צבעי מאכל פיטולון
צילום: Phytolon

פיטולון בשת"פ עם גינקו: ייצרו צבעי מאכל טבעיים עמוקים וזולים יותר

שתי החברות, האחת ישראלית והשניה אמריקאית, ייצרו ביחד בשת"פ את זני השמרים המייצרים לדבריו צבעים טבעיים באיכות גבוהה. לדברי החברות, צבעי מאכל רבים נאסרים לשימוש הן על ידי הרגולטור והן על ידי הצרכנים ושיתוף הפעולה צפוי לפתור בעיה זו
תומר אמן |
נושאים בכתבה מזון

חברת פיטולון (Phytolon) הישראלית, המייצרת צבעי מאכל טבעיים מדווחת היום על שותפות עם חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית גינקגו (Ginkgo Bioworks, NYSE:DNA) ליצירת זני שמרים המייצרים צבעים טבעיים באיכות גבוהה. על משקיעיה של החברה נמנים מילניום פוד-טק וטרנדליינס. 

במסגרת השותפות, פיטולון תמנף את הפלטפורמה הטכנולוגית של גינקגו המאפשרת הנדסת זני שמרים בסקאלה גדולה ליצירת צבעים טבעיים ממשפחת הבטלאינים, המעניקים לפירות ושורשים כמו סלק וסברס את צבעם העמוק והבוהק. מטרת הפרויקט המשותף הוא למקסם את הטכנולוגיה של פיטולון ואת מגוון הצבעים שהיא מציעה ללקוחותיה בספקטרום האדום-סגול-צהוב באופן שימצב את החברה בצורה אופטימלית לצד שותפיה העסקיים בתחום המזון והקוסמטיקה.

מימין לשמאל: ד"ר טל זלצר וחלים ג'ובראן - מייסדי פיטולון

בתעשיית המזון נפוצים מאות סוגים שונים צבענים מלאכותיים המיוצרים בסינתזה כימית מתוצרי זיקוק של נפט. למרות שצבעים אלו בוהקים לעין וזולים לשימוש, חלקם נאסרו או הוגבלו לשימוש במזון עקב דאגה לבריאות הציבור, ומגמה זו הולכת וגדלה. הדרישה להוציא את הצבעים המלאכותיים משימוש אינה מגיעה רק מהרגולטורים, אלא גם מהצרכנים, שממשיכים לדברי החברה לדררוש מתעשיית המזון לחפש תחליפים לצבעים הסינתטיים - צבעים שיהיו לא רק בוהקים וזולים אלא גם טבעיים, ולאחרונה גם כאלו המיוצרים בטכנולוגיות ברות קיימא, כמו פרמנטציה.

לדברי החברה, לה טכנולוגיה המאפשרת ייצור פיגמנטים טבעיים ממשפחת הבטלאינים בשיטות של פרמנטציה של שמרים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד