גידול סויה חקלאות
צילום: Istock

חברת האגרוטק מטומושן גייסה 5 מיליון דולר

החברה פיתחה רובוט לקטיף עגבניות בחממות - הפיתוח נותן מענה לחקלאים עם מחסור בעובדים; הרכב האוטונומי של החברה מנווט במעברים הצרים, ובעזרת מערך ראייה תלת ממדי מבוסס בינה מלאכותית וזרועות רובוטיות יודע לזהות ולקטוף את הפרי הבשל
סתיו קורן |

חברת האגרוטק מטומושן (MetoMotion), שמפתחת רובוט לקטיף עגבניות בחממות, השלימה גיוס של 5 מיליון דולר. הטכנולוגיה של מטומושן נותנת מענה לאחד האתגרים המשמעותיים ביותר בחקלאות חממות: מחסור בידיים עובדות. הרכב האוטונומי מנווט במעברים הצרים, ובעזרת מערך ראייה תלת ממדי מבוסס בינה מלאכותית וזרועות רובוטיות יודע לזהות ולקטוף את הפרי הבשל, כמו גם לנפק דיווח, שמעובד בענן, המספק לחקלאי תמונת מצב שוטפת על המתרחש בחממה. 

את הגיוס הובילו שתי חברות הולנדיות – רידר, שמפתחת טכנולוגיות מתקדמות לחממות, ולֶלי, שמייצרת מערכות חליבה רובוטיות. "המשקיעים החדשים מביאים עמם שילוב של ידע, ניסיון והבנה עמוקה בחקלאות חממה וברובוטיקה ייעודית", אומר מנכ"ל מטומושן עדי ניר, "השותפות שלנו תיתן מענה לביקוש חזק מאוד שקיים בשוק העולמי, שמבטא לחצים ממשיים שכמעט כל חקלאי חממה מתמודד עמם"

מטומושן היא חברת פורטפוליו של קבוצת טרנדליינס ממשגב. הטכנולוגיה של החברה נותנת מענה לאחת האתגרים המשמעותיים בחקלאות חממות בישראל ובעולם – מחסור בידיים עובדות, ובכוח אדם מיומן בפרט. הרכב הרובוטי שפיתחה החברה מאפשר, בין היתר, מיצוי יבול ומניעת השמדת תוצרת שלא נמצאו לה מלפנים ידיים קוטפות, קטיף לכל אורך השנה וחיסכון ניכר למגדל, שמתגלגל הלאה, בהוצאות כוח אדם, שמוערכות כיום בכ-30-50 אחוז מהעלויות הכוללות של תפעול חממות.

עדי ניר, מנכ"ל מטומושן: "ההשקעה של רידר וללי היא התפתחות משמעותית ומרגשת מאוד עבור מטומושן. מעבר לתמיכה הכספית, שני השחקנים הללו מביאים עמם שילוב של ידע רב, ניסיון עשיר והבנה עמוקה בחקלאות חממה וברובוטיקה ייעודית לחקלאות. השותפות שלנו תיתן מענה לביקוש חזק מאוד שקיים בשוק העולמי, שמבטא לחצים ממשיים שכמעט כל חקלאי חממה מתמודד עמם. על המענה שיקבל המגדל הבודד בשטח, אני גאה ושמח במיוחד".

"האתגר של מגדלים היום הוא לעשות יותר בפחות", אומר יופ ואן דן בוש, סמנכ"ל לענייני חדשנות בחברת רידר, "אוטומציה גדלה והולכת של העבודה היא מרכיב מפתח ביכולתם לצלוח את האתגר הזה. הוספת הרכב האוטונומי של מטומושן לפורטפוליו המוצרים שלנו חשובה ומאפשרת לנו להנמיך את הרף לחקלאי חממות לכניסה לעידן הרובוטי".       

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד