יוטב קוסטיקה
צילום: יחצ
ראיון

"הירידות בשווקים היו תיקון בריא וטוב שזה קרה"

"ברמות תמחור גבוהות מן הסתם יגיע תיקון", אומר על הירידות אתמול יוטב קוסטיקה, הכלכלן הראשי של מור, שסבור גם הוא  שהאינפלציה זמנית. "גורמים רבים מייצבים את השוק, רק מספאקים בשנתיים הקרובות יהיו חברות חדשות בהיקף 800 מיליארד"
סתיו קורן | (12)

לאור הירידות החדשות בשווקים אמש, שהמשיכו את המגמה שהחלה בסוף השבוע בוול סטריט ומשם עברה לאסיה ולאירופה, שוחחנו עם יוטב קוסטיקה, כלכלן ראשי בבית השקעות מור, ושמענו ממנו האם לדעתו מדובר בגל ירידות שהולך ללוות אותנו לטווח הארוך, או שמדובר בתיקון קצר ומתבקש? "ביום חמישי שעבר הגענו לנקודת ציון, כשה-S&P 500 רשם שיא של 100% מאז השפל של מרץ 2020", הוא משיב, "השווקים היו במגמה של עליות כמעט ללא עצירות, וכשאתה מגיע למצב בו השווקים ברמות תמחור גבוהות אז מן הסתם שהשווקים יגיעו למצב של תיקון, לא צריך להיבהל". 

"כמובן שהתיקון המדובר מגיע גם בעקבות הווריאנט ההודי, אבל אני מאמין שבהחלט מדובר בדבר בריא, וטוב שזה קרה. היום המצב באירופה השתנה, אם לפני ארבעה חודשים אמרו שאין מספיק חיסונים - היום המצב הוא שיש יותר מדי חיסונים, אבל אין מי שיתחסן.

"במבט אל העולם, כשמסתכלים על הסטטיסטיקות ובייחוד על בריטניה, שהיא כרגע מקדימה את העולם בין שבועיים לארבעה שבועות אפשר לראות עליה משמעותית במקרי ההידבקות. רוב המקרים הם של צעירים שלא התחסנו ועדיין מול שיעורי המוות מתוך המאומתים אנחנו רואים שהחיסונים עובדים - שזה הכי חשוב. נכון שהתפרצות הווריאנט ההודי יכולה לעכב תחומים כמו תיירות ותעופה ולהחזיר אותנו אחורה, אולי לא למצבים שהיינו בהם במרץ 2020, אבל כן יש אפשרות שהממשלה תחליט לנקוט בשורה של הגבלות בדומה לצעדים של מדינות אחרות". 

לפני הקורונה היינו בעשור ללא אינפלציה, לא רק בישראל אלא גם בשווקים המרכזיים

"כשאני בוחן את הקורונה ואת ההשפעות שלה לטווח הארוך, ניתן לומר שהיא דווקא גורם דיפלציוני. תחשבו על כמות הטכנולוגיה, הרובוטיקה והאוטומציה שהוטמעה במפעלים ובתאגידים ברחבי העולם. גם אנחנו כצרכנים הטמענו טכנולוגיות בחיי היום יום שלנו שמאפשרים לעולם להיות יעיל יותר. ולכן אני סבור שגורמי האינפלציה שרואים כרגע הם בעיקר זמניים ולאחר שחרור צווארי הבקבוק בחודשים הקרובים האינפלציה תחזור לרמות נמוכות יותר

"את מה שאנחנו רואים בשנה הנוכחית ניתן להקביל למכונה שלא עבדה כמה שנים ואז מפעילים אותה - הכלכלות בין מרץ למאי אשתקד נסגרו, כל המפעלים הושבתו, ובחודשים האחרונים המפעלים הפעילו הכול מההתחלה. כבר קיימים ביקושים מאוד חזקים מהצרכנים שחסכו הרבה מאוד כסף בתקופה הזו, ולכן יקח זמן לצד הביקוש להדביק את אותם ביקושים, אבל בסופו של דבר זה ישתחרר.

"אפשר לקחת כדוגמא את מחירי העץ שעלו במאות אחוזים עד לפני חודשיים וברגע שהיצרנים האמריקאים הגדילו תפוקות, המחירים צנחו ב-50%. לצורך העניין אוניות סחורה ממתינות בנמל לוס אנג'לס 15 יום, זה לא משהו שהולך להימשך לאורך זמן, האינפלציה היא זמנית. אם אני מנתח את המדיניות המוניטורית בעולם ניתן לומר שהיא מאוד רחבה, היקף החסכונות שהאזרחים צברו ב-15 חודשים האחרונים וכן השיפור במחירי הנדל"ן ובשווקי המניות שמים אותנו במצב כלכלי די טוב.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    תיקון..?. עוד לא התחיל התיקון (ל"ת)
    צנחן 21/07/2021 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הבורסה גבוהה מאוד זה ידוע.יש שחיתות המחירי הדירות והשכירות בקרב ח"כ ואינטרסנטים בנדל"ן המקורבים לשלטון. (ל"ת)
    שחיתות בצמרת 21/07/2021 00:41
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    משה 21/07/2021 00:11
    הגב לתגובה זו
    חדשות של אחרי , מקבלי משכורות מאתרים , מלמדי קורסים , אנשים בלי ידע והון שמתיימרים לדעת משהו ומספרים על האתמול ...
  • 7.
    שח 20/07/2021 22:35
    הגב לתגובה זו
    בעיקר אחרי שהוא בחן את הקורונה וההשפעות שלה
  • 6.
    רק מזומן 20/07/2021 22:11
    הגב לתגובה זו
    אמור לי מה האינטרס שלך ואומר לך מה האינטרס(רבית) שתקבל
  • 5.
    דוד הגנן 20/07/2021 21:52
    הגב לתגובה זו
    יומיים של ירידות וזה תיקון חביבי?? הנה היום עליות וניגמר התיקון??? חבל שאתה סתם מבלבל אנשים.
  • רב סרן בועתי 21/07/2021 07:45
    הגב לתגובה זו
    כן. יומיים שלמים זה מלא, בדרך כלל לא מסתפקים אפילו ביום וכבר אחרי כמה שעות מוחקים את כל הירידות. וואו זה הולך לכאוב בסוף
  • 4.
    הירידות לא יפסיקו (ל"ת)
    אריאל 20/07/2021 21:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד 20/07/2021 20:40
    הגב לתגובה זו
    אז למה הפד לא מסוגל להעלות ריבית ב0.25 אחוז בליי לרסק את השווקים.
  • 2.
    ירד אחוז זה תיקון? (ל"ת)
    על מה אתה מדבר 20/07/2021 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תיקון בריא חחח 20/07/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    עשור שהבורסה לא השיגה תשואה . עם ישראל סופג חבטות וגזילת כספו ולא פוצה פה גם המס על הבורסה וגם תשואה עלובה בבורסה. העיקר העם בוכה על גלידה מתאחד בחרם מטופש ולא יוצא בהפגנה נגד העברת כספו לבורסה והעלאת המס והפלת הבורסה ויצירת בועת נדלן. זה עם של נעשה ונשמע עם של חדר אוכל וציות זה אצלו בדם מושרש והצבא מחנך את העם להיות פודל מפגר
  • כובע טמבל 21/07/2021 07:45
    הגב לתגובה זו
    להגיד על הישראלים זה שהם עם של "נעשה ונשמע"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.