הגירעון השנתי של ארה"ב נסק ל-3.1 טריליון דולר; מה זה אומר?
הגירעון השנתי של ארה"ב בשנת 2020 (בשנה הפיסקלית שהסתיימה בספטמבר) זינק ל-3.1 טריליון דולר. זה הגירעון הגבוה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. השנה הפיסקלית של הממשל הפדרלי הסתיימה בחודש ספטמבר ואמש פורסמו הנתונים הרשמיים שמגלים את מה שהיה ידוע לכל - הזרמות הכסף הבלתי פוסקות בשל משבר הקורונה הביאו את ארה"ב לגירעון שיא.
הסיבה המרכזית לגירעון המפלצתי של הממשל הפדרלי נובע מתוכניות הסיוע הכלכליות שהממשל נאלץ לספק לציבור בשל התפשטות וירוס הקורונה. כדי להמחיש עד כמה הגירעון השנה גבוה, הרי שניתן להסתכל על הגירעון שנה קודם שהסתכם ב-984 מיליארד דולר. עם זאת, חשוב לציין שאלמלא ההזרמות הגדולות של הממשל, הגירעון היה בכל זאת ענק. אחרי הכל - הממשל היה צריך לתמוך בדרך זו או אחרת בכלכלה המקרטעת ובמקביל התקציבים וההוצאות היו גדלים לצורך תמיכה במערכת הבריאות והרווחה.
בסך הכל תוכניות החילוץ שהושקו במהלך השנה (4 במספר) מסתכמות, ב-2.4 טריליון דולר כשסך הוצאות הממשל הפדרלי עמדו על 6.55 טריליון דולר וסך ההכנסות של הממשל הסתכמו ב-3.42 טריליון דולר. כך נוצר הגירעון, אבל האמת שהגירעון הזה לא מפתיע על רקע משבר הקורונה. ברור שזה לא מצב אידיאלי, אבל כשבוחנים את כלכלות העולם המערבי מגלים שכולן באותה סירה, גירעונות גדולים בשנה האחרונה שמייצרים בור גדול וחובות שהולכים וגדלים. החובות האלו במקרים מסוימים וגם בארה"ב יגיעו למעל 100% מהתוצר. בישראל אנחנו בסדר גודל של 80% מהתוצר ועוד כשנה זה יכול להגיע ל-100%. לא פשוט, אבל ניתן להתגבר על גירעונות כאלו. הבעיה היא בעיתוי - אנחנו מגדילים גירעונות ומי שישלם את המחיר יהיו הדורות הבאים.
בכלי התקשורת בארה"ב מצטטים מומחי כלכלה כאומרים שלא ניתן להמשיך בגירעונות בסדר גודל כזה ויש להציב גבול לממשל הפדרלי בכל הנוגע לגירעונות, בטח בסדר גודל כזה. הכלכלנים מדברים על העלאות מיסים וקיצוצים בתקציב השוטף כדרך הקלאסית להתמודדות עם גירעונות בסדר גודל כזה.
- לקראת 2025: האופטימיות נצחה, נצלו את ההטבות המס ואל תשאירו כסף בעו"ש
- דו"ח המכירות הקמעונאיות עשוי להמשיך את הראלי בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, גם שנת 2021 תהיה ככל הנראה קשה. מדברים על תוכנית סיוע חמישית שתהיה בסדר גודל של 4 תוכניות הסיוע שהושקו ב-2020. כך למשל הדמוקרטים מדברים על תוכנית סיוע בהיקף של 2.2 טריליון דולר שחלקה ימומן באמצעות העלאת מס חברות והטלת מס על העשירים. טראמפ מדבר על תוכנית בסדר גודל של 1.8 טריליון דולר בלי העלאות מס.
שני מקורות ההכנסה הגדולים ביותר של הממשל הפדרלי הם המיסים האישיים ומיסי החברות. שני מקורות אלה ירדו בשנת 2020 והסתכמו ב-1.6 טריליון דולר (מס אישי) לעומת 1.7 טריליון דולר ב-2019. הגבייה ממס חברות ירדה ל-212 מיליארד דולר לעומת 230 מיליארד דולר ב-2019.
השאלה החשובה היא האם העלאה של מס מגדילה את סה"כ התקבולים ממסים? לא בטוח. העלאת מסים מפחיתה את המוטיבציה לרווחים ומקטינה רווחים לפני מס. כך שלא בטוח שהעלאת מס תורמת. מנגד, הפחתת מסים עשויה דווקא להגדיל את תשלומי המס. המוטיבציה לרווחים גדלה, הרווח לפני מס גדל ולמרות הירידה במס, סה"כ התקבולים גדלים.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 7.תודות לביבי וחבורת הזבל שלי אנחנו לא במצב יותר טוב (ל"ת)רון 17/10/2020 17:42הגב לתגובה זו
- 6.זה אומר שצריך לקנות עוד ז ה ב שיגיע ל2500$ בקרוב (ל"ת)מוטי 17/10/2020 13:10הגב לתגובה זו
- 5.יניב 17/10/2020 11:43הגב לתגובה זוהשאלה החשובה היא האם העלאה של מס מגדילה את סה"כ התקבולים ממסים? לא בטוח. העלאת מסים מפחיתה את המוטיבציה לרווחים ומקטינה רווחים לפני מס. כך שלא בטוח שהעלאת מס תורמת. מנגד, הפחתת מסים עשויה דווקא להגדיל את תשלומי המס. המוטיבציה לרווחים גדלה, הרווח לפני מס גדל ולמרות הירידה במס, סה"כ התקבולים גדלים. כך נכתב. כבר הרבה זמן לא שמעתי שטויות ברמה כזו. האם העלאת מס חברות באחוז אחד תביא להקטנת המס? באמת? כולם יאבדו מוטיבציה ויפסיקו לעבוד? לא נמאס לכם לפמפם אגנדה מטומטמת? או שפשוט הרעיון שלכם הוא שאם תחזרו על שקר 1000 פעם אולי הוא יהפוך לאמת?
- 4.ידען 17/10/2020 11:00הגב לתגובה זובשב השני יהיה צורך לבנות מחדש את הכלכלות אבל כרגע המשימה של כל מנהיגי העולם היא להשיג שקט ושליטה ולתת לציבור אוכל כדי למנוע ביזה וכאוס ברחובות והדרך היא חלוקת כסף לכולם.
- 3.מר מאני 17/10/2020 09:48הגב לתגובה זולמה הדורות הבאים יחזירו? ואיך יחזירו?!
- 2.משקיע 17/10/2020 09:01הגב לתגובה זוחי בסרט. מי שיחליט מתי יגיעו הירידות זה אך ורק הבנקים בוולסטריט אז כבר יהיה קשה מאוד להפתר ממניות ואגח
- 1.נגידים פושעים 17/10/2020 08:56הגב לתגובה זוהכל כדי לנפח נכסי עשירים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
