מיזוג חברות התעופה אל-על, ארקיע וישראייר יכול להציל את התחרות
קריסת החברות כתוצאה מהמשבר תפגע בכל מצב בתחרות, אז האם מדיניות ההגבלים צריכה להשתנות בעקבות הקורונה ולאפשר מיזוגים בתחומים דוגמת התעופה וקמעונאות האופנה?
האם יש להתאים את מדיניות ההגבלים העסקיים לאור המשבר הכלכלי העולמי או שהחוקים וההסדרים הקיימים מתאימים גם לתקופה של משבר עמוק? התשובה לשאלה הזו תכתיב במידה מסויימת את הדינמיקה בעולם העסקים שלאחר המשבר.
לאחרונה, נשמעות טענות שבענפים שהושפעו באופן משמעותי יותר מהמשבר, יש לאפשר מיזוגים שבעבר לא היו מאושרים. חברות בענף התעופה וקמעונאיות האופנה יהיו מהראשונות להידרש למיזוגים.
בתחום התעופה מזכירים אופציה של מיזוג בין אל-על, ארקיע וישראייר, או רק שתיים מהן, על רקע המשבר בעולם התעופה וכתרופה למשבר שבו הן שרויות. בתחום קמעונאות האופנה, ראינו שרשתות האופנה הוציאו את מרבית עובדיהן לחל"ת בתקופת המשבר. בחלקן, דוגמת קסטרו, מבצעים בימים אלה צעדי התייעלות אגרסיביים כדי להתמודד עם מצב פיננסי מאתגר. רנואר וקסטרו לא פתחו את חנויותיהן בקניון TLV ומנכ"ל ובעלי פוקס צוטט בשיחת ועידה עם משקיעים כאומר שמאחר שהרבה חברות קמעונאיות לא הגיעו חזקות פיננסית למשבר הקורונה, רבות מהן ייעלמו.
הסתכלות פשטנית על הסוגיה תטען שאין צורך בהתאמת מדיניות ההגבלים העסקיים מאחר שניתן לעשות שימוש רחב בדוקטרינת החברה הכושלת המקובלת לטיפול בפירמות במשבר. גישה זו נותנת בסיס להכשרת מיזוגים, אשר אילו היו נערכים בין צדדים איתנים פיננסית, סביר שלא היו מאושרים בשל חשש לפגיעה משמעותית בתחרות. ההיגיון שביסודה הוא כי יציאתה הוודאית של החברה הכושלת מהשוק תגרום גם כך לפגיעה משמעותית בתחרות, שאינה נופלת מהחשש שייווצר אם המיזוג יצא אל הפועל. על בסיס דוקטרינה זו אושרו בעבר מיזוגים כגון: שופרסל / קלאב-מרקט ורשת 13 / ערוץ 10.
- אנבידיה תחת חקירה: סין חוקרת את ענקית השבבים בהפרת חוקי ההגבלים העסקיים; המניה מאבדת 2.5%
- מצפים לדוחות: מניית אנבידיה עולה ב-1.8% לפני פתיחת המסחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעקבות המשבר הנוכחי אנו נמצאים בצומת החלטה. מצד אחד יהיו שיטענו ששוק חופשי יפתור את הבעיה. מצד שני, יש רבים שדורשים מעורבות בשוק, על מנת למנוע קריסת חברות. בימים רגילים גישת השוק החופשי מוכיחה את עצמה במרבית המקרים. אולם, כיום המצב שונה. כבר לא מדובר בשאלה אם להתערב בשוק, אלא איך. ישראל, כמו מדינות אחרות, נוקטת במעורבות עמוקה בשוק באמצעות תמיכה, מענקים, הלוואות, עידוד להחזרה מחל"ת וכו'.
עם זאת, האם לא היה נכון להבחין בין תעשיות שונות ולהתאים את צעדי התמיכה לצרכיו הייחודיים של כל ענף?
ראשית, נשאלת השאלה איך ניתן להתמודד עם מצבי שינוי משמעותי באופי הביקושים? במקרה הזה אולי רצוי להשתמש באסטרטגיות שננקטו ביפן בשנות ה- 80' - ניהול מרכזי יותר של תעשיה בירידה, כולל אפשרות למיזוגים, הורדה מבוקרת של קיבולת וכללי התנהגות נוספים, שיביאו לפתרון חלק ואולי יעיל יותר, תוך פגיעה מבוקרת בחברה, בעלי מניותיה ועובדיה. המדיניות נתמכה בחוק ייעודי שנחקק ב1978 ובמשרד מיוחד שנקרא MITI שטיפל, תכנן ותיאם את המדיניות לגבי אותן תעשיות יורדות.
נחזור לענף התעופה. במקרה זה, אם נאמץ את הגישה שיושמה ביפן, יש לשאול האם מדובר בתעשיה בירידה, ומה אנו צופים שיהיה אופי הביקושים בטווחים הקצר והארוך. האם אישור מיזוג אמור להתמודד עם הורדת הקיבולת בטווח הקצר? כאן צריך לזכור שייתכן שהרגולציה העתידית תוריד בצורה דרסטית את הקיבולת של חברות התעופה. מספיק שתהיה דרישה למושב ריק או שורה ריקה בין נוסעים, אזי אפקטיבית הקיבולת של המטוסים תרד בצורה דרמטית ולא ברור מה יירד בצורה חדה יותר, הביקושים או הקיבולת האפקטיבית. במקרה הזה צריך לשקול בזהירות האם לאפשר מיזוג או ליישם הטבות עתידיות שיקלו על החברות להגיע לפתרון פיננסי.
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
בשונה מענף התעופה, ישנם ענפים דוגמת קמעונאות מבוססת חנויות פיזיות, נדל"ן מניב (בטווח הארוך), תיאטראות ומלונאות, שעבורם יש הסכמה בקרב מרבית המומחים, כי המשבר הנוכחי עשוי ליצור שינוי דרסטי באופי הביקושים. הקשיים שלהם יהיו לאורך זמן ומעבר לפתרון פיננסי עכשווי.
לסיכום, בנסיבות הנוכחיות מיזוגים יכולים דווקא להועיל לתחרות בתעשיות שונות בשל שקיעת שווקים מסויימים. אימוץ גישה מסוג זה כלפי חברות התעופה המקומיות למשל, עשוייה להביא לתוצאה כלכלית טובה יותר גם לציבור וייתכן שאף לשנות את החלטת הרשות להגבלים עסקיים משנת 2019 בדבר דחית מתווה המיזוג בין אל על לישראייר ולאפשר מיזוג זה, מיזוג בין אל-על לארקיע או אף מיזוג בין שלוש חברות התעופה יחדיו.
- 5.אז לחברה יקראו אלברדקיע.. (ל"ת)גיא 19/06/2020 09:10הגב לתגובה זו
- 4.יש הרבה אמת בכתבה (ל"ת)גיא 18/06/2020 21:59הגב לתגובה זו
- 3.חיבור שלושת החברות האלו נקרא מונופול!! (ל"ת)אחת מהעם 18/06/2020 18:42הגב לתגובה זו
- 2.ash 18/06/2020 18:20הגב לתגובה זוטיסה מחיפה לאילת עולה כמו טיסה בחברה זרה ליעדים שונים באירופה והסיבה... בטיסות פנים אין תחרות ויש רק חברות ישראליות,לחול יש גם חברות זרות.תחרות אין בכל מקרה בין החברות בארץ.מיזוג לא יכול להיות כי יש אלפי עובדים שיסיימו את עבודתם אם זה יקרה
- 1.רון 18/06/2020 17:58הגב לתגובה זואין ארוחות חינם . אל על חייבת טיפול שורש עמוק לאחר שנים של ברדק . עם כל הכבוד מיזוג יפיל את כל הענף .
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
