לא טסלה, ניקולא: מ-4 מיליארד ל-23 מיליארד ד' בחצי שנה
חברת המשאיות החשמליות שהפכה ללהיט של וול סטריט נכנסה לבורסה האמריקאית בדלת האחורית - מנייתה זינקה מ-10 דולר ל-64 דולר, והאנליסט הראשון שמכסה אותה סבור שהמניה תגיע ל-79 דולר
עד יום רביעי האחרון, אף אנליסט לא כיסה את חברת המשאיות החשמליות הצעירה, ניקולא (סימול: NKLA). החברה נרשמה למסחר בתחילת דצמבר האחרון, וכשהונפקה, מחיר המניה עמד על 10.3 דולר עם שווי שוק של 3.6 מיליארד דולר. כיום, קצת למעלה מחצי שנה מההנפקה, מחיר המניה עומד על 64 דולר ושווי השוק עומד על למעלה מ-23 מיליארד דולר. מרשים.
הדרך שבה הונפקה החברה היא לא שכיחה. היא התמזגה עם חברת SPAC – או חברה מיוחדת שמהווה סוג של שלד עם מזומנים, שמטרתה לרכוש עסקים קיימים. זו כניסה בדלת האחורית, אבל החברה נכנסה עמוק לתודעת המיינסטרים בחודש האחרון. תחום התחבורה הירוקה אותו מובילה טסלה הופך לחם מיום ליום ורואים את זה במחירי המניות בתחום. מנגד, האנליסטים עדיין לא יודעים "איך לאכול" את התחום הבתולי הזה ולכן לרוב חברות שכאלה זוכות להמלצות פושרות כשאחת הסיבות היא התמחור שלהן שנתפס כגבוה.
לדוגמא, רק 25% מהאנליסטים שמכסים את טסלה מחזיקים בהמלצת קנייה על המניה. זאת בהשוואה ל-55% המלצות קנייה שמעניקים אנליסטים בממוצע למניות הנסחרות בדאו ג'ונס.
מה עומד מאחורי התחזיות האופטייות?
והנה - המלצה ראשונה על ניקולא. "אנחנו רואים בניקולא כהזדמנות השקעה מעניינת", כתב האנליסט ג'פרי אוסבורן מחבר קוואן. "יש לה פלטפורמה אחת למשאית חשמלית, שתי אופציות לרכבות כוח ושלושה סגמנטים עסקיים, עם אופציה גם לספורט כוח, מובילים ורכבי גרירה", הוסיף.
- אורסטד מזנקת לאחר פסיקה שמבטלת את עצירת טראמפ לפרויקט הרוח
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אוסבורן דובי בנוגע לטסלה (סימול: TSLA), ונותן לה מחיר יעד של 300 דולר, לעומת מחיר של 980 דולר למניה בשוק – דאונסייד של יותר מ-66%. מנגד, לניקולא יש הרבה טיעונים שמחזקים את יכולתה של ניקולא ובגלל זה הוא מעניק לה אפסייד של 25% וקובע מחיר יעד של 79 דולר למניה.
המשאית הכבדה שהיא מתכננת – שתוכל לסחוב משא גדול בכבישים מהירים – מונעת על ידי סוללות מימן, מה שהופך אותן לנקיות לגמרי. כמובן שכדי להטעין אותן יצטרכו להניח תשתית מתאימה להטענת סוללות, שיהפוך למקור הכנסה נוסף עבור החברה. בנוסף, החברה מתכננת משאיות קטנות יותר.
הזאטוט יותר גדול מפורד
ההמלצה של אוסבורן היא שאפתנית והופכת את ניקולא לגדולה יותר בשווי השוק מאשר חברת ותיקה אחרת, פורד (סימול: F). וזאת למרות שאין לחברה מכירות בעתיד הנראה לעין. זאת בשל העובדה כי הסוללות של ניקולא, יהפכו את החזקת המשאיות לזולה יותר באופן משמעותי מרכבי דיזל ובכך יהיה לה יתרון תחרותי משמעותי.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אוסבורן מאמין שהחברה תמכור ב-2025 משאיות בהיקףף של 5.6 מיליארד דולר ומכאן שהשווי שהוא מעניק לה מבטא שווי של פי 5.5 של המכירות בעוד 4 שנים. זאת רק תחזית, וזה יכול להיות אחרת לגמרי, אבל ההייפ סביב המניה הוא ענק. מדובר באחת המניות הטובות בוול סטריט מתחילת השנה, והאקשן סביבה רק הולך וגדל. אז זהירות - חברות חלום הן השקעות מסוכנות, רק שסיכוי לתשואה הולך יחד עם סיכוי.
- 17.יעקב 20/06/2020 18:00הגב לתגובה זולטווח ארוך קצת מאוחר, אלא אם יהיה תיקון משמעותי. לטווח קצר צריך לשים לב להתנהגות היומית, יכולה לתקן בחדות למטה אבל גם להמשיך עליות ואז לתקן. הכל אפשרי בימים אלו. בסה"כ מאמין שתתקן למטה
- 16.שמעון ולזיר 19/06/2020 16:12הגב לתגובה זובטח מתכוונים לניקולאי סלבטיין . נהג משאית וגם מתעסק בסחר ומסחר משאיות יד שניה . במעלות שלומי ואיזור הצפון עכו-נהריה . עלה לישראל מאוקראינה לפני 14 שנה
- 15.רונן 19/06/2020 09:51הגב לתגובה זומי שבכל זאת מעוניין לקנות שימתין קצת ויאסוף ברמות שערים של 10-15 דולר.
- 14.שגיא 19/06/2020 08:42הגב לתגובה זונ.ב חברת חלום מושקע בה משער 60 של כלכלה מעשית שלא בימי קורונה לכן אים התאים הפוטוולטאים שבה אמורה להשתמש אכן יעבדו יש לה עתיד מזהיר כמו השימוש העתידי במימן ...
- 13.אני מבטיח לכם את רמת 35 $ (ל"ת)תש 19/06/2020 07:45הגב לתגובה זו
- 12.שורט (ל"ת)קובי 18/06/2020 21:44הגב לתגובה זו
- 11.מר מאני 18/06/2020 20:23הגב לתגובה זוהחברה המאחסנת קיבלה פי עשר מניות מהציבור, והיא הולכת למכור את החלק הארי בקרוב רב. זה יעשה דילול למחיר...שלא נדע!
- 10.להטוט פיננסי 18/06/2020 18:57הגב לתגובה זומי בדיוק ייצר וישנע מימן לזמינות.באיזה מחיר יקנו מימן.הוא יעלה יותר מגז טבעי.הם יצטרכו תחנות סולריות להפרדת והפקת מימן.ביום בו תחנה כזאת תתפוצץ הכל ימחק.מימן דליק פי עשר מדלק.
- 9.כן 18/06/2020 18:43הגב לתגובה זושניתן להקטין ולשים כרהיט עיצוב בסלון הבית !!
- 8.מר מאני 18/06/2020 16:27הגב לתגובה זואם משתהים בזמן כתיבת התגובה, המסך "מתרענן" וצריך להתחיל מבראשית
- 7.רובן 18/06/2020 14:35הגב לתגובה זוהאנליסטים איבדו את זה. המשקיעים עוקפים אותם ומבינים שהכתבות ממומנות ברובן.
- האנליסט 18/06/2020 14:56הגב לתגובה זוסתם נוכל עם עניבה, שעושה שם רע לכל האנליסטים האמיתיים שאחרי זה צריכים להסביר למה הם לא נוכלים
- 6.עכשיו הטיפש קונה (ל"ת)אנונימי 18/06/2020 14:31הגב לתגובה זו
- 5.שמוליק 18/06/2020 14:24הגב לתגובה זועוד יותר הזוי מטסלה. סטלה לפחות מתחרה בסגמנט ברכבי יוקרה. שם פחות חשוב ביצועים ותווך נסיעה, רכב עירוני. משאית זה רכב עבודה יש רק יסרונות לעשות אותו חשמלי. זה לא ילך.
- 4.אין סוללת מימן-יש תאי דלק מימן לחשמל (ל"ת)לילי 18/06/2020 14:23הגב לתגובה זו
- 3.ממולץ לדווח על מניות לפני העלייה ולא להתפעל אחר כך (ל"ת). 18/06/2020 13:28הגב לתגובה זו
- 2.מדען 18/06/2020 13:20הגב לתגובה זוהתהליכים ליצור המימן יוצרים גזי פליטה. אחסנת מימן היא יקרה ומסוכנת. כל החברה מבוססת על בלוף ובורות של משקיעים
- 1.מר מאני 18/06/2020 13:14הגב לתגובה זומתפלא עך ארז שלא בודק מה עומד מאחורי המנייה הזאת. רק עשרה אחוז מהמניות זמין לציבור, וזה דגל אדום אחד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
