אוטובוס קווים תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו

עמישראל מתפלח בתחבורה הציבורית; תוגבר האכיפה

אם אתם נוסעים באוטובוסים אתם מכירים את התופעה הזו - יש רבים שלא משלמים, לא מעבירים את הרב קו, או מעבירים ולמרות שנשמע צפצוף שמעיד שהכרטיס לא עבר, הם כבר הולכים לשבת. חוצפה ישראלית.

הבעיה הגדולה יותר היא שכאשר עולה הפקח, הוא לא רוצה ואולי גם לא יכול להתמודד עם שני צעירים שהתפלחו, הוא רוצה לחזור הביתה בשלום, הדבר האחרון שהוא רוצה להתחיל בעימות. הוא פשוט מבקש מהם ללכת להעביר-להטעין את הכרטיס ובזה לרוב תם העניין. אז נכון, יש גם קנסות, אבל מסקר קצר שעשינו מתברר שלרוב הפקחים סולחים וששיעור הלא משלמים הוא גבוה - 20% לפחות ואצל צעירים בשיעור גבוה יותר.  

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הסעיפים העוסקים בהגברת אכיפת תשלום דמי הנסיעה באוטובוסים, מתוך פרק התחבורה בהצעת חוק ההסדרים (הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021). בין היתר מוצע לתמרץ את מפעילי התחבורה הציבורית לפתוח תיקי הוצאה לפועל על קנסות בגין נסיעה ללא תשלום שלא שולמו גם הם. בדיון היום התברר כי חברת קווים מעריכה את הנזק השנתי כתוצאה מאי תשלום בכ-30 מיליון שקלים.

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי המצב היום של מתן קנס מוגדל אינו אפקטיבי, כי מפעילי התחבורה הציבורית נדרשים לפתוח תיק בהוצאה לפועל בהליך יקר. היא הסבירה כי התיקון יאפשר הליך מקוצר בהוצאה לפועל, שגם יעלה פחות לציבור וגם ייעל את הגבייה. עוד אמרה עו"ד ראובני כי הורים לילדים יקבלו הודעה על מתן קנס באופן מידי.

ח"כ אורי מקלב אמר כי זאת בעיה לאפשר לרשות את המהלך, שכן זה ייתן לה מוטיבציה לתת קנסות. ח"כ יבגני סובה הוסיף כי צריך קודם להסביר לציבור את המצב, ורק לאחר מכן לעבור לשלב החמרת האכיפה. לדבריו, מי שמשתמש בתחבורה ציבורית אלה האוכלוסיות החלשות, ולכן הוא מתנגד לדלג על שלב ההסברה. "אני מבין שיש פה 300 מיליון שקל, אבל האזרח הפשוט יכול להיפגע מזה ואני לא רוצה לחזור לדיונים על סיפורי סיטיפס בירושלים", אמר. ח"כ יעקב מרגי אמר כי ההליך צריך להתנהל במרכז לגביית קנסות, וכי מי שמתפלח צריך לשלם כפול ופי שלוש, אבל לעיתים קורים מקרים בתום לב.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    תומר 05/10/2021 18:47
    הגב לתגובה זו
    שכולם יחזרו לעלות ולתקף ליד הנהג. נכון שזה יותר מהיר שכולם עולים מכל הדלתות,אבל משרד התחבורה צריך להחליט מה יותר חשוב נוחות הנוסעים שבאה ביחד עם הפסדים עצומים,או לשמור על כספי משלם המיסים. למי שלא יודע החברות מקבלות כסף מהמדינה מהכסף של כולם.
  • 15.
    יוני 05/10/2021 18:15
    הגב לתגובה זו
    היום יש 50% הנחה לנשים מגיל 62 וגברים מגיל 67 . צריך לקבוע הנחה של 20% מגיל 65-70 לכולם . מגיל 70-75 הנחה של 30% מגיל 75-80 הנחה של 50% מגיל 80-85 הנחה של 70% מגיל 85-90 הנחה של 90% מגיל 90 ועד בכלל - 100%
  • 14.
    מגה 05/10/2021 17:18
    הגב לתגובה זו
    מי שסטודנט ונוסע ביום-יום מקבל הנחה בחופשי -חודשי וזה מספיק .
  • 13.
    הכל אפשרי 05/10/2021 15:55
    הגב לתגובה זו
    אני די משוכנע שאם התחבורה הציבורית היתה חינם אין כסף לכולם, היה נחסך כסף (ובודאי שהמצב בכבישים היה משתפר)
  • 12.
    eliya 05/10/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
    תבואו בשעה שהעובדים הערבים עולים לאוטובוס בגמר עבודתם ותראו כמה הם מתפלחים !!!!
  • 11.
    משה פתח קווה 05/10/2021 08:18
    הגב לתגובה זו
    באופן אישי אני משתמש הרבה בתחבורה ציבורית.והתופעה שלא מתקפים רחבה.המון מסתננים מאפריקה החליטו שלא צריך לשלם.גם לא מפחדים ומתחצפים למבקרים.ובכלל מקשים מהם לעטות מסכות הם מגיבים באלימות גם הצעירים שלנו.מדינה עם תת תרבות.
  • 10.
    סמפטים 05/10/2021 07:28
    הגב לתגובה זו
    כולם פוחדים צהעברינים ומי משלם על כולם ?הנורמטיבים כרכיל החרדים .. בתום לב ... לא היה ליכסף והייתי חייב לנסוע תגיד את זה במטרו בפריז נראה תוך שניה יהיה לל המון כסף .. ותשלם כמונטאטאלה ישראל בית גדיול ומחיה לעברינים
  • 9.
    צצצ 05/10/2021 04:33
    הגב לתגובה זו
    רובם שס ודומיהם לא עובדים אין כסף מתפלחים
  • תומר 05/10/2021 18:50
    הגב לתגובה זו
    שרוב החרדים משלמים,אבל בתוך הקהילה החרדית אלו שלא משלמים אלה דווקא כוזרים קוזאקים.
  • רשע !! מוציא לעז על כשרים !! (ל"ת)
    eliya 05/10/2021 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נתןלי קנס למרות שהברקוד לא עבד באוטובוס (ל"ת)
    פקח מאנייק 04/10/2021 20:07
    הגב לתגובה זו
  • אתה לא מאיים מספיק (ל"ת)
    דניאל 04/10/2021 20:42
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נחליאלי 04/10/2021 19:26
    הגב לתגובה זו
    בכל תחנת רכבת יש עמדות תשלום אוטומטיות \ מאוישות . שאפשר לרכוש או לטעון כל מה שרוצים . האפליקציה מיותרת ולא יעילה . וצריך לבטל אותה גם בכל קווי האוטובוס . ולהשאיר רק בכמה קווים להמשך הניסיון .
  • 6.
    נחום 04/10/2021 19:25
    הגב לתגובה זו
    חברת המטרונית בחיפה צריכה לקחת אחריות !!! על מכשירי התיקוף המקולקלים שנמצאים ליד התחנות, ואז אנחנו עולים בלי לשלם בגלל שהמכונות מקולקלות ואז יש את החשש שיגיע פקח. בניגוד לתל אביב בחיפה במטרונית אין מכשירי תיקוף
  • 5.
    דרקון 04/10/2021 18:46
    הגב לתגובה זו
    קודם שיאפשרו תשלום במזומן לנהג לכל המזדמנים , מבוגרים . בלי הנחות ובמחיר עגול . נוסע מבוגר מזדמן שעולה לאוטובוס יכול לתת לנהג 5 ש"ח , לקבל קבלה ולשבת בשקט בלי להפוך לעבריין . הוא מפסיד את ההנחה שיש בכרטיס רב -קו , אבל זאת זכותו . חברות האשראי \כרטיסים תופסים את הנוסע בביצים . ורוצים שכל התשלומים יעברו דרכם .
  • dw 04/10/2021 21:03
    הגב לתגובה זו
    תשלום לנהג גם מעכב את האוטובוס בתחנה, כלומר פגיעה בזמנם של עשרות נוסעים. ביטול התשלום יכול לקצר את זמן הנסיעה, וזה חלק חשוב בשיפור התח"צ למול הרכב הפרטי, שאיננו נדרש לעמוד בכל תחנה. חצי דקה עמידה בתחנה זה המון.
  • קולה 04/10/2021 23:00
    רוב הנוסעים עולים על אוטומט - חופשי חודשי. , חיילים וכ.. הקשישים משלמים רב- קו - צבור יש להם הנחה. מי שנשאר זה חריגים שיכולים לשלם בעמדת נהג בקופה אוטומטית . תיקים אנשים שנשרף להם הרכב בדרך לעבודה וכ...
  • 4.
    עודד 04/10/2021 17:55
    הגב לתגובה זו
    אני נוסע המון באוטובוס ושמתי לב דווקא המון עובדים זרים לא מעבירים ומתי שפקח עולה לאוטובוס הם מעבירים מול הענייםשלו
  • 3.
    גדעון 04/10/2021 17:07
    הגב לתגובה זו
    מה הבעייה ליישם מה שעובד טוב בחו"ל? גבייה במקום, קנס מוגדל פי 100 לערך ממחיר הכרטיס.
  • 2.
    כשמעלים כאן מחירים כל שני וחמישי,והממשלה שלא עושה חשבון לתושביה אלא רק ל"חבריה" והם חיים ע"ח הציבור ויוצרת כאן הבדלי מעמדות אז וואלה שיהיה לבריאות למי שמצליח. (ל"ת)
    אנונימי 04/10/2021 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יעקב 04/10/2021 16:41
    הגב לתגובה זו
    לא יעשו כלום כי פוחדים מהאנשים צריך כאן שנה משטר רוסי מי שעובר על החוק עף לכלא אחרי שנה יהיה פה גן עדן
  • גן עדן כמו ברוסיה, נכון? (ל"ת)
    רון 04/10/2021 18:36
    הגב לתגובה זו
טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?

הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית

ליאור דנקנר |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל. 

הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.

כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום

טסלה Tesla -0.03%   נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות. 

הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה. 


MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.