שנחאי
צילום: Li Yang on Unsplash

"הערים היקרות בעולם ממשיכות להיות באסיה"

אזור אסיה-פסיפיק נותר האזור היקר ביותר בעולם, ושלושת הערים היקרות בעולם הן שנחאי, טוקיו והונג קונג. 
סתיו קורן |
נושאים בכתבה שנחאי

מדד העושר והלייף סטייל של הבנק יוליוס בר בחן סל מוצרים ושירותים המשקפים את אורח החיים של אנשים עשירים ועשירים מאוד. הוא בדק שלל קטגוריות, החל מנכסים למגורים ועד ניתוחי לייזר, המדד בדק את עלויות של אותם מוצרים ב-25 ערים מסביב לעולם. הערים שנבדקו במדד: ברצלונה, דובאי, פרנקפורט, הונג קונג, לונדון, מקסיקו סיטי, מוסקבה, מומבאי, סאן פאולו, שנגחאי, סינגפור, ציריך, בנגקוק, ג'קרטה, מנילה, סידני, טאיפיי, טוקיו, יוהנסבורג, מילאנו, מונקו, פריז, מיאמי, ניו יורק, וונקובר.

אזור אסיה-פסיפיק נותר האזור היקר ביותר ושלושת הערים היקרות בעולם הן שנחאי, טוקיו והונג קונג, אם כי שנחאי לוקחת את המובילות הגלובלית מהונג קונג. שנחאי והונג קונג הן עבור המאה ה -21 מה שניו-יורק וסן פרנסיסקו היו במאה ה-20 (ומה שלונדון וופריז היו עד המאה ה-19). הלפיד עבר מאירופה, לארה"ב ומשם לאסיה.

הסיבות לכך ששנחאי תופסת את המקום הראשון מבחינת עלויות הן ברורות. לֹא רק שהיא "עיר הבום הגדולה" של שני העשורים האחרונים, אלא גם פריטי יוקרה רבים - מהליכונים ומכוניות ועד ארוחות ערב מפוארות ועלויות עורכי דין - מחזיקים בפרמיה משמעותית מעל הממוצע העולמי. מחירים גבוהים אלה אינם מתקזזים על ידי המוצרים שניתן למצוא בזול יחסית בשנחאי, כמו נעלי נשים ותיקים (שמחיריהם הנמוכים יחסית הם בזכות מסי יבוא ומיסים אחרים).

ארה"ב ואירופה החליפו מקומות. אמריקה היא כיום האזור הזול ביותר - ובו שתיים-שלוש הערים הזולות ביותר במדד סגנון החיים. זה משקף ריכוך כללי של הדולר האמריקני כנגד מטבעות כמו האירו. זה גורם לתוצאות מעניינות: ניו יורק שהייתה יקרה נמצאת כעת באמצע מדד סגנון החיים. ונקובר, שהייתה פעם מילת מפתח עבור נדל"ן יקר עד בלתי משתלם, היא כיום מקום זול יחסית לחיות בו - שום דבר, פרט לביטוח בריאות, אינו יקר במיוחד שם. שוב, יתכן והדבר קשור בחלקו לתנודות המטבע.

הדולר הקנדי, כמו מקבילו האמריקאי, נפל מול מטבעות אחרים בשנה האחרונה. לעומת זאת, בנגקוק - פעם נקודה חמה עבור תיירות זולה - מהווה כיום יעד יוקרה מגוון עבור נסיעות, קמעונאות ומגורים.

ערים אירופיות במיוחד פריז,  הן מקומות אטרקטיביים לבקר בהם והחיים בהן קרובים יותר לאסיה כמעט מכל הערים האמריקאיות. במילים אחרות, התחזית על ארה"ב נוטה להיות דובית, ולכן חצי הכדור המערבי עשוי להיות זול יותר.

רוב מותגי היוקרה מעלים מחירים בכל שנה, וחלקם עושים זאת פעמיים בשנה. זאת במטרה לשמור על מחירים מעל האינפלציה ואפילו לחרוג ממנה. על פי מקור בענף, קרטייה למשל העלתה את מחירי התכשיטים ב -4.5% בספטמבר. נוסף על כך, מותגים כמו שאנל התאימו את המחירים תוך ציון העלייה בעלויות חומרי הגלם במהלך המשבר, בעוד שחברות אחרות העלו את המחירים בשוקי אסיה על מנת לפצות על ביצועים מקומיים גרועים בשל משבר הקורונה.

קיראו עוד ב"בארץ"

רבים מהטרנדים הבסיסיים של השנים האחרונות - ואפילו העשור האחרון – נמשכים גם לתוך 2021. שוקי מוצרי היוקרה והשירותים הוכיחו את עצמם כגמישים ביותר, והערים היקרות ביותר בעולם ממשיכות להיות באסיה הנהנית ממגמת עלייה מתמשכת .שוק מוצרי היוקרה החזיק מעמד היטב, כפי שגם משרות מקצועיות וכלכלת הדיגיטל והמידע החזיקו מעמד יפה אף במהלך משבר הקורונה.

הביצועים החזקים יחסית של אסיה במדד סגנון החיים הונעו על ידי מגוון רחב של סיבות, הסיבה העיקרית היא שמדינות אסיה נחשבות כמי שטיפלו במגיפה בצורה המהירה ביותר. כתוצאה מכך כלכלתן סבלה הכי פחות - סין ​​הייתה הכלכלה העולמית הגדולה היחידה שצמחה בשנת 2020.

במבט קדימה - העולם צפוי להתאושש ממשבר הקורונה, והמגפה לא שינתה אף מגמה בסיסית. בשנים הקרובות, עליית אסיה באופן כללי, וסין בפרט, יהיו קובעי הקצב אליו צועד העושר הגלובלי יותר ויותר. המגפה היא אירוע של פעם במאה שעד כה הוכח כי אין לו השפעה ממשית גדולה על מגמות עושר עולמיות.

בשנה הבאה, הערים היקרות ביותר יהיו ככל הנראה בסין, הצרכנים החשובים ביותר של מוצרים מתקדמים יהיו הסינים. ערים אסיאתיות אחרות ינסו לחקות, אך חשיבותן תונע במידה רבה ממיקומן במסלול שמכתיבה סין. 

לפי הדוח נגיף הקורונה העלה את המחויבות הצרכנית למודעות לקניות באופן אתי ואחראי, כאשר רבים משינויי התנהגות אלה עשויים להימשך זמן רב לאחר המגיפה. עוד עולה מן הדוח, שהלקוחות מחפשים יותר ויותר לגרום לנכסים שלהם לעבוד לא רק עבורם אלא גם עבור הדורות הבאים - צאצאיהם שלהם, אך בפוטנציה גם עבור העולם בכלל, בין אם זה באמצעות צפי ותכנון, השקעות אימפקט, פתרונות ברי קיימא או פילנתרופיה.

לפי הדוח כדי לשמור על ההון שלכם כדי שתעבוד לפי הכללים הבאים: 

חשוב להשקיע את הכסף - לא מספיק לשמור את הכסף בעו"ש, אינפלציה יכולה  וגורמים אחרים כגון שערי חליפין ורגולציות מקומיות יכולים לשחוק את כספכם. על מנת לשמור על אותה רמה של עושר יחסי יש לעשות יותר מאשר רק לשמור על היתרה בעו"ש. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

באר שבע
צילום: משרד גיורא גור אדריכלים

הממשלה אישרה תכנית לפיתוח מטרופולין באר שבע בכמיליארד שקלים

בהחלטת ממשלה להזנקת באר שבע והנגב בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אושרה תוכנית אסטרטגית לחיזוק ופיתוח מטרופולין באר שבע בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה באר שבע

בהחלטת ממשלה להזנקת באר שבע והנגב בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אושרה תוכנית אסטרטגית לחיזוק ופיתוח מטרופולין באר שבע בהשקעה כוללת של כמיליארד שקל. ההחלטה גובשה במסגרת עבודת מטה של משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר ועתידה לתמוך בהעתקת מחנות צה״ל לנגב, לשפר את התשתיות, איכות החיים וההזדמנויות עבור תושבי הנגב, המשרתים ומשפחותיהם. 

ההחלטה מהווה אבן יסוד לשינוי היסטורי שעתיד לעצב את פני הנגב לדורות הבאים. ההחלטה כוללת השקעה של כמיליארד שקלים ומתמקדת בארבעה תחומים מרכזיים: צמיחה כלכלית, פיתוח תשתיות תחבורה, שיפור איכות החיים והביטחון האישי, וחינוך והון אנושי. בתחום הצמיחה הכלכלית, יושקעו כ-200 מיליון שקל בפיתוח האקו-סיסטם הקיים בין האקדמיה, התעשייה והצבא. במסגרת זו יוקם מרכז מו"פ דואלי יישומי בשיתוף מפא"ת, ייפותחו תחומי החדשנות והסייבר, יושקעו משאבים בתעסוקה ותיירות ופיתוח העיר העתיקה כמוקד תיירות ומגורי צעירים. 

בתחום התחבורה, יושקעו תקציבים משמעותיים בפיתוח תשתיות תחבורה מתקדמות, לרבות תכנון והקמה של רכבת קלה בבאר שבע, הכוללת תוואי לבית החולים החדש שיוקם בעיר, בהתאם לצרכי עיר מטרופולינית ותיתן מענה לגידול הדמוגרפי הצפוי. בתחום איכות החיים והביטחון האישי, יושקעו כ-500 מיליון שקלים בשיפור ביטחון הפרט, לרבות הקמת תחנת משטרה חדשה, הרחבת משל"ט דרום, פיתוח תשתיות טכנולוגיות מתקדמות להתמודדות עם אתגרי המרחב. 

בנוסף, יושקעו משאבים בתחום הבריאות בדגש על הגדלת מספר הפסיכולוגים ומקצועות הפרא-רפואיים, וכן בהתחדשות עירונית, תרבות וספורט, כולל תכנון מכון ווינגייט בבאר שבע והקמת מבני ציבור בעיר. בתחום החינוך וההון האנושי, יושקעו כ-120 מיליון שקלים בפיתוח החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, ובהשכלה הגבוהה, תוך דגש על מקצועות טכנולוגיים, קידום מצוינות והקמת מרכז רשותי למקצועות ה-STEM. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״אנחנו מביאים היום לממשלה תוכנית סיוע גדולה לבאר שבע, בסך של למעלה ממיליארד שקל. זה כולל חיזוק בתחומים רבים שהם חשובים לאזרחי באר שבע: רכבת קלה, עזרה בסייבר, במו"פ, בפיתוח, בפרנסה. הפעולות שלנו יביאו לחיזוק של כל אזור הנגב. זה תואם את התוכנית שאני מוביל מזה שנים, יחד עם חבריי לממשלות ישראל, לחזק את הדרום על ידי השילוב המוצלח של תשתיות ממשלתיות ועידוד הסקטור הפרטי״.