של המחיר עקב תנודה זמנית במחיר הנפט, תגרום באופן ישיר להפסדים משמעותיים לבעל התחנה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק מזומן 05/04/2022 22:42
    הגב לתגובה זו
    כשהוא יורד לא מייללים.רק כשעולה.
אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאן

אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981

ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן -3.37%  , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon Mobil Corp.  ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.

במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.

על פי ההבנות בין הצדדים, במידה ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.

בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.


                        מפת האזור. קרדיט: אנרג'יאן 

מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס. בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.