אתר בניה פועלים נדלן אתר בנייה סינים
צילום: Istock

תשתיות - האם זה באמת יהיה מנוע צמיחה אחרי הקורונה?

ה-OECD הכריז כי השקעה בתשתיות היא המנוע צמיחה העיקרי בתקופה שלאחר הקורונה: מה היתרונות בהשקעה זו ומי הן החברות הגדולות בתחום?
אור צרפתי | (7)
נושאים בכתבה אינטר תשתיות

תשתית זה מונח רחב המתאר הלכה למעשה את נכסי הענק המאפשרים לנו לתפקד בחיי היום יום. בין אם זה תשתיות תחבורה כמו כבישים, רכבות, נתיבי מים, ובין אם זה תשתיות אלקטרוניות לדוגמא תשתיות אינטרנט, שירותי ענן ועוד. השקעה בתשתיות מספקת יתרונות כלכליים וחברתיים בכך שהיא משפרת את תפוקת השוק, מבטיחה  פיתוח כלכלי מאוזן, יוצרת תעסוקה וחיבור בין קהילות.

 

לצורך המחשה, המהירות הממוצעת בכבישי ישראל סביב הערים המרכזיות היא 16 קמ״ש והצפיפות בכבישים בישראל גדולה פי 4 מהממוצע ב-OECD. כיצד היו משתנים חיינו אם המהירות הממוצעת הייתה 25 קמ״ש? 40 קמ״ש? ואפילו 80 קמ״ש? במצב שכזה חיינו לא היו תלויים באומדנים על זמני הגעה, היינו יכולים לעבוד עוד קרוב לשעתיים בממוצע ביום, ומקום המגורים שלנו לא היה נקבע בהכרח סמוך למקום העבודה. כלומר המשק היה במקום אחר לגמרי, גבוה הרבה יותר - היתה עלייה בתפוקה ובפריון, הביקוש לדירות היה מתאזן - יותר בפריפריה. כמו כן, היתה נרשמת ירידה בעלויות הובלה וכפועל יוצא הורדת יוקר המחיה והדיור במקביל להעלאת התוצר. חלום של כל אזרח ועל זה עלינו להילחם.

 

בשנים האחרונות אכן ישראל משקיעה בתשתיות, כ-0.7% מהתמ״ג מושקע בתחום, מעט נמוך מהממוצע ב-OECD, אך הפערים ההיסטוריים הם עצומים. הפער נוצר בכל אותם שנים בהם ישראל הזניחה את מזרז הצמיחה מספר אחד במדינות המערביות. כולם התריעו על זה, מבקר המדינה, בנק ישראל, ועדת טרכטנברג הציעה מספר פתרונות, אבל המצב רחוק מלהשתפר.

 

בשנת 2019 כלכלני בנק ישראל התריעו על הבעיה במשק הישראלי, והציעו למדינה לעלות את ההשקעה בתשתיות ל-2% מהתוצר, וכי סכום נמוך מזה לא יפתור את הבעיה. גם ה- OECD המליצו לישראלים לפתח את תשתיות התחבורה, מהלך שכזה צפוי להגדיל את התוצר בצורה משמעותית. אפילו מייקרוסופט  זיהתה את הפוטנציאל והשקיעה מיליארדי  שקלים בחוות שרתים, נשמע הייטק אבל זהו נכנס נדל״ני מורכב שבנייתו נעשית ע״י חברות הבנייה.

 

הקורונה היא הזדמנות, לא רק לאנשי עסקים, לא רק לחברות גם למדינות. לאחר שהמדינה הזרימה לא מעט כסף לכל הדורש, חוץ מל-״אזרח הקטן״, כדי למנוע בעיות נזילות. ונראה כי הגל הראשון חלף לו, והגל השני מסתמן כמהמורה בדרך, הגיע הזמן לחשוב על העתיד. העתיד נמצא בתשתיות. בין אם זה פיתוח הדרום, הקמת כבישי אגרה חדשים, שיפור התחבורה ציבורית או הקמת חוות שרתים למיניהם, המדינה תצטרך להשקיע כסף, הרבה כסף.

למי הכסף הזה יילך? לחברות התשתיות הגדולות במדינה, שחלקן אמנם הפסיד בזמן המשבר אבל הן עדיין חברות גדולות, חזקות ורווחיות. אם תסתכלו על החברות הבורסאיות בתחום תגלו שבשנים האחרונות הן צמחו לגורילות - שפיר הנדסה -0.24% כבר שווה 8 מיליארד שקל, אלקטרה 1.27% 6.2 מיליארד שקל ונוספות (ראו טבלה)

השווים האלו התנתקו ממכפיל רווח ממוצע היסטורי של התחום שהיה בעבר דו ספרתי נמוך. היום המכפילים מתקרבים ל-20, אבל המגמה של העלאת מכפילי הרווח תקפה לתחומים רבים.    

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ההזדמנויות של החברות בתחום עתידות להיות קרש קפיצה משמעותי. אז ייתכן שהחברות הגדולות בתחום יהנו. יש גם חברות נוספות בתחומי התשתיות כמו לסיכו 2.52% ואפילו לפידות קפיטל 0.9% שמחזיקה בעקיפין את דניה סיבוס. אבל צריך להיזהר מתמחור נדיב מדי. 

בכל מקרה, אל תצפו להשקעות עם בוננזה גדולה. גם אם הכל יהיה טוב, מדובר בחברות  שיספקו רווחים נאים, אבל לא מדובר בחברות טכנולוגיה. המניות לא צפויות להכפיל ולשלש את ערכן. הסיכוי לכך קטן, במיוחד מהסיבה שהן כבר עשו את זה בשנים האחרונות. השווים של החברות בתחום היום הם פי כמה וכמה מלפני שנים בודדות, ולהמחשה - שפיר הנדסה הנפיקה לפני חמש שנים ב-1.6 מיליארד שקל, היום היא ב-8 מיליארד שקל. מרשים, וכך גם הניבו פחות או יותר יתר הענקיות בתחום.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ערן 17/06/2020 14:37
    הגב לתגובה זו
    חברה טובה מניה במחיר אטרקטיבי
  • 6.
    רז 17/06/2020 14:31
    הגב לתגובה זו
    סימול XLU.
  • 5.
    אני מת על כתבות כלכליות ששואלות אותי שאלות (ל"ת)
    רוצה תשובות ! 17/06/2020 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי הדביל שמשקיע בארץ? (ל"ת)
    יוסיפון 17/06/2020 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מהמורה בדרך ????? (ל"ת)
    ארמיס 17/06/2020 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גם ברנד תרויח מהשקעה בתשתיות (ל"ת)
    אנונימי 17/06/2020 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אפקון לא חברת תשתיות (ל"ת)
    ירון סופר 17/06/2020 13:13
    הגב לתגובה זו
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ג'י סיטי ירדה 6.8%, נקסט ויז'ן עלתה 7.1%, סגירה יציבה במדדים

ת"א 35 סגר סביב ה-0 אחרי יום בו המדד נע בין עליות וירידות; תדיראן ירדה 6.2%, סולרום איבדה 5.4%

מערכת ביזפורטל |

המסחר בת"א נסגר ביציבות. מדד ת"א 35 סגה ללא שינוי משמעותי ומדד ת"א 90 עלה ב-0.4%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים עלה ב-0.2%, מדד הביטוח עלה 1%, מדד הנדל"ן ירד0.1% ומדד הנפט וגז איבד 0.4%.

רוצים לדעת איזה מניות בולטות היום ומה הסיפור מאחוריהן? הכל כאן העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

בשוק האג"ח נרשמת יציבות לקראת החלטת הריבית בסוף החודש. אג"ח עם מח"מ של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.06%. נזכיר כי בסוף השבוע מדד המחירים לצרכן צפוי להתפרסם, במה שיכריע את הכף האם הריבית תרד או לא בסוף החודש. נכון לבוקר זה השוק מתמחר הורדת ריבית באזור 70%.


אחת המניות שבולטת לשלילה בימים האחרונים היא ג'י סיטי. החברה הפתיעה את המשקיעים אחרי שהגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה. לניתוח המלא על מה עשתה החברה, ומה ההשלכות האפשריות - ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%


השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 2.17%   ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 7.09%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0.35%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן -3.37%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0.11%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.