דיימון
צילום: gettyimages

"כל תרחיש כלכלי יכול לקרות – אנחנו רק מנחשים, אף אחד לא באמת יודע"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, טוען כי החוקים הרגילים של מיתון אינם תקפים למיתון הנוכחי בשל התערבות הבנקים המרכזיים. לדעתו - המשקיעים צריכים להיות מוכנים למחצית שנייה קשה
ארז ליבנה | (8)

זה ש-2020 היא אחת השנים המוזרות, הקשות וחסרות היציבות בהיסטוריה המודרנית, זה לא דבר חדש. אבל יש סבירות שמה שראינו עד עכשיו זה רק הקדימון. כן, נפט בטווח מחירים שלילי, סגירתן של כלכלות, פגיעה בשרשרת הייצור והאספקה העולמית, התערבות עצומה של בנקים מרכזיים – כל זה ספתח למחצית השנייה, שאיש אינו יודע מה תוליד.

 

את זה אומר ג'יימי דימון, אחד מהאנשים המשפיעים ביותר בכלכלת ארצות הברית. דימון הוא המנכ"ל של בנק ג'יי פי מורגן, הבנק הגדול בעולם, המנהל 3.2 טריליון דולר. הבנק משרת כמחצית ממשקי הבית בארצות הברית, אבל גם נמצא עמוק בצד העסקי של הכלכלה החזקה בעולם.

 

"נדיר שמשתמשים נכון בצמד המילים 'חסר תקדים'", אמר דיימון השבוע לאחר פרסום התוצאות הכספיות של הבנק שבראשו הוא עומד. "הפעם משתמשים בה בצורה הנכונה. מה שקורה היום בעולם זה חסר תקדים, כשברור שהמגפה היא התרומת העיקרית למצב.

 

"במיתון רגיל, האבטלה עולה, העבריינות עולה, החובות האבודים עולים ומחירי הדיור נופלים. במקרה הנוכחי, שום דבר מזה לא נכון", המשיך. "החסכונות עולים, המשכורות עלו, מחירי הדיור עולים. בסוף נראה את ההשפעות של המיתון, פשוט לא נראה את זה מיד בשל כל חבילות התמריצים שמוזרמים למשק".

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הנקאופסיט 20/07/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    להנק החזירים לא איכפת מכלום ומלבד שאנשים יפשוטו רגל ועורכי הדין התעשרו
  • 3.
    טעה אין ספור פעמים בתחזיות ואו בניתוחים שלו טוב לכ 19/07/2020 14:26
    הגב לתגובה זו
    טעה אין ספור פעמים בתחזיות ואו בניתוחים שלו טוב לכותרת תביאו גם את רוביני לכותרות
  • 2.
    מאפו בא כול הכסף לבורסה חייב חקירה או מיסמים בורסה רק ע (ל"ת)
    דוד 19/07/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רונן 19/07/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מילים פשוטות חדות ונכונותכל הניחושים סופם להתנפץ על קיר המציאות . מה שברור שהמנעד יהיה בין גרוע ביותר לקטסטרופה
  • לצערי, מסכים איתך... (ל"ת)
    ליבי 19/07/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
  • viki 19/07/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
    אלא אם כן יוטלו כמה פצצות אטום על העולם.המשקים בנויים טחאת מבעבר. שיתוף פעולה בין מדינות שונה ממה שהיה בעבר. יהיה קשה אבל לא קטסטרופה
  • משקיע 19/07/2020 13:19
    הגב לתגובה זו
    גפימורגן קונה מניות כאילו אין מחרץ אז ברור שהוא מזהיר כדי שתימכור בזול והוא יקרנה. שהוא ירצה למכור הוא יגיד לך כמה ההתאוששות גדולה והכלכלה משתקמת כדי שאתה תקנה ביוקר והוא ימכור לך. גוטה זה הפוך על הפוך. זה משחק פוקר
  • לרונן 19/07/2020 13:16
    הגב לתגובה זו
    עד המפולת לא תצליח לגלגל את האופציות ולא את הכתיבות שלך אתה תהיה עמוק בהפסד שלא יהיה איכפת לך מה יקרה ... כי לא יהיה לך כסף לפעול בהתאם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.