10 המשימות החשובות ביותר שצריכה לעשות שרת התחבורה החדשה
בתוך ממשלה מקוטבת אידיאולוגית ניצב משרד חשוב שניתן לחולל בו מהלכים משמעותיים מאוד. שרת התחבורה מרב מיכאלי נכנסה לתפקיד טכני ומאתגר מאוד מצד אחד ומצד שני מאויים על ידי אינטרסים רבים המנוגדים לטובת הציבור.
ההצהרות הראשונות של השרה מצביעות על כיוונים חיוביים מאוד, במיוחד בתחום של רשתות מטרופוליניות ותחבורה שיתופית. יחד עם איחולי הצלחה בתפקיד אציג כאן את עשר המשימות החשובות בתחום התחבורה:
ליישם נוהל חדש לבחינת פרוייקטים תחבורתיים
דרושה רפורמה בצורה בה פרוייקטים תחבורתיים בישראל מאושרים, נוהל פרויקטים לתחבורה שנכתב במשרד התחבורה אינו דורש את כל הבדיקות הנדרשות, ואינו מציג חלופות רבות. במקביל, פרוייקטים תחבורתיים רבים, שאינם כדאיים מצליחים לדלג מעל המשוכה ולהיות מבוצעים. תהליך התכנון של הפרוייקטים ואופן מימונם אינו שקוף דיו ואינו דורש הצגת חלופות באופן הוגן ואיכותי.
לעבור ממודל של מיסוי דלק למיסוי נסועה
מודל מיסוי הרכב כולל היום שלושה מיסים עיקריים: מס קניה, אגרות ובלו (מס הדלק). צורת מיסוי זו אינה תואמת את האינטרס הלאומי של צמצום השימוש ברכב והפחתת הזיהום והפקקים. לכך יש להוסיף שמעבר הדרגתי לרכבים חשמליים יאיין את מיסוי הדלק ויפגע הן בהכנסות ממסים והן בתמריצים לעבור לתחבורה ציבורית וחליפית.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לשנות את מודל המכרזים בתחבורה ציבורית
מודל ההפעלה של התחבורה הציבורית בישראל מורכב ממודל מסורבל מדי למכרזים ארוכי טווח, לא גמישים שאינו מאפשר התאמה של השירות לצרכי הלקוחות. מכרזים פשוטים יותר, קצרי טווח וגמישים יותר יאפשרו מתן שירות טוב יותר לנוסעים.
לאפשר תחבורה שיתופית ולבטל את קרטל המוניות
קרטל המספרים הירוקים פוגע כיום בכולם, בנהגים שצריכים לשכור מונית במחיר גבוה, בלקוחות שמשלמים מחירים גבוהים על נסיעה, ביזמים שלא יכולים לתרום לכלכלה, במובטלים שיכולים לעבוד בתחום ההסעות השיתופיות ובציבור כולו. יש לאפשר כניסה של תחבורה שיתופית לישראל כמקובל בעולם, תוך מתן פיצוי סביר לבעלי המספרים הירוקים.
להחזיר את השליטה בשערי הכניסה של המדינה לידי המדינה
"ועדי השאלטר" ברשות שדות התעופה והנמלים מייקרים מאוד את המחיה בישראל, פוגעים ביזמות וביצוא ומטילים "מס" על הנכנסים והיוצאים מנתב"ג, ישראל צריכה להחזיר לעצמה את השליטה בנמלים היבשתיים והאווירים, להמשיך בהפרטת הנמלים ולאסור שביתה במפעלים חיוניים אלה.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
להקים רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית
התחבורה הציבורית בישראל סובלת מריכוזיות גבוהה במיוחד, הזזה של תחנת אוטובוס בכמה מטרים, צעדים כמו עדכון תדירות קו או שינוי מסלול דורשים בירוקרטיה מיותרת ממשרד התחבורה, במקום שיהיו באחריות הרשויות המטרופוליניות, הקשובות וקרובות יותר לאזרח.
להעלות את מחיר החניה ברחוב
עיריות רבות בישראל הן גירעוניות, ולמרות זאת נמנע מהן לצבור הכנסות מהנכס העיקרי שלהן, חניות הרחוב. העלאת מחירי החניה ברחוב תגדיל את תחלופת הרכבים, תעזור למסחר, תעודד מעבר לתחבורה ציבורית ותעזור לעיריות להתחזק תקציבית ומשילותית. בנוסף, יש במיסוי חניה אלמנט של צדק חברתי, בו מופסק סבסוד של בעלי רכבים על ידי חסרי הרכב.
לעשות רפורמה בתווי החניה
עיריות רבות בוחרות לחלק לתושביהן תווי חניה המאפשרים חניה ללא תשלום ברחבי העיר. גם כאן ההכנסה הגבוהה הנמנעת מהעירייה מסבסדת בעלי רכבים.
לגבות מס אמת על חניה במקום העבודה
כאשר עובד מקבל שי לחג, או הטבה בכרטיס מסעדות נטען ישנה זקיפה לצרכי מס, כלומר, העובד משלם את המס כאילו ההטבה היתה שכר. אבל כאשר המעסיק משלם עבור חניה לעובד, ההטבה פטורה ממס. יש כאן בעייתיות כפולה, מדובר גם בהטבה רגרסיבית, כלומר זו הטבה שהעשירים נהנים ממנה יותר וגם מדובר בעידוד עקיף לשימוש ברכב.
להעביר רפורמת טסט בשנתיים
במדינת ישראל קיימת חובה לבצע טסט לרכב פעם בשנה, זו תקנה התואמת את מצב הרכבים בשנות ה70 וה80. כיום הרכבים איכותיים יותר, ומרבית מדינות המערב עברו לטסטים דו-שנתיים. רפורמה בטסטים תחסוך למשק מיליוני שעות עבודה בשנה ועשרות מיליוני שקלים.
עשרת הצעדים האלו מעשיים, צודקים ויעילים. הם כנראה יזכו להתנגדויות מצד סקטורים מסוימים אבל צפויים לזכות להסכמה רחבה בציבור.
- 23.גיל 28/07/2021 11:17הגב לתגובה זותוארה של מיכאלי הוא "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים". בישראל אין בטיחות בדרכים, ובזה צריך לטפל הרבה לפני "טסט פעם בשנתיים". עדיף היה שה"חוקר בפורום קהלת המתמחה בתחום התחבורה" יתמחה בתחומים אחרים.
- 22.ישראל 08/07/2021 00:56הגב לתגובה זומתי תופעל הרכבת לירושלים בימי ששי.
- 21.חחח 04/07/2021 01:29הגב לתגובה זותוך שלושה חודשים הממשלה תעיף אותה בגלל עומס על בתי המשפט. אין לכם מושג איזה ציבור מטורלל וקשה נהגי המוניות צריך להתעסק. רק תחבורה מיבורית ראויה כולל סופי שבוע תביא לפתרון.
- 20.אבי 03/07/2021 21:36הגב לתגובה זוהרבה רעיונות נחמדים יותר ונחמדים פחות אבל בתכלס פיספסת בענק ! מטרו מנהריה לאשקלון ! פותר שתי בעיות אקוטיות תחבורה ודיור ההשקעה תחזיר את עצמה תוך שנים בודדות מטרו תת קרקעי מאשקלון לנהריה ! מאשקלון לחיפה האדמה היא חולית והמשימה פשוטה וזולה מחיפה לנהריה האדמה סלעית אבל זהו קטע קטן יחסית רוב בעיות התחבורה יפתרו וגם רוב בעיות המגורים שתי בעיות אקוטיות נפתרות בפרויקט אחד ההשקעה תחזיר את עצמה בתוך שנים בודדות
- 19.שפי 03/07/2021 16:56הגב לתגובה זוכמות המטבעת בכדת החמרית, מקשקשת,מרעשת מצלצלת.אין קשר לשרה יש קשר לצרה גדולה.
- 18.משה 03/07/2021 15:40הגב לתגובה זו1.כביש דו מסלולי לאילת למנוע הרוגי תאונות כל שנה. 2.הוספת נתיבים נוספים בין חיפה לנתניה שזה 50 שנה לא התווסף נתיב. 3.להוסיף נתיבים בין הקריות לעכו ונהריה שזה 50.שנה לא התווסף נתיב. 4.לשחרר את הפקקים בין נתניה לתל אביב משום מה מתייחסים לזה כאל גזירת גורל.
- 17.נמרוד לוחם הצדק 03/07/2021 13:45הגב לתגובה זוכמובן כל בעל רכב ישמח לשלם יותר על חניה. איך לא חשבו על זה קודם
- 16.אוהב עמו 03/07/2021 07:37הגב לתגובה זולהחזיר את הקטנןעים למערכת החוקים של מדינת ישראל: יעצרו באדום. לא ירכבו על מדרכות. לא ישתמשן במעברי חציה כנתיב. לא יעקפו מימין. די עם הברדק על נכביש.
- 15.חיים 02/07/2021 18:11הגב לתגובה זומקום המדינה המדינה גבתה כסף על רשיון להסעת נוסעים ועכשו כולם יסיעו נוסעים ללא רשיון פתאום לא צריך רשיון להסיע נוסעים אז להחזיר כסף על המספר וגם להחזיר את הכסף שהמדינה לקחה על רשיון להסעת נוסעים
- 14.מהנדס אזרחי 02/07/2021 15:52הגב לתגובה זוודוקא נושאים תחבורתיים מרכזיים לא צויינו כלל.
- 13.מאי 02/07/2021 11:04הגב לתגובה זוזה מאוד נחמד כל האנטי רכב פרטי הזה שאתה כותב פה אבל לפני כל הדברים שכחת לרשום רכבות!!! הנה אני המתוסכלת שצריכה רכבת ביום שישי או שבת אבל לא יכולה כי קטעו את החיבור בין המרכז לצפון לא מבינה איך התחבורה הציבורית פה כזאת פחחחחח
- 12.מיסוי לפי נסועה? שוב הפריפריה ועסקים קטנים ישלמו את המ. (ל"ת)קרמר 01/07/2021 23:57הגב לתגובה זו
- 11.צפונבונועה 01/07/2021 23:44הגב לתגובה זונראה שהכותב לא השתמש בתחבצ לאחרונה. התדירות נמוכה מאוד, אין מסםיק קווים ומיקומי התחנות לא נוחים ולא מספיק זמינים. הרכבת לא נוסעת מפונה בימי שישי מאז הקורונה. למה? ולמה אין תחבצ בשבת? הכפיה נמאסה. ולהקשות על בעלי רכבים מבלי להכין תשתית הולמת לחלופה, זה חסר הגיון ועושק מוחלט.
- 10.יהודי פשוט 01/07/2021 21:27הגב לתגובה זולא קראתי ולו מילה אחת על שיטת הניקוד, לא הקלות לנכים בתחום התעסוקה שמאחרי ההגה, אפילו לא להיות נהג מונית על רכב פרט, בקיצר הכותב שמתגאה בתואר שלו לא מחדש כלום ושום דבר כנראה יותר בכיוון של לחפש עבודה אצל נסיכת הכפור מהרכבות
- 9.גלים בטבע 01/07/2021 19:19הגב לתגובה זווגם סבסוד חניה חינם במקומות עבודתם. גם במחיר שביתה ארוכה.
- 8.איציק 01/07/2021 19:18הגב לתגובה זוברגע שהכתב אומר אובר נסיעה שיתופית הוא לא מבין כלום . אובר לא נסיעה שיתופית
- 7.טסט פעם בשנתיים מבורך וכל ענין בדיקת הראיה מיותר (ל"ת)ארי 01/07/2021 17:25הגב לתגובה זו
- 6.הכי חשוב שכחתם - הקמת שדה תעופה בנבטים . (ל"ת)דן 01/07/2021 16:26הגב לתגובה זו
- 5.איתן 01/07/2021 16:10הגב לתגובה זואישה שכל דבר בעולם היא מפרשת לפי פמיניזים טיפשי וגם שקרי (נשים עם זכיות יתר ומרוויחות יותר מוכן להוכיח זאת ) אז לפי מירב מיכאלי למה יש מלחמות - בגלל גברים למה ערבי עושה לינץ בעיית טוסטרון וזהו הסברנו הכול ,,,, אגב למה יש פקקקים במשרה החדשה כי גברים נוהגים ברכב הפרטי להוכיח מאצואיזים - זהו !!!
- על מילה בול פקה פקה גברת מיכאלי (ל"ת)משה ראשל"צ 01/07/2021 19:03הגב לתגובה זו
- יאיר 01/07/2021 16:36הגב לתגובה זולנושא הזה צריכה להיות שרה עם ביי-ים גדולות .
- אבי 02/07/2021 21:50צריכהנראש פתוח
- היא צריכה גם השכלה ונסיון בניהול או כלכלה שאין לה בכלל. (ל"ת)למען האמת 02/07/2021 15:49
- 4.דבר 1 01/07/2021 15:22הגב לתגובה זובחלק מהמקומות שמו תחנות אוטובוס " אלקטרוניות " . לא צריך את זה . צריך תחנה רגילה עם גג סולארי גדול . שמאפשר הצללה על הנוסע שממתין בתחנה , וגם הגג יכול לייצר חשמל ואולי התחנה תחזיר את ההשקעה על הגג עם הזמן .
- דרור 01/07/2021 16:33הגב לתגובה זוובעיקר אוטובוסים חשמליים בזמינות גבוהה .
- 3.ג'וני 01/07/2021 15:15הגב לתגובה זולשפר את התחבורה הציבורית בארץ - יותר נתצ עם אכיפה רצינית יותר אני אישית מעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית, אבל עם זמני המתנה של 20-30 דקות, וללא נתצים בחלק מהדרכים אין לי שום אפשרות מלבד לקחת את הרכב לעבודה
- 2.שמעון 01/07/2021 14:56הגב לתגובה זורוב הישראלים יכולים ברוב הנסיעות שלהם ללכת ברגל או לרכב, השרשה של ספורט ותנועה מגיל צעיר, יחד עם עידוד רכיבה על אופניים בכוח הגוף, תהיה בריאה גם לסביבה וגם לאדם.
- 1.רונן 01/07/2021 14:37הגב לתגובה זוהנושא העיקרי שגורם לתאונות דרכים ולמוות, חייבים לפתור זו במהרה וקיים פיתרון מעולה שכבר עלה לדיונים בכנסת. רק נשאר לאשרו ולהכניס אותו כחובה ברגולציה וכמות התאונות וההרוגים תרד משמעותית. מקווה שהיא זו שתגדיל ראש ותכניס את המכשיר של סייברוואן לרגולציה ותציל חיים

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.
